دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428A Model of Man’s Motivation in the Organization from the Holy Quran View Pointالگوی انگیزش انسان در سازمان از دیدگاه قرآن کریم1136201778FAسیامکاحمدنیا آلاشتیامام حسین (ع)ابوالفضلمحمدیامام حسین (ع)محمدبازرگانیامام حسین علیه السلاممجتبیاسکندریامام حسین علیه السلامJournal Article20140428The article is to achieve a Quranic theory of man’s motivation in the organization by using the qualitative method of the Grounded Theory. The analysis of the holy verses of the holy Quran and the selection of the contents (codes) are based on the authentic interpretations of the holy Quran. Deliberating all of the verses of the holy Quran, 700 verses related to motivation were selected in this research which led to 287 codes (the second contents), 79 concepts and 10 categories in five axes: effective elements on the motive, effective method on the motive, appropriate backgrounds and fields for creating the motives, and finally, the motive and the consequences of its creation out of which the framework of the motivation model was designed. Narrating the model, which is, in fact, the motivation theory in the holy Quran, is the main part of the article. این مقاله به دنبال این است تا با بهرهگیری از روش کیفی و استراتژی تحقیق رویش نظریه به نظریهای قرآنی در خصوص انگیزش انسان در سازمان دست یابد. مبنای تجزیه و تحلیل، آیات قرآن مجید و تعیین مضامین (کدها) بر اساس تفاسیر معتبر قرآن کریم است. در این پژوهش کل آیات قرآن کریم بررسی شد و حدود 700 آیه در مورد انگیزش انتخاب شد که به 287 کد یا مضمون ثانویه، 79 مفهوم و ده مقوله در پنج محور عوامل مؤثر بر انگیزه، روشهای مؤثر بر انگیزه، زمینهها و بسترهای مناسب برای ایجاد انگیزه، مقدمة پیامدی انگیزه و نتایج و پیامدهای ایجاد آن در قالب الگوی انگیزش طراحی شد. روایت الگو، که در واقع همان نظریه انگیزش در قرآن کریم است، بخشِ اصلی این مقاله است. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Deliberating the Fundamental Reasons for Public Policy Making in the Islamic Society of Iranواکاوی دلایل بنیادین خط مشی گذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران2756201779FAاعظممیرزمانیتهرانعلی اصغرپورعزتتهران0000-0002-1875-3479مجتبیامیریتهرانحسندانایی فردتربیت مدرسJournal Article20140428The objective of this research is to deliberate the way Islam leaves an impression on the fundamental reasons of policy making under the hermeneutic analysis and goal-oriented qualitative content analysis. For this purpose, first, it deliberates the essential reasons of actions in the prevailing flow of policy literature hermeneutically, it concludes that the most essential reason for the public policy making ( the principle of benefit), is a liberal principle which is based on the benefit-oriented assumptions about man and government. Then, using the main theme and the categories obtained from the hermeneutic study, it analyzes the contents of Allamah Javadi’s works and concludes that the main reason of the public policy making in the Islamic society is the principle of truth. For measuring the validity and confirming the analysis the researchers referred to the experts. Also, for explaining essential reason for the public policy making in the Islamic society of Iran, the possibility of transferring analysis findings, were exposed to the experts’ assessment which made it clear that some experts opined the main reason for the public policy making in Iran society is the truth- oriented principle, while some others refer to the benefit principle.هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیر اسلام بر دلایل بنیادین خطمشیگذاری در پرتو تحلیل هرمنوتیک و تحلیل محتوای کیفی جهتدار است؛ برای این منظور، ابتدا با بررسی هرمنوتیکی دلایل بنیادین اقدام در جریان غالب ادبیات خطمشی، نتیجه میگیرد که بنیادیترین دلیل خطمشیگذاری عمومی (اصل منفعت)، اصلی لیبرالی است که بر مبنای مفروضات فایدهگرایانه درباره انسان و حکومت بنا شده است؛ سپس با استفاده از تم اصلی و مقولههای حاصل از هرمنوتیک به تحلیل محتوای آثار علامه جوادی آملی میپردازد و نتیجه میگیرد که دلیل اصلی خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی، اصل حق است. در این پژوهش برای سنجش قابلیت اعتبار و تأیید تحلیل به خبرگان مراجعه شد؛ همچنین برای تبیین دلیل بنیادین خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران، امکان انتقال یافتههای تحلیل، در معرض ارزیابی خبرگان قرار گرفت و این نتیجه بهدست آمد که بر اساس نظر برخی از خبرگان، دلیل اصلی خطمشی عمومی در جامعه ایران، اصل حقمداری است درحالیکه بخشی دیگر همچنان اصل منفعت را مورد اشاره قرار میدهند. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Growth and Reinforcement Backgrounds of Guards’ Morality from the Verses and Traditions View Pointsزمینههای رشد و تقویت اخلاق پاسداری از دیدگاه آیات و روایات5797201780FAمحمدعلیمشایخی پورقران و حدیثسید جعفرحسنیمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)حسینسالمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزJournal Article20140428The research has been performed in order to deliberate and explain the growth and reinforcement backgrounds of the guards’ morality from the verses and traditions view points. The population of the research are the guards of Islam and the revolution, especially the personnel of the Islamic revolution guards corps. The objective of the research is to introduce the backgrounds and building proper beds for reinforcing them. The methodology is documentary. Deliberating the Islamic sources, verses, and traditions, it was inferred that backgrounds as Allah’s remembrance, paying attention to man’s real status, looking at work and responsibility as a trust, correct recognition of this world and the hereafter, guardianship-orientation, fighting against worldly desires, financial acquisition, relating with martyrs and learning their manners, hearty connection and relation with the people of the house (peace be upon them), pragmatism of managers and officials, and … are among the backgrounds which lead to the reinforcement of the guards’ morality.این پژوهش با هدف بررسی و تبیین زمینه های رشد و تقویت اخلاق پاسداری از دیدگاه آیات و روایات انجام شده است. جامعه هدف آن پاسداران اسلام و انقلاب بویژه کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. هدف از آن شناساندن این زمینه ها و بسترسازی برای تقویت آنها است. روش تحقیق، کتابخانه ای است. با بررسی که در منابع اسلامی و آیات و روایات در این باره به عمل آمد، این نتیجه حاصل شد که زمینه هایی نظیر یاد خدا، توجه به شأن و جایگاه حقیقی انسان، نگاه امانت انگارانه به کار و مسئولیت، شناخت صحیح دنیا و آخرت، ولایت محوری، جهاد با نفس، تأمین مالی، ارتباط با شهیدان و درس آموزی از سیره و منش آنان، انس و ارتباط و اتصال قلبی با اهل بیت (علیهم السلام)، عملگرایی مدیران و مسئولان و... از جمله زمینه هایی است که باعث تقویت اخلاق پاسداری می شود.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Knowledge Management and Islamic Knowledge Managementتبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام99126201781FAپیماناخوانمالک اشترسیدپیمانخادم الحسینیعلم و صنعتJournal Article20140428Knowledge management is one of the success factors of the progressive organizations in the present world. Narrating a few verses and one or two traditions of the holy prophet (peace be upon him and his progeny) as their sources, the Sunnites have worked on the Islamic knowledge management. The lack of a certain research based on more applicable verses and traditions of other infallibles( peace be upon them), the principle of Vali-ye-asr (the twelfth Imam ) (May Allah hasten his appearance) and Ijtehad ( practice of religious jurisprudence) led to a motive for eliminating the present gap. The objective of the research is to provide a field for utilizing the Islamic knowledge management and knowledge management from each other. The methodology is qualitative with cyclical process of research approach for analysis. The general consequences indicate that knowledge management agrees with the concepts and principles of Islam to the extent that the concepts and bases of knowledge management can be recognized, redefined, developed by invoking the Quran, traditions, behaviors of the infallibles( peace be upon them), and other sources of the Islamic knowledge in order to use in the direction of the Islamic knowledge management. The Islamic knowledge management synthetic model was presented in the same direction. This study compares knowledge management with the Islamic knowledge management based on the traditions and explains the relation between the holy Quran and the knowledge, especially that of the modern knowledge from the Shia view points for the first time. This research, as a new work in knowledge management, can be applied in numerous Shia fields as in educating, propagating, Islamic invitation,…which lead to increase knowledge.