ابعاد و مولفه های جهاد علمی در اندیشه امام خامنه ای(دام ظله العالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

2 استادیارگروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

چکیده

جهاد علمی به طور مکرر در بیانات امام خامنه ای مورد تاکید قرار گرفته؛ چنانچه یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب نیز جهاد علمی است. نظر به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف تبیین ابعاد و مولفه های جهاد علمی در اندیشه امام خامنه ای انجام شده است. نوع تحقیق کیفی است.برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده و300 مضمون پایه، 79 مضمون سازمان دهنده و19مضمون فراگیر استخراج و در سه بعد مبانی، زمینه ها و نتایج دسته بندی شد. بر اساس یافته های تحقیق، مبانی جهاد علمی در اندیشه امام خامنه ای شامل مولفه های: ارزش و اهمیت علم، تکریم علم و معلم در اسلام، علم توام با معنویت، علم اخلاق مدار و عدالت محور، تعلیم و تربیت متعالی وعلم نافع و کاربردی؛ الزامات آن شامل داشتن چشم انداز علمی تمدن ساز، تولید علم و جهاد علمی مستمر، پرشتاب و تمدن ساز، نوآوری وخلاقیت علمی، لزوم تحول عمیق در نظام آموزش و پرورش، لزوم تحول عمیق در نظام آموزش عالی، پژوهش محوری با رویکرد حل مسائل کشور، نخبه پروری و جذب نخبگان، تعامل و هم افزایی علمی و صنعت و اقتصاد دانش بنیان و نتایج آن شامل عزت و اقتدار،پیشرفت همه جانبه،حل مسائل کشور، آینده روشن و کسب مرجعیت علمی در جهان است.
بر اساس نتایج تحقیق،امام خامنه ای برجهاد علمی مستمر، پرشتاب و تمدن ساز به عنوان یک فریضه و مطالبه عمومی، برای تولید علم نافع، کاربردی، خلاق و نوآور، همراه با تربیت متعالی، معنویت، اخلاق و عدالت، به عنوان یکی از ارکان تمدن نوین اسلامی و موتور پیشران کشور در جهت حل مسائل کشور و پیشرفت همه جانبه، با هدف شکستن مرزهای کنونی دانش و کسب مرجعیت علمی در جهان تاکید دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dimensions and components of scientific jihad in the thought of Imam Khamenei

نویسندگان [English]

  • Zahra Foroutani 1
  • عطیه Bohrani 2
1 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Economics and Accounting, PayameNoor University,Tehran; Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Economics and Accounting, PayameNoor University,Tehran; Iran
چکیده [English]

Scientific Jihad has been repeatedly emphasized in Imam Khamenei's statements; If one of the axes of the statement of the second step of the revolution is scientific jihad. Considering the importance of the topic, this research was done with the aim of explaining dimensions and components of scientific jihad in the thought of Imam Khamenei. The type of research is qualitative. To analyze the data, the theme analysis method was used and 300 basic themes, 79 organizing themes and 19 comprehensive themes were extracted. Based on the findings of the research, the basics of scientific jihad in Imam Khamenei's thought include: the value of science, honoring science and teacher in Islam, science combined with spirituality, moral and justice-oriented science, transcendental education and useful and applied science; Its requirements include: having a civilization-building scientific perspective, the production of science and continuous, fast-paced and civilization-building scientific jihad, the need for hope and hope, innovation and scientific creativity, the need for deep transformation in the education system, the need for deep transformation in the higher education system, research axis with the approach of solving the country's problems, elitism, honoring and supporting the elites, attracting the elites, interaction and synergy between science and industry and the knowledge-based economy and its results include: dignity and authority, all-round progress, solving the country's problems, self-sufficiency and lack of Affiliation is a bright future and gaining scientific authority in the world. Based on the results of the research, Imam Khamenei emphasized continuous, rapid and civilizing scientific jihad as a public duty and demand, to produce useful, practical, creative and innovative science, along with sublime education, spirituality, ethics and justice, as one of the The pillars of modern Islamic civilization and the driving engine of the country are emphasized in order to solve the country's problems and all-round progress, with the aim of breaking the current boundaries of knowledge and gaining scientific authority in the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Imam Khamenei "
  • "scientific jihad"
  • "dimensions and components of scientific jihad"
  • "Basics
  • requirements and results of scientific jihad"
آرشیو موضوعی بیانات رهبری در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب: https://farsi.khamenei.ir/speech-topic.
پورسعید، سید مسعود و شامحمدی، محمد (1395). طراحی الگوی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته)، مدیریت اسلامی،24(1)، 103-85
جهان‌بین، فرزاد و معینی‌پور، مسعود (1393). فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای. مطالعات انقلاب اسلامی.11(39) :46-29.
امام خامنه ای، سیدعلی(1390). خطبه های نماز جمعه تهران. گرفته شده در بهمن1390از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
امام خامنه‌ای، سید علی (1391). بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام و بیداری اسلامی.گرفته شده در آذر 1391 از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
امام خامنه‌ای، سید علی (1373). بیانات در آغاز درس خارج فقه. گرفته شده در شهریور1373از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
امام خامنه‌ای، سید علی (1383). بیانات در دیدار جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی. گرفته شده در تیر ماه 1383از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
امام خامنه‌ای، سید علی (1397). بیانیه گام دوم انقلاب. گرفته شده در بهمن1397از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
امام خامنه‌ای، سید علی (1378). پیام به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌‌ها. گرفته شده در مهر1378از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
رضائی اصفهانی، محمدعلی و رستم نژاد، مهدی (1400). جهاد علمی از منظر قرآن و بیانیه گام دوم انقلاب. قرآن و علم، 15(29) : 42-9.
فرزانه، محمدباقر؛ خیاط، علی و صفر پور، هادی (1397). تبیین عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 24(3): 205-177.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ زاده، محمد(1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2):198-151.
قیصری، محمدشریف؛ فدایی، محمد؛ اکبری، سجاد و امین‌مدنی،سیدپژمان(1394). جهاد علمی و نقش تشکل های دانشجویی. قم: دفتر نشر معارف.
قوام‌آبادی، محمد غلام (1394). الگوی مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری. مطالعات راهبردی بسیج، 18(68) :30-5 .
فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (1387). کنز العرفان فی فقه القرآن. (مصحح: عبدالرحیم عقیقی بخشایشی). قم، انتشارات نوید اسلام.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیرنمونه. چاپ اول. جلد 4. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
معینی­پور، مسعود و لک­زایی، رضا (1391). ارکان امت واحده و تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری. مطالعات انقلاب اسلامی. 9(28): 76-51.
مهدی‌پور، آسیه (1401). تحلیل مضمون جهاد در اندیشه آیت الله خامنه ای. علوم سیاسی، 25(97) : 75-106.
نظر پور، حمزه (1385). علم و آگاهی. ماهنامه پرسمان. سال 1385. شماره 51 .