شایستگی های فرماندهان جنگ نرم در جهاد تبیین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

2 منابع انسانی/ دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

3 استادیار گروه مدیریت سرمایه انسانی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران

چکیده

جهاد دارای شاخه های متعددی است که در یک دسته بندی کلی به جهاد در عرصه سخت و جهاد در عرصه نرم تقسیم می شود. امروز در زیر مجموعه جهاد نرم، «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که میتواند باید اقدام کند. منتها این جهاد نیز مانند هر جهاد دیگری دارای فرماندهانی است که باید شایستگی های خاصی را دارا باشند. در مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون و با بهره گیری از نرم افزار MAXQDA تلاش شده است شایستگی های فرماندهان جنگ نرم در جهاد تبیین احصا شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه از خبرگان بوده است، به این منظور تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ها ادامه یافت که در مجموع با 10 خبره مصاحبه صورت پذیرفت. پس از تحلیل مصاحبه های صورت پذیرفته تعداد 680 مضمون اولیه به دست آمد که پس از پالایش653 عدد مضمون پایه شکل گرفت. سازماندهی مضامین پایه در قالب 10 مضمون سازمان دهنده صورت پذیرفت و در نهایت مضامین سازمان دهنده در قالب 3 مضمون فراگیر شایستگی های دانشی، شایستگی های گرایشی و شایستگی های رفتاری دسته بندی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Soft war commanders Competencies in Jihad Tabayin

نویسندگان [English]

