راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت، پردیس علوم و تحقیقات فارس. دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران

2 گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی. شیراز، ایران

3 گروه مدیریت،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران

چکیده

نهاد دادگستری از سازمان‌هایی است که پیوسته در ارتقای فرهنگ سازمانی خود تلاش داشته و به نظر می‌رسد مبتنی بر شاخص‌های مدیریت جهادی از عملکرد مطلوب‌تری برخوردار باشد و چنانچه نهادی مثل دادگستری‌ در زمینه خدمت به ارباب رجوع، در نظر داشتن خدا در کلیه امور قضاوت، داشتن روحیه مردمی توسط قضات و مسئولین آن، تزکیه نفس، استفاده صحیح و دقیق از بیت المال و ... از مطلوبیت کافی برخوردار نباشد رفته رفته محبوبیت خود را میان آحاد مردم از دست می‌دهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص‌های مدیریت جهادی در دادگستری جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا آمیخته است. جامعه هدف پژوهش حاضر در بخش کیفی و کمّی اساتید و خبرگان مدیریت سازمانی و مدیریت جهادی با حداقل 10 سال سابقه خواهند بود. حجم نمونه مبتنی بر رویکرد اشباع نظری تعیین می‌گردد و روش نمونه‌گیری نیز روش گلوله برفی می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه‌ها، در مرحله کیفی، از روش نظریه داده بنیاد استفاده می‌شود. فرایند در روش داده بنیاد شامل کدگذاری است. همچنین در مرحله کمّی، روایی گویه‌های مصاحبه مبتنی بر Imapct Factor و شاخص‌های CVR و CVI تایید شده است. در نهایت یافته‌ها حاکی از آن است که راهبردهای کارآمدتر شدن فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص‌های مدیریت جهادی در قوه قضاییه عبارتند از: تفکر خدایی کردن امور، مراجعه به مشاوره، پذیرفتن خطاهای خود و جبران، آموزش مسئولیت پذیری، آموزش احترام به یکدیگر، خوشرویی در محیط کار، پرورش کارکنان، اهمیت به بیت المال، وضع قوانین، ارتقای اعتماد به نفس، استفاده از ظرفیت‌ها، ارتقای تعهد کارکنان، توسعه مشارکت، نهادینه کردن رفتار دینی، تفکر توسعه، قناعت، جهد بسیار، آموزش‌‌های صحیح به کارکنان و پیامدهای نبود فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخص‌های مدیریت جهادی عبارتند از : هدر رفتن منابع، عدم مسئولیت پذیری، نداشتن جهت گیری خدایی، نبود اعتماد به نفس، عدم توجه به مشارکت، عدم تکریم یکدیگر، بدخلقی، بی توجهی به کردار دینی، بی توجهی به توسعه، ضعف روابط، مردمی نبودن، بی توجهی به ارزش‌ها.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategies to make the desired organizational culture more efficient based on jihadi management

نویسندگان [English]

  • Tahereh Sadat Arvin Asl 1
  • hassan soltani 2
  • saeed razeghi 3
1 PhD student in cultural planning management, Department of Management, Fars Science and Research Campus. Islamic Azad University, Fars, Iran
2 Department of management(college of management)shiraz branch
3 department of managment college of managment shiraz branch
چکیده [English]

