دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120Editor's speech (model of training civilized jihadi managers)سخن سردبیر ( الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز )57205926FAسید محمدمقیمیگروه آموزشی مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20210131The main mission of the Journal of Islamic Management is to publish scientific-research articles that, based on Islamic texts, scientifically document the lessons learned in management and the real evidence in the environment that emerges from successful managers in the Islamic world. One of the most successful management models in the Islamic world is General Haj Qassem Soleimani, whose research on managerial character is very attractive and demanded by domestic and foreign audiences. Fortunately, holding the second international conference of the second step of the Islamic Revolution with the theme of "Martyr Soleimani School; The Model of Training Civilizing Jihadi Managers at Imam Hussein University has provided the opportunity for the selected articles of the conference to be published in the special issue of the Quarterly Journal of Islamic Management. The conference was attended by over forty universities and prestigious national and international institutions, coinciding with the forty-third anniversary of the victory of the Islamic Revolution with the aim of explaining the school of Shahid Soleimani in order to extract the model of jihadi leaders and generalize it in the dimensions of the second step of the Islamic Revolution. Its socialization is held. For this purpose, during the last year, over seventy scientific meetings were held before the conference with the presence of four thousand professors, researchers and educated students in domestic and foreign universities, and more than three hundred and ten scientific articles related to the conference topics were sent. They have selected six articles for publication in the special issue.رسالت اصلی نشریه مدیریت اسلامی، انتشار مقالات علمی ـ پژوهشی است که ضمن ابتناء بر متون اسلامی، درسآموختههای مدیریتی و شواهد واقعی در محیط پیرامونی را که از مدیران موفق در جهان اسلام بروز و ظهور پیدا میکند را بهصورت علمی مستند کند. یکی از موفقترین الگوهای مدیریتی جهان اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که پژوهش درخصوص منش مدیریتی ایشان برای مخاطبان داخلی و خارجی بسیار جذاب و مورد مطالبه است. خوشبختانه برگزاری دومین همایش بینالمللی گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع «مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدنساز» در دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام این فرصت را فراهم کرده است تا مقالات منتخب همایش در ویژهنامه فصلنامه مدیریت اسلامی منتشر شود. همایش با مشارکت بالغ بر چهل دانشگاه و نهاد معتبر ملی و بینالمللی، همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هدف تبیین مکتب شهید سلیمانی بهمنظور استخراج الگوی مدیران جهادی و تعمیم آن در ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین گفتمانسازی اجتماعی آن برگزار میشود. بدینمنظور طی یک سال اخیر بالغ بر هفتاد نشست علمی پیش از همایش با حضور چهارهزار نفر از استادان، پژوهشگران و دانشجویان فرهیخته در دانشگاههای داخلی و خارجی برگزار شد و بیش از سیصد و ده مقاله علمی مرتبط با محورهای همایش ارسال شده که از بین آنها شش مقاله بهمنظور چاپ در ویژهنامه انتخاب شده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120Case Study Method as an Educational Model
