رهبری اخلاقی مکتب شهید قاسم سلیمانی: پژوهشی فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 تهران

2 کارشناس ارشد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

چکیده

امام خامنه ای(حفظه الله)در خصوص مکتب شهید سلیمانی معتقدند این مکتب از دو عنصر"صدق" و"اخلاص" تشکیل‌شده است.به عبارتی ایشان این دو کلمه را نمادو نمایه‌ مکتب سلیمانی می دانند.صدق یعنی همان چیزی که در آیه‌ شریفه"مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیه"و"اخلاص"هم درآیات متعدّد قرآن ازجمله آیه‌ شریفه"قُل اِنّی اُمِرتُ اَن اَعبُدَ اللهَ مُخلِصًا لَهُ الدّین"آمده است؛این دو عنوانِ قرآنی، تشکیل‌دهنده‌ حرکت شهید سلیمانی بوده است(بیانات رهبری در سالگرد حاج قاسم سلیمانی؛ 11/10/1400).سال هامجاهدت خالصانه و اخلاق مدارانه شهید حاج قاسم سلیمانی از ایشان شرایطی را ایجاد کرده است که رهبر عظیم الشان انقلاب از آن تحت عنوان"مکتب حاج قاسم سلیمانی"یاد می‌کنند.یکی از ویژگی‌های این مکتب اخلاق‌مداری در رهبری ایشان است که در این نوشتار به آن پرداخته می‌شود.روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها از نوع کیفی است که به شیوه فراترکیب انجام‌شده و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل مضمون انجام‌شده است.جامعه مورد مطالعه؛متون مرتبط با رهبری حاج قاسم شامل:بیانات مقام معظم رهبری؛ مقالات منتشرشده در خصوص ایشان؛ دست‌نوشته‌ها و خاطرات هم‌رزمان شهید سلیمانی و سایر اسناد و مدارک منتشرشده در پایگاه اطلاعاتی در حیطه موضوعی رهبری اخلاقی ایشان است.نتایج این پژوهش بیانگر آن است که رهبری اخلاقی حاج قاسم سلیمانی را می‌توان در 4 بعد اخلاق فردی با مؤلفه‌های توحیدمحوری، معنویت محوری، تکلیف محوری؛ اخلاق اجتماعی با مؤلفه‌های اعتماد محوری، فرهنگ محوری، ولایت محوری، مردم محوری؛اخلاق گروهی- سازمانی بامؤلفه‌های انگیزه محوری، تعالی محوری، ارتباط محوری، هدف محوری واخلاق بین‌المللی شامل بصیرت محوری، دیپلماسی محوری، اقتدارمحوری و تمدن محوری مورد واکاوی قرارداد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

ethical leadership of Martyr qasim soleimani : meta - synthesis research

نویسنده [English]

  • Zohreh Alimardani 2
1
2 Master of Education Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
چکیده [English]

Imam Khamenei believes that Soleimani school consists of two elements:"truth"and"sincerity"In other words they consider these two words tobe the symbol and profile of the Soleimani school.The truth is stated in verse 23of Surah Ahzab and sincerity is mentioned in verse11of Surah Zomar(statements of the leadership on the anniversary of Soleimani;1/1/2020)In other words this school which is based on these two principles,has formed moral leadership in them.Ethical leaders focus on serving more and better as a result,the characteristicof people orientation of ethical leaders is created.Leaders pay attention to how their actions and behavior affect others and use their social power to serve others.The years of sincere and ethical struggle of Soleimani created the conditions that the great leader of the revolution calls it"School of Soleimani"One of the characteristics of this school of ethics is its leadership, which is discussed in this article.The research method is qualitative in terms of practical purpose and in terms of data collection,which was done in a meta-composite way and data analysis was done using thematic analysis.the studied community;Texts related tothe leadership of Haj Qasim include:statements of the Supreme Leader;Published articles about him;Manuscripts and memoirs of soleimani's comrade and other documents published inthe database are inthe subject area of his moral leadership.The results indicate that the moral leadership of Soleimani can be divided into4dimensions of individual ethics with monotheistic components, spirituality-oriented, duty-oriented;Social ethics with trust-oriented,culture-oriented,province-oriented, people-orientedc omponents;Group-organizational ethics with the components of central motivation,central excellence,central communication,central goal,and international ethics including insight- centered,authority-centered diplomacy,and contract-centered civilization are analyzed

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical leadership
  • Islamic management
  • practical life
  • Martyr Qasim Soleimani
  • آرایی، وحید؛ مکرمی پور، محمدباقر؛ لایقی قرحی، سامیار. (1402). بررسی مدیریت جهادی سردار سپهبد شهید سلیمانی در امنیت جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 9(1)، 179-204.