Judiciary is one of the organizations that has continuously tried to improve its organizational culture and it seems to have a more favorable performance based on Jihadi management indicators and if an institution like Judiciary in the field of serving clients, considering God in all matters of judgment, has If the public spirit is not sufficiently favored by the judges and its officials, self-cultivation, correct and accurate use of the treasury, etc., it will gradually lose its popularity among the people. Therefore, the purpose of the current research is the strategies to make the desired organizational culture more efficient based on jihadi management indicators in the judiciary of the Islamic Republic of Iran. The current research is applied in terms of purpose and mixed in terms of execution method. The target population of the present research in the qualitative and quantitative part will be professors and experts of organizational management and jihadi management with at least 10 years of experience. The sample size is determined based on the theoretical saturation approach and the sampling method is the snowball method. In order to analyze the data of the interviews, in the qualitative stage, the foundational data theory method is used. The process in the foundation data method includes coding. Also, in the quantitative stage, the validity of interview items based on Imapct Factor and CVR and CVI indicators has been confirmed. Finally, the findings indicate that the strategies to make the desired organizational culture more efficient based on jihadi management indicators in the judiciary are: thinking of deifying things, going to counseling, accepting one's mistakes and making amends, teaching responsibility, teaching respect for each other, and being pleasant. In the workplace, employee training, importance to the treasury, establishing rules, promoting self-confidence, using capacities, promoting employee commitment, developing participation, institutionalizing religious behavior, development thinking, contentment, great effort, proper training for employees and consequences. The absence of a desirable organizational culture based on jihadi management indicators include: wastage of resources, lack of responsibility, lack of godly orientation, lack of self-confidence, lack of attention to participation, lack of respect for each other, bad mood, neglect of religious deeds, neglect of Development, weak relationships, not being popular, neglecting values

