ابعاد و مؤلفه های شایستگی مدیر طلبه تراز انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، پژوهشگر دانشکده مدیریت ، دانشگاه امام حسین علیه السلام

2 دانشگاه مازندران

چکیده

مدیر طلبه شامل دسته‌ای از مدیران کشور است که در مشاغل مدیریتی نیازمند تخصص‌های حوزوی و علوم دینی فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت این دسته از مدیران، علاوه بر مناصب مدیریتی درون ساختار حوزه‌های علمیه، شامل مشاغل فرهنگی و اجتماعی موجود در نظام حکمرانی کشور است. هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوی شایستگی عمومی مدیر طلبه تراز انقلاب اسلامی است. روش تحقیق حاضر مبتنی بر مصاحبه با خبرگان و تحلیل یافته‌ها بر اساس تکنیک تحلیل مضمون است. یافته‌ها نشانگر آن است که 14 شایستگی در چهارچوب 3 ساحت ارزشی، شخصیتی و مدیریتی به‌عنوان مدل شایستگی‌های مدیران طلبه قابل معرفی است. شایستگی‌های ارزشی شامل تسلط و تقید به مبانی اعتقادی، دارای بصیرت انقلابی و دارای روحیه جهادی است. شایستگی شخصیتی شامل توانمند در کار تربیتی و مربی‌گری، روحیه تحول‌خواهی و توان آینده‌نگری، دارای سعه‌صدر، دارای مهارت خلاقیت، دارای مهارت‌های تفکر و مقید به روشمندی در حل مصالح است. شایستگی‌های مدیریتی نیز شامل توان رهبری اجتماعی، توان نقش‌آفرینی در نظام اداری، توانمند در طراحی نظامات دولت اسلامی، توانمند در مدیریت و رهبری تشکیلاتی و دارای مهارت تعامل اثربخش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dimensions and Components of the Competency of the Director of the Islamic Revolution Seminary

نویسندگان [English]

  • Ali Torabi 1
  • mohsen keshavarz 2
1 Resercher, Faculty of managment, Imam Hossein University, Tehran, Iran
2 mazandaran university
چکیده [English]