(Implications for the Explanation of Martyr Soleimani’s School)روش موردکاوی بهمثابه الگوی آموزش دلالتهایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی932205890FAمیثملطیفیدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران0000-0001-8158-1123Journal Article20201228Problem-based teaching methodology, more specifically case-based methodology, is an effective method of problem-orientation, reasoning and motivational learning. This analytical-descriptive research, reviewing documents and experience, is intended to present a new and practical reading of this method and its implications for explaining Martyr Soleimani’s School. Thus, while reviewing the concept, objectives, origins, and advantages of the case study, the types of case studies are introduced in view of how they are formulated (short or long, real or fictitious, single-stage or multi-stage, static or dynamic, textual or spoken, explanatory or interrogative), the method of implementation (in the field or out of the field, individual or collective, single or multi-session, group or team, with or without accessibility, closed or open ended), and the role of instructors and teachers (descriptors, explainers, facilitators, active actors). The researchers continued with explaining four other considerations in pre-compilation stage (documentary or imaginative, inductive or deductive approach, individual or situational orientation, deep or wide looking). Moreover, nine operational steps are identified for the case study implementation stage along with some points regarding the evaluation phase. To end, if we want to know and introduce Martyr Soleimani as a school, we are supposed to pay more attention to him and others commanders like him in the university curriculum in a new and different way. A simple way to achieve this goal is to benefit from case study model of education which cannot be achieved unless people who are close to Martyr Soleimani gather and synergize scholars of management and literary intellectuals to present an attractive, effective and real case study.روش آموزش مبتنی بر مسئله و در قرائتی خاصتر، روش مبتنی بر موردکاوی (قضیه یا افتهکاوی) یکی از روشهای مؤثر یادگیری مسئلهمحور، استدلالی و انگیزشی است. در این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی و با بررسی اسنادی و تجربی، خوانشی نو و عملیاتی از این روش و دلالتهای آن برای تبیین مکتب شهید سلیمانی ارائه شده است. بدین ترتیب، ضمن بررسی مفهوم، اهداف، خاستگاه و امتیازات موردکاوی، انواع موردکاوی از منظر چگونگی تدوین (کوتاه یا بلند، واقعی یا ساختگی، یکمرحلهای یا چندمرحلهای، ایستا یا پویا، متنی یا گفتاری، توصیفی یا پرسشگرانه)، شیوه اجرا (در میدان یا خارج از میدان، فردی یا گروهی، یکجلسهای یا چندجلسهای، گروهی یا تیمی، با دسترسی یا بدون دسترسی، جواب بسته یا جواب باز) و نقش مربی و استاد (توصیفکننده، تبیینکننده، تسهیلکننده، بازیگر فعال) معرفی شده است. در ادامه چهار ملاحظه (مستند یا تخیلیبودن، رویکرد استقرایی یا قیاسی، فردمحوری یا موقعیتمحوری، ژرفانگری یا پهنانگری) در مرحله پیش از تدوین شرح داده شده است. بهعلاوه نه گام عملیاتی برای مرحله تدین موردکاوی و نکاتی دربارۀ مرحله اجرا و ارزیابی موردکاوی، مشخص شده است. سخن پایانی اینکه اگر بخواهیم حاج قاسم را بهعنوان مکتب بشناسیم و بشناسانیم، باید در برنامه آموزشی دانشگاهی به او و امثال او بیشازپیش و بهگونهای نو و متفاوت بپردازیم و یکی از راههای آسان رسیدن به این هدف، بهرهمندی از الگوی آموزش موردکاوی است و این مهم جز با گردهمایی و همافزایی افراد نزدیک حاج قاسم با عالمان دانش مدیریت و فرهیختگان ادبی برای ساخت موردکاویهای جذاب، مؤثر و واقعی میسور نیست.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120Sincerity-Centered Leadership, the Essence of Martyr Soleimani’s Schoolرهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی3392205894FAسید محمدمقیمیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210122The history of human civilization demonstrates the fact that some human beings have changed history by playing a special role and have made the turning points of civilization. Martyr Ghasem Soleimani is one of such genius and strategists who has established a new school inspired by the Imams of the Islamic Revolution in the international range. Martyr Soleimani’s school is a practical example and an authentic manifestation of the Hereafter-oriented organization in the Islamic management that can be studied from different aspects. As the Supreme leader of the Islamic Revolution mentioned martyr Soleimani as the most sincere character, the researcher has selected this central concept and has