    حسنی، محمد؛ ارس زاده، سهیلا؛ کاظم‌زاده بیطالی، مهدی. (1396). رابطه رهبری اخلاقی با رفتار شهروندی سازمانی، درک سیاست‌های سازمانی و جنسیت. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 12(3)، 142-151.

    اسلامی، اسماعیل. (1401). جایگاه قرآن در رفتار و عملکرد سردار شهید قاسم سلیمانی. دو فصلنامه مطالعات سبک شناختی قرآن کریم، 6(2)، 295-314.

    اصغری، ملیحه؛ جعفری هرندی، رضا.(1399). سنتزپژوهی مؤلفه‌های رهبری تحول آفرین درمکتب شهید سلیمانی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران.

    اصغری، ملیحه. (1401). تبیین الگوی مدیریتی شهید سلیمانی در جبهه مقاومت (یک مطالعه سنتزپژوهی). فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی، 11(3)،177-199.

    اکبری مزدآبادی، علی. (1400). جستاری در خاطرات حاج‌قاسم سلیمانی، تهران، یا زهرا، چاپ سی ویکم.

    انجم شعاع، زهرا. (1401). ارائه الگوی راهبردی پرورش مدیران جهادی با تاکید بر الگوی شایستگی در نظام فکری شهید سلیمانی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. ۱۹ (۷۱) ،۷-۲۶.

    بابائی طلا تپه، محمدباقر.(1399). اصول راهبرد فرهنگی مدیریت مکتب سلیمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4(16)، 189-228.

    بیات، عبدالحمید؛ سید طباطبایی، سید مهدی. (1399). الگوی مطلوب ارتباطات میان‌فردی در سلسله‌مراتب فرماندهی: موردمطالعه شهید حاج قاسم سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(4)، 169-185.  https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516980.1399.28.4.7.8

    پرتو، محمد نقی؛ گل محمدی، سعید. (1401). برآیند مؤلفه شجاعت و تدبیر در فرماندهی شهید سلیمانی در حل مسائل عرصه میدان. نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوی ، تهران.

    پرداختچی، محمدحسن؛ زهرا، صباغیان. (1398). فراترکیب عوامل مؤثر در انتقال یادگیری به محیط کار. تأمین اجتماعی. 15(2)، 87-112.

    حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی.(1363). تحف العقول عن آل الرسول. جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی

    جباری. (1394). سبک زندگی و سیره اخلاقی امام جواد (ع). سخن تاریخ، 9(22)، 39-80.

    جابر انصاری، محمدرضا؛ کاوند، ندا. (1401). سیره و منش شهید سلیمانی در خدمت به مردم: ارائه الگویی کاربردی برای کارگزاران نظام اسلامی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 3069-3085.

    حاجی‌صادقی، عبدالله.(1398). مصاحبه با نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی . قابل دسترسی به آدرس: https://www.etemadonline.com

    حبیبی، حمید؛ لک زایی، نجف . (1400). شهید قاسم سلیمانی الگوی انسانی قدرت نرم متعالیۀ تمدن ساز.  انسان پژوهی دینی. 18(46)، 169-191.

    حسن لو، خسرو؛ قریشی، سید حمیدرضا. (1396). دیپلماسی انقلابی هوشمند در تحولات جهانی. مجله سیاست دفاعی. 25(100)، 7-38.

     https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.10255087.1396.25.100.1.8

    حسنی مقدم، صادق؛ زارع، ساسان؛ سلطانی، مرتضی؛ نوروزی، رسول. (1399). طراحی الگوی فرماندهی و مدیریت حکمت محور در مکتب حاج قاسم، مبتنی بر تحلیل گفتمان امام خامنه ای(مدظله‌العالی)، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران

    حسین‌زاده، محمد صالح. (1399). اصول و مبانی و مؤلفه‌های مدیریت جهادی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-22.

    خور میزی داود بیک، کمالی محمد جلال، سلاجقه سنجر، انجم شعاع زهرا.(1400). واکاوی سبک رهبری خدمتگزار مبتنی بر سبک رهبری سردار دل­ها شهید حاج قاسم سلیمانی در سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدل مطلوب. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. ۵ (۴) ،۹۵۲-۹۷۳.

