اجتهادی مصطفی، بهروزی محمد (1385)، تواناییها و قابلیتهای دانشآموختگان در پاسخ به نیاز بازار کار بهمنظور ارائه چهارچوب ادراکی مناسب، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، ش10 و11: 28 ـ 1.
اخوان کاظمی بهرام (1390)، تحقق علم نافع، راهبردی بنیادین در اصلاح و اعتلای علمی کشور، معرفت در دانشگاه اسلامی، س پانزدهم، ش 4 (پیاپی 49): 25 ـ 4.
اعتمادیزاده، هدایتالله؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نصر، احمدرضا؛ موسیپور، نعمتالله (1390)، تأملی بر پژوهش میانرشتهای در آموزش عالی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دوره سوم، ش 3 ـ 2: 50 ـ 15.
اعرافی، علیرضا؛ طرقی، مجید؛ مولودی، حسین (1397)، بررسی قاعده فقهی علم نافع در تعلیم و تعلم، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی، ش 31: 108 ـ 91.
ایمان، محمدتقی؛ کلاتهساداتی، احمد (1390)، بررسی تطبیقی مسئولیت اجتماعی علم در اسلام و غرب، فصلنامه علمی ـ پژوهشی روششناسی علوم انسانی، س 17، ش 69: 88 ـ 59.
ایمانجانی، محمدامین (1396)، دانشگاه دهه پنجم دانشگاه مسئلهمحور، روزنامه فرهیختگان، ش 2394.
باقری، مصباحالهدی؛ نوروزی، خلیل؛ محمدی، مهدی؛ آزادی احمدآبادی، جواد (1396)، کشف و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر ساختار دانشگاه کارآفرین: پیشنهادی برای موفقیت در وظایف نسل سوم دانشگاهها، فصلنامه رشد فناوری، س سیزدهم، ش 52: 14 ـ 8.
پورعزت، علیاصغر؛ قلیپور، آرین (1388)، توسعه رویکرد مسئلهمحوری در مطالعات میانرشتهای، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، س اول، ش 3: 140 ـ 127.
پورعزت، علیاصغر؛ خواستار، حمزه؛ طاهری، عطار غزاله؛ فراحی، محمدمهدی؛ نرگسیان، عباس (1387)، الگوی مطلوب طراحی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران در عصر جهانیشدن، دانشگاه اسلامی، س دوازدهم، ش 4: 22 ـ 3.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1410 ق)، غررالحکم و دررالکلم، قم: دارالکتاب الإسلامی، چ دوم، بازیابیشده از نرمافزار جامع الأحادیث.
جوادی آملی، عبدالله (1386)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: إسراء.
جوانمردی، شیوا؛ عباسپور، عباس؛ خورسندی طاسکوه، علی؛ غیاثی ندوشن، سعید (1397)، طراحی الگوی دانشگاه نوآور در چارچوب اکوسیستم نوآوری در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، س 10، ش 4: 170 ـ 137.
حیدری کاشانی، محمدجواد (1377)، رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبائی، ماهنامه پاسدار اسلام، ش 200: 38 ـ .34.
خرمشاد، محمدباقر (1390)، دانشگاه تمدنساز، مطالعات روابط فرهنگی بینالملل، ش 2 (ویژهنامه): 15 ـ 11.
خسروی، محسن؛ فدوی، محبوبهالسادات؛ کریمی، فریبا (1397)، تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل براساس مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، س دوازدهم، ش 4: 120 ـ 107.
خندان، علیاصغر؛ قضاویزاده، مهدی (1397)، مسئلهمحوری در پژوهش، مبانی دینی و بررسی برخی چالشهای عملی، اولین همایش ملی آسیبشناسی پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی ـ اسلامی، تهران: دانشگاه مذاهب اسلامی.
خندان، علیاصغر (1391)، تقریر غایتگرایانه از علم دینی با تکیه بر اندیشههای استاد مطهری، ذهن، ش 50: 50 ـ 27.
خورشیدی، سعید (1390)، تأملی درباره بایستههای رسانههای ارتباط جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی، معرفت فرهنگی اجتماعی، س دوم، ش 3: 32 ـ 5.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل (1390)، روششناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکردی جامع، چ چهارم، تهران: انتشارات صفار: اشراقی.
دبیرخانه تحول و تعالی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام (1394)، طرح راهبردی تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران: دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام.
ذاکرصالحی، غلامرضا (1383)، دانشگاه ایرانی، درآمدی بر جامعهشناسی آموزش عالی، تهران: انتشارات کویر.
ذاکرصالحی، غلامرضا (1396)، دانشگاه ایرانی و مناقشه هویتی ـ کارکردی: در جستجوی الگوی گمشده، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، س 7، ش 1: 43 ـ 27.
رشاد، علی اکبر (1387)، معیار علم دینی، ذهن، ش 33: 12 ـ 5.
شاکری، محسن؛ اکبری، زهرا؛ هوشیالسادات، سیدعلیرضا (1397)، تدوین الگوی دانشگاه اسلامی در دیدگاه مقام معظم رهبری براساس نظریه دادهبنیاد، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال هشتم، ش چهارم (پیاپی 29): 500 ـ 481.
شکیبائی، زهره؛ قورچیان، نادرقلی؛ خلخالی، علی (1388)، ارائه مدلی برای ایجاد دانشگاه پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، س سوم، ش 3: 83 ـ 69.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389)، نقشه جامع علمی کشور.