coined the expression “sincere leadership”. In the background of this research, similar theoretical foundations in the present management literature related to genuine or sincere leadership were reviewed and the issue of sincerity in Islamic texts were studied. Then an attempt was made to review the lectures of Martyr Soleimani and those of the Supreme Leader and the statements and views of the Martyr’s accompanying combatants were analyzed. Based on scientific methodology, several tables containing quotations, basic themes, organizing themes and comprehensive themes were categorized. To end with, based on thematic analysis and network of themes, a process model based on the underlying factors of sincere leadership, the traits of sincere leadership and the realizations of this type of leadership were designed and explained. A set of factors affecting the sincerity model of Martyr Soleimani are presented as the underlying factors used as input to the model. Afterwards, the components of leadership were grouped on the basis of sincerity in the form of nine comprehensive themes, the core of which is sincere behaviors regarded as the most important effective theme in interaction with other themes. The achievements of the leadership based on the sincerity of Martyr Soleimani were finally categorized in the form of six themes. To end with, considering the data extracted from the theoretical and practical life of Martyr Soleimani, a scale was designed for measuring the style of sincere leadership. This research tool consists of 122 questions of five-point scale and 49 indicators, which are classified into ten main clusters.تاریخ تمدن بشر بیانگر این واقعیت است که برخی انسانها با نقشآفرینی ویژه، تاریخساز، و باعث شکلگیری نقاط عطف تمدنی شدهاند. شهید حاج قاسم سلیمانی ازجمله این گروه انسانهای نابغه و استراتژیست است که مکتب جدیدی را با الهام از امامین انقلاب اسلامی در عرصه بینالمللی پیریزی کرده است. مکتب شهید سلیمانی نمونه عملی و تبلور واقعی سازمان آخرتگرا در مدیریت اسلامی است که از جنبههای مختلف قابل مطالعه است. ازآنجا که از دیدگاه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظله العالی)، اخلاص مهمترین ویژگی شهید سلیمانی است، محقق این مفهوم محوری را در قالب رهبری اخلاصمدار مورد مطالعه قرار داده است. در این مقاله ابتدا در پیشینه تحقیق، مبانی نظری مشابه در ادبیات رایج مدیریت باعنوان رهبری اصیل یا خالصانه و همچنین مبحث اخلاص در متون اسلامی مرور، و تلاش شد تا با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، سخنرانیهای شهید سلیمانی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اظهارات و دیدگاههای همرزمان شهید مورد واکاوی قرار گیرد و مبتنی بر روششناسی علمی، جدولهایی شامل نقل قولها، مضمونهای پایه، مضمونهای سازماندهنده و مضمونهای فراگیر تنظیم شود. درنهایت مبتنی بر تحلیل مضمون و شبکه مضمونها، الگویی فرایندی مبتنی بر عوامل زمینهساز رهبری خالصانه، مختصات رهبری اخلاصمدار و دستاوردهای این نوع رهبری طراحی و تبیین شود. در این الگو مجموعهای از عوامل تأثیرگذار بر اخلاص شهید سلیمانی باعنوان عوامل زمینهساز مطرح شدهاند که بهعنوان ورودی الگو ایفای نقش میکند؛ سپس در این الگو اجزای رهبری بر مبنای اخلاص در قالب نه مضمون فراگیر گروهبندی شدهاند که هسته مرکزی آن که همانا رفتارهای خالصانه است، بهعنوان مهمترین مضمون تأثیرگذار با مضمونهای دیگر در تعامل است. در پایان دستاوردهای رهبری بر مبنای اخلاص شهید سلیمانی نیز در قالب شش مضمون مورد توجه قرار گرفته است و نیز با عنایت به دادههای مستخرج از سیره نظری و عملی شهید سلیمانی، مقیاس سنجش سبک رهبری اخلاصمدار طراحی گردیده است. این ابزار شامل 122 پرسش پنجمقیاسی و 49 شاخص است که در قالب ده خوشه اصلی طبقهبندی شده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120The Model of Strategic Thinking of Jihadi Leaders on the Basis of the Godly Political Will of Martyr Ghasem Soleimaniالگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی بر اساس وصیت نامۀ الهی سیاسی شهید قاسم سلیمانی93111205892FAحسینجلیلیاناستادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانیJournal Article20210111Jihadi management and jihadi