    دبیرخانه شورای عمومی فرهنگ کشور، تبیین مؤلفه‌های مکتب شهید سردار سلیمانی، قابل‌دسترسی در سایت: https://www.borna.news

    دولت پسندی، مهناز. (1399). شناسایی اصول و مبانی و مؤلفه‌های مدیریت جهادی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-30.

    رحمانی، حامد. (1395). بررسی رابطه توسعه منابع انسانی  بر تعالی سازمان در دستگاه های اجرایی شهرستان ممسنی. سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصادو حسابداری. استانبول.

    ردایی، هادی؛ ساده، احسان؛ امینی سابق، زین‌العابدین. (1400). مکتب شهید سلیمانی، منظومه عملی مسئولیت اجتماعی مدیران جهادی. رهیافت­های نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی (1)،125-97.

    رستمی، بابک. (1397). تدوین الگوی رهبری اخلاقی بر اساس مطالعه نظریه‌های فرانوگرای مدیریت. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،10(39)، 123-146.

    رشیدی زاده، بهنام؛ نصیری، علی اصغر؛ شبدینی پاشاکی؛ محمد. (1401). نظام تربیتی مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح با تاکید بر مکتب شهید سلیمانیدو فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس و نبردهای معاصر، (6)،283-316.

    https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.25386328.1401.4.1.11.2

    رفیعی طاری، ندا؛ عبدیان، محیا. (1399). نشانه‌شناسی و نمادشناسی شخصیت شهید سلیمانی. مطالعات دینی رسانه، 2(5-6)، 112-132.

    رنجبریان، رسول (1399) طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی (با تأکید بر الگوی تربیت کننده مدیران جهادی تمدن ساز درجمهوری اسلامی ایران)، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران.

    روح‌اللهی، مهدی. (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 29(2)، 5-42.

    https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516980.1400.29.2.1.5

    زکیانی. غلامرضا. (1401). اعتماد اجتماعی محور اخلاق اسلامی؛ منظر امام موسی صدر. اندیشۀ فلسفی. 2(2). 173-157.

    زمانی، محمدحسن. (1398). روایتی از شجاعت حاج قاسم در شکستن محاصره حرم حضرت زینب(س). قابل دسترسی به آدرس: https://www.mashreghnews.ir/news/1038632

    سلامی، حسین.(1402). سخنرانی در اجتماع در اجتماع سراسری حمایت از کودکان فلسطین در میدان انقلاب تهران. قابل دینرسی به آدرس:

    https://www.irna.ir/news/85295036

    سعادت نژاد، اسماعیل. (1399). ماجرای توصیه دوستان شهید سلیمانی به او پیش از سفر به عراق. قابل دسترسی به آدرس: https://www.isna.ir/news/99101208826  

    سلطانی، سید مهدی. (1400). مهندسی اخلاق اسلامی مطلوب درمکتب آرمانی شهید سلیمانی مبتنی برتمدن نوین اسلامی. مکتب شهید سلیمانی، مکتب تمدن ساز، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.

    سلیمانی، قاسم . (1396). سخنرانی سردار سلیمانی در هقته دفاع مقدس اصفهان. قابل دسترسی در بانک اطلاعاتی شهید سلیمانی قابل دسترسی به آدرس: https://mgt.ihu.ac.ir/page/hard-revenge

    شیرازی، علی.(١٣٩٩ ).گفتار پژوهی: سبک زندگی اسلامی . قابل‌دسترسی به آدرس: https://mgt.ihu.ac.ir

    طاهری گودرزی، حجت؛ ساری، مرضیه. (1401). طراحی مدل سرمایۀ اجتماعی مبتنی بر مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی. مجله علمی مدیریت سرمایه اجتماعی، 9(3)،407-433.

    طباطبایی، سید محمدحسین.(1393). المیزان فی تفسیر القرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.

    طلایی، حمیده؛ جلیلی، حمیده؛ ملاحسنی، فاطمه و قاسمی، سیدعلیرضا. (1401). تبیین و توسعه مولفه های حرفه ای معلم با تأکید بر اندیشه و سبک زندگی شهید قاسم سلیمانی. توسعه حرفه ای معلم، 7(4)، 13-37.

