دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023chief editor speechسخن سردبیر520201907FAسید محمدمقیمیدانشگاه تهرانJournal Article20180204--نبی مکرم اسلام(ص) در تمام عمر پر برکت خویش از کودکی تا هنگامی که به ملکوت اعلی پر کشید، نمونه و مظهر عالیترین اخلاق، رفتار و گفتار بوده است. سنت و سیره آن حضرت برای همه انسانها و بویژه مسلمانان، الگویی کامل است و بر همه ماست، ابعاد وجودی ایشان را بشناسیم و در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و بویژه در عرصه مدیریت به حضرتش اقتدا کنیم. در قرآن کریم آیات بسیاری درباره اخلاق فردی، اجتماعی، خانوادگی و همچنین آداب زندگی رسول اکرم(ص) وجود دارد که در این مجال کوتاه با استفاده از سه آیه قرآن کریم که شأن نزول آنها به غزوات احد، احزاب و تبوک مربوط است ، الگوی سه بعدی مدیریت رحمانی رسول گرامی اسلام(ص) در این ایام، که سالروز میلاد با سعادت پیامبر رحمت(ص) میباشد، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023A University Model at the Level of the Islamic Revolutionالگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی2152201908FAحامدنجاران طوسینویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها. دانشگاه جامع امام حسین(ع)مهدیفاتح راداستادیار مدیریت سیستمها. دانشگاه صنعتی شریفمحمدعلیبرزنونیاستادیار دانشکده پیامبر اعظم. دانشگاه جامع امام حسین(ع)محمد رضاحسنی آهنگردانشیار دانشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات. دانشگاه جامع امام حسین(ع)ابوالفضلمحمدیاستادیار دانشکده مدیریت. دانشگاه جامع امام حسین(ع)Journal Article20170725Since the beginning of the Islamic Movement in Iran, the issue of university and establishment of a desirable university system has been one of the most essential concerns. With the direct reference to the ideas and thoughts of the leaders of the Islamic Revolution, the model of the University at the level of the Islamic Revolution can be defined, and its characteristics and functions can be identified. For this purpose, the speeches, messages and deeds of Imam Khomeini (RA) from 1340 to 1368 and those Ayatollah Khamenei from 1368 to 1396, were selected, studied and analyzed through a qualitative method of thematic analysis. A comprehensive model including 4335 original themes were identified and grouped into 328 organizer themes (indicators). Having categorized them at different levels, these themes were eventually organized in 17 subject areas, then in 5 aspects including "outcomes", "results", "outputs," "processes," and "capitals and infrastructures", which constructed the final pattern. One of the unique features of the pattern in addition to the comprehensiveness of the ideas of the Supreme Leaders of the Islamic Revolution, is that due to its consistency with planning, management, and strategic planning models, it is possible to monitor its implementation and progress.از ابتدای شروع نهضت اسلامی در ایران، مسئله دانشگاه و ساختن نظام مطلوب دانشگاهی یکی از اولین و مهمترین دغدغهها بوده است. با مراجعة بیواسطه به آرا و اندیشههای رهبران انقلاب اسلامی، میتوان الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و ویژگی و کارکردهای آن را تعریف کرد؛ بدین منظور بیانات، پیامها و تدابیر امام خمینی(ره) از سال 1340 تا 1368 و آیتالله خامنهای(دامظله) از خرداد 1368 تا خرداد 1396، انتخاب، مطالعه و بررسی شد و با استفاده از روش کیفی «تحلیل مضمون»، الگویی جامع شامل 4335 مضمون اولیه (شناسه) مورد شناسایی قرار گرفت که در قالب 328 مضمون سازماندهنده (شاخص) ترکیب گردید. این مضمونها پس از دستهبندی در سطوح مختلف درنهایت در 17 مضمون فراگیر (مؤلفه) در پنج بُعد «پیامدها»، «نتایج»، «خروجیها»، «فرایندها» و «سرمایهها و زیرساختها» ساماندهی شد و الگوی نهایی به دست آمد. یکی از ویژگی منحصربهفرد الگو این است که علاوه بر جامعیت اندیشههای رهبران معظم انقلاب اسلامی به علت تناسب با الگوهای برنامهریزی، مدیریت و ارزیابی راهبردی، امکان اجرا و رصد پیشرفت آن را فراهم میآورد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023Modeling the Leadership of Imam Khamenei in Controlling the Conspiracy of 2009الگو سازی رهبری حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) در مهار فتنه 885384201909FAحسین حسینیجیردهیدانشیار گروه مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین(ع)حمیدعلوی وفامدرس، پژوهشگر و دکتری اطلاعات فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)Journal Article20170621This research is aimed at modeling the leadership of Imam Khamenei in controlling the conspiracy of 2009. Based on the speeches