institutes require managers with strategic thinking ability who are able to formulate and implement their strategic and operational plans on the basis of valuable strategic thinking. This research is aimed at developing a strategic thinking model for the managers of Jihadi organizations. This is qualitative research seeking to design the model by conducting thematic analysis of the content of the Godly-political will of General Martyr Ghasem Soleimani. The content of the Martyr Soleimani’s will can be regarded as the document and statement of strategic thinking of Jihadi leaders. The content of this document is analyzed by thematic analysis. Having identified and analyzed the basic themes and organizing themes, the researcher identified six comprehensive themes as the components of strategic thinking of Jihadi leaders. They include religiosity, Velayat-orientation, the culture of martyrdom seeking, Islamic unity, God-centered governance, and military and defense authority. The findings indicated that the components of strategic thinking of Jihadi managers are different from those of the strategic thinking patterns in current scientific management.مدیریت جهادی و سازمانهای جهادی به مدیرانی نیاز دارد که دارای تفکر راهبردی باشند و برنامههای راهبردی و عملیاتی خود را بر مبنای تفکر راهبردی ارزشمدار تدوین و اجرا کنند. این پژوهش بهمنظور تدوین الگوی تفکر راهبردی مدیران سازمانهای جهادی اجرا شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است و الگوی پژوهش بر مبنای تحلیل مضمون وصیتنامۀ الهی سیاسی سپهبد شهید قاسم سلیمانی تدوین شده است. محتوای وصیتنامۀ این شهید والامقام را میتوان سند و بیانیۀ تفکر راهبردی مدیران جهادی دانست. تحلیل متن وصیتنامۀ ایشان به روش تحلیل مضمون انجام شده است. پس از شناسایی و تحلیل مضمونهای پایه و مضمونهای سازماندهنده، شش مضمون فراگیر بهعنوان عناصر تفکر راهبردی مدیران جهادی شناسایی شد که عبارت است از: 1. دینمداری 2. ولایتمداری 3. فرهنگ شهادتطلبی 4. وحدتگرایی اسلامی 5. حکمرانی خدامحورانه 6. اقتدار نظامی و دفاعی. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عناصر تفکر راهبردی مدیران جهادی با عناصر الگوهای تفکر راهبردی در مدیریت علمی رایج تفاوت دارد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120An Analysis of the Leadership Style of Martyr Lieutenant General Ghasem Soleimani: the Transcendent Model of Helper Leadershipواکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار113139205889FAمیثمقراباغیدانش آموخته دکتری خطمشیگذاری عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدازگلیاستادیار گروه مدیریت جهادی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایرانJournal Article20210106The developments that has taken place in the national and transnational arenas after forty years of endurance and resistance, while arriving at the second step of this holy revolution, indicates that the traditional models of leadership in other organizations cannot not meet all the needs of the Islamic Revolution. More than ever, there is a need for indigenous and effective leadership styles. A form of leadership that considers a wholehearted relationship between the leader and the followers and regards the leader as a servant of his followers who accompanies them to obtain organizational goals, is called the helper leadership paradigm. The leadership style of Martyr Ghasem Soleimani, as a magnificent example of helper leadership, is an indigenous and effective style that has brought about remarkable successes, including the demolition of ISIL. After his assassination, Ghasem Soleimani’s style was given more attention as an appropriate method fitting the nature of the Islamic Revolution. Aimed at identifying the components of the leadership style of this commander, this research attempts to review the biography, speeches, notes and the will of this Martyr through library method of data collection. The researcher arrived at 248 basic themes, 21 organizing themes, and 10 themes by thematic analysis strategy. These themes included “mercifulness to people”, “task-orientation”, “receiving train from divine values”, “focus on mission”, “individual spirituality”, “dignified personality”, “staff development”, “having a transcendent ideal”, “sincerity in action” and “deep insight” as the components of the transcendent leadership helper style of the Martyr Ghasem Soleimani.