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • desirable organizational culture
  • jihadist management
استراوس، انسلم، کوربین، جولیت. (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها،  پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی
بابایی، بهزاد، میرسیاسی، ناصر، آزاد، ناصر. (1401). طراحی الگوی فرهنگ‌سازمانی در سازمان‌های حاکمیتی - میانداری، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره اول، دوره 11، صص 112-99
بنیادی نایینی، علی، کام فیروزی، محمدحسن. (1395). بررسی تاثیر مدیریت جهادی بر استقرار اقتصاد مقاومتی با روش ویکور فازی، فصلنامه مدیریت دانش، شماره 44، دوره 14، صص 13-1
بهشت‌آیین، مهدی. (1400). مدیریت جهادی اسلامی و بهره وری عملکرد فرصت‌ها و چالش‌ها، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 82، سال پنجم،  صص 50-33
پورصادق، ناصر، ذاکری، زهرا. (1400). بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان در سه بعد رهبر، پیرو و زمینه، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شماره چهارم، سال هفتم ،  صص 33-15
تبیانیان، حسن، جلالیون، صبا. (28/12/1399). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ‌سازمانی با استفاده از مدل دنیسون (مطالعه موردی: گروه صنعتی ایران دوش)، هشتمین کنفرانس بین‌المللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم
حسینی، مهدی؛ سرلک، محمدعلی؛ دلجو، غلامحسین. (1395). «طراحی مدل سازمان جهادی»، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، شماره15، سال سوم، صص 26-1.
حفیظی، علیرضا. (1400). راهبردهای تغییر فرهنگ سازمانی با تأکید بر سرمایۀ انسانی در سازمان‌های فرهنگی (مورد مطالعه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگی، شماره 1، دوره 1،صص 32-14
رمضانیان، ‌ هادی، خطیبی، سید علیرضا. (1399). رابطه فرهنگ‌سازمانی با اقدامات مدیریت دانش در نظام قضایی کشور (نمونه پژوهش: قوه قضائیه شهرستان مشهد)، نشریه علمی مدیریت دانش سازمانی، شماره 4، دوره 3، صص 50-35
زارع، محمدرضا. (1393). تبیین الگوی مطلوب مدیریت جهادی در سازمانهای امنیتی؛ فصلنامه مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، شماره3،دوره12، صص: 84-62
زیلایی، مرضیه. (26/10/1401). فرهنگ‌سازمانی، تمایل و وفاداری کارکنان در شرکت‌های تولیدی شهر تهران، دومین کنفرانس بین‌المللی آزمایشگاه مدیریت و رویکردهای نوآورانه در مدیریت و اقتصاد  
سلیمی، حمیدرضا؛ مشرف جوادی، محمدحسین، محمدی، جواد. (1395). بررسی ویژگی‌های جهادگران در قالب مؤلفه‌های هوش معنوی (مطالعه موردی جهاد سازندگی در دهه نخستین انقلاب اسلامی)، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات راهبردی بسیج، دوره17،شماره64 ، صص  114-102
شاه نظری، حسین، کریمیان، مجتبی، روحانی، علیرضا. (1400). رابطه هوش معنوی و تعهد سازمانی با فرهنگ مدیریت جهادی در بین مدیران میانی یک سازمان نظامی، پژوهش‌های مدیریت و فرماندهی نظامی، دوره16،شماره50  ،صص44-48
شاهزاده صفوی، فاطمه سادات، مسعودی، حمیدرضا. (28/11/1400). بررسی تاثیر مدیریت جهادی بر عملکرد سازمانی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب (مورد مطالعه: بانک سپه استان گیلان هشتمین کنگره ملی تازه یافته در مدیریت و مهندسی صنایع با تاکید بر توانمندی و هوش رقابت
شریف‌زاده، مژگان، حاجی‌پور، نجمه. (20/11/1399). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در آموزش و پرورش کرمان، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم‌تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران
عسکری ماسوله، سعید، محمدیان، محمود. (1395). تبیین مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد بهبود فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی: وزارت قوه قضائیه)، فصلنامه مدیریت فردا، دوره16،شماره50، صص 3-7
عسکری وزیری، علی، زارعی متین، حسن، علی‌نقی، امیر. (1395). ارائه الگوی مولفه‌های فرهنگ سازمانی با رویکرد اسلامی و مبتنی بر نهج البلاغه، نشریه: مدیریت در دانشگاه اسلامی، شماره3،دوره1 ، صص410-414
علی شیری، محمدمهدی، تولایی، روح اله، بیدی، مجتبی. (1395). اصول حاکم بر مدیریت جهادی: تحلیلی کیفی از تجربه مدیریت جهادی در کشور، نشریه: چشم انداز مدیریت دولتی، شماره28،دوره1، صص 39-20
قرائی آشتیانی، محمدرضا، پورصادق، ناصر. (1398). بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت جهادی با تاکید بر دیدگاه حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، شماره37،دوره9، صص 30-37
کاویانی، آزاده، رستمی، محمد اسماعیل. (9/1/1395). نقش پیش فرضها و ارزشهای اسلامی در فرهنگ سازمانی،  دومین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی
گرشاسبی، مژگان، ساعی، ایرج، بیگدلی، لیلا. (1395). بررسی رابطه‏ فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در ادارات دولتی شهر کرج، فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزش ،شماره 9،دوره3، صص 34-15
مالکی فارسانی، غلامرضا، رشیدپور، علی. (1392). الزامات و بایسته‌های مدیریت جهادی، همایش بین المللی مدیریت
محمدی، مهدی، ابراهیمی، مهدی، آقاتهرانی، مرتضی. (1402). انقلاب اسلامی ایران؛ تأثیر مدیریت جهادی و رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان در سازمان‌ها ( مطالعه موردی: سازمان‌های دولتی استان چهارمحال وبختیاری)، پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی،شماره 25،دوره12، صص27-1