of the Supreme Leader, this research employs fundamental conceptualization method. The Supreme Leader’s Model in controlling the conspiracy of 2009 refers to his performance of in the direction of maintaining the Islamic state and reducing the damages of society by the attracting and guiding people with whom the leader interacts in the execution of religious missions and duties for the development of the society. How to behave with the addressees in performing the duties is also influenced by the type of leadership. Hence, the interactive model of leadership with the addressed groups are investigated in this research. To design the model, 65 speeches of Imam Khamenei regarding the conspiracy of 2009, from September 2008 to February 2010 were thoroughly reviewed in the open coding phase. 1594 themes were extracted from them. These themes were grouped into 246 concepts from which 18 sub-categories and 15 main categories were identified. At the axial coding stage, the category of interaction with actors was selected as the axial category. At the stage of selective coding, each of the behavioral patterns with the addressed groups was clearly explained so that the behavior of the Supreme Leader of the Islamic Revolution with each addressee could be clarified. In the leadership of Imam Khamenei, performance of the duties is based on the aim of satisfying Allah. Thoughtful and smart behavior is observed in accordance with each special addressee and subject. The Supreme Leader’s religious characteristic is also considered in this model. Indeed, it is because of this feature that the Supreme Leader is motivated and directed to an excellent morality and behavior. It is by following this type of behavioral pattern that victory and success, as well as satisfaction of God, can be obtained from the fulfillment of duties. Finally, some suggestions are presented for researchers, academic centers, and officials.هدف این پژوهش الگو سازی رهبری امام خامنهای (مدظله العالی) در مهار فتنه 88، است. این تحقیق با استناد به بیانات معظمله و با استفاده از روش "مفهومسازی بنیادی" انجام گرفته است. منظور از الگوی رهبری در فتنه 88، رهبری معظم انقلاب در راستای حفظ نظام اسلامی و کاهش آسیبهای جامعه از طریق نفوذ و هدایت انسانهایی است که رهبری برای اجرای ماموریت و وظایف شرعی و دینی و پیشبرد جامعه با آنان در تعامل است. چگونگی رفتار با مخاطبین در مسیر انجام وظایف، نیز متأثر از نوع رهبری است. بنابراین در این تحقیق الگوی تعاملی رهبری با گروههای مخاطب مورد بررسی قرار گرفته است. برای یافتن الگو در مرحله شناسهگذاری باز، 65 سخنرانی حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) در رابطه با فتنه 88 در سالهای شهریور 1387 تا بهمن 1389 مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و در مجموع 1594 مضمون از آنها استخراج گردید. این مضمونها در قالب 246 مفهوم دستهبندی شد و سپس این مفاهیم، 18 مقوله (فرعی) و نیز 15 مقوله (اصلی) را بهوجود آورد. در مرحله شناسهگذاری محوری، مقوله تعامل با بازیگران بهعنوان مقوله محوری انتخاب شد. در مرحله شناسهگذاری انتخابی هر یک از الگوهای رفتاری با گروههای مورد خطاب رهبری بهصورت مشروح تشریح و تبیین شد بهطوری که رفتارهای شایسته رهبری معظم انقلاب با هر یک از مخاطبان بیان گردید. در رهبری مورد نظر امام خامنهای(مدظلهالعالی) اجرای تکلیف برای جلب رضایت خداوند اصل و مبنا قرار گرفته و متناسب با مخاطب و موضوع، رفتار مدبرانه مشاهده میشود. در این الگو به ویژگی اعتقادی رهبری نیز توجه شده و در واقع این بُعد رهبری است که او را در تعامل با دیگران به رعایت رفتار و اخلاق شایسته تشویق و هدایت میکند و در نهایت با این الگوی رفتاری، پیروزی و موفقیت در وظیفه و همچنین رضایت حق تعالی بهدست خواهد آمد. در انتهای پژوهش، پیشنهادهایی برای محققان، مراکز آموزشی و دانشگاهی و نیز مسئولان ارائه شده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023An Introduction to Futurology in the Islamic Management System by Investigating the Methodology of Futurology and Ijtihad in Imamieh Jurisprudenceدرآمدی بر آیندهپژوهی در نظام مدیریت اسلامی از طریق مطالعه روششناسی آیندهپژوهی و اجتهاد در فقه امامیه85113201910FAمحمدرضاعرب بافرانیدانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینمحمدرحیمعیوضیاستاد علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20170716Like any other management system, the Islamic management system must have a look ahead and consider the issue of future. The emphatic view of the Islamic religion on futhurism