دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320سخن سردبیر59201844FAسید محمدمقیمیتهرانJournal Article20160625ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارددانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320A Study of the Islamic Lifestyle in Consumers’ Behavior from the Viewpoint of Nahjolbalaghahکاوشی در سبک زندگی اسلامی در حوزه رفتار مصرف کننده از دیدگاه نهج البلاغه1150201845FAوحیدخاشعیدانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-8536-9867حامدنظرپور کاشانیدانشگاه علامه طباطبائیسید محمد علیشریعت زادهتهرانJournal Article20151123Consumer’s behavior, as an important aspect of lifestyle, explains the details and general ways of allocating incomes, using resources, eating and clothing, as well as numerous other issues. Closer look at consumers’ behavior indicate how their behavior is based on their insights and intentions. Investigating the splendid book of Nahjolbalaghah, this research is intended to propose a model for insights, intentions, and deeds concerning consumers’ behavior. This is an explorative research following theme analysis. Additionally, it is a process of analyzing diverse and dispersed contextual data to change it to rich, detailed, andintegrated data.The results indicated that about 820 codes and statements inNahjolbalaghahare relevant to this subject. They embrace three broad themes including insight, intention, and deeds, as well as 21 organizing themes. Insight consists of theology, cosmology, anthropology, study of religion, and knowing Satan. Intentionincludes orientation toward God, Hereafter, life, humanity, justice, religious legitimacy (Halal), paying attention to other creatures, quality, and pattern. The theme of deeds contain logical and proper consumption, no waste of the blessings, spending on others,considering priorities in consumption, appropriate consumption with regard toconditions of the time and society, consuming religiously legitimate things, and consuming things with regard to their source"رفتار مصرف کننده" به عنوان یکی از جنبههای مهم سبک زندگی، بیانگر مسائل متعدد خرد و کلان از نحوه تخصیص درآمد و چگونگی استفاده از منابع، تا شیوه خوراک و پوشاک و... است. با نگاهی عمیقتر به رفتار، میتوان دریافت که شیوه و سبک رفتار مصرفکننده، بر بینشها و گرایشهای مصرفکننده مبتنی است. هدف این پژوهش دستیابی به الگوی بینش، گرایش و کنشهای مرتبط با رفتار مصرفکننده با بررسی کتاب شریف نهجالبلاغه است. این پژوهش، اکتشافی و به شیوه تحلیل مضمون است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که حدود 820 شناسه و گزاره از متن نهج البلاغه مرتبط با موضوع، و این گزارهها در قالب سه مضمون فراگیر بینش، گرایش و کنش، و 21 مضمون سازمان دهنده مطرح است. مضمون بینش شامل خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، دین شناسی، شیطان شناسی، مضمون گرایش شامل خداگرایی، آخرتگرایی، زندگیگرایی، انسانیتگرایی، عدالتگرایی، حلالگرایی، دگرگرایی، کیفیتگرایی، الگوگرایی و مضمون کنش شامل مصرف عاقلانه، مصرف به اندازه و ضایع نکردن نعمت، مصرف برای غیر خود، مصرف با رعایت اولویتبندی، مصرف با توجه به مقتضیات صحیح زمانه و اجتماع، مصرف از حلال / پرهیز از مصرف حرام، و مصرف با توجه به محل تأمین استدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320An Appraisal of the Structural Relation between Islamic Work Ethics, Meeting the Needs for Development, Energetic Feeling, and the Intension to Leaveبررسی روابط ساختاری بین اخلاق کاری اسلامی، تأمین نیازهای رشد، احساس انرژی و تمایل به ترک خدمت5184201846FAعباسعربدانشگاه سمنان/دانشگاه پیام نور فریمانعلی اکبرامین بیدختیدانشگاه سمنانعبدالباسطمرادزادهدانشگاه ولایت ایرانشهرعباسعلیرستگاردانشگاه سمنانJournal Article20140521This research is aimed at appraising the structural relation between Islamic work ethics, meeting the needs for development, energetic feeling, and the intension to leave. In terms of purpose, the research follows a