  • ali khani 1
  • mahmoud ahmadi 2
  • mahdi mohamadi 3
1 university
2 CVTGBBH
3 Assistant Professor, Department of Human Capital Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Jihad has many branches, which are divided in a general category into jihad in the hard field and jihad in the soft field. Today, under the category of soft jihad, "explanation jihad" is a duty. "Explanation Jihad" is a definite duty and an urgent duty, and anyone who can should take action. However, this jihad, like any other jihad, has commanders who must have certain qualifications. In this article, by using the theme analysis method and using MAXQDA software, it has been tried to calculate the competencies of soft war commanders in Jihad. The tool of data collection in this research was the interview of experts, for this purpose, the interviews were continued until the theoretical saturation was reached, and a total of 10 experts were interviewed. After analyzing the conducted interviews, a number of 680 primary themes were obtained, and after refining, 653 basic themes were formed. The organization of the basic themes was done in the form of 10 organizing themes and finally the organizing themes were categorized in the form of 3 comprehensive themes of knowledge competences, dispositional competences and behavioral competences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competencies of commanders
  • human resources management
  • soft war
  • explanation jihad
  • commander
قرآن کریم، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، انتشارات به نشر: مشهد مقدس
سیدرضی (1379). ترجمه نهج البلاغه امام علی علیه السلام، ترجمه محمد دشتی، انتشارات مشهور: قم
امام خمینی، سید روح‌الله موسوی (1378)، صحیفه امام، مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره): تهران
آمدی، عبدالواحد تمیمی (1379). ترجمه غررالحکم و دررالکلم، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی: تهران
آقائی، میلاد؛ آقائی، اصغر. (1396). بررسی تاثیر مدیریت جهادی بر احساس امنیت شغلی کارکنان، نظارت و بازرسی. 41، صص 101-122
ابراهیمی، مریم و رستمی نسب، عباسعلی (1394). بررسی و تبیین جایگاه جهاد به عنوان یکی از مبانی دفاع مقدس در قرآن کریم، ادبیات پایداری، صص 93-114
احمدیان، علی‌اکبر. (1393). «مدل سازی مدیریت جهادی با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری». سیاست دفاعی. شماره 87. صص 137-169
امیری، عیسی؛ زارعی جلیانی، محسن؛ رنجبر، مختار (1399). ارایه چارچوب نظری مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث، فصلنامه آموزش و بهسازی منابع انسانی، سال اولف شماره اول، زمستان 199، صص 11- 24
بنیادی نایینی، علی؛  کام فیروزی، محمدحسن (1391). طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، نشریه نظارت و بازرسی، بهار 1391، شماره 19، صص 7- 30
تقی‌زاده، حمید (1390 ). جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با آن با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری. فصلنامه علمی -تخصصی عملیات روانی.شماره .29صص148-120
جمالی راد، فهیمه؛ پیروزفر، سهیلا و جلالی، مهدی (1396). معناشناسی خلیفه  در قرآن کریم، دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش نامه تفسیر و زبان قرآن ، 6(2): 153 – 174
چیت‌ساز، احسان؛ ذوالفقار زاده، محمدمهدی؛ غیاثی ندوشن، سعید (1391). تدوین الگوی شایستگی های محوری مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه ها در ایران اسلامی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، تابستان 1391، سال اول - شماره 2 ، صص 251- 272
حاذق نیکرو، حمید (1391)نظام مقابله با جنگ نرم دشمن. فصلنامه عملیات روانی. شماره3. ص48-20
حسین‌پور، داوود؛ رضایی منش، بهروز؛ محمدی سیاه بومی، حمیدرضا (1395). رابطه مدیریت جهادی و استراتژی های اقتصاد مقاومتی، پژوهشها و سیاست های اقتصادی. 79. 99-122
خان احمدی، اسماعیل. (1399). الگوی شایستگی فرماندهان در تحقق امنیت پایدار. مطالعات راهبردی ناجا، 5(16 )، 51-86
خطیب‌زاده، اعظم، رضایت، غلامحسین، و پور حسین، رضا. (1398). الگوی توسعه شایستگی های فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 11(پیاپی 37) ، صص 9-35.
دارا، جلیل؛ الفی، محمدرضا (1392). نقش مدیران فرهنگی دانشگاه ها در مقابله با جنگ نرم، پژوهش های انقلاب اسلامی  شمار2.صص214-195
دانایی‌فرد، حسن؛ امامی، سید مجتبی (1386). استراتژی های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه پردازی داده بنیاد، اندیشه مدیریت راهبردی، پاییز و زمستان 1386، شماره 2، صص 69 - 98
دانایی‌فرد، حسن؛ اسلامی، آذر (1390). کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده بنیاد در عمل، ساخت نظریه بی تفاوتی سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1383). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات نشر صفار.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1383). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن، ج2، ترجمه و تحقیق همراه با تفسیر لغوی و ادبی قرآن: غلامرضا خسروی حسینی، ناشر چاپی: تهران: الکمکتبه المرتضویه لاحیاء آثار الجعفریه، ناشر دیجیتالی: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان
زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، سید محمدمهدی؛ ودادی، احمد (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان‌های فرهنگی کشور، مدیریت سازمان‌ های دولتی، پاییز 1393، شماره 8 ، صص 19- 36
زین‌الدینی، مجید؛ محمدی سیاه بومی، حمیدرضا. (1397). «ارائه الگوی مطلوب مدیریت جهادی در انقلاب اسلامی (موردکاوی رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی)». پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 28. 23-49