شیخزاده، محمد (1391)، الگوی رهبری خدمتگزار مبتنی بر دیدگاه امام خمینی، دوفصلنامه علمی ـ تخصصی اسلام و مدیریت، س 1، ش 1: 36 ـ 7.
عابدی، بهاره؛ برادران، مسعود؛ خسرویپور، بهمن؛ یعقوبی، جعفر؛ یزدانپناه، مسعود (1396)، تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ش 40: 139 ـ 123.
عابدیجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخزاده، محمد (1390) تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، س پنجم، ش 2 (پیاپی 10): 198 ـ 151.
عبدالهی نیسیانی، علی؛ واعظی، احمد؛ ابراهیمی، کریم (1396)، مسئلهمحوری و نامسئلهمحوری، مقایسه و تحلیل رویکردهای جهتدهی سازمانی در مدیریت سازمانهای فرهنگی کشور، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و سیاست فرهنگی، ش 9: 32 ـ 7.
فراستخواه، مقصود (1383)، تاریخچه آموزش عالی در ایران، زیر نظر نادرقلی قورچیان، حمیدرضا آراسته و پریوش جعفری، دائرة المعارف آموزش عالی، 284 ـ 269، تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
فرامرز، قراملکی احد (1380)، روششناسی مطالعات دینی، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
فضلالهی، سیفاله؛ حیدرزاده، مریم (1394)، دانشگاه اسلامی: دانشگاهی یادگیرنده (ضرورتها و چالشها)، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، س چهارم، ش دوم (پیاپی 10): 134 ـ 111.
کرامتی، یونس (1387)، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج 15، 631 ـ 614، مدخل «تعلیم و تربیت»، زیر نظر محمدکاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.
کشتکار، مهران؛ نوروزی، خلیل (1395)، الگوی مفهومی دانشگاه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری، مطالعات راهبردی بسیج، س نوزدهم، ش 73: 27 ـ 5.
کلاهدوزی، احمد؛ کوثری، مریم (1390)، مبانی و الگوی آموزشهای پژوهشمحور در دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، س نوزدهم، دوره جدید، ش 12: 168 ـ 139.
گراوند، ایوب؛ عبدالهی، بیژن؛ حسنپور، اکبر؛ شهریاری، سلطانعلی (1397)، طراحی مدل دانشگاه ارزشبنیان در وزارت علوم کشور، توسعه آموزش، س نهم، ویژهنامه: 120 ـ 109.
اللهنیا، محمد (1397)، «مقاله مطلوب» از دیدگاه مقام معظم رهبری، اندیشنامه ولایت، سچهارم، ش 7: 28 ـ 5.
مجلس شورای اسلامی (1383)، قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب 18/05/1383
مجلسی، محمدباقر (1403 ق.)، بحارالأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمّه الأطهار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، بازیابی شده از نرم افزار جامع الأحادیث.
مجمع تشخیص مصلحت نظام (1383)، سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی، مصوب 15/12/1383.
مطهری مرتضی (1390)؛ مجموعه آثار استاد شهید مطهرى؛ تهران؛ انتشارات صدرا؛ ج 1؛ ج 5؛ ج 18؛ ج 19 و ج 22؛ نسخه الکترونیکی.
منصوری، رضا (1380)، دانشگاه و تعریف آن، رهیافت، ش 24: 29 ـ 16.
نجاران طوسی، حامد؛ فاتحراد، مهدی؛ برزنونی، محمدعلی؛ حسنیآهنگر، محمدرضا؛ محمدی، ابوالفضل (1396)، الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، مدیریت اسلامی، س 25، ش 3: 52 ـ 21.
نقوی، رشید؛ مصدقخواه، مسعود؛ حسنیآهنگر، محمدرضا؛ احمدوند، علیمحمد (1396)، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد دانشگاه سازمانی با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی توسعهیافته، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، س نهم، ش 1 (پیاپی 27): 20 ـ 1.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1388)، سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور.
هوشیالسادات، سیدعلیرضا؛ رحیمیان، حمید؛ عباسپور، عباس؛ خورسندی، علی؛ غیاثی ندوشن، سعید (1397)، طراحی الگوی کیفی دانشگاه ناب برای دانشگاههای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان)، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، ش 3: 141 ـ 132.
هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی (1382)، ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران، اولین ارزیابی کلان، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
یمنیدوزی سرخابی، محمد (1388)، دانشگاه سازگارشونده: یک فرایند پیچیده، رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی (مجموعه مقالات)، به اهتمام محمد یمنی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی: 64 ـ 13.
منابع انگلیسی
Hirayama Masami, Sho Reika, Matsuzuka Yukari, Kishida Masatoshi (2004); Research on Corporate Universities; JILPT Research Report No.8
Holliday Steven, Gide Ergun (2015); Moving Towards Market Driven Higher Education in Australia: Is it Time to Look at Economist Milton Friedman?; International Journal of Arts & Sciences; 08(05): 303-320
Kolo Philipp, Strack Rainer, Cavat Philippe, Torres Roselinde, Bhalla Vikram (2013); Corporate Universities: An Engine for Human Capital;
The Boston Consulting Group Available online
www.bcgperspectives.com
Scott Dane (2004); Transforming the "Market-Model University": Environmental Philosophy, Citizenship & the Recovery of the Humanities;
Worldviews 8, 2-3; pp 162-184; Also available online –
www.brill.nl
Wissema J. G., & Verloop J. (2009); Towards the Third Generation University: Managing University in Transition; Cheltenham (UK): E. Elgar