نقش عوامل ساختاری برخاسته از باورها و ارزشها در رفتار کاربران ترافیکی

نویسندگان

1 امام حسین(ع)

2 امام حسین (ع)

چکیده

از نگاه اسلامی انسان اشرف مخلوقات است و حفظ جان او دارای ارزش است . تلاش برای کاهش حوادث رانندگی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق با تکیه بر الگوی  مفهومی، ابتدا وضعیت عوامل مؤثر بر رفتار کاربران ترافیکی یعنی رفتار رانندگان، سرنشینان و پیاده ها مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که ماهیت الگوی  ارائه شده، عوامل ساختاری را مهمترین عوامل تأثیر گذار بر رفتار کاربران ترافیکی می داند، راهکارهای برونرفت از وضعیت نامطلوب را تحول اساسی در عوامل ساختاری جستجو می کند؛ لذا برنامه های ارائه شده بیشتر با نگاهی تحولی در حوزه ساختارهای ترافیکی ارائه شده است.روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده­ها توصیفی است که با روش تحلیل ریاضی به بررسی وضعیت رفتاری کاربران می پردازد. در این بررسی شکاف بین وضع موجود ساختارهای پشتیبانی کننده و تأثیرگذار بر فرایندهای اصلی با وضع مطلوب آن کاملا مشهود است. روش تحلیل ریاضی با استفاده از مربع توانمندی انجام پذیرفت. در آخر برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب، اهداف کمی و کیفی و برنامه های ساختاری در حوزه های مدیریت عالی، پشتیبانی و اجرایی ارائه شد.

عنوان مقاله [English]

Explaining Structural Factors Arising from Thoughts and Beliefs and Their Effects on Traffic Behavioral Factors (Suggestions for Designing Structural Programs)

نویسندگان [English]

  • Alireza Naderi Khorshidi 1
  • Hadi Faghih Aliabadi 2
  • Mahadi Shamooshaki 2
1 assistant professor at Imam Hosein University
2 assistant professor at Imam Hosein University
چکیده [English]

From Islamic point of view, man is the highest creature and his safeguarding is a valuable endeavor. Attempts to decrease traffic accidents are the major objectives of the IRI Police. In this research, factors influencing the behavior of people engaged in traffic, including drivers, passengers, and pedestrians. As the nature of the presented model suggested that structural factors are the most influential ones on the behavior of the users, the way out of  this challenge seems to be a basic change in the structural factors. Hence, the programs suggested in this research focus most on the structural factors.
     The research follows a descriptive practical method using mathematical analysis for assessing the behavioral position of the users. The results showed a great gap between the present situation of the supporting and effecting factors and that of the desired ones. The mathematical method was calculated by squaring the abilities. Finally, qualitative and quantitative objectives, as well as structural programs at high ranking, supportive and administrative management were suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • traffic behavior
  • citizens
  • structural factors of traffic
  • software and hardware support of traffic