مدیریت دانش از عوامل موفقیت بسیاری از سازمانهای پیشرو در جهان امروز است. در زمینه مدیریت دانش اسلامی و از منظر اهل سنت آثاری هست که در آنها منابع مورد استناد، معدودی از آیات قرآن و یکی دو نقل قول از رسول اکرم(ص) بوده است. نیودن پژوهشی مستقل از دیدگاه شیعه با توجه به وجود آیات و احادیث بیشتر و کاربردیتر مروی از سایر معصومین(ع)، اصل امامت ولیعصر(عج) و اجتهاد، انگیزهای برای رفع شکاف موجود شد. هدف این پژوهش فراهم آمدن زمینهای برای بهرهمندی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی از یکدیگر است. روش این تحقیق، کیفی با رویکرد پژوهش فرایند چرخهای تحلیل است. نتایج کلی از مطالعات حاکی از همخوانی مدیریت دانش با مفاهیم و اصول اسلام است تا حدی که میتوان مفاهیم و پایههای مدیریت دانش را با استناد به قرآن، سنت و سیره معصومین(ع) و سایر منابع دانش اسلامی بازشناسایی و تعریف کرده و گسترش و توسعه داد و در راستای مدیریت دانش اسلامی مورد استفاده قرار داد. در همین راستا الگوی ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی عرضه شد. چنین مطالعهای نخستین بار به بررسی تطبیقی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی بر پایه احادیث و تبیین رابطه قرآن و علم بویژه دانش روز از دیدگاه منابع شیعی میپردازد. این پژوهش به عنوان کاری نو در زمینه مدیریت دانش با کاربردهای متعددی که در زمینههای مختلف مذهب شیعی نظیر آموزش، تبلیغ، دعوت اسلامی و... میتواند داشته باشد به دانش افزایی در زمینه های یاد شده منجر میشود.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Deliberating the Role of Attitude toward Halal Brand Certificate in Creating Special Value of Brandبررسی نقش نگرش به گواهی برند حلال در خلق ارزش ویژه برند127149201782FAمیثمشیرخداییمازندرانامیرحسیننوری پورتهران- ستارخان- خ تهران ویلا- خ فرخ کیش- نبش کوچه صفویان - پ13- واحد 3Journal Article20140428Now a days, the demand for halal foodstuff among Muslims and Non-Muslims in the world is growing intensively and the European market is not an exception. Therefore, many companies are trying to supply their products to the halal market, but the requisite for entering the market is halal certificate. Thus looking at halal brand certificate in creating special value of brand has been appraised based on customers. The consequences have displayed that attitude toward halal certificate has had a positive and meaningful effect on awareness of the brand and perceived quality, but the effect of looking at halal certificate on the association of the brand and the loyalty of the brand of halal foodstuffs were not confirmed. In this research the internal effect of the dimensions of the brand special value was assessed, too. The consequences confirmed the effect of the brand awareness on the association of the brand and the perceived quality, and moreover, the effect of the perceived quality on the loyalty was confirmed. But the effect of the brand awareness and the association of the brand on the loyalty of the brand of foodstuffs were not confirmed.امروزه تقاضا برای مواد غذایی حلال بین مسلمان و غیر مسلمانان دنیا بشدت در حال رشد است و بازار اروپا هم از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا شرکتهای زیادی به دنبال عرضه محصولات خود به بازار حلال هستند اما شرط ورود به این بازار دارا بودن گواهی حلال است. بنابراین در این تحقیق نقش نگرش به گواهی حلال بر خلق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داده که نگرش به گواهی حلال بر آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است اما اثر نگرش به گواهی حلال بر تداعی برند و وفاداری برند مواد غذایی حلال، تأیید نشد؛ همچنین در این پژوهش اثر درونی ابعاد ارزش ویژه برند مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج اثر آگاهی برند بر تداعی برند و کیفیت ادراک شده را تأیید کردند و همچنین اثر کیفیت ادراک شده بر وفاداری نیز تأیید شد. اما اثر آگاهی از برند و همچنین تداعی برند بر وفاداری برند مواد غذایی تایید نشد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Determining the Effects of Service Culture on Individual and Social Responsibility of the Employees of Aghajari Petroleum and Gas Company, Considering the Role of the Islamic Work Ethics (IWE)تأثیر فرهنگ خدمتگزاری بر پاسخگویی فردی و مسئولیت اجتماعی کارکنان با تأکید بر اخلاق کار اسلامی151175201783FAزهراحیدری زادهارومیهمحمدحسنیارومیهابوالفضلقاسم زاده علیشاهیشهید مدنی آذربایجان0000-0002-1428-2411Journal Article20140428The current research has been done to investigate the role of service culture on the promotion of Individual accountability and social responsibility among employees of Aghajari petroleum and gas company. The statistical population includes all of the company employees among which 246 people were selected as the sample by using Cochran formula. The methodology is descriptive– correlative and standard questionnaires were applied for gathering data. In order to evaluate the relations between measured and latent variables in the conceptual model, the structural equation model was utilized. The results indicate that there is a positive and significant correlation among these variables except for the path of service culture and social responsibility. Moreover, the mediator role of IWE in the relations among variables of service culture and social responsibility, and also service culture and individual accountability were confirmed.پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش فرهنگ خدمتگزاری در ارتقای سطح مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی در میان کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان شاغل در شرکت است که از میان آنها 246 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون اندازه گیری شده در الگوی مفهومی از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های تحلیل همبستگی میان متغیرهای پژوهش نشان می دهد که میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری، پاسخگویی فردی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار اسلامی (بجز مسیر فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در این پژوهش همچنین، نقش میانجی اخلاق اسلامی کار در روابط میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی و نیز فرهنگ خدمتگزاری و پاسخگویی فردی مورد تأیید قرار گرفت.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Elaborating Exultation Concept in Islamic Managementتبیین مفهوم شادی در مدیریت اسلامی177204201784FAرویااسدی فردJournal Article20140428The research was performed to find out the concept of exultation and to discover the effective factors on exultation based on the holy Quran through “integrated approach of methodology in the holy Quran and the grounded theory”. The consequences present two kinds of the exultation: the pure exultation theory and the false exultation theory each of which offers the “happiness formula” and the “unhappiness formula” to one’s life respectively. Moreover, the causative conditions, backgrounds, mediator conditions, strategies, and outcomes of the two theories were determined and presented through the model of the paradigm of the pure exultation theory and that of the false exultation theory.این تحقیق با هدف پژوهش در مفهوم شادی و خوشحالی و کشف عوامل مؤثر بر آن بر اساس قرآن کریم از طریق به کارگیری"رویکرد یکپارچه روش تحقیق موضوعی قرآن کریم و نظریه داده بنیاد" انجام شد. نتایج پژوهش دو نوع نظریه شادی را عرضه میکند که عبارت است از نظریه شادی مطلق و نظریه شادی کاذب که هریک از آنها به ترتیب "الگوی شادی" و "الگوی ناشادی" را برای زندگی فرد به ارمغان میآورد؛ در این الگوها شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای هر یک از دو نظریه مشخص و عرضه شده است. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Recognizing and Rating Effective Measures for Mosques Locationشناسایی و رتبه بندی معیارهای مؤثر بر مکان یابی مساجد205222201785FAعادلآذرتربیت مدرسمیثملطیفیامام صادق علیه السلاممهدیترکمنیامام صادق علیه السلامJournal Article20140428What has been taken into consideration in this research is the important issue of locating the mosques in urbanism and urban management. For this reason, the research has been pursued by two questions: 1.What are the effective measures for locating the mosques? 2. How much is the weigh of each of the measures for locating the mosques? To answer these questions, at first, the effective measures for locating of the previous studies and the religious works were examined then, the analysis of hierarchical process (AHP) method was used to weigh the measures. The results display that there are 20 main measures which can be divided into four groups of measures including those of population, religion, urbanism, and society from which the measures of the religion and urbanism are more important, respectively. The scope of access, population density, and facile availability were preferred as the most important measures in the mosques location.آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته، مسئله مهم مکانیابی مساجد در شهرسازی و مدیریت شهری است؛ بدین منظور، پژوهش با دو سؤال اصلی پیگیری شده است: 1 ـ معیارهای مؤثر بر مکانیابی مساجد کدام است 2 ـ وزن هر یک از معیارهای مؤثر بر مکانیابی مساجد چقدر است؟ برای پاسخ به این سؤالات، ابتدا معیارهای مؤثر بر مکانیابی در پژوهشهای پیشین و آثار دینی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه برای وزندهی معیارها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. نتایج حاکی است که 20 معیار اصلی، ذیل چهار گروه معیارهای جمعیتی، مذهبی، شهرسازی و اجتماعی قابل طرح است. در زمینه گروه معیارها به ترتیب معیارهای مذهبی و شهرسازی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار شد. شعاع دسترسی، تراکم جمعیت و دسترسی آسان به عنوان مهمترین معیارها در مکانیابی مساجد اولویتبندی شددانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Effective Command Charter from the Nahjolbalaghah View Pointمنشور فرماندهی کارامد بر گرفته از نهج البلاغه223253201786FAاسماعیلخان احمدیامام حسین (ع)سیدمصطفیمدنیامام حسین (ع)Journal Article20140428The research, named as “the effective command charter in the disciplinary force from the Nahjolbalaghah view point”, on one hand,is impressed by the high goals of the Islamic system in multilateral security area, the disciplinary command’s role to achieve these goals, and the lack of a model to follow in order to attain the most results by losing the least casualties, time, and possibilities; and by the opportunities and threats in the external environment and strengths and weaknesses in the internal environment, on the other. The article is to determine the effective command charter in NAJA through exploratory study from the valuable Nahjolbalaghah. The article, which is the result of a research, is based on an applied objective, descriptive-inferential analysis, and documentary method .The required data have been gathered via documentary studies and internet sites by using slips. Asking the main question of the research: “What are the principles of effective command charter in the disciplinary force from the Nahjolbalaghah view point” for operating the missions?”, a reasonable and documented answer was given. Utilizing exploratory studies and the experts’ views, twelvefold principles have been designed for the charter. The researchers believe that through institutionalizing the charter the fivefold capacities (confronting hard, semi-hard, and soft threats, internal deepening, and external deepening) will be configured for the political system of Islam. At the end of the article, some proposals have been presented in three levels to institutionalize it.