adds to the importance of this issue. All management systems address future through the science of futurology. In order to make use of futurology in the Islamic management system, it is necessary to consider the foundations of this science (including its methodology) to test the possibility of using futurology in Islamic future studies. This research is intended to investigate the possibility of Islamic futurology in the Islamic management system by studying its methodology of futurology (in terms of methodological requirements). This is conducted by a comparative study with Ijtihad in Imamieh jurisprudence. This research employs meta-synthesis method, comparative study and the panel of experts. The results indicated that, the methodology of Ijtihad (as a method of deducing religious judgments in Imamieh jurisprudence) can respond to a large part of the requirements of the methodology of futurology (even more than other paradigms). Secondly, on the process realization of futurology in the Islamic management system, a certain level of appropriateness is required for consistency in the methodology between futurology and the method of Ijtihad in the Islamic studies.نظام مدیریت اسلامی، مانند هر نظام مدیریتی دیگری، نیازمند آیندهنگری و پرداختن به موضوع آینده است و تأکید دین مبین اسلام به آیندهنگری نیز اهمیت این موضوع را دوچندان میکند. در عموم نظامهای مدیریتی برای پرداختن به موضوع آینده از علم آیندهپژوهی استفاده میشود. بهمنظور استفاده از آیندهپژوهی در نظام مدیریت اسلامی، باید ابتدا مبانی این علم (از جمله روششناسی آن) برای امکانسنجی آیندهپژوهی اسلامی مورد مداقه قرار گیرد. هدف این مقاله، اجرای بخشی از امکانسنجی آیندهپژوهی اسلامی (در نظام مدیریت اسلامی) از طریق بررسی روششناسی آیندهپژوهی (از حیث الزامات روششناسی) و مطالعه تطبیقی آن با اجتهاد در فقه امامیه است. بهمنظور پژوهش از روشهای فراترکیب، مطالعه تطبیقی و پانل خبرگان استفاده، و در نهایت نتیجهگیری شد که اولاً روششناسی اجتهاد میتواند بخش زیادی از الزامات روششناسی آیندهپژوهی را (حتی بیش از دیگر پارادایمها) پاسخ گوید. در ثانی در مسیر تحقق آیندهپژوهی در نظام مدیریت اسلامی، حد مورد نیاز از تناسب و تناظر در لایه روششناسی بین مطالعات آیندهپژوهی و روش اجتهاد در مطالعات اسلامی وجود دارد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023The Dynamics of Imam Ali’s Conduct in the Management of the Crisis in the Battle of Jamalپویایی شناسی سیره حضرت علی علیهالسلام در مدیریت بحران جنگ جمل115137201911FAمجیدحسنینویسنده مسئول: دکتری مدیریت سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرسولی اللهنقی پور فراستادیار گروه مدیریت دانشگاه قم، ایرانJournal Article20161215Due to the mystical, humane and courageous personality of Imam Ali (AS), his conduct is full of instructive themes that can compete modern scientific models of these days, and can be referred to as superior and excellent patterns for this time. From a crisis management point of view, his management of the battle of Jamal is full of instructions consistent with the crisis management methods of today. Employing all aspect and techniques of crisis management, his method takes the advantages of maximum utilization of Islamic and Quranic doctrines. This research is based on the study of the literature relating to the issue through a descriptive approach and with reference to the experts of religious schools and universities. It encompasses the approaches to management of the crisis of the present day, and presents the practical procedure of crisis management in the battle of Jamal. Using the dynamical approach, dynamical loops approach of crisis management systems in the battle of Jamal was identified, and the equilibrium theory was tested in this research. Imam Ali’s conduct emphasizes on the full application of religious, cultural and social talents and capabilities. It provides a learning and educational approach to prevent future crises and psychological, social and infrastructural restoration to improve the healthiness of the community.