واکاوی عوامل موثر بر ویژگی های فردی در رفتار شهروندی سازمانی، با تاکید بر کارکرد توجه در بروز رفتار از دیدگاه علامه طباطبائی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم/ قم / ایران

2 گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم/ قم/ ایران

چکیده

رفتار شهروندی سازمانی به رفتارهای مفیدی اطلاق می شود که در شرح وظایف مشخص نشده است، اما در حین انجام وظایف سازمانی توسط کارکنان سازمان انجام می شود. در علم رفتار، عوامل مختلفی برای عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی برشمرده شده است. گروهی از این عوامل به ویژگی های فردی اشاره دارد که در هر کارمند نسبت به سایرین متفاوت است. علامه طباطبایی یکی از مؤثرترین متفکران اسلامی معاصر است که نظام فلسفی ایشان به تبیین فلسفه عمل توجه ویژه ای داشته است، تلویحات فلسفه عمل ایشان بر مسئله رفتار شهروندی سازمانی می تواند دریچه های جدیدی در علم رفتار سازمانی ایجاد کند. . پژوهش پیش رو که مبتنی بر پایان نامه دکتری در زمینه نقش و کارکردهای توجه از دیدگاه علامه طباطبایی است، در قالب یک پژوهش میان رشته ای، پیامدهای نقش توجه افراد در شکل گیری رفتار شهروندی سازمانی آنها را تبیین می کند. بنابراین این تحقیق بر اساس روش تحقیق ضمنی است که از جمله یافته های موثر این تحقیق می توان به نقش ویژه توجه کارکنان هم در نوع رفتار و هم در شدت رفتار اشاره کرد. آشنایی افراد و مدیران با نحوه کنترل و مدیریت توجه از جمله مواردی است که مورد غفلت قرار گرفته و اگر در مدیریت رفتار سازمانی مورد توجه قرار گیرد، نقش تحول آفرین در آن ایفا خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the factors affecting individual characteristics in organizational citizenship behavior, emphasizing the function of attention in the occurrence of behavior from Allameh Tabatabai's point of view

نویسندگان [English]

  • amirhosein soleimani 1
  • Habibullah Danesh Shahraki 2
1 Faculty of Philosophy and Islamic theology of Qom University of Qom
2 Faculty of Philosophy and Islamic theology of Qom University of Qom
چکیده [English]

Organizational citizenship behavior refers to useful behaviors that are not specified in the job description, but are performed by the organization's employees while performing organizational tasks. In behavioral science, various factors have been listed for factors affecting organizational citizenship behavior. A group of these factors refers to individual characteristics that are different in each employee compared to others. Allameh Tabatabai is one of the most effective contemporary Islamic thinkers whose philosophical system has paid special attention to explaining the philosophy of action. The implications of his philosophy of action on the issue of organizational citizenship behavior can create new windows in the science of organizational behavior. . The upcoming research, which is based on a doctoral thesis on the role and functions of attention from Allameh Tabatabai's point of view, in the form of an interdisciplinary research, explains the consequences of the role of people's attention in the formation of their organizational citizenship behavior. Therefore, this research is based on the implicit research method, and among the effective findings of this research, we can mention the special role of employees' attention in both the type of behavior and the intensity of behavior. Acquainting people and managers with how to control and manage attention is one of the things that has been neglected and if it is taken into account in the management of organizational behavior, it will play a transformative