سلمانی، عباسعلی، و پورالشریعه، علیرضا. (1400). شایستگی‌های فرماندهان مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح. نظارت و بازرسی، 15(55)، 13-46.
سلیمانی، احسان؛ ملکی، احمد (1398). تبیین نظام مقابله با جنگ نرم و اصول حاکم بر افسران جنگ نرم، فصلنامه ی رهیافت فرهنگ دینی، سال دوم  شماره ششم  تابستان 1398، صص 59-88
سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (۱۳۸۴) نظریه‌های محورهای ارتباطات، ترجمة دکتر علیرضا دهقان انتشارات دانشگاه تهران
شهبازی سلطانی، محمد و صلواتیان، سیاوش. (1396). «شناسایی ویژگیهای معرف مدیر جهادی به روش فراترکیب». مدیریت اسلامی. 1. 199-230
صالح‌نژاد امرئی، سید عبد اله، بیات، عبدالحمید، و میراسماعیلی، سیداویس. (1399). الگوی شایستگی‌های کلیدی «فرمانده انقلابی» بر اساس دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی ایران. پژوهش‌های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 15(3)، 79-98.
صفرزاده، حسین و همکاران (۱۳۹۲) مدیریت منابع انسانی پیشرفته تهران، دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی
طباطبایی، محمدحسین (1399). المیزان فی التفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی ابوالحسن؛ شیخ‌زاده محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی؛ دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی؛ س پنجم. ش دوم. پاییز و زمستان 1390؛ 151-198.
عبدی، بهنام؛ طاهری هشی، علی (1394). مفهوم‌پردازی مدیریت جهادی در پرتو قرآن کریم، دانش راهبردی. 18. 119-138
غفوری، داوود، حسن قلی‌پور، طهمورث، خیراندیش، مهدی، و مؤمنی، منصور. (1396). الگوی عملیاتی سنجش شایستگی فرماندهان راهبردی در راستای ارتقاء توان رزمی با رویکرد جنگ های ناهمتراز. مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، 7(29 )، 53-74.
فتحی، سیروس و سعیدی، حسین (1393). تحلیلی بر علل نام گذاری سال ۱۳۹۳ به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری، دانش انتظامی شرق استان تهران. 3. 1-20
قمری، وحید رضا؛ رشیدپور، علی؛ نویسنده مسئول: سعیدیان خوراسگانی، نرگس (1402). طراحی الگوی شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران،رهبری آموزشی کاربردی، تابستان 1402، شماره 14، صص 124 تا 145
قیدرلو، کمیل؛ جانقربان، مریم (1392). طراحی الگوی سنجش و گزینش مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه ارائه بسته سیاست‌های پیشنهادی، اسلام و مطالعات اجتماعی، زمستان 1392، شماره 3، صص 142- 175
کریمی کما، مه‌لقا؛ قورچیان، نادر قلی؛ نویسنده مسئول: صاحب‌الزمانی، محمد (1397). تعیین شایستگی‌های مؤثر در ارتقای چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه با تکنیک دلفی، رهبری و مدیریت آموزشی، تابستان 1397، شماره 44، صص 159- 172
لطفی جلال‌آبادی، مصطفی، خیراندیش، مهدی، نادری، احسان، و فرهادی، علی. (1399). الگوی شایستگی فرماندهان جنگ های دریایی آینده. آموزش علوم دریایی، 7(22 )، 204-218.
محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
محمدعلی زاده، اکبر؛ زارع، ساسان. (1394). الگوی عمل جهادی از دیدگاه امام خامنه ای(مد ظله العالی). مدیریت اسلامی. 3. 47-70
مختاریان پور، مجید و حسنی نیک، محمدعلی (1397). عقلانیت مدیریت جهادی، مدیریت اسلامی. 4. 79-109
مرادی آیدیشه،شعبان (1396) طراحی الگوی شایستگی فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اندیشه فرماندهی معظم کل قوا، پایان نامه دکتری دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران پردیس البرز
مردانی، محمدرضا؛ میرزایی، احمد؛ ساده، احسان؛ امینی، زین‌العابدین (1400). الگوی شایستگی های مدیران تراز انقلاب اسلامی در سازمان های فرهنگی (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیما)، پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، پاییز و زمستان 1400 - شماره 24 ، صص 95- 124
مطهری، مرتضی (1374). امدادهای غیبی در زندگی بشر، تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1392). جهاد، تهران: انتشارات صدرا.
معصومی، جواد. (1391). «نقش جهاد سازندگی در دوران پس از انقلاب و دفاع مقدس به عنوان شاخصی از مدیریت جهادی». اولین همایش علمی مدیریت جهادی. 1-11
مقیمی، سید محمد (1394)، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، تهران: راه دان.
ناطقی پور، بهارک (1390)، مدیر شایسته از دیدگاه قرآن، تحقیقات مدیریت آموزش1(9):17 - 30
نعمتی پیرعلی، دل‌آرا (1393). مدیریت جهادی از منظر قرآن کریم. بصیرت و تربیت اسلامی. 11. 73-93
نایینی، علی‌محمد (1392). رویکردها و رهیافت های نظری جنگ نرم، نشریه مطالعات عملیات روانی :: تابستان 1392 - شماره 36، صص 5- 38
نرم‌افزار لغات فارسی
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)- مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی. https://farsi.khamenei.ir
فرهنگ لغات آکسفورد ۲۰۱۶ https://en. oxfor dictionaries.com/
Braun, Virginia & Clarke, Victoria. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3.pp 77-101.
Scharp, Kristina M. & Matthew L. Sanders (2018), “What is a theme? Teaching thematic analysis in qualitative communication research methods”, Communication Teacher, November 2018, pp 1-5.
Wang, Shouhong & Hai Wang & Nadia Khalil (2018), “A Thematic Analysis of Interdisciplinary Journal of Information”, Knowledge and Management (IJIKM), Volume 13, July 2018, pp 201-231.
Creswell, J. W. (2013). “Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches”. Los Angeles: Sage Publications.
Hycner, R. H. (1999). Some guidelines for the phenomenological analysis of interview data. In A. Bryman & R. G. Burgess (Eds.) , Qualitative research (Vol. 3, pp. 143-164). London: Sage.
Young, Mike & Dulewicz, Victor (2005) A model of command, leadership and management competency in the British Royal Navy, Leadership & Organization Development Journal,  April 2005,  26(3): 228-241