طراحی الگوی خودرهبری از دیدگاه قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه معارف قرآن و اهل بیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین ابعاد خودرهبری با استفاده از آموزه­های قرآن کریم انجام شده است. براین اساس، روش پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل مضمون است. ابتدا متن قرآن کریم از دید مفاهیم مرتبط با خودرهبری (رهبری، خودرهبری، خودمدیریتی، خودکنترلی) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و 1536 مضمون اولیه استخراج شد؛ سپس با استفاده از تلخیص و مقوله­بندی به­روش شناسه­گذاری با تأکید بر مفاهیم مشترک، 214 مضمون مشترک اولیه تحت عنوان شاخص شناسایی شد. در ادامه با استفاده از ادغام و تلخیص دوباره این شاخصها، 73 مضمون با عنوان مضمونهای سازمان­دهنده و پس از آن با افزایش محدوده دسته­بندی، 19 مضمون با عنوان مضمونهای فراگیر استخراج گردید. سرانجام نیز مضمونهای فراگیر در چهار دسته مفهوم اصلی خودرهبری، پیش­نیازهای خودرهبری، راهبردها و روشهای خودرهبری و نتایج خودرهبری طبقه­بندی شد. در بخش مفهوم اصلی خودرهبری، پنج مضمون عالی ارزیابی خود، انگیزه­دهی به­خود، به­چالش کشیدن خود، بهبود مستمر خود و حفظ و کنترل خود شناسایی شد. در بخش پیش­نیازهای خودرهبری، هفت مضمون عالی شناخت و ارتباط با خود، شناخت و ا

عنوان مقاله [English]

Designing a self-governing model from the perspective of the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Amir Masood Ataei 1
  • Sayyed Mohsen Allameh 2
  • Ali Safari 2
  • Muhammad Saleh Tayyebnia 3
1 PhD candidate of human resource and organizational behavior, University of Isfahan, Iran
2 Corresponding author: associate professor of management, Department of Management, University of Isfahan, Iran
3 Assistant professor of knowledge of the holy Quran and Ahlolbait, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]

This study aims to explain the dimensions of self-direction using the teachings of the Holy Quran. Accordingly, the research method is qualitative and the method of content analysis. First, the text of the Holy Quran was examined and analyzed in terms of concepts related to self-leadership (leadership, self-leadership, self-management, self-control) and 1536 primary themes were extracted; Then, by summarizing and categorizing the identification method with emphasis on common concepts, 214 primary common themes were identified as indicators. Then, by merging and re-summarizing these indicators, 73 themes were organized as organizing themes and then with increasing the classification range, 19 themes were extracted as comprehensive themes. Finally, the overarching themes were classified into four main categories: self-leadership concept, self-leadership prerequisites, self-leadership strategies and methods, and self-leadership outcomes. In the core concept of self-leadership, five excellent themes of self-assessment, self-motivation, self-challenge, self-improvement, and self-preservation were identified. In the section of self-leadership prerequisites, seven excellent themes of cognition and self-communication, cognition, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self leadership and the Holy Qur’an
  • self management and the Holy Qur’an
  • self leadership model
  • the Holy Quran and leadership
قرآن کریم
ابیلی، خدایار؛ خباره، کبری؛ مزاری، ابراهیم؛ گرایلی، بیژن (1395)، نقش خودرهبری و خودمدیریتی بر سرمایه‌های انسانی سازمانهای خدماتی دولتی (مطالعه موردی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، نشریه مدیریت دولتی، دوره 8، ش 1: 93 ـ 112.
اصلانی، فرشید؛ حضوری، محمدجواد (1393)، طراحی و تدوین الگوی خودرهبری سازمانی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد (مورد مطالعه: دانشگاه پیام­نور)، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 3، ش 1: 39 ـ 54.
بابایی، محمدباقر (1397)، هدایت و رهبری از دیدگاه قرآن و راهبردهای آن، فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره 26، ش 1: 61  ـ 105.
تاجمیرریاحی، جواد؛ صفری، علی؛ شاملی، نصرالله (1396)، تبیین ابعاد رهبری سازمانی بر مبنای نظام ارزشی اسلام با استفاده از آموزه‌های نهج‌البلاغه، فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره 25، ش 2: 93 ـ 113.
تقوی­دامغانی، سیدرضا (1390)، نگرشی بر مدیریت اسلامی، چ سوم، تهران: شرکت چاپ و نشر بین­الملل.
دانایی­فرد، حسن؛ مؤمنی، نونا (1388)، نظریه رهبری اثربخش از دیدگاه امام علی، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، دوره 4، ش 14: 75 ـ 110.
رابینز، استیون؛ جاج، تیموتی (1393)، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی زارع، ج اول، چ چهارم، تهران: نشر نص بهار.
رضاییان، علی (1388)، مبانیسازمانومدیریت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، تهران: سمت.
طباطبایی، سیداحمد؛ بابایی، محمدرضا و همکاران (1395)، راهنمای جامع مدیریت و رهبری، انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، تهران: انتشارات روناس.
عباسی­رستمی، نجیبه (1393)، مروری بر نظریه خودرهبری (مفاهیم، راهبردها و عوامل مؤثر بر خودرهبری)، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، ش 34: 123 ـ 140.
عزیزآبادی، ابوالفضل؛ مرتضوی، سعید؛ انصاری­اول، محمدعلی؛ رحیم­نیا، فریبرز (1395)، مدخلی بر ویژگیهای رهبری اخلاقی در نهج‌البلاغه، فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره 24، ش 4: 11 ـ 42.
واعظی، مظفرالدین؛ مزاری، ابراهیم؛ خباره، کبری؛ مقدم­زاده، علی؛ شالباف، عذرا (1394)، تحلیل عاملی راهبرد‌های خودرهبری و رابطه آنها با عملکرد تحصیلی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده علوم و ادبیات دانشگاه بیرجند)، مجله رویکردهای نوین آموزشی، ش 22: 1 ـ 20.
یوکل، گری (1382)، مدیریت و رهبری در سازمانها، ترجمه محمد ازگلی و قاسم قنبری، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).