با تحولاتی که پس از چهل سال استقامت و پایداری انقلاب اسلامی در عرصههای ملی و فراملی روی داده است و با ورود به گام دوم این انقلاب مبارک، بهنظر میرسد الگوهای سنتی رهبری در سازمانها، پاسخگوی همه نیازهای انقلاب اسلامی نیست و بیش از هر زمان، نیاز به سبکهای رهبری بومی و مؤثر احساس میشود. یکی از اشکال رهبری که به رابطه قلبی بین رهبر و پیروان توجه دارد و رهبر را در کنار خدمتگزاری به اهداف سازمان، خدمتگزار پیروان خود میداند، رهبری خدمتگزار است. سبک رهبری سردار شهید قاسم سلیمانی بهعنوان مصداقی متعالی از رهبری خدمتگزار، سبکی بومی و مؤثر است که موفقیتهای شگرف ازجمله نابودی داعش را پدید آورد، بعد از شهادت ایشان و روشنترشدن ابعاد گستردهتری از شخصیت و مأموریت وی، سبک رهبری ایشان بهعنوان سبکی متناسب با ذات انقلاب اسلامی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این پژوهش با هدف ترسیم مؤلفههای سبک رهبری این فرمانده، به بررسی کتابخانهای در زندگینامه، سخنرانیها، یادداشتها و وصیتنامۀ شهید میپردازد، آنگاه با بهرهگیری از راهبرد تحلیل مضمون، به 248 مضمون پایه، 21 مضمون سازماندهنده و 10 مضمون فراگیر دست یافت. این مضمونها شامل «مهرورزی با مردم»، «تکلیفگرایی»، «تخلق به ارزشهای الهی»، «تمرکز بر مأموریت»، «معنویت فردی»، «شخصیت با صلابت»، «پرورش کارکنان»، «داشتن آرمان متعالی»، «اخلاص در عمل» و «بصیرت زیاد» بهعنوان مؤلفههای سبک متعالی رهبری خدمتگزار شهید قاسم سلیمانی است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120Explaining the Competency Model of Civilizational Jihadi Managers
Case study: Martyr Ghasem Soleimaniتبیین الگوی شایستگی مدیران جهادی تمدنساز (مورد مطالعه: شهید قاسم سلیمانی)141168205888FAمحمد امینپهلوان شریفنویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت جهادی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلاممحمد حسینکاظمیدانش آموخته کارشناسی ارشد، پژوهشگر مدیریت جهادی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلامJournal Article20201213The Islamic Revolution, as the greatest event of the contemporary history in the Islamic world and the region, promises progress towards a new civilization on the basis of Islam. Islamic values and concepts are applied to all of its aspects everywhere. Theorizing the Islamic and Jihadi management and proposing appropriate solutions, as a proper system to the internal situations of the country, can help us move towards this goal. However, the researchers’ works have not yet been able to achieve this. This research is an attempt to increase the effectiveness of these researches, and help achieve Jihadi management by focusing on the required features of Jihadi managers in order to obtain success. For this end, a qualitative research is conducted through theme analysis, which focuses on identifying the style and manners of Martyr Soleimani, one of the most successful and well-known Jihadi managers proposing civilization, by reviewing various sources in this field to has introduce these features. So, 30 written sources in this field were reviewed, which resulted in 920 basic themes, 74 organizing themes, 13 comprehensive themes at level 1, and 3 comprehensive themes at level 2. To end with, a proper model containing three dimensions of Jihadi managing behaviors at individual, organizational and national-transnational contexts were identified as the comprehensive themes at level 2. Competencies including spiritual personality, moral virtues, strong and influential personality, Jihadi spirit in all affairs, strategic look, humanitarianism, revolutionary features, comprehensive traits, popularity, accountability, maximum absorption, and acting across borders are presented as comprehensive themes at level 1.