طراحی چارچوب تبلیغات اجتماعی برای جلب کمک‌های مردمی مبتنی بر الگوی دینی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری مدیریت بازاریابی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

امروزه بازاریابی به‌عنوان دانشی فراتر از حوزه کسب و کار شناخته می­‌شود. کاربست اصول و ابزارهای این رشته علمی در موضوعات غیر تجاری گسترش یافته است. یکی از این حوزه­‌ها استفاده از دانش بازاریابی در حل مسائل اجتماعی است که از آن با عنوان بازاریابی اجتماعی یاد می­‌شود. به جرأت می­‌توان فقر و محرومیت را یکی از مهمترین معضلات جوامع انسانی دانست. رشته­‌های گوناگون علمی از ابعاد مختلف سعی کرده‌­اند راهکارهایی برای این مسئله ارائه کنند. یکی از این رشته­‌های علمی که توانایی ارائه راه حل برای مسئله فقر دارد، بازاریابی اجتماعی است که تلاش می­‌کند با استفاده از ابزارهای خود اقدام به جلب مشارکت­‌های عمومی و مردمی برای کمک به محرومین نماید. این پژوهش به‌دنبال طراحی الگویی برای تبلیغات اجتماعی به‌منظور جلب کمک‌های مردمی در حل مسئله فقر است. برای این کار با استفاده از روش تحلیل مضمون، همه آیات قرآن با کلیدواژه انفاق مورد بررسی قرار گرفت تا چارچوب تبلیغی قرآن در موضوع دعوت برای محرومان مشخص شود. در گام دوم با استفاده از شیوه تحلیل سلسله مراتبی به وزن‌دهی و اولویت­‌بندی ابعاد اقدام شد. در نهایت مشخص شد پرداختن به مؤلفه­‌های دانشی و نگرشی برای دعوت به خیر و نیز پرداختن به نیت و چرایی رفتار به‌عنوان دو مؤلفه اصلی محتوایی برای ساخت تبلیغات اجتماعی انفاق است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Social Advertising Framework for Attracting Popular Help Based on Religious Patterns

نویسندگان [English]

  • Saeed Masoudipour 1
  • Behrouz Ghasemi 2
1 Researcher at Makaz Rushd, Imam Sadegh University
2 Department of business management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