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention
  • Allameh Tabatabai
  • Islamic Organizational Behavior
قرآن کریم
برارزاده حمید، رضوی سید محمدحسین، سجادی نصرالله، امیر نژاد سعید، محمدی نصرالله، (1398)، تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار سازمانی مدیران جهت استقرار نظام کنترل و ارزیابی مدیریت بازاریابی در فدراسیون‌های ورزشی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، تابستان 1398، شماره 2
ترک‌زاده جعفر، راضی الهام، زهرا نجفی، (1396)، تحلیل مقایسه ای ابعاد و عوامل موثر بر رفتار سازمانی معلمان مدارس شیراز، مدیریت مدرسه، دوره پنجم پائیز و زمستان 1396، شماره 2
ترک‌زاده جعفر، فریدونی فائزه، محمدی مهدی، شفیعی سروستانی مریم، (1399)، چارچوب عوامل محیطی موثر بر رفتار سازمانی دانشگاه، مطالعات رفتار سازمانی، سال 1399، دوره 9، شماره 1
حامد دهقانان، بامداد صوفی، یوسف محمدی مقدم، رضا جوادیان، (1394)، شناسایی عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی پلیس راهور ناجا، فصل نامه پژوهش های مدیریت انتظامی، پائیز 1394 سال دهم شماره 3
حسین‌زاده علی حسین، محمودی زینب، ممبینی ایمان، (1392)، بررسی برخی عوامل مؤثر بر کنش‌های فردگرایانه، دوفصلنامه علمی پژوهش‌های جامعه‌شناسی، دوره 2 شماره 3
دانایی‌فرد، حسن، روش‌شناسی مطالعات دلالت‌پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیان‌ها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا، فصل نامه علمی‌پژوهشی روش‌شناسی علوم‌انسانی، س 22، ش 86، بهار 1395
زارعی متین حسن، الوانی سید مهدی، جندقی غلامرضا، (1389)، ارائه ی مدل جامع عوامل موثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی؛ مطالعه موردی: کارکنان شرکت ملی نفت ایران، مدیریت دولتی، سال 1389، دوره 2 شماره 5
طالبی طادی جواد، (1399)، نقش اعتبار در فرایند صدور کنش از منظر علامه طباطبائی، علوم‌انسانی اسلامی صدرا، بهار 1399، شماره 32
مفید بجنوردی مجید، عبدی حسن، (1397)،هم کنشی عاملیت و ساختار در تعین بخشی به کنش اجتماعی بر مبنای حکمت صدرایی، معرفت فرهنگی اجتماعی، تابستان 1397، شماره 3
میری عبدالرضا، روزبهانی علی، محلاتی تقی، (1393)، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی، مطالعات منابع انسانی، تابستان 1393، شماره 12
نوروزی محمد، صالحیان فرد رقیه، قربانی فاراب محمدتقی، (1394)،شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت تهران، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال ششم بهار 1394، شماره 23
طباطبائی محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، 1390 ه.ق، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، لبنان، بیروت
طباطبائی محمدحسین، مجموعه رسائل العلامه طباطبائی، 1402 ه.ق، نشر باقیات، ایران، قم
Batman, Thomas s; Organ, Dennis W(1983). Job satisfaction and good soldier: The relationship between Affect and Employee “citizenship” Academy of management journal 26, 000004 Abi/inform global
Borman, W. C. and Motowidlo, S. J. (1997); “Task performance and contextual performance: The meaning of Personal selection research”, Human performance, 10, pp 99-109.
Katz, D. (1964) “The motivational basis of organizational behaivior” behaivioralScience
Macenzie S.B., Padsakoff, p.m, and fetter, R (1993); “ The impact of Organizaition Citizenship Behaivior on evaluations of salesperson performance”, journal of Marketing , 57 (70)
Podsakoff, Philip M; Mackenizie, Scott B; Paine B, Julie Beth; Bachrach and Daniel G. (2000). Organization Citizenship Behaviors: A Critival review Of Thr Theoritical And Emprical Literature And Sujestion for Future Research. Journal of Management. Vol.26, no.3, p. 513
Van Dyne, L. Cummings, L. L, and Parks, j. M, (1995); “Extra-role behaviors: In pursuit of construct and definitional clartity (A bridge over Muddied waters)”, In L. L. Cummings and B. M. Staw (Eds.) , Research in Organizaitional Behaivior, 17 , pp, 215- 285 Greenwich, CT : JAI press