Designing the organizational effort model of employees

Document Type : Original Article

Authors

1 faculty management, university Lorestan , city khoramabad

2 Department of Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Lorestan University

3 Faculty of Management, Lorestan University

Abstract

The lack of motivation and fading of trust between the government and employees (public-private) is one of the important issues of the country's management system, and one of the most effective strategies to get out of this crisis is the mujahidan spirit of the employees. This research was conducted with the foundation's qualitative data method, and the main tool for data collection is interview. The data was coded with Atlas T software, and the sampling method was carried out with a purposeful and snowball technique from the statistical community of managers and academic elites of Agh province. Results This study led to the identification of 169 codes, 20 concepts and 6 main categories. The findings were categorized into 6 categories including causal conditions, context, intervention, central phenomenon, strategies and consequences. The findings indicate that mixed-media warfare, incompetent management, hypocrisy, corruption and toxic organizational culture as interfering factors, passionate leadership, employee empowerment and motivational policies as causal factors and dignity-oriented and task-oriented as employees' strategy for mujahidat It is an organization

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
الوانی،سید مهدی و همکاران،(1387)،مؤلفه‌های تدوین استراتژی ملی مبارزه با فساد در جمهوری اسلامی‌ایران،فصلنامه مدیریت دولتی،دوره2، شماره4:3تا22.
بنسبردی،علی و همکاران(1400)،بررسی مدل ساختاری تاثیر ادراک و نگرش بر مسئولیت اجتماعی،هویت سازمانی و رفتار شهروند سازمانی،نشریه تحلیل‌های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش،دوره 2،شماره33:5تا56.
دانایی فرد، حسن،(1382)،چالش‌های مدیریت دولتی در ایران،تهران:سازمان مطالعه و تدوین  کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)
حسینی،مهدی و همکاران(1395)، طراحی مدل سازمان جهادی،فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی،دوره4،شماره3: 13تا28.
دانایی فرد،حسن ؛آذر،عادل؛هادوی نژاد،مصطفی(1392).رفتار منافقانه در ارتباطات بین فردی سازمان،چشم انداز مدیریت دولتی،دوره4،شماره1: 15تا40.
دنهارت،رابرت بی،(2002)،تئوری‌های سازمان دولتی، سید مهدی الوانی،حسن دانایی فرد،تهران:انتشارات صفار
دهقانی زاده،مرضیه؛بابایی زاده،مرضیه،(1401)،طراحی مدل شفقت در محیط کار،نشریه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی،دوره14،شماره4: 237-284.
رستگار،عباسعلی؛شرفی،وحید،(1396)، نقش نظام ارزیابی‌عملکرد در بروز پدیده ریاکاری سازمانی،فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره2: 26تا50.
رنگرز،حسن و همکاران،(1397)،عوامل موثر بر دلبستگی شغلی کارکنان،فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،شماره37: 117تا146.
سپه وند،رضا؛وحدتی،حجت؛ظاهری،محمد،(1398)،بررسی رهبری زهرآگین  بر سکوت سازمانی با متغیر میانجی شجاعت اخلاقی،فصلنامه علمی‌مدیریت منابع در نیروی انتظامی،دوره7،شماره3 :175تا202.
سپه وند،رضا؛وحدتی،حجت؛ظاهری،محمد،(1398)،مدل سنجش شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان‌های دولتی ایران،فصلنامه علمی‌مدیریت منابع در نیروی انتظامی،دوره14، شماره3 :455تا476.
علامه،سید محسن و همکاران،(1402)،طراحی مدل رهبری شورانگیز،نشریه علمی‌پژوهشی مدیریت منابع انسانی،دوره15،شماره2: 87تا122.
مجتبی،امیری،عباس نرگسیان،(1394)، سنجش سلامت و فساد اداری در شهرداری تهران، فصلنامه مطالعات رفتارسازمانی، شماره 4: 65-96.
محمدی فاتح،اصغر،(1399)، شناسایی عناصر سازمان جهادی و بررسی تاثیر آن بر اثر بخشی،فصلنامه مدیریت نظامی،دوره20،شماره77: 1تا50.
  نجفی،علی و همکاران،(1400)،طراحی مدل دلبستگی سازمانی کارکنان،فصلنامه سبک زندگی اسلامی،دوره5،شماره1 :145تا158.
Banker, D. V., & Bhal, K. T.(2020). Understanding compassion from practicing managers’ perspective: Vicious and virtuous forces in business organizations. Global Business Review, 21(1), 262-278.
    Blind, P.(2006),”Building trust in Government in the Twenty- First Century: Review of  Literature and Emerging Issues”, Present in the Global Forum on Reinventing Government Building Trust in Government 26-29 June 2007, Vienna, Austria.
Choo, S.L., & Al-Omari, M.(2013). “Organizational Practices and Employee Engagement: A Case of Malaysia Electronics Manufacturing Firms”. Emerald Group Publishing Limited, 14(1), 3-10.
Gruman, J. A., & Saks, A. M.(2011). “Performance Management and Employee Engagement”. Human Resource Management Review, 21, 123–136.
Hanbing Zhang, Maolin Ye(2016). “A Literature Review of Self-Sacrificial Leadership”.psychology 7(9). Pp6-8
Hongqing Wang & Xiajun Liu)2022).” Does Self-Sacrifice Make Me Great? Research on the Relationship Between Employee Conscientiousness and Pro-Social Rule Breaking “.frontiers Psychology،13،pp2-3
Lilius, J. M., Worline, M. C., Maitlis, S., Kanov, J., Dutton, J. E., & Frost, P.(2008). The contours and consequences of compassion at work. Journal of Organizational Behavior, 29(2), 193-218.
      McKusker, R. 2006 ‘Review of Anti-Corruption Strategies’. Australian Institute of         Criminology: Technical and Background Paper. 23. Canberra: Australian Institute of Criminology.
MURRAY R. BARRICK & MICHAEL K. MOUNT)2013).” THE THEORY OF PURPOSEFUL WORK BEHAVIOR: THE ROLE OF PERSONALITY, HIGHER-ORDER GOALS, AND JOB CHARACTERISTICS”. Academy of Management Review 2013, Vol. 38, No. 1, 132–153
Pohan, V. G. R.(2022). The effect of engaging leadership on work engagement with affects positive as a mediation variable on syariah bank employees in Medan: Pengaruh, Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 17(1), 21-28
rahmadani, V. G. Schaufeli, W. B. Ivanova, T. Y. & Osin, E. N.(2019). Basic psychological need satisfaction mediates the relationship between engaging leadership and work engagement: A cross‐national study. Human Resource Development Quarterly, 30(4), 453-471.
Salas‐Vallina, A. Alegre, J. & López‐Cabrales, Á.(2021). The challenge of increasing employees' well‐being and performance: How human resource management practices and engaging leadership work together toward reaching this goal. Human Resource Management, 60(3), 333-347.
Sekerka, L. E., Bagozzi, R. P., & Charnigo, R.(2009). Facing ethical challenges in the workplace: Conceptualizing and measuring professional moral courage. Journal of Business Ethics, 89(4), pp 565-579.
Volume 32, Issue 3
Autumn Quarterly
February 2025
Pages 169-193
  • Receive Date: 05 May 2024
  • Revise Date: 05 November 2024
  • Accept Date: 01 February 2025