چیستی و مؤلفه‌های مدیریت جهادی

نویسنده

دانشگاه امام صادق(ع)

چکیده

در این مقاله به منظور ترکیب نتایج پژوهشهای گذشته از روش فراترکیب استفاده شده است. برای شناسایی مؤلفه­های مدیریت جهادی پس از جستجوی منابع، 28 مقاله مرتبط شناسایی شد. نتایج پژوهشها  با این روش و با توجه به وظایف و موضوعات مرتبط با علم مدیریت در ده مبحث موضوع‌بندی شده است. این ده بخش شامل برنامه­ریزی و هدفگذاری، ارتباطات، سازماندهی، رهبری، نظام ارزشی، تصمیم­گیری، کنترل، توجه به رشد و توانمندسازی، منابع و امکانات، خلاقیت و نوآوری است. در نهایت نیز برای تبیین چیستی و ماهیت مدیریت جهادی، تعریفی از مدیریت جهادی ارائه شد به این صورت که مدیریت جهادی، رفع و جبران جسورانه و خلاقانه چالشها و کمبودها و ایجاد ظرفیتهای جدید با منابع و تشریفات حداقلی از طریق ایثار و تلاش مضاعف و برادرانه در جهت تقرب الی الله است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quiddity and Elements of Jihadi Management

نویسنده [English]

  • Saeed Hejazifar
Doctoral Student of Policymaking and researcher, Imam Hussein (pbuh) Comprehensive University
چکیده [English]

To synthesize the outcomes of the past researches, the meta-synthesis method has been used in the article. After searching the sources, 28 related articles were found to recognize the jihadi management elements. The research results have been classified into ten topics through this method and regarding the tasks and subjects relating to the management science. The ten parts include programming, goal-setting, communications, organizing, leadership, value system, decision-making, controlling, paying attention to growth and empowerment, resources and facilities, creativity and innovation. Finally, a definition of the jihadi management was presented for explaining its nature: jihadi management is removing and boldly and creatively recompensing challenges and shortages; and creating new capacities by the minimum ceremony and resources through sacrificing and brotherly double struggling toward Allah’s nearness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jihadi Culture
  • Jihadi Management
  • Islamic Management
  • Definition of the Jihadi Management
  • Meta-synthesis
  • Meta-analysis
  1. ازکیا، مصطفی؛ توکلی، محمود (1385). فراتحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی. فصلنامه علوم اجتماعی. ش 26: 27 ـ 1.
  2. سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر؛ یزدانی، حمیدرضا (1390). آسیب شناسی پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فرا ترکیب. چشم انداز مدیریت دولتی. ش 6: 24 ـ 9.
  3. قربانی زاده، وجه الله؛ حسن نانگیر، طه؛ رودساز، حبیب (1392). فرا تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در ایران. پژوهشهای مدیریت در ایران. دوره 17. ش 2: 177 ـ 195.
  4. نیرومند، پوراندخت؛ رنجبر، محبوبه؛ سعدی، محمدرضا؛ امیرشاهی، میر احمد (1391). شناسایی و طبقه‌بندی مدلهای کسب و کار موبایل مبتنی بر رویکرد فرا ترکیب. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4. ش 10: 201 ـ 179.
  5. ودادهیر، ابوعلی (1389). فراترکیب نتایج واکاویهای کیفی و مطالعات فرهنگی: واقعیت یا توهم. برگ فرهنگ. ش 22: 45 ـ 24.
  6. Attride-Stirling, J. (2001). “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”. Qualitative Research. Vol. 1. No. 3. Pp. 385-405.
  7. Downe S.(2008) Metasynthesis:a guide to knitting smoke‚Evidence Based Midwifery6. (2008) .pp4-8
  8. Edwards, M., Davies, M., & Edwards, A. (2009). What are the external influences on information exchange and shared decision-making in healthcare consultations: a meta-synthesis of the literature. Patient education and counseling, 75(1), 37–52.
  9. Sandelowski Margarete Docherty Sharron Emden Carolyn.(1997)Focus on Qualitative Methods Qualitative Metasynthesis: Issues and Techniques Research in Nursing & Health20. pp365-371