    طهماسبی، عالمه؛ موسوی، لیلا؛ قربانی، مهدی. (1399). سلیمانی عزیز. قم: حماسه‌سازان.

    • عاملی، منیژه. (1388). رویکرد نظری به دانش اخلاق حرفه ای، پژوهشنامه اخلاق ، 1(4). 152-115.

    عبدی چاری، مرتضی؛ بازیانی، سمانه. (1401). نقش الگوی مکتب شهید سلیمانی در مهندسی فرهنگ انتظار و مقاومت. مشرق موعود، 16(61): 151-178.

    عرب پور داهوئی، محمد، مهدی زاده، سمانه. (1401). بررسی رابطه سبک رهبری معنوی در مکتب شهید سلیمانی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه شهید باهنر کرمان). کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (با محوریت محرومیت‌زدایی در منطقه جازمو).

    عزیز خانی، احمد؛ کیانی، زهرا . (1400). مکتب شهید سلیمانی، مکتب تمدن ساز. نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.

    عقییقی، علیرضا (1398). تبیین نقش هوش اخلاقی بر مولفةهای رهبری فروتنانه، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۴ (۴) ،۳۸-۳۱.

    علیمردانی، زهره؛ پورکریمی، جواد (1400). الگوی رهبری دیپلماسی- میدانی  شهید قاسم سلیمانی مبتنی بر بصیرت انقلابی (پاسخی به دوگانه سازی‌های تصنعی). نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.

    علیمردانی، زهره؛ پورکریمی، جواد. (1399). مشخصه‌های مدیریت جهادی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، چکیده مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-22.

    آمدی تمیمی؛ عبدالواحد بن محمد؛ علی بن ابی طالب (ع)؛ (5ق). غررالحکم و دررالکلم. کتابخانه آستان قدس رضوی. (جلد 1 و 2).

    غلام پور، احمد؛ قائدعلی، حمیدرضا؛ حاکمی، محمد امین. (1399). سیر تطور فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-21.

    فعال گلشنی طاهر، عطایی، محمد. (1400). طراحی مدل سبک های رهبری اخلاقی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 5(19)، 1185-1204.

    فلاحی، مصیب، میرزایی، غلام رضا، و محمدزاده، بهجت. (1401). مدیریت جهادی منابع انسانی از منظر سردار سلیمانی. کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (با محوریت محرومیت زدایی در منطقه جازمو).

    قاسمی ذوالپیرانی، رضوان؛  عسکری تپه، فهیمه. (1400). مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی و تحقق تمدن نوین اسلامی. مطالعات دولت پژوهی در جمهوری اسلامی ایران، 7(4)، 37-60.

    قراباغی، میثم، ازگلی، محمد. (1399). واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار. مدیریت اسلامی، 28(4 )، 113-139.

    https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516980.1399.28.4.5.6

    قرآن کریم

    کاردار پور، محسن؛ کرباسی، علی؛ محمدی، مهدی (1399).تبیین الگوی مدیریتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر اساس نامه ٥٣ نهج البلاغه، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیردان جهادی تمدن ساز، تهران.

    کارگری، غفور؛ پهلوان شریف، محمدامین؛ علویان، مجتبی. (1399). تبیین مبانی و اصول مدیریت سرمایه‌های انسانی شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-17.

    کریمی خویگانی. (1399). رهبری معنوی و متواضعانه در مکتب تربیتی شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب،1-29.

    کشکولی، محمدحسین؛ اسلامی، اصغر (1400). تحلیل کنش های گفتاری وصیت سردار قاسم سلیمانی. سلسله همایش‌های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، 1-30.

    کلانتری، فتح‌الله. (1402). دکترین جهادی شهید سلیمانی در تقابل با دکترین نظامی آمریکا. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 9(1)، 205-231.‎

    مداحیان، شیوا، و منوچهری، مجتبی. (1401). تحقق عملیاتی مدیریت اسلامی در مکتب شهید سلیمانی ( با رویکرد تطبیقی). کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (با محوریت محرومیت زدایی در منطقه جازمو).

    مرتضی نیا، حمید؛ خلیلی، حسن. (1399). اخلاق سیاسی در مکتب شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی (مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب، 1-18.

