تبیین مضمون های مدیریت عملکرد کارکنان در پرتو نهج‌البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران

4 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

یکی از مهم ترین کارکردهای منابع انسانی، مدیریت عملکرد کارکنان می باشد. یک سیستم مدیریت عملکرد مؤثر می‌تواند عملکرد کارکنان را در چارچوب اهداف سازمان هدایت کرده و عملکرد آنان و متعاقباً سازمان را ارتقاء بخشد. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت عملکرد کارکنان با توجه به ارزش های اسلامی و بر اساس آموزه‌‌‌‌های نهج‌البلاغه می‌باشد. پژوهش از نوع کیفی بوده و بر اساس روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. پس از مطالعه‌ی نهج‌البلاغه، 320 مضمون پایه استخراج گردید که با توجه به ارتباط معنایی در قالب 86 مضمون سازمان دهنده و 8 مضمون فراگیر تقسیم‌بندی شده اند. مضامین فراگیر مدیریت عملکرد شامل ترسیم چشم انداز مشترک، تبیین شاخص‌های عملکرد مدیران، تبیین شاخص‌های عملکرد کارکنان، توسعه ی یادگیری پایدار، ارتقاء بالندگی فردی، پایش و سنجش عملکرد، جبران خدمت و کیفر خطاکاران می‌باشد. 7 مضمون سازمان دهنده به عنوان شاخص ترسیم چشم انداز مشترک، 9 شاخص عملکرد برای مدیران، 16 شاخص عملکرد برای کلیه ی کارکنان سازمان، 14 مضمون سازمان دهنده به عنوان شاخص های توسعه یادگیری پایدار، 9 مضمون سازمان دهنده برای ارتقاء بالندگی، 20 مضمون سازمان دهنده به عنوان شاخص‌های پایش و سنجش عملکرد، 6 شاخص برای جبران خدمت ونهایتاً 5 شاخص برای کیفر خطاکاران از نهج البلاغه استخراج گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Explanation of the Themes of Employee’s Performance Management in the View of Nahj al-Balagheh

نویسندگان [English]

  • malihe javani 1
  • sayedmohsen allameh 2
  • ali safari 3
  • nasrolah shameli 4
1 Doctoral student of Management Department, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran
4 Professor of the Department of Arabic Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

