شناسایی مؤلفه‌های اخلاق رقابت در مدیریت راهبردی مبتنی بر تفاسیر منتخب قرآن مجید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی ،دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

2 مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام.

3 معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی. دانشگاه امام صادق علیه السلام

4 گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران

چکیده

به باور برخی از پژوهشگران مدیریت، اخلاق مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین مبحث مدیریت راهبردی است. در باب اخلاق در رقابت، نظریه‌های قابل توجهی از سوی اندیشمندان و صاحب‌نظران ارائه شده که مباحثی نظیر عدالت، انصاف و درستکاری را در تصمیم‌گیری راهبردی اخلاقی مدنظر قرار می‌دهند. یکی از چالش‌های اصلی بکارگیری مدیریت راهبردی در ایران، عدم بهره‌برداری از مفاهیم غنی اسلامی همچون اخلاق رقابت در سازمان‌هاست. پژوهش حاضر با شناسایی مؤلفه‌های اخلاق رقابت در مدیریت راهبردی سعی بر حل این مسئله دارد. بر اساس روش‌شناسی تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ ، ابتدا کلیدواژه‌های مرتبط با اخلاق رقابت، شناسایی و سپس این واژگان به 496 تفسیر عرضه شده و سرانجام، 563 کد به دست آمد. از کدهای حاصل، 28 مضمون پایه احصا شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که این مضامین در قالب 4 مضمون سازمان‌دهنده تحت عنوان «زمینه‌ها و شرایط ممنوعیت رقابت»، «زمینه‌های برتر رقابت»، «توجه به جبهه‌ی دینی بازیگران و اهداف آن‌ها» و «ویژگی‌های رقابت کمال‌یافته»، منطبق بر نگاه اسلامی منجر به تقویت مضمون فراگیر که همان «اخلاق رقابت» است، خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of Competition Ethics Components in Strategic Management Based on Selected Interpretations of the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Mohamadmahdi Karimi 1
  • Ali Shafizadeh 2
  • Mohammadreza Mahdavi Hazaveh 3
  • Reza Baniasad 4
1 Islamic Studies and Business Management, Imam Sadiq University
2 Islamic Studies and Business Management, Imam Sadiq University
3 Islamic Studies and Business Management. Imam Sadiq University
4 Department of Business, Faculty of Management, Imam Sadiq university, Tehran, Iran
چکیده [English]

According to some management researchers, ethics is the most important and controversial topic in strategic management. Regarding ethics in competition, significant theories have been proposed by scholars and experts that consider issues such as justice, fairness, and integrity in ethical strategic decision-making. One of the main challenges in implementing strategic management in Iran is the lack of utilization of rich Islamic concepts such as competition ethics in organizations. The current research aims to address this issue by identifying the components of competition ethics in strategic management. Based on the thematic analysis methodology with an Attride-Sterling approach, initially, keywords related to competition ethics were identified, then these terms were subjected to 496 Quranic interpretations, and eventually, 563 codes were generated. From these codes, 28 basic themes were identified. The research results indicate that these themes, organized under four organizing themes titled "Contexts and Conditions of Competition Prohibition," "Superior Competition Contexts," "Attention to the Religious Front of Actors and Their Objectives," and "Characteristics of Perfected Competition," aligned with the Islamic perspective, will strengthen the overarching theme of "Competition Ethics".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competition Ethics
  • Strategic Management
  • Quranic Interpretations
  • Thematic Analysis