انقلاب اسلامی بزرگترین اتفاق عصر حاضر در جهان اسلام و منطقه، نوید پیشرفت بهسمت تمدن نوینی میدهد که اسلام محور و مبنای آن است و ارزشها و مفاهیم اسلامی در جای جای آن مورد استفاده قرار میگیرد. نظریهپردازی در زمینه مدیریت اسلامی و جهادی و ارائه راهکارهای متناسب با آن بهعنوان نسخهای متناسب با فضای بومی کشور، میتواند ما را در حرکت بهسمت هدف یاری کند. لکن هنوز تولیدات پژوهشگران نتوانسته است این مهم را محقق کند. این پژوهش با محور قرار دادن بررسی ویژگیهای مورد نیاز مدیران جهادی بهمنظور دستیابی به موفقیت، بهدنبال افزایش اثربخشی آنها و کمک به تحقق مدیریت جهادی است. بههمین منظور پژوهشی کیفی با روش تحلیل مضمون با تمرکز بر بررسی سبک و سیره شهید سلیمانی بهعنوان یکی از مدیران جهادی تمدنساز موفق و شناختهشده و بررسی منابع گوناگون در این زمینه، بهمعرفی این ویژگیها پرداخته است. در اینراستا، 30 منبع مکتوب در این زمینه بررسی شد که نتیجه آن دستیابی به 920 مضمون پایه، 74 مضمون سازماندهنده، 13 مضمون فراگیر سطح یک و سه مضمون فراگیر سطح دو بود. درنهایت، الگویی متناسب با سه بعد سلوک مدیر جهادی در زمینههای فردی، سازمانی و ملی ـ فراملی بهعنوان مضمونهای فراگیر سطح دو و شایستگیهای شخصیت معنوی، فضایل اخلاقی، شخصیت قوی و تأثیرگذار؛ روحیه جهادی در کارها، نگاه راهبردی، انسانمدار بودن؛ انقلابیبودن، شخصیت جامعالاطراف داشتن، مردمداری، مسئولیتپذیری، جذب حداکثری و اقدام فراتر از مرزها بهعنوان مضمونهای فراگیر سطح یک ارائه شده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028420210120An Optimal Model for Interpersonal Communication in Command Hierarchy
(Case study: Martyr Ghasem Soleimani)الگوی مطلوب ارتباطات میانفردی در سلسلهمراتب فرماندهی: موردمطالعه شهید حاج قاسم سلیمانی169185205887FAعبدالحمیدبیاتنویسنده مسئول: کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام،تهران، ایران0000-0002-7539-1582سید مهدیسیدطباطباییدانشجوی دکتری خطمشیگذاری عمومی، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران0000-0002-7039-4979Journal Article20201214Martyr Haj Ghasem Soleimani, at the level of a world manager, was able to establish, organize, and apply the Resistance Front with maximum efficiency and effectiveness. Investigations of his managerial dimensions, as a precious heritage left by him, can be considered as a model for continuing his path. This research is aimed at investigating Martyr Soleimani’s interpersonal communication pattern in his command hierarchy. The data collection involves a semi-structured interview with his close knowledgeable colleagues across the resistance front, including Iran, Iraq, Syria, Afghanistan and Lebanon. Theme analysis was employed for the analysis of the obtained information. The results revealed that the interpersonal relationship of Martyr Soleimani influenced by the position of individuals in the command hierarchy, covered a scope from determination and formality to intimacy and informality. The closer the colleagues were to Martyr Soleimani in the hierarchy of command, the more decisive and formal his behavior was, and the lower the ranks of the people, the more informal and sincere the Martyr's behavior became.شهید حاج قاسم سلیمانی در تراز یک مدیر جهانی توانست جبهه مقاومت را با حداکثر کارایی و اثربخشی، راهاندازی، سازماندهی و بهکارگیری کند. بررسی ابعاد مدیریتی او بهعنوان میراثِ گرانبهای باقیمانده از آن شهید میتواند الگویی برای ادامة راه او قلمداد شود. این پژوهش به واکاوی الگوی ارتباطات میانفردی او در سلسهمراتب فرماندهیاش اختصاص یافته است. روش گردآوری اطلاعات «مصاحبة نیمهساختاریافته» است که با همکاران نزدیک و آگاه ایشان در سراسر جبهة مقاومت، اعمّ از ایران، عراق، سوریه، افغانستان و لبنان انجام شده است؛ همچنین برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش «تحلیل مضمون» استفاده شده است. درنتیجه این پژوهش مشخص شد روابط میانفردی شهید سلیمانی متأثر از «جایگاه افراد در سلسلهمراتب فرماندهی»، در طیفی از «قاطعیت و رسمیت تا صمیمت و عدم رسمیت» قرار داشت. هرچه افراد در سلسلهمراتب فرماندهی به شهید سلیمانی نزدیکتر بودند، رفتار او با قاطعیت و رسمیت بیشتری همراه بود. هرچه افراد در سلسهمراتب پایینتری قرار داشتند، رفتار آن شهید غیررسمیتر و با صمیمت بیشتری همراه بود.