developmental-applied method, and in terms of data collection, it fulfills a descriptive–correlational method. Research population includes all the employees of the Islamic Propagation Office at Khorasan Razavi (204 subjects) in 2013. Following questionnaires were employed fordata collection: Islamic Work Ethics (Golparvar and Nadi, 2010), Hierarchy of Needs (Jones & Pfeiffer, 1973), EnergeticFeeling at Work (Golparvar, et.al. 2010), Intention to Leave (Mobley and Horner, 1978; Lions, 1971). Route Analysis Test, in LISREL, was employed to analyze the data. Therefore, consideration of Islamic work ethics and providing needs of development are predictable by decrease in the intention to leave through energetic feeling.هدف این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین اخلاق کاری اسلامی، تأمین نیازهای رشد، احساس انرژی و تمایل به ترک خدمت است. روش پژوهش از نظر هدف، توسعهای ـ کاربردی، و از حیث شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی (204 نفر) در سال 1392 بود که سرشماری شدند. ابزارهای جمعآوری دادههای این پژوهش، پرسشنامههای اخلاق کاری اسلامی (گلپرور و نادی، 1389)، سلسله مراتب نیازها (جونز و فیفر، 1973)، احساس انرژی در کار (گلپرور، پاداش و آتشپور، 1389) و تمایل به ترک خدمت (مبلی و هورنر، 1978؛ لیونز، 1971) بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل مسیر در نرم افزار Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش لزوم توجه به اخلاق کاری اسلامی و تأمین نیازهای رشد در کاهش ترک خدمت کارکنان با رویکرد احساس انرژی در سازمانها مشخص میشود.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320Designing Scientific Jihadi Model from the Viewpoint of the Supreme Leader,Grand Ayatollah Khamenei (May His High Shadow Last)طراحی الگوی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت برکاته)85104201847FAسید مسعودپورسعید اصفهانیدانشگاه جامع امام حسین علیه السلام /محمدشامحمدیدانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20131026Reviewing concepts such as science, knowledge, culture, Jihadi culture, scientific Jihad, and cultural Jihad in the speeches of the supreme leader from 1989 to 2015, the researchers intend to design and present a model for scientific Jihad from the viewpoint of the supreme leader through grounded theory strategy. Islamic benediction, spontaneity, youth orientation, scientific attempt, selflessness and investing on scientific fields constitute variables from which the structure of scientific Jihad is identified and explained. The central issue in this model includes culture, and paying serious attention to cultural considerations on scientific Jihad. As the supreme leader considers scientific Jihad as one of the greatest obligations, it implies that scientific movement and Jihad must be the grand strategy for all individuals of the society. All in all, generalization of the country’s scientific personality will be the result of consideration, priority, and preference of the strategies of scientific Jihad. On the other hand, ignoring these strategies will result in remaining subordinate, empty of initiation, shame of being secondhand learner forever, and generally scientific dependence..در این مقاله تلاش میشود با مروری بر مفاهیم علم، دانش، فرهنگ، جهاد، فرهنگ جهادی، جهاد علمی، جهاد فرهنگی و... در منویات و سخنان مقام معظم رهبری از سال 1368 تا 1394 با بهرهگیری از راهبرد تحقیق داده بنیاد، الگوی جهاد علمی از دیدگاه معظمله شناسایی و ارائه شود. در این الگو، «برکت اسلام، خودجوشی، جوانگرایی، فرهنگ کار علمی، توجه به منافع غیر شخصی و سرمایهگذاری در حوزه علم» از مهمترین متغیرهایی است که ساختار «جهاد علمی» را ترسیم و تبیین میکند. پدیدة محوری در این الگو، عامل «فرهنگ» و توجه جدی و مؤکد به کار فرهنگی برای جهاد علمی است. از آنجا که معظمله جهاد علمی را یکی از بزرگترین فرائض میدانند، چنین برداشت میشود که باید حرکت علمی و جهاد علمی را راهبرد کلان و فریضه بزرگ همه آحاد جامعه دانست. در نهایت امکان تعمیم شخصیت علمی کشور ایران [به سایر کشورها]، نتیجۀ توجه، برتر دانستن و در اولویت قراردادن راهبردهای جهاد علمی و نتیجه و پیامد بیتوجهی به راهبردهای مورد نظر، زیردست بودن، نداشتن ابتکار، ننگِ شاگرد باقیماندن و در یک کلام «وابستگی طفیلی علمی»، از دیدگاه معظمله خواهد بود.