These days, Marketing is known as a type of knowledge beyond the scope of business. The application of the principles and tools of this field has expanded to non-commercial fields. One of these areas is the use of marketing knowledge in solving social problems, which is referred to as social marketing. Poverty and deprivation can be regarded as the most important challenges of human societies. Different scientific disciplines have tried to come up with different approaches to solve this issue. One of these scientific disciplines which can provide a solution to the problem of poverty is social marketing, which makes an attempt to help deprived people by using its devices for attracting popular support. This research is aimed at designing a model for social advertising for attracting popular help for solving the problem of poverty. Applying theme analysis, all of the verses of the holy Qur'an relating to keyword charity were reviewed in order to identify the publicizing framework of the holy Qur'an for attracting people to help the poor. In the second stage, the researchers used a hierarchical analysis method to measure and prioritize aspects. Finally, it was found out that paying attention to the components of knowledge and attitude, as well as addressing the intentions of behavior are two main content components for social advertising of charity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social marketing
  • social advertising of charity organizations
  • solving the problem of poverty
  • religious model for poverty elimination
وفایی، نجار علی؛ شمس، محسن؛ اسماعیلی، حبیب اله؛ دهنویه، رضا؛ نیستانی، هادی؛ نیک پرست، نادر؛ نصرتی، ملیحه؛ ابراهیمی پور، حسین(1392). ماموگرافی از دیدگاه زنان روستایی شهرستان بجنورد: پژوهش کیفی برای طراحی مداخله مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت. دوره 2. ش 2: 173 ـ 183.
منابع انگلیسیقرآن کریم. ترجمه فولادوند.
اصفهانی، زهرا (1381). بازاریابی اجتماعی. تهران: سازمان بهزیستی کشور.
ایراوانی، جواد (1387). بازکاوی مفهوم و کاربرد واژه‌های زکات و صدقه در روایات. علوم حدیث. س13. ش 2: 155- 174.
ترابی، امین (1385). بازاریابی اجتماعی در خدمات سلامتی. تأمین اجتماعی. ش 26 و 27: 127 - 144.
جوادی آملی، عبدالله (1386). تسنیم. ج 12. قم: انتشارات اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1389). تسنیم. ج 2. قم: انتشارات اسراء.
جهانیان، ناصر (1388). اسلام و رشد عدالت محور. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
حمیرى، نشوان بن سعید (1420). شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم. بیروت: دار الفکر المعاصر.
خاکپور، حسین؛ اجنگان، پریسا؛ لطفی مهروئیه، مریم(1395). نقش انفاق در سلامت معنوی از دیدگاه قرآن و روایات. مجله تاریخ پزشکی. ش29: 139-164
خورشیدی غلامحسین، مقدمی، صابر (1382). تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. ش28: 163 ـ 141.
دوج مکنزی‌مور؛ آرلی، نانسی؛ شولتز، پی وسلی؛ کاتلر، فیلیپ (1392). بازاریابی اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست. ترجمه کامبیز حیدرزاده و حسینعلی سلطانی. تهران: سیته.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412). المفردات فی غریب القرآن‏. دمشق و بیروت: دارالعلم الدار الشامیة.
 رحیمی، علی (1389). نگاهی اجمالی به الگوی بازاریابی اجتماعی. کتاب ماه علوم اجتماعی. ش30: 108- 115.
شمس، محسن؛ شمسی، محمود (1392). افزایش استفاده از وسایل ایمنی و حفاظت فردی در ایستگاه‌های در حال ساخت مترو: کاربردی از الگوی بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت. ارمغان دانش. دوره 18. ش 6: 495 - 508.
صادق، حسنی‌مقدم؛ محمود، جعفرپور (1389). بازاریابی رفتارهای اجتماعی (پژوهشی کاربردی در خصوص اهدای داوطلبانه خون). تهران: پلک.
عابدی جعفری، حسن و همکاران (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارامد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. س5. ش 2: 151-198.
قدسی پور، سیدحسن (1387). فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP. چ ششم. تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
قرشى، سید على اکبر (1371). قاموس قرآن.‏ چ ششم. تهران‏: دار الکتب الإسلامیة.
مجدزاده، سیدرضا؛ رشیدیان، آرش؛ شمس، محسن؛ شجاعی زاده، داوود؛ منتظری، علی (1390). استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی در رانندگان تاکسی شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. دوره 9. ش2: 21 ـ 40.
مجلسى، محمد باقر (1403)‏. بحار الأنوار. چ دوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.‏
مسعودی پور، سعید؛ خیری، بهرام (1393). جاذبه‌های تبلیغاتی مطلوب در بازاریابی اجتماعی انفاق بر اساس آموزه‌های قرآنی. اندیشه مدیریت راهبردی. ش 15: 67-98.
مصلایی پور یزدی، عباس (1391). تاثیرات اخلاقی انفاق در قرآن کریم و حدیث. کتاب مجموعه مقالات انفاق و کمک‌های بین المللی. گردآوری کاووس سید امامی. تهران: دانشگاه امام صادق.
ملکی، مصطفی؛ محمدی، سخاوت؛ شریعتی نیا، صدیقه؛ شمس، محسن؛ عابدی راد، علی؛ نصیری، راضیه؛ کوهگرد، سجاد؛ اکاران، محمدجواد؛ کاظمی، فاطمه؛ زمانی، شهناز؛ فرارویی، محمد (1393). تعیین دیدگاه­ها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج، گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش. دوره 19. ش 2: 161 - 177.
موسایی، میثم (1387). جایگاه انفاق و خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی آن (مطالعه موردی: شهر بهبهان). فصلنامه اقتصاد اسلامی. ش30: 39 ـ 68.