این تحقیق با عنوان «منشور فرماندهی کارامد در نیروی انتظامی از دیدگاه نهج البلاغه» تحت تأثیر اهداف متعالی نظام اسلامی در حوزه امنیت همه جانبه، نقش فرماندهی انتظامی در تحقق این اهداف، خلأ سبک و الگویی که با پیروی از آن بتوان با حداقل تلفات، زمان و امکانات موفق به کسب حداکثر نتایج شد، و از سوی دیگر تحت تأثیر از فرصتها و تهدیدات در محیط خارجی و قوتها و ضعفها در محیط داخلی است، مقاله بر آن است تا منشور فرماندهی کارامد را در ناجا با مطالعه اکتشافی از منبع گرانبهای نهجالبلاغه مشخص کند. این نوشتار، که نتیجه یک طرح پژوهشی است از حیث هدف، کاربردی و از حیث سطح تحلیل بر خوردار از ماهیتی توصیفی ـ استنباطی و از حیث رویکرد و طبقهبندی روش به روش کتابخانهای متکی است. دادههای مورد نیاز از راه مطالعات کتابخانهای و مراجعه به تارنماهای اینترنتی با استفاده از ابزار فیش، گردآوری شده است. این نوشتار با طرح پرسش اصلی تحقیق: «از دیدگاه نهجالبلاغه، منشور فرماندهی کارامد در نیروی انتظامی در راستای اجرای ماموریتها از چه اصولی برخوردار است؟»، پاسخی منطقی و مستدل عرضه، و با مطالعات اکتشافی و بهرهگیری از نظر خبرگان، اصول دوازدهگانهای برای منشور تدوین شده است. محققین بر این باورند که با نهادینه شدن منشور، ظرفیتهای پنجگانه (مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت، نرم، عمق بخشی داخلی و عمق بخشی خارجی) برای نظام سیاسی اسلام شکل خواهدگرفت که در راستای نهادینه شدن آن در پایان نوشتار، پیشنهادهایی در سه سطح عرضه شده است. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698021220140428Elaborating Status of Sustenance Law and Believing in It in Business from the Holy Quranتبیین جایگاه سنت رزق و اعتقاد به آن در کسب و کار از دیدگاه قرآن کریم255287201787FAمصباح الهدیباقریامام صادق علیه السلاممهدیسپهریامام صادق علیه السلامسعیدمسعودی پورآزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20140428This article tries to use the subject research method in the holy Quran , underlining the Almizan interpretation, in order to elaborate the sustenance law ( sunnah) and its dimensions. Three dimensions were regarded for the conceptual model in which the sustenance, the provider, and the one who is provided with sustenance are the main topics. In the first topic, subjects as evidences of sustenance, sustenance descriptions, sustenance expansion and contraction, reasons, and causes of sustenance were elaborated. In the second topic, Allah, the Exalted, was introduced as the Real Provider. In the third topic, various subjects as the behaviors of those who are provided with sustenance against sustenance expansion and contraction, behavioral damages in exploiting favors, and the duties of those who are provided with sustenance in return for exploiting sustenance were elaborated. Next, two organizational functions for institutionalizing the sustenance law (sunnah) were explained. The first function lays stress on paying attention to the Divine laws in different levels of organizational programming. The second function is rereading the principle of competition as the most basic concept in the strategic management theories based on the market attitude for which a four-level path of analysis was proposed. The levels of the path are: eschatology, knowing law (sunnah), knowing relations, and methodology. This article provides for knowing law (sunnah) level to some extent. Of course, some directions were given for knowing relations level to help analyze inter personal relations of the people in the society. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم و با تأکید بر تفسیر المیزان، ابتدا به تبیین سنت رزق و ابعاد آن پرداخته شود. سه بعد برای الگوی مفهومی در نظر گرفته شد که رزق، رازق و مرزوق مقوله های اصلی را تشکیل میدهد. در مقوله اول موضوعاتی نظیر مصداقهای رزق، توصیفات رزق، دوگانهای رزق، قبض و بسط رزق و حکمت و عوامل آن تبیین شد. در مقوله دوم خداوند متعال به عنوان رازق حقیقی معرفی شد. در مقوله سوم موضوعات مختلفی نظیر رفتار مرزوقین در مقابل قبض و بسط رزق، آسیبهای رفتاری در بهرهمندی از نعمت و وظایف مرزوقین در مقابل بهرهمندی از رزق تبیین شد. در ادامه دو کارکرد سازمانی نهادینه شدن سنت رزق بیان شد. کارکرد نخست بر توجه به سنتهای الهی در برنامهریزیهای سازمانی در سطوح مختلف تأکید دارد. کارکرد دوم بازخوانی اصل رقابت به عنوان مبناییترین مفهوم در نظریههای مدیریت راهبردی مبتنی بر تفکر بازار است که برای تحلیل آن یک مسیر چهار سطحی پیشنهاد شد. سطوح این مسیر به ترتیب عبارت است از غایت شناسی، سنت شناسی، رابطه شناسی و روش شناسی. این نوشتار تا حدودی ناظر به سطح سنت شناسی است و البته در خصوص سطح رابطه شناسی اشاراتی برای تحلیل رابطه بین فردی انسانها در جامعه عرضه شد.