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320Islamic Point of View Concerning Components of Customer Relationship Managementمؤلفههای مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه اسلام105130201848FAمصباح الهدیباقریهیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلاممهدیمحمدیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه لرستان0000-0002-6688-2072Journal Article20150130Management, as a branch of knowledge, contains various concepts and keywords one which is the customer. Customer and customer orientedness are common issues in almost all theories and models relating to management and especially to marketing. Hence, it seems necessary to investigate these issues through a religious perspective. Applying theme analysis and with reference to customer relation in the holy Quran and Hadith, this research is aimed at studying customer relationship from a brotherhood viewpoint. After identifying, categorizing, and defining the responsibilities of ‘brother’, the researchers pinpointed out that the main principles and policies of customer relation are explained in four juridical-lawful, ethical, symbolic, and political categories.دانش مدیریت در عرصه تجارت و بازرگانی، مفاهیم و کلیدواژههای مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها، «مشتری» است به گونهای که میتوان اذعان کرد مشتری و مشتریمحوری، تقریباً فصل مشترک بیشتر نظریات و الگوهای جدیدی است که در عرصه مدیریت بویژه در حوزه بازاریابی، مطرح میشود؛ به همین دلیل، لازم است بازاریابی و مشتریمداری و مبانی آن از دیدگاه دینی مطرح شود. این پژوهش با روش تحلیل مضمون و با رویکرد قرآنی ـ روایتی، ارتباط با مشتری را از نوع رابطه برادری (اخوت) بررسی، و با استخراج و طبقهبندی و تعریف انواع وظایف برادر در قالب چهار تکلیف فقهی ـ قانونی، اخلاقی، نمادین و سیاستی، اصول و سیاستهای کلی مدیریت ارتباط با مشتری را بیان میکند.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320Effective Beliefs in Controlling and Directing Organizational Behavior in the Selected Verses of the Holy Quranباورهای مؤثر در هدایت و کنترل رفتارهای سازمانی از دیدگاه آیات منتخب قرآن کریم131158201849FAابوالفضلمحمدیدانشگاه امام حسین(ع)سعیدحجازی فردانشگاه امام حسین(ع)0000-0001-6943-9036یاسرقاسمی نژادجامع امام حسین علیه السلامJournal Article20151115The behavior of organization members is critically effective in the success and failure of organizations. The importance of the role it plays has encouraged many scholars and researchers to exploredirecting and controlling organizational behavior. As organizational behavior and management are human oriented, it is necessary to view organizational behavior through an Islamic approach in Islamic societies where people follow Islamic beliefs and values. Many of the organizational behavior researches have particularly considered the role of beliefs and values as special elements. This research is intended to identify the beliefs and values which are effective in directing and controlling organizational behavior by looking through the verses of the holy Quran. This qualitative research is conducted by applying theme analysis. Six organizing themes were identified including God’s awareness of our deeds (behavior, speeches, and intentions), registration and record of our performance (deeds, speeches, intentions), death and man’s returnaccompanyinghis performance, presentationof man’s performance and his awareness of his own deeds, precisereckoning of man’s performance and just judgment, performance-based rewardand punishment. Findings