    مقام معظم رهبری. (1384)  بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان کرمان. قابل دسترسی به آدرس:

     https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3280

    مقام معظم رهبری. (1397). بیانات در مراسم اعطای نشان عالی ذوالفقار به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قابل دسترسی به آدرس:

     https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41943

    مقام معظم رهبری. (1400). بیانات در دیدار خانواده وستادسالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی. قابل دسترسی به آدرس: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49260

    مقیمی، سید محمد. (1398). رهبری اخلاص‌مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی. مدیریت اسلامی، (28)113، 33-29

    مکارم شیرازی، ناصر. (1368). تفسیر نمونه. قم: دارالکتب الاسلامیه.

    مکارم شیرازی، ناصر.1377). اخلاق در قرآن ، قم: درسه الامام علی بن ابی طالب(ع).

    منظری توکلی، علیرضا، و نوری، زهرا. (1401). بررسی نقش رهبری اخلاص مدار در توسعه اخلاق سازمانی مبتنی بر خط مشی فکری مکتب شهید قاسم سلیمانی. کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (با محوریت محرومیت زدایی در منطقه جازمو).

    میرسپاسی، ناصر. (1386). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: نشر میر

    میرکمالی، سیدمحمد، پورکریمی، جواد، کرمی، محمدرضا. (1396). نقش میانجی عدالت سازمانی در تبیین ارتباط بین سبک رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی و سکوت سازمانی کارکنان. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 23(1)، 1-25.

    نجفی، رضا. (1399). بررسی شیوه‌شناسی تربیتی قرآن در عرصه پیرایش اخلاق فردی. مطالعات علوم قرآن، 2(4)، 31-54.

    نصرت خوارزمی، زهره. (1401). نگاه سپهبد سلیمانی به ابعاد انسانی و ملزومات گفتمانی جبهه مقاومت: تحلیل تماتیک سخنرانی­های وی در دو سال آخر قبل از شهادت. پژوهش های معاصر انقلاب اسلامی، 5(15)، 107-130.

    نوروزی، خلیل؛ رنجبر، هادی؛ اسعدی، محمد؛ آماده، حسین. (1401). فهم جوهره ارتباطات انسانی - الهی در سبک فرماندهی سپهبد شهید قاسم سلیمانی. مطالعات راهبردی بسیج، 25(94)، 39-73

    هاشمی، صدیقه سادات. (1401). الگوی رهبری شهید قاسم سلیمانی؛ از فرماندهی مقاومت تا شکل‎گیری مکتب سلیمانی. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 11(3): 163-203 .

    ویکی فقه، بصیرت، قابل‌دسترسی به آدرس: https://fa.wikifeqh.ir 

    یزدانی، هما، (1398). نشست جهان پهلوان ، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

    Andrade, J. M., & Ramirez, E. (2019). Organizational justice and work-family conflict in colombian organizations. European Research Studies Journal, 22(2), 139-153

     

    Arar, K., & Saiti, A. (2022). Ethical leadership, ethical dilemmas and decision making among school administrators. Equity in Education & Society, 1(1), 126-141.‏

    Berridge, G. R (2010). Diplomacy: Theory and Practice, New York: Palgrave MacMillan

    Brown, M. E. (2007). How to avoid potential pitfalls. Organizational Dynamics36(2), 140-155.

    Ko, C., Ma, J. H., Bartnik, R., Haney, M. H., & Kang, M. G. (2018). Ethical leadership: An integrative review and future research agenda. Ethics & Behavior, 28(2), 104–132.

    Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational behavior and human performance, 3(2), 157-189.‏

    Levin, I., & Mamlok, D. (2021). Culture and society in the digital age. Information12(2), 68.

    Owens BP, Hekman DR. (2016). How does leader humility influence team performance? Exploring the mechanisms of contagion and collective promotion focus. Academy of Management Journal; 59(3): 1088-1111

    Pevkur, A. (2012). Compatibility of public administration systems and ethics management. Public Policy and Administration1(19), 16-24.

    ‏Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer Publishing Company. New York

    ‏Tutar, H., Altınöz, M., & Çakıroğlu, D. (2011). Is ethical leadership and strategic leadership a dilemma? A descriptive survey. Procedia-Social and Behavioral Sciences24, 1378-1388.

    Wen, Q., Wu, Y., & Long, J. (2021). Influence of ethical leadership on employees’ innovative behavior: The role of organization-based self-esteem and flexible human resource management. Sustainability13(3), 1359.

دوره 33، شماره 1
فصلنامه بهار
تیر 1404
صفحه 119-165
  • تاریخ دریافت: 09 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1403