The Seminary student Manager includes a group of managers of the country who work in managerial jobs requiring seminary and religious science specialties. In addition to managerial positions within the structure of the seminaries, the field of activity of these managers includes cultural and social occupations in the country's governance system. The aim of this study was to design a model of general competency of the director of the Islamic Revolution Balance Seminary. The present study was conducted qualitatively based on semi-structured interview analysis with experts and analysis of findings based on thematic analysis technique.
Accordingly, 142 basic themes, 53 organizing themes, and 14 inclusive themes were extracted. Based on the results of this research, 14 competencies in the framework of 3 domains of value, personality and management have been proposed as the model of competence of Seminary student Managers in the level of Islamic Revolution. Value competencies include mastery and adherence to the fundamentals of belief, revolutionary vision, and jihadist spirit.
Personality competency includes empowerment in educational and coaching work, transformational spirit and foresight ability, has top-notch skills, has creative skills, thinking skills and is bound to methodical problem solving. Managerial competencies include the ability of social leadership, ability to play a role in the administrative system, capable of designing Islamic State systems, capable of management and organizational leadership, and effective interaction skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Management
  • Jihadi Management
  • Seminary
  • Seminary student Manager
  • competency model
آقا محمدی، صمد، جهانگیر فرد، مجید، حاج علیان، فرشاد، و مجیبی، تورج. (1398). تدوین الگوی شایستگی‌های دینی رهبران نظامی، مدیریت اسلامی، شماره27، 65-88.
ابطحی، سید حسین و عبد صبور، فریدون، (1389)، شایسته‌سالاری، تهران: آزاد مهر.
ابوالعلائی، بهزاد، غفاری، عباس، (1386)، مبانی نظری و تجارب علمی برنامه‌ های استعدادیابی و جانشین پروری مدیران، تهران : سازمان مدیریت صنعتی.
اسدی فرد، رؤیا، خائف الهی، احمدعلی، رضاییان، علی (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران بر اساس صحیفه امام (ره) با رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، نشریه مدیریت دولتی، شماره 8، 75-92.
اسدی، اسماعیل، کوشکی جهرمی، علیرضا، بانشی، عباداله، و صادقی، رضا. (1398). طراحی و تدوین الگوی شایستگی مدیران دولتی ایران. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، شماره 3، 197-226.
الوانی، سید مهدی، اردلان، امید، محمدی فاتح، اصغر (1395)، طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگی‌های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی،شماره 23، 1-30.
باقری، محمدحسن؛ رضایت، غلامحسین؛ نیرومند، حیدرعلی. (1400)، شاخص‌های ویژگی‌های فردی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال نوزدهم، شماره 83، 111- 134.
پور عابدی، محمدرضا، ضرابی، وحید، سجادی نائینی، حنان، رضی، زهرا (1395)، طراحی مدل شایستگی چندبُعدی مدیران و کارکنان، پژوهش های مدیریت منابع انسانی،شماره24،27-52.
پور عزت، علی‌اصغر، مختاریان پور، مجید، و امینی، علی. (1398). طراحی مدل شایستگی سفیران جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های مدیریت منابع انسانی،شماره36، 29-56.
ترابی کلاته قاضی، علی (1399)، الگوی شایستگی‌های فرماندهی در مکتب  شهید سلیمانی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران، ایران.
جمشیدی کهساری، حمزه، زارعی متین، حسن، بابایی زکیلکی، محمدعلی و جندقی، غلامرضا. (1395). طراحی الگوی توسعه شایستگی‌های رهبری در سازمان‌های خدمات شهری، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7 (26)، 100-73
حراقی، مسعود، درویشی، علی. (1398). ارائه مدل انتخاب مدیران حرفه‌ای سازمان‌های دولتی. مطالعات رفتار سازمانی، شماره 8، 51-86.
خسروی مراد، لیلا، فیضی، زهرا، یونسی، حمیدرضا. (1400). طراحی الگوی شایستگی مدیران هیئت‌های مذهبی، فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 29، 187-151.
خیراندیش، مهدی، مؤذنی، بهرام، تاجیک، گل سا، خمویی، فرشید. (1397). ارزیابی روابط علّی میان شاخص‌های مدل تعالی سازمانی ای‌اِف‌کیواِم با استفاده از تکنیک‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری و دیمتل. مدیریت بهره‌وری، شماره 47، 1-36.
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم (1388)، شایستگی مفاهیم و کاربردها، ماهنامه تدبیر، شماره 206، 14-19.
