Designing a competency model for the board of trustees of Endowments and Charitable Affairs Organization

Document Type : Original Article

Abstract

Competency-orientation is one of the most important topics in human resource management. The purpose of the research is to design a competency model for the Board of Trustees of Endowments and Charitable Affairs Organization. In the first stage, library studies were conducted with the aim of extracting theoretical issues of competence. In the methodological part, thematic analysis has been used. In the first part, all the upstream documents are analyzed and their contents are extracted and in the second part, semi-structured interviews with managers, some trustees of endowments and other experts have been analyzed and finally common themes have been extracted in the form of a competency model. This model has 4 main parts: “Skill”, “Motivation”, “Knowledge” and “Personal Characteristics”. The skills include "developing and improving endowments, following up and protecting the rights of endowments, improving the productivity of endowments, faithful implementation of intentions and executive management skills". In the academic section, one should be familiar with "improving the productivity of endowments, legality and faithful implementation of intentions". Regarding the motivational, he should be value-oriented and in terms of personal characteristics, he should be "lawful, committed, science -oriented" and general characteristics should be considered appropriate to the task

Keywords

Main Subjects


اثباتی، زینب، (1384)، تأثیر شایسته‌سالاری بر بهره‌وری، اولین کنفرانس شایسته‌سالاری در سازمان‌ها، تهران: شیوه.
بسیجی، عسل، بابایی زکلیکی، محمدعلی، حسین­زاده شهری، معصومه، خدیور، آمنه، (1399)، طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بین‌الملل، نشریه علمی پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، سال 12، شماره 2، 35-62.
جوادی فرد، فاطمه، امیرکبیری، علیرضا و دهگان، محمود، (1400)، طراحی و تبیین مدل شایستگی مدیران شهرداری تهران، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، دوره 11، شماره 1، 102-126.
خورشیدی، عباس و اکرامی، محمود، (1390)، شناسایی عوامل سازنده شایستگی مدیران،  فصلنامه مدیریت انتظامی، سال 6، شماره 4، 580-592.
دبیری، افشین و بینش، مسعود، (1398)، شایستگی‌های منابع انسانی شناخت عمیق تعامل افراد و کسب و کار، تهران:سازمان مدیریت صنعتی.
دهقانان، حامد، (1385)، مدیریت بر مبنای شایستگی (ضرورتها و راهکارها)، مجله مجلس و پژوهش، سال 13، شماره 53، 117-149.
راجبی، علیرضا، ملکی آوارسین، صادق و دانشور هریس، زرین، (1400)، طراحی مدل شایستگی مدیران آموزشی دستگاه­های اجرایی استان آذربایجان شرقی، فرایند مدیریت توسعه، شماره 4، پیاپی 118، زمستان، 119-144.
رمضان پناه، ندا، علامه، سید محسن، سماواتین، حسین، قانع نیا، مریم، (1399)، طراحی مدل شایستگی مدیران عالی و میانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، پژوهش‌نامه مدیریت اجرایی دانشگاه مازندران، سال 12، شماره 24، 134-155.
صادقی، احمدعلی، حسینی، محمدعلی، محمدخانی، کامران، (1399)، ارائه مدل شایستگی­های مدیریتی در سازمان امور مالیاتی کشور، پژوهش­نامه مالیات، شماره 47، مسلسل 95، 52-73.
طلوعیان، غلامعباس، (1398)، تدوین مدل فرایندی شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی با تاکید بر سیاستهای کلی نظام اداری، مجله رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 19، 46-61.
عباس‌پور، عباس، (1398)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته (رویکردها، فرایندها و کارکردها)، تهران: انتشارات سمت.
غفاریان، وفا، (1398)، شایستگی‌های مدیریتی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
مالکی نژاد، پوریا، ضیاییان، مهران، ضیاییان، میلاد، (1399)، طراحی چارچوب نوین مدل شایستگی مدیران آموزش عالی با رویکرد تلفیقی ISM و SEM، نشریه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، سال دهم، شماره اول، 101-129.
موسوی، زهره، سلطان حسینی، محمد، (1396)، تدوین مدل شایستگی مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 19، 95-109.
موسوی، سید نجم‌الدین، فرهیخته، فاطمه، وحدتی، حجت و حکاک، محمد، (1398)، شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی رؤسای دادگستری ایران، مجله پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شماره 38، 77-110.
نیازی قاضیانی، فرزانه، معمارزاده تهران، غلامرضا، الوانی، سید مهدی، البرزی، محمود، (1388)، طراحی مدل شایستگی کارکنانبر مبنای نوع سازمان­های دولتی، مجله سبک زندگی اسلامی سلامت محور،شماره 3، پیاپی 5، 171-180.
واعظی، رضا، سید نقوی، میرعلی، حسین­پور، داود، تاجی، فاطمه، (1399)، الگوی شایستگی های مدیران منابع انسانی سازمان های دولتی در شرایط جهانی شدن، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 29، شماره 96، تابستان، 9-44.
Akingbola, Kunle, (2013), Contingency, fit and flexibility of HRM in nonprofit organizations, Employee Relations, Vol. 35, No. 5.
Arshad, R., Mohd Zain, N., (2017), Performance measurement and accountability of Waqf institution in Malasia, SHS Web of Conferences 36, DOI: 0.1051/shsconf/2017360000.
Bapat, A. , Bennett, M. , Burns, G. , Bush, C. , Gobeski, K. , Langford, S. , Monnot, M. , Pfeiffelmann, B. , Siers, B. , Stehura, A. , & Wagner, S. (n. d.) , (2007), A Leadership Competency Model: Describing the capacity to lead, Retrieved June 28, from Central Michigan University, College of Humanities and Social and Behavioral Sciences web site: www. chsbs. cmich. edu/leader_model/CompModel/Onlinemodel. Doc.
Baqutayan, S., Ariffin, A., Mahdzir, A., (2018), Waqf Between the Past and Present, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol.4, No.4.
Boyd, Barry, (2003), Identifying Competencies for Volunteer Administrators for the Coming Decade, Journal of Agriculture education, Vol.44, No.4.
Braun, V. & Clarke, V., (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, 77-101.
Dulewicz, Victor & Higgs, Malcolm, (2005), Assessing leadership styles and organizational context, Journal of Managerial Psychology, Vol. 20, No. 2, 105-123.
Eckardstein, Dudo, Brandl, Julia, (2003), Human Resource Management in Nonprofit organizations, Future of Civil Society, 297-314.
Freudenberg,R., (2004),Competency modeling., http://www.training.fema.gov/emiweb/edu
Hughes, Marsha, Bruegman-May, Karrie, (1996), Nurse and Volunteer Competency Tools with Measurable Outcomes: Does Your Staff Measure Up?, Home Health Care Manage Prac, Vol. 8, No. 3.
Levenson, Alec, Wim Van der Stede, (2006), Measuring the Relationship between Managerial Competencies and Performance, Journal of Management, Vol. 32, No. 3.
Macke, J., )2019(, Systematic Literature Review on Sustainable Human Resource Management, University of Caxias do Sul (UCS), IMED Business School, BraziL, Journal of Cleaner Production, Vol. 14, No.8 , 18-44.
McEvoy,  Glenn, (2005), A Competency Based Model for Developing Human Resource Professionals, Journal of Management Education, Vol. 29, No. 3.
Malik, S.J., (1990), Waqf in Pakistan, change in traditional institution, Journal of die welt des Islams, 63-97.
Mann, Gregory, (2006), A Motive to Serve: Public Service Motivation in Human Resource Management and the Role of PSM in the Nonprofit Sector, Public personnel management.
Manxhari, M., (2017), Developing models of managerial competencies of managers: a review, International Journal of Economics, Commerce & Management, Vol. 5, No. 4, 186–200.
Martin, Daniel, Austin, Benjamin, (2010), Validation of the moral competency inventory measurement instrument, Management Research Review, Vol. 33, No. 5.
Nazrul Hazizi Noordin, Siti Nurah Haron, Salina Kassim, (2017), Developing a comprehensive performance measurement system for waqf institutions, International Journal of Social Economics, Vol. 44, No. 7, 921-936.
Norman, Kristen-Major, Gooden, Susan, (2015), Cultural competency for public administrators, NY: Routledge Press.
Reenu, Mohan, (2019), USING COMPETENCY MODELS FOR PERFORMANCE MANAGEMENT, Journal of Research In Management & Technology, VOL 11, 38-68.
Schoonover, S. C., Schoonover, H., Nemerov, D & ,.Ehly, C., )2000(,  Competency-based HR applications: Results of a comprehensive survey.
Safari, Mansoureh, Shahidi, Mahmood, (2018), Problems and Prospects OF Waqf in Iran: A Legal Perspective, International Policy Review, Vol.4, No.4.
Shippman, Jeffery, (2000), The Practice of Competency Modelling, Journal of Personnel Psychology, Vol. 53, No. 2.
Stokes, Peter, Oiry, Ewan, (2012), An evaluation of the use of competencies in human resource development – a historical and contemporary recontextualisation, EuroMed Journal of Business, Vol. 7, No. 1.
Vathanopas, Vichita, (2007), Competency Requirements for Effective Job Performance in The Thai Public Sector, Contemporary Management Research, Vol.3, No.1.
Viitala, R., (2007), Perceived development needs of managers compared to
management competency models, The Journal of Workplace learning. Vol.17, No.7, 436-451.