سیره حضرت علی علیهالسلام با توجه به آن شخصیت والای عرفانی، انسانی و دلیرانه سرشار از نکات آموزنده و پندآمیز بوده که میتواند سالها بعد نیز با الگوهای نوین علمی مقایسه و بهعنوان سرمشقهای برتر و سرآمد مورد بررسی قرار گیرد. سیره مدیریت ایشان در جنگ جمل از بُعد مدیریت بحران سرشار از آموزههایی است که با متدلوژیهای مدیریت بحران هماهنگ بوده، با این ویژگی که علاوه بر بهرهبرداری از تمامی ظرفیتها و فنهای مدیریت بحران علمی، از ظرفیتهای اسلامی و قرآنی نیز بهرهبرداری حداکثری صورت پذیرفته است. این پژوهش بر اساس مطالعه ادبیات موضوع و با رویکرد توصیفی و با بهرهگیری از نظر خبرگان حوزه و دانشگاه صورت پذیرفته و رویکردهای مدیریت بحران عصر حاضر را مورد توجه و مقایسه قرار داده است و سیر عملی مدیریت بحران حضرت را در جنگ جمل معرفی میکند. در این مقاله با بهرهگیری از نگرش پویایی سیستم حلقههای پویایی مدیریت بحران در جنگ جمل شناسایی، و نظریه تعادلی در بحران جمل بررسی شده است. سیره عملی حضرت بر بهرهگیری کامل و حداکثری از استعداد و توانمندیهای دینی، فرهنگی و اجتماعی تأکید دارد و رویکردی یادگیرنده و آموزشی بهمنظور پیشگیری از بحرانهای آینده و بازسازی روانی، اجتماعی و زیرساختی را بهمنظور ارتقای سطح سلامت جامعه مد نظر قرار میدهد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023The Role of the Big Five Traits of Personality in Predicting Management Styles through the Mediating Components of Patienceنقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی سبکهای مدیریت با واسطهگری مؤلفههای صبر139161201912FAاباذرظهرابیمربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نورJournal Article20170503This research is intended at providing a model identifying the role of the five great factors of personality in predicting management styles by considering patience as a mediating component. The statistical population of the study consists of all managers of different official agencies and organizations in Shiraz. 258 managers were selected by cluster sampling as a sample group to participate in this study by completing a short form of the Big Five Personality Test, Patience Scale and Relationship/Task- Orientated Leadership questionnaire. The results indicated that the pattern performed well. The results of the analysis of the complete fitting of the data showed that the five major factors of personality, predict management styles significantly, directly and indirectly. The components of satisfaction and endurance also turned out to have a mediating role in the relationship between personality and management styles. The findings of this study, indicate that the components of patience, as the mediating variable, can modulate the effects of negative personality traits (such as neuroticism) on management styles. Furthermore, it can reinforce the effects of positive personality traits (such as consistency and openness to experience) on them. Consequently, it is suggested that patience training strategies be used in the field of management to improve the performance of managers.هدف این پژوهش ارائه الگویی در مورد نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی سبکهای مدیریت با واسطهگری مؤلفههای صبر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مدیران واحدهای مختلف سازمانها و ادارات دولتی شهر شیراز بود. از میان این افراد، 258 مدیر به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و با تکمیل فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، مقیاس صبر و پرسشنامه سبک رهبری رابطه/ وظیفه مدار در این پژوهش شرکت کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که این الگو از برازش خوبی برخوردار است. همچنین نتایج تحلیل بعد از برازش کامل دادههای الگوی مورد نظر نشان داد پنج عامل بزرگ شخصیت بهطور مستقیم و غیر مستقیم پیشبینیکننده معنادار سبکهای مدیریت است. مؤلفههای رضایت و استقامت صبر نیز در ارتباط میان شخصیت و سبکهای مدیریت نقش واسطهای نشان داد. از یافتههای این پژوهش میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که مؤلفههای صبر میتواند به عنوان متغیر واسطهای تأثیر ویژگیهای شخصیتی منفی (مانند روان نژندگرایی) بر سبکهای مدیریت را تعدیل، و تأثیرات ویژگیهای شخصیتی مثبت (مانند توافقپذیری و گشودگی در تجربه) بر این سبکها را تقویت کند. بنابراین پیشنهاد میشود در حوزه مدیریت به منظور بهبود عملکرد مدیران راهبردهای آموزشی صبر مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023Management and Command in the Armed Forces in the Viewpoint of Imam Khameneiمدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح از دیدگاه حضرت امام خامنهای (مدظلّهالعالی)163189201913FAمجیدزین الدینیدکتری علوم دفاعی راهبردی. دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیJournal Article20170213This research is intended to analyze the speeches of the Supreme Leader through the thematic analysis method, and to explain military leadership from his point of view. All of the speeches, decrees and letters of Imam Khamenei from 1367 to 1394 were studied comprehensively. Then, as a result of coding the data, 223 basic themes, 40 organizing themes and 9 inclusive themes were identified. The results indicated that the aspects of management and command in the armed forces, based on the speeches of the Supreme Leader show: belief in God, self-reliance, trust in the employees, revolutionary attitude, planning, resource mobilization, guidance and leadership, coordination, control and supervision.