دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028320201022Designing the Conceptual Pattern of the Islamic Revolution Knowledge for Public Administrators in the Intellectual Paradigm of Imam Khomeiniطراحی الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران دولتی در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره)528205650FAمحمدرضافاضلیدانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران0000-0001-9314-6380محسنعامرینویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایرانزینالعابدینامینی سابقاستادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایراناحسانسادهاستادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایرانJournal Article20191103With specific goals for the continuation of the Holy Prophet’s revolution of the divine system, the Islamic Revolution stands at high position. The role of its elites and agents is in accordance with the systematic procedure of this movement and the continuance of the revolution will never be possible unless with the persistence of the managers on making progress and achieving excellence only in this way. This basic research follows descriptive-exploratory method for designing "conceptual pattern of the Islamic Revolution knowledge for managers". The research is aimed at identifying and introducing the concepts, categories and meta-categories derived from the data collected from the statements of the founder of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, in a 21-volume collection called “Sahifeh Imam”, which are to be reviewed entirely until saturation. Three open, axial, selective identification (conceptualization) of the data resulted in 358 propositions, 59 codes and concepts, 20 categories and 6 meta-categories including causal, axial, interventional, strategic, contextual and consequential variables. The concept of "Islamic Revolution knowledge" was pointed as the central category, and the relevant factors were inserted in the obtained model. The components included: revolutionary insight, revolutionary faith and transcendence as the central factors; spiritualism, self-purification, faith in the last day and Islam as the underlying components; revolutionary spirit, determination, revolutionary integration and revolutionary commitment as the strategic components; guarding the revolution, legality, giving service, and Jihadi management as consequential components; revolutionary thinking and revolutionary features as intervening components; revolutionary thinking and revolutionary awareness as causal factors.انقلاب اسلامی دارای جایگاه والا با اهداف مشخص در تداوم انقلاب حضرت خاتم در نظام الهی است و نقش خواص و کارگزاران آن، منطبق با جریان نظاممند این مسیر است و تداوم انقلاب جز با مانایی مدیران در پناه رشد و تعالی آنان میسر نخواهد شد. این پژوهش که از نوع بنیادی و توصیفی ـ اکتشافی و بهدنبال استخراج "الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران" است. تحقیق، ناظر به شناسایی و معرفی مفاهیم، مقولهها و فرامقولههای رویش یافته از درون دادههای حاصل از بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در صحیفه 21 جلدی است که بهصورت تمامخوانی تا رسیدن به اشباع مورد مطالعه قرار گرفته است. از سه نوع شناسهگذاری (مفهومسازی) باز، محوری، انتخابی، 358 گزاره، 59 شناسه و مفهوم، 20 مقوله و 6 فرامقوله به نام متغیرهای علی، محوری، مداخلهگر، راهبردی، زمینهساز و پیامدی بهدست آمد. مفهوم «سواد انقلاب اسلامی» بهعنوان مقوله محوری انتخاب شد و عوامل مورد نظر مرتبط در الگوی بهدست آمده ارائه گردید. عوامل عبارت است از: بصیرت انقلابی، ایمان انقلابی و تعالیگرایی بهعنوان عوامل محوری؛ معنویتگرایی، خودسازی، آخرتگرایی و اسلامگرایی بهعنوان عوامل زمینهساز؛ روحیه انقلابی، عزم راسخ، انسجام انقلابی و تعهد انقلابی بهعنوان عوامل راهبردی؛ حافظ انقلاب، قانونمندی، عملگرایی، خدمتگزاری و مدیریت جهادی بهعنوان عوامل پیامدی؛ تفکر انقلابی و ویژگی انقلابی بهعنوان عوامل مداخلهگر؛ تفکر انقلابی و آگاهی انقلابی بهعنوان عوامل علی.https://im.ihu.ac.ir/article_205650_07fca0eea28e89ecbc8dfb2726cc2240.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028320201022Designing and Explaining the Model of Civilization-Making Foundation, on the Basis of the Content Analysis of the Second Phase of the Revolution Statementطراحی و تبیین الگوی نهاد تمدنساز، مبتنی بر تحلیل محتوای بیانیه گام دوم انقلاب2961205649FAغلامرضاگودرزیاستاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام ، تهران، ایرانصادقحسنی مقدمنویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت سیستم دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایرانرسولنوروزیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمرتضیسلطانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، نیشابور، ایرانJournal Article20200503The “Second phase of the Islamic Revolution Statement” can be considered as an accurate document of vision, based on Islamic ideals and a roadmap for achieving a new Islamic civilization. A careful study of this document can lead to the formulation of a model for an Islamic society