معدنی، جواد. (1401). پیوند مفهومی شفافیت سازمانی و فرهنگ سازمانی سالم در نهادهای دولتی (مورد مطالعه: سازمان‌های نظارتی قوة قضائیه)، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره4،دوره20، صص25-10
معصومی، علی، فیض، عباس. (1400). مدل‌های فرهنگ سازمانی و شرکت‌های دانش بنیان. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری,شماره 58،دوره 5، ،صص 64-41
مهری، محمدحسن. (1401). بررسی مدیریت منابع انسانی با روحیه جهادی و ایثارگری در فرایند رشد و توسعۀ کشور، فصلنامه شاهد اندیشه،شماره 2،دوره3، صص 22-1
نوری اردی، فرهاد. (26/9/1399). نقش فرهنگ در رابطه بین آموزش و منزلت سازمانی کارکنان اداری قوه قضائیه اردبیل، سومین کنفرانس بین‌المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق
نیکنام، علی. (9/12/1401). نقش مدیریت جهادی در توسعه و بهسازی منابع انسانی شهرداری گرگان، پنجمین همایش ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران
همتی، ناهید. (7/8/1393). سبک مدیریت اسلامی‌در نهج البلاغه، همایش ملی سبک زندگی اسلامی‌و جایگاه آن در عصر جهانی شدن
Aditya M, Adriana Tidor & Liviu M. (2022). "Changing Organizational Culture for Enterprise Performance" .International Journal of Operations Management, 2(2), 18-33
Alkhadra, W.A., Khawaldeh, S. & Aldehayyat, J. (2022). "Relationship of ethical leadership, organizational culture, corporate social responsibility and organizational performance: a test of two mediation models". International Journal of Ethics and Systems, 16(4), 13-29
Balacrishnan, W.A., Khawaldeh, S. & Aldehayyat, J. (2019). "Relationship of ethical leadership, organizational culture, corporate social responsibility and organizational performance: a test of two mediation models”. International Journal of Ethics and Systems, 5(2), 35-52
Binh V. (2022). “The Effect of Organizational Culture on the Quality of Accounting Information Systems: Evidence From Vietnam” , Sage Journals, 8(4), 25-39
Djangone, A , El-Gayar, O. (2020). "Transformational leadership, transactional leadership, organizational cultural behaviors and effectiveness of knowledge management practices in higher educational institutions" . MWAIS 2020 Proceedings. 26(5), 13-26
Graham J, Grennan J & Campbell H. (2022). “Corporate culture: Evidence from the field” . Journal of Financial Economics, 146(2), 26-40
Hendrato, M. L.; Subyantoro, A. (2021). “The Effect of Organizational Culture and Information Technology on Employee Performance with Employee Satisfaction as a Mediator in The Electronic Court System (E-Court) in District Court of Sleman, Yogyakarta”. In 4th International Conference on Sustainable Innovation 2020-Accounting and Management (ICoSIAMS 2020), 8(5), 13-27
Korma M, Kollojo N & Reddy H. (2022). Impact of Organizational Culture on Organisational Performance: A Study on the Employees in Educational Institutions , Business Systems Research Journal 13(1)
LotfKia K, Kabaranzad M & Monfared J. (2022). “The Effect of Organizational Culture Dimensions on the Development of Knowledge Management in Academic Center for Education”. Culture and Research , Sciences and Techniques of Information Management, 8(2), 24-42
Manalu A. (2022). “The Impact of Organizational Culture on Employees Performance: An overview”. international journal of management ,11(8), 30-48
Marwan Attar M. (2020). “Organizational Culture, Knowledge Sharing, and Intellectual Capital: Directions for Future Research” , International Journal of Business and Economics Research , 5(3) , 26-42
Memon S, Jawaid A & Jokhio I. (2020). “The role of organizational culture in knowledge sharing and transfer in Pakistani banks: A qualitative study” , Global Business and Organizational Excellence , 9(5), 9-36
Pallathadka H. (2022). “Influence Of Organizational Culture On Employee Behavior” , Journal of Global Business and Organizational Excellence , 5(3), 5-30
Pathisrange Y, Jayatilake L & Abeysekera R. (2020). “A Literature Review on Organizational Culture towards Corporate Performance”. Journal of Management Accounting and Economics ,7(9):30-49
Suyatno. (2022). “Strategy for Developing Organisational Culture in the Public Organisation of Research and Development in Indonesia”. Advances in Social Sciences Research Journal, 9(7), 25-45
Tidor A, Morar L. (2022). “Changing Organizational Culture for Enterprise Performance, "Changing Organizational Culture for Enterprise Performance". International Journal of Operations Management, Inovatus Services Ltd. 2(2), 23-33
Ugwu C, Onayacha O, Fombard M. (2020). “Transformational and transactional leadership and knowledge sharing in Nigerian university libraries” , The Journal of Asian Finance, Economics and Business , 7(2) , 1-20
Van Duang H. (2020). “Impact of Organizational Culture on the Accounting Information System and Operational Performance of Small and Medium Sized Enterprises in Ho Chi Minh City” , The Journal of Asian Finance, Economics and Business , 7(2) , 8-30