طراحی مدل توانمندسازی مجریان امر به معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت ، رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

2 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری رشته مدیریت، گرایش منابع انسانی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه حقوق و روابط بین الملل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت، رشته مدیریت منابع انسانی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

چکیده

در دسترس بودن شاخص‌های عملیاتی که بتواند در تدقیق مؤلفه­ها راهبری کند؛ یک استراتژی کاربردی در بسیاری از مسائل اجتماعی است. همچنین دسترسی به مدلی که بتواند در حل مسائل فرهنگی کمک‌کننده باشد؛ یک پژوهش کاربردی است که می‌تواند در مسائل اجتماعی مؤثر افتد. در این میان بسیاری از مسائل اجتماعی به‌عنوان موضوعات مهم و حساس در این عرصه، براساس چارچوب­های عمل فرهنگی و حکومتی نیازمند شاخص‌های ویژه است. شاخص‌های فرهنگی توانمندسازی مجریان امر به‌ معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی نیز از موارد مهمی است که در نحوه مواجهه با جامعه هدف، به‌عنوان یک توانمندساز نقش‌آفرینی می‌کند. تحقیق حاضر در پی اکتشاف مفاهیم، مقوله‌ها و راهبردهای توانمندسازی مجریان امر به معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی به روش نظریه داده بنیادی است. در این پژوهش که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمّی) اجرا شد، محورها و رئوس اصلی یک مدل اجرایی قابل‌اتکا در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در نتیجه براساس یک الگوی پارادایمی نسبت به احصاء شاخص‌های اصلی مدل اقدام گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.Aspects of religious model of empowering religious presenters, presenters of promotion of virtue and prevention of vice on the subject of Islamic coverage

نویسندگان [English]

  • Hossein Tajabadi 1
  • minoo aslani 2
  • Sayyed Asghar Jafari 3
  • Majid Ramezan 4
1 Associate Assistant, Malek Ashtar Industrial University, Tehran, Iran.
2 Corresponding author: PH.D Candidate in Human Resources Management, Malek Ashtar Industrial University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Law and International Relations, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Human Resources Management, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The availability of operational indicators which are able to lead investigation of components, is an applied strategy in many social issues. This model can make available specific goals and objectives for its users. The scope of these models has been spread in different areas of identification, needs assessment, futures research and empowerment. In the meantime, many of social issues, as important and critical issues in this field, require specific indicators, based on cultural and governmental practice frameworks. Cultural indicators of empowering presenters of promotion of virtue and prevention of vice on the subject of Islamic coverage, is one of the important issues which can be effective in dealing with the target population, reference groups and all operators associated with that specific area and can And it can act as an empowerment element. This study is looking for exploring concepts, components and strategies of empowering presenters of promotion of virtue and prevention of vice on the subject of Islamic coverage, using fundamental data theory method. In this research, main topics and headlines of a reliable executable model in this area has been investigated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • culture
  • commanding the good and forbidding the evil
  • cultural index
  • Islamic cover
قرآن کریم، ترجمه‌ی الهی قمشه‌ای.
نهج‌البلاغه، ترجمه‌ی حجت‌الاسلام محمد دشتی، چاپ دوم (1386)، مشهد، آئین تربیت.
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، (1390)، حدیث ولایت (لوح فشرده مجموعه رهنمودهای مقام معظم فرماندهی کل قوا، تهران مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی).
ابن مارس زکریا، احمد، معجم مقیاس اللغه، ج ۳، تحقیق هارون عبدالسلام محمد، مکتب اعلام اسلامی ۱۴۴ ق،
آقا یار، سیروس، (1383)، توانمندسازی روشی نوین در محیط رقابتی، ماه‌نامه تدبیر، شماره 119.
آقا یار، سیروس، (1385)، قدرت توانمندسازی، ماهنامه تدبیر، شماره 169.
آقایار، سیروس (1382)، توانمندسازی روشی نوین در محیط رقابتی، ماه‌نامه تدبیر، شماره 135.
آنسلم، استراس و جولیت، کوربین (1387)، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه‌ی مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه‌ی بیوک محمدی، جلد دوم، تهران: پژوهش‌گاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اسکات سیناوی و دنیس نی ژافه (1375)، تواناسازی کارکنان، ترجمه‌ی مهدی ایران‌نژاد پاریزی، تهران: مؤسسه‌ی تحقیقات و آموزش مدیریت.
ایران‌نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، چاپ دوم (1382) تهران، مدیران.
ابطحی و عابسی، (1386: 200) ابطحی، سیدحسین، عابسی. سعید. (1386) توانمندی کارکنان. کرج: مؤسسه تحقیقات وآموزش مدیریت.
اورعی یزدانی، حمید (1381)، نگرش بر توانمندسازی، مطالعات بازرگانی، تهران: چ، ا.
بابایی، علی‌اکبر و دیگران (1381)، تواناسازی کارکنان: سرمایه‌گذاری بی‌جایگزین، ماه‌نامه تدبیر شماره 129.
جهانتاب، محمد: فصل‌نامه‌ی دانش انتظامی، سال هشتم، شماره چهارم.
خاکی، غلام‌رضا، (1386)، روش تحقیق با رویکرد پایان‌نامه‌نویسی، چاپ چهارم (1386)، تهران: بازتاب.
دانایی‌فرد، حسن، الوانی، سیدمهدی و عادل آذر، (1383)، روش‌شناسی پژوهش کمّی در مدیریت،چاپ اول و دوم (1386)، تهران: صفارـ اشراقی.
دانایی‌فرد، حسن، (1384)، تئوری‌پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی، استراتژی مفهوم‌سازی تئوری بنیادی، مجله‌ی دانشور، شماره‌ی 11.
دسترنج، حکمت‌الله، (1383)، توانمندسازی و فناوری اطلاعات، ماه‌نامه‌ی تدبیر، شماره‌ی 145.
دهخدا، علی‌اکبر، (1334)، لغت‌نامه دهخدا، جلد 34، چاپ سوم (1341)، تهران: دانشگاه تهران.
رستمی، محمود، (1386)، فرهنگ واژه‌های نظامی، تهران: ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران.
رهنورد، فرج‌الله (1382)، توانمندسازی گامی به‌سوی مشتری‌مداری، فصل‌نامه فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 59.
عبداللهی، بیژن، نوه ابراهیم، عبدالرحیم 1386، توانمندسازی کارکنان ، نشر ویرایش.
قربانی، زین‌العابدین 1381، عوامل همکاری و اتحاد بین مردم و حکومت، مجله نهج‌البلاغه، شماره 4-5.
نبی‌اله شاکرمی، فاطمه اونق،  حسین عظیمی، 1396 بررسی اثر سبک زندگی اسلامی بر نگرش شغلی کارکنان، فصل‌نامه مدیریت اسلامی شماره4.

لاتین

Bowen, D. E., & Lawler, E.E. (1992). The Empowerment of Service Workers: What, Why, When. Sloan Management Review.
Butts, Marcus M., et al. (2009). Individual Reactions to High Involvement Work Processes: Investigating the Role of Empowerment and Perceived Organizational Support. Journal of Occupational Health Psychology
Corbin, J.M., & Strauss, A.L. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 3rd Edition. Los Angeles: SAGE Publications.
Fox, J. (1998). Employee Empowerment an Apprenticeship Model. Organizational Behavior and Human Decision Process. Vol. 55: 286-324
GAO. (2001). Human Resource Management in The Hospitality, Industry.Wiley.
Mallak, L. A., & Kurstedt, H.A. JR. Non/Dec. (1996). Understanding & Using Em­powerment to Change Organizational Culture. Industrial Management. Vol.38. No.6: 8-40.
Mc Lagan, P. & Nel, C. (1997). The Age Participation: New Governance For The Workplace and The Word. 2 Edition. Beret Koehler, San Francisco CA.
Moye, Meldina J., & Henkin, Alane B. (2006). Exploring Associa tion Between Employee Empowerment & Interpersonal Trust In Managers Journal Of Manage­ment Development.
Noller, D. (1997). Beyond a Buzzword: An Empowerment Perspective in Andrews et al. pp.372-378.
Robbins T.L., Crino, M.D., Fredendal, L.D. (2002). An Integrative Model of the Empowerment Process. Human Resource Management Review.
Sprietzer, G.M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimen­sions, Measurement, and Validation. Academy of Management Journal.
Thomas, K.W. & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motiveation. Academy of Management Review. Vol.15. No.4: 666-681.
Vogt, j. F., Murrel. K. L. (1990). Empowerment In Organization How To Spark Exceptional Performance University Associates. San Diego, CA.