demonstrating Islamic civilization. This research is intended to present the model of the civilization making society, based on the content analysis of the content of “the second phase of the Islamic revolution statement”. Employing a qualitative content analysis, the researchers reviewed the text of the statement completely and the components and categories related to the main variable were identified and categorized in the first step. In the second step, using the focal group method, the variables were defined as a conceptual model with validation. The components of this model included antecedents and causal conditions, principles and requirements, harms and obstacles, and strategies derived from the text. The principles and requirements, in the subject of this study, include the setting of institutional transformation and excellence, and spirituality and the features of human capital. In the meantime, the external and internal obstacles and harms were identified, and finally, the presentation of strategies addressing the question of "What should be done?!", and the prescriptive component of the model.بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را میتوان بهعنوان یک سند چشمانداز دقیق، مبتنی بر آرمانهای اسلامی و نقشه راهی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی دانست که با مطالعه دقیق آن، میتوان الگوی مدونی را برای یک نهاد اسلامی و با نگاه تمدنی استخراج کرد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی نهاد تمدنساز، مبتنی بر تحلیل محتوای متن بیانیه گام دوم انقلاب و براساس روش تحلیل محتوای کیفی است که در گام اول، متن بیانیه توسط پژوهشگر بهصورت دقیق و مداوم مطالعه، و با روش تحلیل محتوای کیفی آن، مؤلفهها و مقولههای مرتبط با متغیر اصلی استخراج و دستهبندی، و در گام دوم با استفاده از روش گروه کانونی متغیرها بهصورت الگوی مفهومی ترسیم شد و اعتباربخشی آن نیز صورت پذیرفت. مؤلفههای این الگو شامل پیشایندها و شرایط علی، اصول و اقتضائات، آسیبها و موانع و راهبردها است که از متن مورد نظر استخراج شد. در موضوع این مطالعه، اصول و اقتضائات شامل بسترهای تحول و تعالی نهادی، معنویت و ویژگیهای سرمایه انسانی همتراز است. در این مسیر موانع و آسیبهای بیرونی و درونی شناسایی شد و در نهایت بیان راهبردهاست که ناظر به سؤال «چه باید کرد؟!»، و جزء تجویزی الگو است.https://im.ihu.ac.ir/article_205649_e5225ddf5e7996f2efa00ae16f0416b5.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028320201022A Critical Discourse Analysis of the of Imam Ali’s Letters To Abdullah Ibn Abbasتحلیل گفتمان انتقادی نامههای امام علی علیهالسلام به عبدالله بن عباس6398205613FAسیده مریمموسویاندانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانلیلانیرومندنویسنده مسئول: استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراننازنینملکیاناستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمانداناصنیعیاستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20191023Understanding the discourse of the Islamic management can be very helpful for both leaders and individuals who take managerial responsibilities in the society. This research is intended to have a critical discourse analysis of Imam Ali's letters to Abdullah Ibn Abbas. Hence, Imam Ali's letters to Abdullah bin Abbas, the ruler of Basra, are reviewed and analyzed through a qualitative method using Fairclough’s critical discourse analysis. These are seven letters analyzed through critical discourse analysis at three levels. At the level of important linguistic features of the letters, the eloquence dominating the letters was assessed. An attempt was made to interpret the eloquence of the discourse of this textual features in the context of writing of these letters in the era of Imam Ali (AS) at the level of interpretation. At the level of explanation, the researchers tried to identify the relationship between discourse eloquence and the text as well as its socio-political context. All in all, the findings indicate that in Imam Ali's discourse, there is only one identifiable practice or discourse practice which reveals that Imam Ali’s practice was only in an Imam-governor position. At this position, Imam Ali demonstrated different types of discourse to structure Islamic management in their letters. In general, six discourses were employed in the production of Imam-governor discourse to present the order of Islamic management discourse including justice-oriented and truthful management discourse, managerial open-minded discourse, managerial discourse orientation, fate-orientation discourse, martyrdom-orientation discourse and unworldliness discourse.