این مقاله در پی آن است که با استفاده از روش تحلیل مضمون (تماتیک) به تجزیه و تحلیل گفتمان مقام معظم رهبری بپردازد و رهبری نظامی را از دید معظمله تبیین کند. در این تحقیق، تمام بیانات، احکام و مکتوبات حضرت امام خامنهای (مدظلّهالعالی) از سال 1367 تا 1394به صورت تمامخوانی مورد مطالعه قرار گرفته است. در ادامه به شناسهگذاری اقدام، و 223 مضمون پایه،40 مضمون سازماندهنده و 9 مضمون فراگیر شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد ابعاد مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح بر اساس گفتمان مقام معظم رهبری عبارت است از: باور به خدا، باور به خود، باور به کارکنان، انقلابیگری، برنامهریزی، بسیج منابع، هدایت و رهبری، هماهنگی و کنترل و نظارت.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023Reengineering of the Mechanism of the Administration of Mosques through the Logic of Triple-Scale Analysisبازمهندسی ساز و کار اداره مساجد کشور با بهرهگیری از منطق تحلیل سه لایه ای191223201914FAامیرحسینبنائیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20170422This study is aimed at reengineering the mechanism of mosques in systematic construction. Hence, the researcher employed the logic of Triple-Scale Analysis of the problem. On the one hand, this logic, investigate three layers of epistemological prepositions, structures and principles, and the behavior of actors. Therefore, it has a significant agreement with the concept of re-engineering. On the other hand, due to the causal relationship between these layers, it is consistent with concept of system approach. Because of the implications of change in the approaches toward mosques and their management, this reengineering is a kind of cultural policy in this field. Regarding the religious-orientedness of the government in Iran, the practical results of this research and its achievements can lead to good governance. Learning organization model has been employed for this research in order to recreate the epistemic propositions by the potential and actual audience towards the mosque. For collecting data, library methods, direct observation and deep interviewing with experts have been used. Two qualitative research methods, logical analysis and content analysis, were used for data analysis. The findings of the research were confirmed by the experts. For in-site management, a desirable system structure with its implementation requirements are proposed in the form of a fully flexible structure. This structure is completely indigenous and popular based on a group-oriented structure. The development of rational hierarchy for mosques in the form of co-operating retailers are proposed for middle management. This will be implemented only when no outside institution or organization takes the main control of mosques.<span lang="FA">هدف این پژوهش، بازمهندسی سازوکار اداره مساجد در سازهای نظاممند است. برای این منظور از منطق «تحلیل سهلایهای مسئله» استفاده شده است. این منطق از یکسو به کندوکاو در سه لایه انگارههای معرفتی، ساختارها و قواعد، و رفتار کنشگران میپردازد و از همینرو سازگاری معناداری با مفهوم «بازمهندسی» دارد و از سوی دیگر به سبب ارتباط علّی میان لایهها، متناظر با مفهوم «نگرش سیستمی» است. بهعلاوه این بازمهندسی به سبب دلالت بر تغییر رویکرد پیشینی در نگاه به مسجد و مدیریت آن، نوعی خطمشیگذاری فرهنگی در حوزه مساجد بهشمار میرود که با عنایت به دینی بودن حکومت در ایران، ثمره عملی این پژوهش در دستیابی به حکمرانی مطلوب راهگشا خواهد بود. در این تحقیق برای بازآفرینی انگارههای معرفتی مخاطبان بالقوه و بالفعل نسبت به مسجد از الگوی «سازمان یادگیرنده»، برای گردآوری اطلاعات از روشهای مطالعات کتابخانهای، مشاهده مستقیم و مصاحبه عمیق با خبرگان و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش تحقیق کیفی تحلیل منطقی و تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتههای تحقیق نیز به تأیید خبرگان رسیده است. در پژوهش برای مدیریت درونمسجدی، ساختار سیستمی مطلوب و الزامات اجرایی آن در قالب ساختاری کاملاً منعطف پیشنهاد شده است. این ساختار، کاملاً بومی و مردمی، و بر گروهمحوری استوار است. برای مدیریت میانمسجدی نیز توسعه سلسلهمراتبی منطقی از مساجد در قالب خردهسامانههای همکاریکننده پیشنهاد شده است. این امر تنها زمانی محقق میشود که هیچ نهاد یا سازمان خارجی میداندار مسجد نباشد.</span>
