ابعاد اجتماعی و اقتصادی استفاده از خودرو‌های لوکس با رویکرد پژوهش ترکیبی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

اسراف‌گرایی، تجمل‌گرایی و به دنبال آن تمایل به استفاده از خودروهای لوکس همواره از موضوعاتی است که بزرگان و دلسوزان دین و نظام اسلامی نسبت به آن هشدار داده‌اند. این پژوهش، به دنبال یافتن چرایی تمایل به استفاده از این خودروهای لوکس در ابعاد اجتماعی و اقتصادی است. برای این منظور از روش پژوهش ترکیبی شامل دو بخش استفاده شده است. در بخش اول با استفاده از روش کیفی نظریه داده‌بنیاد، ابعاد اجتماعی و اقتصادی موضوع شناسایی شده‍اند و در بخش دوم با استفاده از الگو، پرسشنامه‌‌ای طراحی، توزیع و به تعداد 320 عدد جمع‌آوری شده است. داده‌های پرسشنامه‌ها، که پایایی آنها توسط ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده با روش تحلیل عاملی تأییدی مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج پژوهش، حاکی از اثرگذاری سه عامل اقتصادی شامل اهمیت قیمت، بورس بازار بودن کالا و تمایل به حفظ ارزش پول و نیز پنج عامل اجتماعی شامل تمایل به ظاهرسازی، کسب طبقه اجتماعی، گروه‌های مرجع، پرستیژ و تغییر رفتار دیگران بوده است. این پژوهش با رویکرد انتقادی ـ دینی به موضوع، راهکارهایی را برای کاهش این آسیبهای اجتماعی و اقتصادی ارائه کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social and Economic Dimensions of Using Luxury Cars through a Combined Research Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hussein Forghani 1
  • Ali Kazemi 2
  • Bahram Ranjbarian 3
  • Mahsa Ghandhari 4
1 PhD candidate of marketing management, Isfahan University
2 Corresponding author: assistant professor of marketing management, Isfahan University
3 Full professor of marketing management, Isfahan University
4 Associate professor at Isfahan University
چکیده [English]

Profligacy, luxuriousness and consequently, the tendency to use luxury cars have always been warned by benevolent religious leaders and the Islamic rulers. This research is aimed at discovering the reasons of tendency towards these luxury cars in terms of social and economic dimensions. For this purpose, a combination of two methods is employed. In the first section, using the qualitative grounded theory, socio-economic dimensions of the issue were identified. In the second part, using the designed model, a questionnaire was designed and distributed, then was responded by 320 people. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient, and was tested through affirmative factor analysis method. The results of the research indicated that three economic factors, including the importance of price, easy sale in the market, and the tendency to maintain real value of the asset are involved. Five social factors including the tendency to show off, achieving a certain social class, reference groups, prestige and change in the behavior of others were also discovered., Taking a critical-religious approach, this research proposed several ways to reduce this social and economic challenge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Muslim consumer behavior
  • social factors
  • economic factors
  • luxury cars
  • combined research
قرآن کریم. ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای. چ 6. تهران: انتشارات رشیدی
احتشام­زاده، فرهاد (24/10/1395). برگرفته‌ از خبرگزاری فارس به آدرس:
http://www.farsnews.com/13961024000543
اعتباریان­خوراسگانی، اکبر؛ قریشی­شهرکی، سیداحمد (1394). ارتباط بین خطاهای ادراکی در تصمیم‌گیری و شخصیت. مدیریت فراگیر. س 1. ش 2: 96 تا 104.
بلالی، مجید؛ آقازاده، هاشم؛ احمدی، سعید (1391). بررسی نقش برند در خرید خودروهای لوکس کشور. مدیریت بازرگانی. س 4. ش 4: 1 تا 20.
حسینی، محمدحسین (1390). اسراف، عوامل و راهکارهای مبارزه با آن. سفیر. س 5. ش 20: 155 تا 184.
حیدرنقوی، سیدنواب؛ کفایی، سیدمحمد (1389). ابعاد یک الگوی اقتصاد اسلامی. مجله‌ اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی. س 1. ش 1: 183 تا 208.
خدیر، مهرداد (21/11/1395). برگرفته از خبرگزاری ایرنا به آدرس:
http://www.irna.ir/fa/News/82425783
فرخی، میثم (1393). سیاستگذاری فرهنگی مطلوب مسجد از دیدگاه مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی بسیج. س 7. ش 65: 33 تا 54.
رضایی­زاده، محمود؛ محمدعلی­تجریشی، ایمان (1395). بازاریابی اسلامی. تهران: دانش ماندگار عصر.
خبرگزاری مهر (22/08/1391). به آدرس                   https://www.mehrnews.com/news/1742230
سیدی‌نیا، سیداکبر (1388). مصرف و مصرف‌گرایی از منظر اسلام و جامعه‌شناسی اقتصادی. اقتصاد اسلام. س 9. ش 34: 151 تا 178.
صمدی، معصومه؛ رضایی، منیره (1390). بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. س 19. ش 12: 95 تا 117.
فراستخواه، مسعود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریه‌ بر پایه» (گراندد تئوری GTM). تهران: انتشارات آگاه.
موذن­سلطان‌آبادی، معصومه؛ هاشمیان، سیدمحمدحسین (1394). مطالعة تجارب زنان در اجرای الگوی مطلوب مصرف در خانواده با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری درباره مصرف. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و سیاست فرهنگی. ش 5: 77 تا 98.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتاب‌الاسلامیه.
مولایی، محمد؛ مرادی، حسین (1390). بررسی و مقایسه ترکیب کالاهای مصرفی خانوارهای شهری ایران. رفاه اجتماعی. س 10. ش 37: 113 تا 127.
یوسفی، حسین­علی؛ شیرانی، مهری (1386). شاخصهای بهداشت محیط در پرتو آموزه‌های سیره پیامبر اعظم(ص). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. س 6. ش 4: 95 تا 100.