شناسایی گفتمان مدیریت اسلامی میتواند هم برای رهبران و هم برای افرادی که مسئولیتهای مدیریتی بخشی از جامعه را بر عهده دارند، بسیار راهگشا باشد. هدف این مقاله تحلیل گفتمان انتقادی نامههای امام علی به عبدالله ابن عباس است؛ بههمین دلیل با روش کیفی و با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی و تحلیل نامههای امام علی به عبدالله بن عباس حاکم بصره پرداخته شده است. این نامهها هفت عدد است و تحلیل گفتمان انتقادی در سه سطح انجام شده است. در سطح توصیف ویژگیهای مهم زبانشناختی نامهها بهمنظور شناسایی نظم گفتمانی حاکم بر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در تفسیر تلاش شده است که این نظم گفتمانی در پرتو ویژگیهای متنی و همچنین شرایط تولید این متون در دوره امام علی(ع) تفسیر شود. همچنین در سطح تبیین تلاش شده است تا رابطه نظم گفتمانی با متن و بستر اجتماعی ـ سیاسی آن تبیین شود. بهطور کلی یافتهها نشان میدهد که در نظم گفتمانی امام علی تنها یک پرکتیس یا عمل گفتمانی قابلشناسایی است و آن پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار است. امام علی در سطح پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار انواع مختلف گفتمانها را برای مفصلبندی نظم گفتمانی یا همان گفتمان مدیریت اسلامی در نامههایشان بهکار گرفتهاند. بهطور کلی شش گفتمان در مفصلبندی پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار برای تولید نظم گفتمان مدیریت اسلامی بهکار گرفته شده که عبارت است از: گفتمان مدیریت عدالتگرا و حقگو، گفتمان گشادهرویی مدیریتی، گفتمان مدارای مدیریتی، گفتمان سرنوشتگرا، گفتمان شهادتگرا و گفتمان دنیاگریزی.https://im.ihu.ac.ir/article_205613_6da084f73906ecf3d80f318a7a180ce5.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028320201022Assessment of the Status of Professional Ethics in Some Districts of Isfahan from
the Views of City Managersسنجش وضعیت اخلاق حرفه ای براساس مناطق شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری99123205615FAزینبقربانیدانشجوی دکتری رشته شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیعلیرضاعندلیبنویسنده مسئول: دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیحسینذبیحیدانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200626City managers need a practical and ethical framework to guide and control both their behavior and the value system of urban management in their dealing with the complex and pervasive ethical problems in urban planning. Following a combined method and basic-applied approach, this study is aimed at the assessment of the status of professional ethics in Isfahan from the views of city managers. To achieve of the goals of this research, interviews were conducted with the city managers through purposeful sampling method in the qualitative phase. In the quantitative phase, questionnaires were presented to all city managers of the municipality of Isfahan and the associated organizations by the counting method. The results were analyzed through content analysis, one-sample t-test, and Friedman test. The analysis of the data led to a model of professional ethics of urban managers containing five criteria including conditions and effective factors, norms and values, understanding ethical issues, reaching to ethical solutions and trying for ethical conduct. All criteria of professional ethics in city management in Isfahan are at an average level from the viewpoints of city managers. The average status of professional ethics in districts 1, 3 and 5 of Isfahan Municipality was at a high level according to city managers. Understanding ethical issues was more important for of city managers.مدیران شهری در برابر مشکلات پیچیده و فراگیر اخلاقی عرصه شهرسازی، نیازمند چارچوب اخلاقی کاربردی هستند که هم رفتار آنان و هم نظام ارزشی مدیریت شهری را هدایت و کنترل نماید. این پژوهش با هدف سنجش وضعیت اخلاق حرفهای براساس مناطق شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری با رویکرد ترکیبی از نوع بنیادی ـ کاربردی انجام گرفت. برای تحقق هدف در بخش کیفی با روش نمونهگیری هدفمند با مدیران شهرداری مصاحبه، و در بخش کمی با روش تمام شماری پرسشنامه بین تمامی مدیران شهری شهرداری و سازمانهای وابسته به آن توزیع شد. نتایج از طریق از تحلیل محتوا، آزمون t تکنمونهای و آزمون فریدمن تجزیهوتحلیل گردید. با تحلیل دادهها الگوی اخلاق حرفهای مدیران شهری در پنج معیار شرایط و عوامل مؤثر، هنجارها و ارزشها، شناخت مسائل اخلاقی، یافتن راهحل اخلاقی و تلاش برای اجرای اخلاقی ارائه شد. تمامی معیارهای اخلاق حرفهای در اقدامات مدیریت شهری شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری در سطح متوسط است. میانگین اخلاق حرفهای مناطق 1، 3 و 5 شهرداری شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری در سطح قوی قرار دارد. رعایت شناخت مسائل اخلاقی از دیدگاه مدیران شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است.https://im.ihu.ac.ir/article_205615_50e0261996f6148d70ce8201869a0eff.