<span lang="FA"> </span>دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023arabic abstractچکیده عربی225231201915FAغلامحسینباقری مهیاریدانشگاه امام حسینJournal Article20180204---من أوّل بدایة النهضة الإسلامیّة فی إیران کانت قضیّة الجامعة و بناء النظام المقصود الجامعیّ بعض التشویشات من أوّلها و أهمّها. یمکن برجوع المباشر إلی الآراء و تفکّرات القیادات للثورة الإسلامیّة أن یحدّد قدوة جامعة الطراز للثورة الإسلامیّة و الخصائص و إستعمالاتها؛ لأجل هذه إختارت المکالمات و الإبلاغات و تأمّلات الإمام الخمینی(ره) سنوات 1340 حتی 1368 و آیة الله الخامنئی (مدّظلّه العالی) شهر خرداد سنة 1368 إلی خرداد 1396 و عالجت ثمّ درست، و إعترفت القدوة التامّة الجامعة تحتوی إلی 4335 محتوی اولیّة (معرّف) التی ألّفت قالب 328 محتوی منظّمة (مؤشّرة). قد نُظمت هذه المحتویات بعد الترصیف فی مستوی متنوّعة نهایة فی 17 محتوی شاملة (مادة) بخمسة الأبعاد «العواقب» و «النتائج»، و «المحاصیل» و «العملیّات» و «رؤوس الأموال و البناءات الأصلیّة»؛ و حصلت القدوة الغائیّةََ. کان بعض الخصائص الفردیّة منحصرة فی هذه القدوة أنّها تهیّئ إمکانیّة التنفیذ و ترصید تطوّرها إضافة إلی إکمال التفکّرات من القوّاد العظیمة للثورة الإسلامیّة بسبب التلائم إلی القدوات التصمیمیّة، و الإدارة و تقییم الإستراتیجیّ.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698025320171023english abstractچکیده انگلیسی232238201916FAقاسمقنبری خانقاهدانشگاه امام حسینJournal Article20180204Since the beginning of the Islamic Movement in Iran, the issue of university and establishment of a desirable university system has been one of the most essential concerns. With the direct reference to the ideas and thoughts of the leaders of the Islamic Revolution, the model of the University at the level of the Islamic Revolution can be defined, and its characteristics and functions can be identified. For this purpose, the speeches, messages and deeds of Imam Khomeini (RA) from 1340 to 1368 and those Ayatollah Khamenei from 1368 to 1396, were selected, studied and analyzed through a qualitative method of thematic analysis. A comprehensive model including 4335 original themes were identified and grouped into 328 organizer themes (indicators). Having categorized them at different levels, these themes were eventually organized in 17 subject areas, then in 5 aspects including "outcomes", "results", "outputs," "processes," and "capitals and infrastructures", which constructed the final pattern. One of the unique features of the pattern in addition to the comprehensiveness of the ideas of the Supreme Leaders of the Islamic Revolution, is that due to its consistency with planning, management, and strategic planning models, it is possible to monitor its implementation and progress.Since the beginning of the Islamic Movement in Iran, the issue of university and establishment of a desirable university system has been one of the most essential concerns. With the direct reference to the ideas and thoughts of the leaders of the Islamic Revolution, the model of the University at the level of the Islamic Revolution can be defined, and its characteristics and functions can be identified. For this purpose, the speeches, messages and deeds of Imam Khomeini (RA) from 1340 to 1368 and those Ayatollah Khamenei from 1368 to 1396, were selected, studied and analyzed through a qualitative method of thematic analysis. A comprehensive model including 4335 original themes were identified and grouped into 328 organizer themes (indicators). Having categorized them at different levels, these themes were eventually organized in 17 subject areas, then in 5 aspects including "outcomes", "results", "outputs," "processes," and "capitals and infrastructures", which constructed the final pattern. One of the unique features of the pattern in addition to the comprehensiveness of the ideas of the Supreme Leaders of the Islamic Revolution, is that due to its consistency with planning, management, and strategic planning models, it is possible to monitor its implementation and progress.