1
Correspondent Author, Doctoral Student, TarbiyatModarres University
2
Associate Professor, Tehran University
3
Doctoral Student, Azzahra (S.A.) University
4
Education Ph.D., Isfahan University
Abstract
Studying the Islamic texts and concepts of the business, the author is to recognize and to present the conceptual framework of the Islamic business style as one of the factors of the Islamic life style in the article. The research is of applied kind and the data gathering is of qualitative-quantitative kind. The statistical sample are the holy verses and Islamic traditions in the qualitative part; and 108 experts in the Islamic sciences in the quantitative part. The method of analyzing data is, in the qualitative part, coding; and in the Islamic business style quantitative part, confirmatory factor analysis by the method of the partial least squares. The findings of the research display eight dimensions in the Islamic business style which are important respectively: business specific considerations, individual moral, business ethic, believing in God, sales and marketing considerations, personality traits, business financial considerations, and business managerial considerations. These eight dimensions are located in two groups: individual general dimensions and job specific dimensions which have 64 components. It is obvious that the achievements of the Islamic business style require the participation of all pillars of the society: at the micro-level, in the middle split level, and at the macro-level.
شریفی، احمد حسین (1391 الف). سبک زندگی به عنوان شاخصی برای ارزیابی سطح ایمان.فصلنامه علمی پژوهشی معرفت فرهنگی اجتماعی. س 3. ش 3: 51.
شریفی، احمد حسین (1391 ب). همیشه بهار (اخلاق و سبک زندگی اسلامی). قم: نشرمعارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها.
صدر حسینی (1385). دربارۀ اعتبار روایات کتب چهارگانۀ حدیث شیعه. مجله علمی ـ پژوهشی مقالات و بررسیها. س 39. ش 2: 101 تا 127.
طوسی، محمد بن حسن (1390ق الف). الاستبصار فیما اختلف من الاخبار. تحقیق حسن موسوی خراسان. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
طوسی، محمد بن حسن (1390ق ب). تهذیب الاحکام. تحقیق حسن موسوی خراسان. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
عزیزی، شهریار؛ قنبرزاده میاندهی، رضا؛ فخارمنش، سینا (1392). میزان رعایت رفتارهای اخلاقی اسلامی، بررسی موردی فروشندگان لوازم خانگی شهر تهران. فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه اخلاق. س 6. ش 19: 7 تا32.
عیوضی، غلامحسن (1391). مبانی سبک زندگی مؤمنانه با نگاهی به مکاتب مادی با تأکید بر اقتصاد. فصلنامه مطالعات سبک زندگی. س اول. ش 2: 35 تا 66.
فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: انتشارات صبح صادق.
کاویانی، محمد (1390). کمیسازی وسنجش سبک زندگی اسلامی. مجله علمی ـ پژوهشی روانشانسی و دین. س 4. ش 2: 27 تا 44.
کاویانی، محمد (1392). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: انتشارات سبحان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کلانتری، علیاکبر (1384). اخلاق و آداب کسب و تجارت. شیراز: انتشارات کوشامهر.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تحقیق علی اکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمد باقر (1392). حلیة المتقین در آداب و سنن و اخلاق اسلامی. تهران: انتشارات پیام مقدس.
محدث نوری، میرزا حسین طبرسی (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط الوسائل. تحقیق مؤسسه آلالبیت. قم: مؤسسه آلالبیت.
محمدی ریشهری، محمد (1381). میزان الحکمة. قم: انتشارات دارالحدیث الاولی.
موسوی گیلانی، سید رضی (1392). چیستی و چرایی سبک زندگی و نسبت آن با دین و مهدویت. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مشرق موعود. س 7. ش 25: 123 تا 138.
مهدوی کنی، محمد سعید (1390). دین و سبک زندگی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
نصرتی، نورالدین (1391). مهارت کسب و کار. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی.
وبر، ماکس (1373). اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری. ترجمه عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری کاشانی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Adler, Alfred (1956).The Individual Psychology of Alfred Adler. New York: Basic Books Inc.
Chaney, David (1996).Lifestyle. London: Routledge.
Chin. W.W.; Marcolin, B.; Newsted, P. (1996). A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: Results from a Monte Carlo simulation study and voice mail emotion/adoption study.Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems. Cleveland. Ohio.
Glaser, B.; Strauss, A. (1967).The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine de Gruyter.
Glyptis, S. (1990).Lifestyle and leisure pattern: Methodological approaches.Prague: Institute for Philosophy and Sociology.
Khanifar,H.; ZareiMatin, H.; Jandaghi, G. R.; Gholipour, A.;, Hassanzadeh, M. H. (2011). Identifying the Dimensions and Components of Islamic Work Values (IWV) for Public services sector of Iran.European Journal of Social Sciences. Vol. 22. No. 2: 254-282.
Srite, M. (2000).The influence of national culture on the acceptance and use of information technologies:An empirical study.Doctoral dissertation. Florida State University.
Kalaantari, I., Kalaantari, I., Mahmoodi, F., & Maghami, H. (2015). Introducing Conceptual Framework of Islamic Business. Scientific Journal of Islamic Management, 23(3), 123-142.
MLA
Ismaeel Kalaantari; Ibrahim Kalaantari; Fatemeh Mahmoodi; Hamid Maghami. "Introducing Conceptual Framework of Islamic Business". Scientific Journal of Islamic Management, 23, 3, 2015, 123-142.
HARVARD
Kalaantari, I., Kalaantari, I., Mahmoodi, F., Maghami, H. (2015). 'Introducing Conceptual Framework of Islamic Business', Scientific Journal of Islamic Management, 23(3), pp. 123-142.
VANCOUVER
Kalaantari, I., Kalaantari, I., Mahmoodi, F., Maghami, H. Introducing Conceptual Framework of Islamic Business. Scientific Journal of Islamic Management, 2015; 23(3): 123-142.