of the researchindicated that believing in these six themes play great roles indirecting and controlling organizational behavior. رفتارهای اعضای سازمان نقش اساسی در موفقیت و شکست سازمانها دارد اهمیت این نقش، بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران را ترغیب کرده است که در مورد هدایت و کنترل رفتارهای سازمانی پژوهش نمایند. با توجه به محوریت انسان در رفتار سازمانی و مدیریت ضروری است در جوامع اسلامی که افراد از باورها و ارزشهای اسلامی پیروی میکنند با رویکرد اسلامی به رفتار سازمانی نگریسته شود. بسیاری از پژوهشهای رفتار سازمانی نقش باورها و ارزشها را در هدایت و کنترل رفتار سازمانی نقش ویژهای میدانند. این پژوهش در پی آن است تا با کندوکاوی در آیات قرآن کریم، باورها و ارزشهایی را که در هدایت و کنترل رفتار سازمانی مؤثر است، شناسایی کند. روش این پژوهش، کیفی و با الگوگیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این راستا شش مضمون سازماندهنده شناسایی شد که عبارت است از: علم خدا بر عملکرد انسان (رفتار، گفتار، نیات)، ثبت و ضبط عملکرد (رفتار، گفتار، نیات)، مرگ و بازگشت انسان به همراه عملکرد، ارائه عملکرد وآگاه کردن انسان نسبت به عملکرد خودش، محاسبه دقیق عملکرد و داوری بدون ظلم، پاداش و کیفر رفتار بر مبنای عملکرد. یافتههای این پژوهش این نظر را مطرح میکند که باور و اعتقاد به این مضامین ششگانه در هدایت و کنترل رفتار سازمانی نقش مهمی دارد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320A Study of the Recruitment in Organizations and Deriving the Criteria through Islamic Approachاستخراج معیارهای کارمندیابی در سازمان با رویکرد اسلامی159181201850FAسید رضاسیدجوادیندانشگاه تهرانمحمد مهدیتنعمیدانشگاه تهرانامیرمختاریدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20151006Recruitment and selection of competent employees are vital and essential responsibilities of human resource management. If this is performed appropriately, most essential capital of the organization will arrive at the organization. Unawareness and ignorance of the organization from social values and norms can have serious negative effects on recruitment and selection of the employees both for the organization and the society. This research is intended to answer these essential questions regarding recruitment and selection and propose a model for criteria of recruitment and selection on the basis of Islamic teachings and culture. Applying content analysis method, the researchers tried to derive the criteria form Islamic resources. At the first phase 109 constituents were identified and were coded and analyzed several times by atlas.ti software. Finally, 13 appropriate criteria were identified for recruitment and selection.یکی از وظایف اصلی و حیاتی مدیریت منابع انسانی، کارمندیابی و انتخاب کارکنان شایسته است که اصلیترین سرمایه با این سامانه وارد سازمان میشود. بی اطلاعی یا بی اعتنایی سازمان به هنجارها و ارزشهای اجتماعی آثار منفی بسیاری در زمینۀ کارمندیابی و انتخاب کارکنان برای سازمان و جامعه دارد. این پژوهش تلاش میکند به این پرسشهای اساسی در زمینۀ معیارهای کارمندیابی و انتخاب بر اساس مبانی اسلامی پاسخ دهد و الگوی معیارهای کارمندیابی و انتخاب را مبتنی بر فرهنگ و دستورهای اسلامی ارائه کند. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی و استخراج معیارهای کارمندیابی و انتخاب از متون اسلامی پرداخته شد. بعد از استخراج 109 شناسه اولیه طی دو مرحله کدگذاری با استفاده از نرمافزار Atlas.ti چندین مرتبه مورد تحلیل، بازبینی و ترکیب قرار گرفته و در نهایت 13 معیار به عنوان معیارهای شایسته کارمندیابی و انتخاب ارائه شده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320چکیده عربی183188201851FAغلامحسینباقری مهیاریجامع امام حسین علیه السلامJournal Article20160625ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارددانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698024120160320چکیده لاتین189194201852FAقاسمقنبری خانقاهجامع امام حسین علیه السلامJournal Article20160625ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد