An Explanation of the Themes of Employee’s Performance Management in the View of Nahj al-Balagheh

Document Type : Original Article

Authors

1 Doctoral student of Management Department, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran

3 Professor of the Department of Arabic Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

One of the most important human resource issues is employee performance management. An effective performance management system can guide the performance of employees within the goals of the organization and Improve the performance of employees and consequently the organization. The purpose of this study is to explain the dimensions and components of employee performance management through the content of Nahj al-Balaghah. Thematic analysis is employed for this qualitative research. Using theme analysis, 320 basic themes, 86 organizing theme and 8 global themes were extracted. Global themes of performance management include Designing a common vision, Performance indicators of employees and managers, Development of sustainable learning, Promotion of individual growth, Performance monitoring and measurement, service compensation and Punishment of wrongdoers. 7 Organizing themes as designing a common vision, 9 performance indicators for managers, 16 performance indicators for all employees of the organization, 14 organizing themes as indicators of development of sustainable learning, 9 organizing themes as promotion of individual growth, 20 organizing themes as Performance monitoring and measurement, 6 indicators for service compensation and 5 indicators for the Punishment of wrongdoers have been extracted from Nahj al-Balaghah.

Keywords

Main Subjects


 نهج‌البلاغه (1384)، ترجمه محمد دشتی، قم: موسسه فرهنگی پژوهش‌‌‌‌های امیرالمؤمنین (ع).
 نهج‌البلاغه (1386)، ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی، تهران: دارلکتب الاسلامیه.
بابائی طلاتپه، محمدباقر (1399)، مبانی و اصول مدیریت عملکرد از منظر آیات و روایات، تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع).
 حاجی حسینی، محسن؛ جهانیان، رمضان و ایران‌نژاد، پریسا (1398)، ‫طراحی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیأت علمی بر اساس مؤلفه‌های سرمایه فکری. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 10، ش40 : 108–147.
 حسنی، مجید؛ آذر، عادل؛ شهرابی، جمال و مقبل، عباس (1395)، پویاشناسی تأثیر رهیافت‌‌‌‌های مدیریتی بر شکل‌گیری و تبیین مدل‌‌‌‌های مدیریت عملکرد. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، دوره 15، ش 48: 127–142.
رفیع زاده، ‌علاءالدین و میر سپاسی، ‌ناصر (1396)، طراحی مدل مدیریت عملکرد با تأکید بر آموزش عالی. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، دوره 7، ش17: 33–55.
زارعی، بهروز و زارعی، عظیم (1386)، پارادیم­های تئوریک تبیین‌کننده شکل‌گیری ارتباطات بین سازمانی. نشریه دانش مدیریت، دور 20، ش 78: 45–62.
سید نقوی، ‌میر‌علی و فرهادی، ‌علی (1395)، ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر نهج‌البلاغه. پژوهشنامه نهج‌البلاغه، دوره 4، ش 15: 21–39.
طالقانی، محمد؛ اسدزاده منجیلی، سحر و مهدی زاده، مهران (1398)، تبیین اثرات به کارگیری سبک‌های رهبری پدرسالارانه و اصیل در سازمان‌های دولتی و غیردولتی؛ مبتنی بر مقایسه تطبیقی. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، دوره 2، ش 2:127-144.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، دوره 5، ش 2: 151–198.
قرائی‌مقدم، امان‌الله (1375)، مدیریت آموزشی، تهران: ابجد‌.
محمدی، ‌محمد و شریف‌زاده، ‌فتاح (1396)، طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. آموزش و توسعه منابع انسانی، دوره 4، ش 15: 133–159.
مهدی زاده، مهران؛ اسد زاده منجیلی، سحر و طالقانی، محمد (1398)، تبیین اثرات به‌کارگیری سبک‌های رهبری پدرسالارانه و اصیل در سازمان‌های دولتی و غیردولتی؛ مبتنی بر مقایسه تطبیقی. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، دوره 2، ش 2: 127-144.
Aguinis, H. (2018). Performance Management, (4th ed). Chicago: Business Press.
Azmi, F. T. (2019). Strategic Human Resource Management. Cambridge: Cambridge University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Cummings, T.Worley, C. (2015). Organization Development & Change (10th edition). Stamford: CENGAGE Learning.
Curry, P., & Zarate, O. (2003). Introducing Machiavelli. United Kingdom: Icon Books Ltd.
Foot, M., hook, C., & Jenkins, A. (2016). Introducing Human Resource Management (7th edition). london: pearson education.
Lee, Q. Y., Townsend, K., & Wilkinson, A. (2020). Frontline managers’ implementation of the formal and informal performance management systems. Personnel Review.
Lin, C.-P., Lin, M.-Z., & Li, Y.-B. (2015). An empirical study on the effect of paternalistic leadership on employees’ voice behaviors –the intermediary role of psychological empowerment. Journal of Interdisciplinary Mathematics, 18(6), 789–810.
Neher, A., & Maley, J. (2019). Improving the effectiveness of the employee performance management process: A managerial values approach. International Journal of Productivity and Performance Management, 69(6), 1129–1152.
Noe, R., Hollenbec, J., Gerhart, B., & Wright, P. (2017). Human Resource Management Gainng a competitive advantage (10th ed.). New York,: Mc Graw Hill Education.
Pilbeam, S., & Corbridge, M. (2006). People Resourcing: Contemporary Hrm in Practice, Harlow: Financial Times/Prentice Hall. London: Pearson Education Limited., pp. 604–608.
Rao, T. V. (2016). Performance Management Toward Organizational Excellence (2th edition). india: Sage Publications.
Raj, R. (2012). The Concept of Management by Objectives. Ritu, Inc.
Stone, R. J. (2002). Human Resource Management (4th edition). National Library of Australia.
Susan L. VerhulstDavid A. DeCenzo. (2018). Fundamentals of Human Resource Management (13th edition). wiley
Volume 31, Issue 1
Spring Quarterly
September 2023
Pages 189-223
  • Receive Date: 25 June 2022
  • Revise Date: 28 November 2022
  • Accept Date: 20 September 2023