طراحی الگوی شایستگی خادم‎یاران آستان قدس رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد مشهد، مشهد، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

یکی از مشکلات برای شناخت شایستگی‌ها بر سر راه سازمان‌ها هست، انتخاب الگویی مفهومی یا چهارچوبی جامع، درست و عمیق از شایستگی‌های سازمانی است. این تحقیق به دنبال طراحی الگوی شایستگی خادم یاران آستان قدس رضوی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است. به این منظور در پژوهش در آغاز به مطالعه گسترده ادبیات ‌پژوهش پرداخته، و سپس از طریق مصاحبه با خادم یاران، نخبگان و مدیران مسئول در آستان قدس ‌رضوی حجم زیادی از داده‌ها جمع‌آوری شد. پس از چند نوبت مرور مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها و بر اساس نظریه داده بنیاد نسبت به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (پنج مرحله شناسه گذاری و طبقه‌بندی اطلاعات) اقدام شد. در مرحله بعد با توجه به نتایج تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها و با کمک گرفتن از نظریه‌ها و یافته‌های علمی دانشمندان، ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی خادم یاران آستان قدس رضوی (چهار نوع شایستگی که عبارت است از: شایستگی خدمت ‌بی‌منت جهادی، شایستگی‌های ‌فردی، شایستگی‌های تعاملی و شایستگی‌های سازمانی) استخراج‌شده است. درنهایت بر اساس ابعاد و مؤلفه‌های شناسایی‌شده، الگوی شایستگی خادم یاران در آستان قدس ارائه‌شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Competency Model for the Servant Helpers of Astan Quds Razavi

نویسندگان [English]

  • Mohammad Moghaddam 1
  • Azam Babaki rad 2
  • Mohammad Rafati 3
1 Corresponding author: master in public administration, human resources, Islamic Azad University of Mashhad, Iran.
2 Assistant, department of public Administration, mashhad branch, Islamic Azad University, mashhad, iran
3 Assistant, department of public Administration, mashhad branch, Islamic Azad University, mashhad, iran
چکیده [English]

One of the problems in identifying the competencies that organizations face involves the selection of a concept model or a comprehensive, accurate and in-depth framework of organizational competencies. This research is intended to design a competency model for the servant helpers of Astan Quds Razavi, which has not been dealt with so far. In this regard, an extensive study was carried out regarding research literature, and a large amount of data was collected through interviews with servant helpers, experts and responsible managers in Astan Quds Razavi. Having reviewed the interviews and the related documents several times, the researchers analyzed the data on the basis of the grounded theory (covering all five steps of identifying and classifying data). In the next stage, based on the results of analyzing the interviews and the theories and scientific findings, the dimensions and components of the competencies of Astan Ghodsar Razavi's servant helpers were identified. four types of competence including sincere Jihadi service, individual competencies, interactional competencies, organizational competence were identified. Finally, the competency model of the servant helpers in Astan Quds Razavi was designed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Designing competency model
  • servants of Astan Quds
  • Servant helpers of Astan Quds
  • honest and sincere servicing
احمدی، علی عسگر (1380)، به‌سوی شایسته‌سالاری در مدیریت، فصلنامه مدیریت در آموزش‌وپرورش.
ادیب حاج باقری، محسن (1385)، روش تحقیق گراند تئوری: راه و روش نظریه‌پردازی در علوم انسانی و بهداشتی، تهران: بشری.
استراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1385)، نظریه مبنایی رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
استراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1390)، مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران:  نی.
برورتن پل، لینه میلوارد (1385)، تحقیق سازمانی، ترجمه سید محمد اعرابی، تهران: پژوهش‌های فرهنگی.
بیکر، ترزال (1381)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات روش.
دانایی‌فرد، حسن؛ مظفری، زینب (1387)، ارتقای روایی و پایایی در پژوهش‌های کیفی مدیریتی، پژوهش‌های مدیریت عمومی، ش 1: 96 .
دیانتی، محمد؛ عرفانی، مریم (1388)، شایستگی، مفاهیم و کاربردها ، تدبیر، ش 206: 67.
رابینز، استیفن (1374)، مدیریت رفتار سازمانی، ج سوم، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
فتحی، ناصر؛ شعبانی، راوری علیرضا (1386)، الگوی علمی و تجربی پرورش مدیران آینده سایپا.
فلیک، اووه (1387)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
هالووی، ایمی (1385)، روش تحقیق کیفی در پرستاری، ترجمه حیدر علی عابدینی، تهران: انتشارات بشری.
پیترز، تام و ؛ واترمن، رابرت(1982)، به سوی بهترین‌ها، ترجمه مهدی قراچه‎داغی، چاپ اول، تهران، هم‌آگاه.
ناصحی‌فر و دیگران (1396)، تبیین مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر الگوی اسلامی.
عریضی، حمیدرضا (1384)، پیشنهاد طرح سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
منابع انگلیسی
Argyrols, Chris (1964) Integrating the Individual and the organization. Network: Wiley.
Arnold, D.R. and canella, L.M (1985) corporate culture and the marketing concept: a diagnostic instrument for utilities. Public Utilities. Fortnightly, 116:32
Boyatzis R.E. (2008) Competencies in the 21st century Case Western Reserve. University Cleveland Ohio USA Journal of Management DevelopmentVol.27 No.12008 pp.5-12
Beyer, Janice and Cameron, Kim (1997) organizational culture. Enhancing Organizational performance. Washington D.C: National Atonal Academy Press.
Brown, Andrew (1995).Organizational culture, London: Pitman publishing. P:14-21
 
Blunder, Robert (1975). Alienation and Freedom. Chicago: university of Chicago press.
Cox, Taylor (1991) the multicultural organization. Academy of management Executive: 34-47.
Cummings, T.G., & Worley, C.G. (2001).Organization Development and change, 7th ed., Cincinnati, OH: South- Western Collage Publishing.
Cummins, R.A. (2000). Objective and Subjective Quality of Life: An Interactive Model. Social Indicators Research.52, 55-72
Green, g. & N. Thorogood. Qualitative methods for health research. London: Sage, 2004.
       
Guba, Egon G (1981), criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic
Inquiries; ECTJ, VOL. 29, NO.2, pp: 75- 91.
Lincoln, Y. S. & E. Cuba, Naturalistic enquiry. Beverley Hills, CA: Sage 1985.
McClelland D. C. (1973) Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. Vol. 28 No. 1 pp. 1–24.
McClelland, Rich & Boyatzis (1982). The Competent Manager measurement. New York: Sage Pub.