One of the most important human resource issues is employee performance management. An effective performance management system can guide the performance of employees within the goals of the organization and Improve the performance of employees and consequently the organization. The purpose of this study is to explain the dimensions and components of employee performance management through the content of Nahj al-Balaghah. Thematic analysis is employed for this qualitative research. Using theme analysis, 320 basic themes, 86 organizing theme and 8 global themes were extracted. Global themes of performance management include Designing a common vision, Performance indicators of employees and managers, Development of sustainable learning, Promotion of individual growth, Performance monitoring and measurement, service compensation and Punishment of wrongdoers. 7 Organizing themes as designing a common vision, 9 performance indicators for managers, 16 performance indicators for all employees of the organization, 14 organizing themes as indicators of development of sustainable learning, 9 organizing themes as promotion of individual growth, 20 organizing themes as Performance monitoring and measurement, 6 indicators for service compensation and 5 indicators for the Punishment of wrongdoers have been extracted from Nahj al-Balaghah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance Management
  • sustainable learning
  • Service compensation
  • Thematic analysis
  • Islamic Management
 نهج‌البلاغه (1384)، ترجمه محمد دشتی، قم: موسسه فرهنگی پژوهش‌‌‌‌های امیرالمؤمنین (ع).
 نهج‌البلاغه (1386)، ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی، تهران: دارلکتب الاسلامیه.
بابائی طلاتپه، محمدباقر (1399)، مبانی و اصول مدیریت عملکرد از منظر آیات و روایات، تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع).
 حاجی حسینی، محسن؛ جهانیان، رمضان و ایران‌نژاد، پریسا (1398)، ‫طراحی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیأت علمی بر اساس مؤلفه‌های سرمایه فکری. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 10، ش40 : 108–147.
 حسنی، مجید؛ آذر، عادل؛ شهرابی، جمال و مقبل، عباس (1395)، پویاشناسی تأثیر رهیافت‌‌‌‌های مدیریتی بر شکل‌گیری و تبیین مدل‌‌‌‌های مدیریت عملکرد. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، دوره 15، ش 48: 127–142.
رفیع زاده، ‌علاءالدین و میر سپاسی، ‌ناصر (1396)، طراحی مدل مدیریت عملکرد با تأکید بر آموزش عالی. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، دوره 7، ش17: 33–55.
زارعی، بهروز و زارعی، عظیم (1386)، پارادیم­های تئوریک تبیین‌کننده شکل‌گیری ارتباطات بین سازمانی. نشریه دانش مدیریت، دور 20، ش 78: 45–62.
سید نقوی، ‌میر‌علی و فرهادی، ‌علی (1395)، ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر نهج‌البلاغه. پژوهشنامه نهج‌البلاغه، دوره 4، ش 15: 21–39.
طالقانی، محمد؛ اسدزاده منجیلی، سحر و مهدی زاده، مهران (1398)، تبیین اثرات به کارگیری سبک‌های رهبری پدرسالارانه و اصیل در سازمان‌های دولتی و غیردولتی؛ مبتنی بر مقایسه تطبیقی. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، دوره 2، ش 2:127-144.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، دوره 5، ش 2: 151–198.
قرائی‌مقدم، امان‌الله (1375)، مدیریت آموزشی، تهران: ابجد‌.
محمدی، ‌محمد و شریف‌زاده، ‌فتاح (1396)، طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. آموزش و توسعه منابع انسانی، دوره 4، ش 15: 133–159.
مهدی زاده، مهران؛ اسد زاده منجیلی، سحر و طالقانی، محمد (1398)، تبیین اثرات به‌کارگیری سبک‌های رهبری پدرسالارانه و اصیل در سازمان‌های دولتی و غیردولتی؛ مبتنی بر مقایسه تطبیقی. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، دوره 2، ش 2: 127-144.
Aguinis, H. (2018). Performance Management, (4th ed). Chicago: Business Press.
Azmi, F. T. (2019). Strategic Human Resource Management. Cambridge: Cambridge University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Cummings, T.Worley, C. (2015). Organization Development & Change (10th edition). Stamford: CENGAGE Learning.
Curry, P., & Zarate, O. (2003). Introducing Machiavelli. United Kingdom: Icon Books Ltd.
Foot, M., hook, C., & Jenkins, A. (2016). Introducing Human Resource Management (7th edition). london: pearson education.
Lee, Q. Y., Townsend, K., & Wilkinson, A. (2020). Frontline managers’ implementation of the formal and informal performance management systems. Personnel Review.
Lin, C.-P., Lin, M.-Z., & Li, Y.-B. (2015). An empirical study on the effect of paternalistic leadership on employees’ voice behaviors –the intermediary role of psychological empowerment. Journal of Interdisciplinary Mathematics, 18(6), 789–810.
Neher, A., & Maley, J. (2019). Improving the effectiveness of the employee performance management process: A managerial values approach. International Journal of Productivity and Performance Management, 69(6), 1129–1152.
Noe, R., Hollenbec, J., Gerhart, B., & Wright, P. (2017). Human Resource Management Gainng a competitive advantage (10th ed.). New York,: Mc Graw Hill Education.
Pilbeam, S., & Corbridge, M. (2006). People Resourcing: Contemporary Hrm in Practice, Harlow: Financial Times/Prentice Hall. London: Pearson Education Limited., pp. 604–608.
Rao, T. V. (2016). Performance Management Toward Organizational Excellence (2th edition). india: Sage Publications.
Raj, R. (2012). The Concept of Management by Objectives. Ritu, Inc.
Stone, R. J. (2002). Human Resource Management (4th edition). National Library of Australia.
Susan L. VerhulstDavid A. DeCenzo. (2018). Fundamentals of Human Resource Management (13th edition). wiley