بررسی نقش نگرش به گواهی برند حلال در خلق ارزش ویژه برند

نویسندگان

1 مازندران

2 تهران- ستارخان- خ تهران ویلا- خ فرخ کیش- نبش کوچه صفویان - پ13- واحد 3

چکیده

امروزه تقاضا برای مواد غذایی حلال بین مسلمان و غیر مسلمانان دنیا بشدت در حال رشد است و بازار اروپا هم از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا شرکتهای زیادی به دنبال عرضه محصولات خود به بازار حلال هستند اما شرط ورود به این بازار دارا بودن گواهی حلال است. بنابراین در این تحقیق نقش نگرش به گواهی حلال بر خلق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داده که نگرش به گواهی حلال بر آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است اما اثر نگرش به گواهی حلال بر تداعی برند و وفاداری برند مواد غذایی حلال، تأیید نشد؛ هم­چنین در این پژوهش اثر درونی ابعاد ارزش ویژه برند مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج اثر آگاهی برند بر تداعی برند و کیفیت ادراک شده را تأیید کردند و هم­چنین اثر کیفیت ادراک شده بر وفاداری نیز تأیید شد. اما اثر  آگاهی از برند و هم­چنین تداعی برند بر وفاداری برند مواد غذایی تایید نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Deliberating the Role of Attitude toward Halal Brand Certificate in Creating Special Value of Brand

نویسندگان [English]

  • Maysam Shir Khodaee 1
  • Amir Hussein Nooripour 2
1 Associate Professor in Mazandaran University
2 Graduate Student in Business Administration
چکیده [English]

Now a days, the demand for halal foodstuff among Muslims and Non-Muslims in the world is growing intensively and the European market is not an exception. Therefore, many companies are trying to supply their products to the halal market, but the requisite for entering the market is halal certificate. Thus looking at halal brand certificate in creating special value of brand has been appraised based on customers. The consequences have displayed that attitude toward halal certificate has had a positive and meaningful effect on awareness of the brand  and perceived quality, but the effect of looking at halal certificate on the association of the brand and the loyalty of the brand of halal foodstuffs  were not confirmed. In this research the internal effect of the dimensions of the brand special value was assessed, too. The consequences confirmed the effect of the brand awareness on the association of the brand and the perceived quality, and moreover, the effect of the perceived quality on the loyalty was confirmed. But the effect of the brand awareness and the association of the brand on the loyalty of the brand of foodstuffs were not confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Halal Brand in Foodstuffs
  • Attitude toward the Halal Certificate
  • Brand Special Value in Foodstuffs
  • Quality in Products Supply