رحیم نیا، فریبرز؛ هوشیار، وجیهه. (1391)، واکاوی ابعاد و مؤلفه‌های مدل شایستگی‌های مدیران در سیستم بانکی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، شماره31، 117- 138.
رنجبر، منصور (1392)، طراحی الگوی شایستگیهای مدیران بخش سلامت، به راهنمایی : احمدعلی خائف الهی، دانشگاه تربیت مدرس، مقطع دکتری، رشته مدیریت.
زارعی ‌متین، حسن، محمودی، سید محمد،  بحیرایی، صدیقه. (1391). شناسایی و تبیین شایستگی‌های مدیران دانشگاه. مدیریت در دانشگاه اسلامی، شماره 1، 114-143.
زاهدی، شمس السادات، و شیخ، ابراهیم. (1389). الگوی قابلیت‌های راهبردی مدیران میانی دولتی. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، 95-139.
سلامی، حسین؛ میار، یحیی. (1395)، الگوی ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران عالی سپاه منطبق با رویکرد علوی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره 64، 123- 146.
سلیمانی، جواد، سیدجوادین، سید رضا، و شاه‌حسینی، محمدعلی. (1399). طراحی مدل توسعه شایستگی رهبری مدیران صنعت فولاد با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها، مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی (مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت)، شماره 11(43)، 109-138. SID. https://sid.ir/paper/385449/fa
شاه‌آبادی، محمدمهدی، و زلقی، امین. (1395). شناسایی قابلیت‌های لازم برای رهبری در سازمان‌های ایمان محور، موردمطالعه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، شماره 20،41-80.
عامری، محمدعلی؛ بختیاری، حسن؛ کاملی، محمدجواد؛ صارمی، نوذر امین. (1396)، شاخص‌های کارکنان کلیدی مستعد فرماندهی و مدیریت در ناجا، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت منابع انسانی در نیروی انتظامی، شماره5، 140-183.
عباسی، عباس؛ رعنایی‌کردشولی، حبیب‌الله، اصغری جهرمی، سمانه. (1395)، طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدل‌های ارزیابی عملکرد سازمانی برای سازمان‌های دولتی ایران، فصلنامة پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شماره‌ 26، 213- 235.
عسگری، ناصر، نیکوکار، غلامحسین، صفری، حسین، غلامی، مهرداد (1394)، الگوی شایستگی های مدیران دولتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز 1404، مدیریت در دانشگاه اسلامی، شماره 9، 23-38.
علوی، سید محمد علوی، اسماعیلی، محمد. (1397). ارائه الگوی فرماندهی مطلوب از منظر اسلام و بیانات مقام معظم فرماندهی کل قوا(مدظله‌العالی) با رویکرد فرا ترکیب، فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 69، 1- 18.
فرهمندنیا، حوریه، مختاریان ‌پور، مجید. (1396). الگوی شایستگی مدیران جهادی بر مبنای بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدّظلّه). فصلنامه علمی پژوهش‌های انقلاب اسلامی، شماره 6، 203-231.
قاسمی زاد، علیرضا، تقی‌پور، آذر، معتمد، حمیدرضا (1401)، احصاء شایستگی‌های حرفه‌ای معاونان پرورشی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی،  فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 30، 237- 209.
کوهستانی تکامجانی، ابوذر، سید حسینی، سید محمد؛ افشار کاظمی، محمدعلی (1400)، ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)، فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی، شماره 2، 155-168.
گنجعلی، اسدالله، علی شیری، محمدمهدی، بیدی، مجتبی. (1393). شایستگی‌های مدیریتی مدیران جهادی؛ تحلیلی داده‌بنیاد. چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره3، 41-64.
محمد ظاهری، محمد (1399)، ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نشریه علمی مدیریت اسلامی، شماره29، 21-46.
مرادی، مصطفی؛ شهباز مرادی، سعید؛ طلوعی اشلقی، عباس. (1390)، مدل‌سازی ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از سیستم‌های خبره، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/مدیریت و پیشرفت، شماره47، 35-54.
مقدم، محمد، بابکی راد، اعظم، رأفتی، محمد. (1400). طراحی الگوی شایستگی خادم یاران آستان قدس رضوی،فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره29، 180-155.
موسوی، سید نجم‌الدین، فرهیخته، فاطمه، وحدتی، حجت اله، و حکاک، محمد. (1398). شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه های شایستگی روسای دادگستری ایران. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، شماره38، 77-110.
میرسپاسی، ناصر (1390)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار "با نگرشی به روند جهانی‌سازی"،تهران: انتشارات طاعتی.
واعظی، رضا، حسین‌پور، داود، سید نقوی، میرعلی، و تاجی، فاطمه. (1398). طراحی الگوی شایستگی های مدیران منابع انسانی وزارت نفت در بستر جهانی شدن. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی (مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت)، شماره41، 3-36.
ویسی، غلامرضا، (1395)، اصول ارزشیابی عملکرد کارکنان با رویکرد دینی، فصلنامه دانش انتظامی قم،شماره‌8، 1- 16.