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028320201022Strategies for the Development of Social Capital From the Islamic Value Systemراهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی از دیدگاه نظام ارزشی اسلام125154205614FAمجتبیوزینی افضلنویسنده مسئول: کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانابوالفضلگایینیکارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-8648-7854محمدعلیعبداللهیدانشیار، دانشکده الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20200425The teachings of Islam, containing transcendent values, make the foundation of social capital and reinforce it. On the one hand, knowledge values and concepts, in the form of a comprehensive system, actualize and develop social capital; on the other hand, social capital makes the basis for sustainable social and development by creating networks of trust and different other relations. Hence, this study is aimed at providing solutions to develop social capital based on the Islamic value system. This descriptive applied research follows library and field method for data collection. Master and doctoral students of management at Farabi Campus of the University of Tehran were selected randomly as the research population. The elites and specialists were also selected by snowball method. All of the indicators of strategies for developing social capital revealed a high status by factor analysis and were approved. In the subjective aspect, interests were different, and in the objective aspect, knowledge organizations occupied the most important positions. In general, the objective dimension, having a path coefficient of 0.84, occupied a better position than that of the subjective aspect with a path coefficient of 0.81.آموزههای اسلام بهعنوان ارزش متعالی، سبب بسترسازی و تقویت سرمایه اجتماعی میشود. معارف و مفاهیم ارزشی از یکسو بهعنوان نظامی جامع، فعلیت و انباشت سرمایه اجتماعی را محقق میسازد و ازسوی دیگر، سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد شبکههای اعتماد و پیوندهای گوناگون زمینه ایجاد توسعه اجتماعی و فرهنگی پایدار را فراهم میکند. از اینرو این پژوهش درصدد ارائه راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی از دید نظام ارزشی اسلام است. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از دو روش ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه است. این تحقیق با توجه به هدف توصیفی کاربردی، و روش گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ دانشجویان مدیریت ارشد و دکتری پردیس فارابی دانشگاه تهران هستند که ﺑﻪروش ﺗﺼﺎدﻓﻲ در دسترس و همچنین در رابطه با نخبگان و متخصصان از روش گلوله برفی استفاده شد. تمامی شاخصهای سنجش سازه عوامل راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی بار عاملی بسیاری دارد و بنابراین مورد تأیید قرار گرفت بهطوری که در بعد ذهنی، علائق متفاوت و در بعد عینی سازمانهای دانشی بیشترین اهمیت را داشت. در مجموع بعد عینی با ضریب مسیر 84/0 نسبت به بعد ذهنی با ضریب مسیر 81/0 در این تقسیمبندی، رتبه بهتری دارد. https://im.ihu.ac.ir/article_205614_75e6374dea9b5fbc570143d2a6113c2c.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممدیریت اسلامی2251-698028320201022The Role of Organizational Climate in the Relationship between Islamic Work Ethics and Deviant Behavior in the Workplace and the Quality of Servicesنقش جو سازمانی در رابطه اخلاق کار اسلامی با رفتارهای انحرافی در محل کار و کیفیت خدمات155177205612FAسمیراعهدیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهزهراحیدری زادهنویسنده مسئول: دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی و علوم تربیتیمحمدحسنیاستاد دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی و علوم تربیتیابوالفضلقاسم زادهدانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-1428-2411Journal Article20190409This study is intended to investigate the mediating role of organizational climate in the relationship between Islamic work ethics and deviant behavior in the workplace and the quality of services among the educational employees. A questionnaire is employed for data collection. This research follows a descriptive-correlational method. The research population includes all educational employees of districts 1 and 2 of Urmia all of whom are selected as the sample by census method. To assess the relationship among the variables of this study, the structural equation modeling method is used. The findings of the research indicated that there was a significant correlation between all the variables (except the relationship between organizational climate and deviant behavior). The results also revealed the significance of the role of Islamic work ethics and the need to consider this concept as an organizational construction in relation to other organizational variables.این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی جو سازمانی در رابطه میان اخلاق کار اسلامی با رفتارهای انحرافی در محل کار و کیفیت خدمات در میان کارکنان آموزشوپرورش انجام شده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه ابزار کار بوده است و روش پژوهش، روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بود. همچنین، تمام کارکنان آموزش و پرورش مناطق 1 و 2 شهر ارومیه جامعه آماری موردنظر بود که به روش سرشماری، تمام کارکنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی روابط متغیّرهای مورد بحث در این پژوهش، روش الگویابی معادلات ساختاری مورد توجه قرار گرفت و استفاده شد. یافتههای تحلیل پژوهش گویای این است که همبستگی معنیداری بین همه متغیرهای مورد مطالعه (بجز رابطۀ جو سازمانی و بروز رفتارهای انحرافی) وجود دارد. بنابراین، نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش اخلاق کار اسلامی و لزوم بازشناسی این مفهوم بهعنوان سازه سازمانی در رابطه با دیگر متغیرهای سازمانی است.https://im.ihu.ac.ir/article_205612_7f633d6d6e3a76bdbcc9e76624fb19c2.pdf