2024-03-29T15:23:20Z
https://im.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200872
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
سخن سردبیر(پاییز97)
سید محمد
مقیمی
انقلاب اسلامی ایران با پشت سرگذاشتن فراز و نشیبهای بسیار ، به مرحلهای از تکامل رسیده است که امروزه در معادلات جهانی بهعنوان یک قطب تعیینکننده، ایفای نقش میکند. این جایگاه رفیع در حالی بدست آمده است که جهان در حال گذر از یک پیچ بزرگ تاریخی است و انقلاب اسلامی برای نقشآفرینی بیشتر در آینده بشریت، با شرایط حساس و سرنوشتسازی روبهرو است. در چنین شرایطی باید دکترین و رهنامه جامعی تدوین شود تا چارچوب فکری و عملیاتی برای طی طریق در این مسیر پر تلاطم و دستیابی به قله پیشرفت مبتنی بر الگوی ایرانی ـ اسلامی برای تمامی ارکان جامعه فراهم شود. بر اساس چنین ضرورتی، حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظله العالی) رهبر حکیم انقلاب اسلامی، منشور و رهنامهای با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب تدوین و ابلاغ کردهاند که ضمن ترسیم چشمانداز، راهبردهای تحقق آن را با استفاده از نظریه انقلابیکه حاصل تجربهاندوزی از عمر چهلساله انقلاب اسلامی است، تبیین کردهاند. بیانیه گام دوم انقلاب، رهنامهای است که با روایت تاریخی انقلاب آغاز میشود و در آیندهای امیدبخش امتداد مییابد.
گام دوم انقلاب
انقلاب اسلامی
چشم انداز گام دوم
2018
11
22
5
14
https://im.ihu.ac.ir/article_204382_a3854fd12226b636856712da1d47c484.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
بررسی تأثیر هوش فرهنگی و توکل بر گرایش زمانی تصمیمگیران بخش دولتی
مصطفی
جعفری
سمانه
نظامی راد
هدف این تحقیق، تبیین روشمندانه پاسخ این پرسش است که: مفهوم کلیدی و دینی «توکّل» بهمثابه «اعتماد به خدا و واگذاری کارهای خویش به او» و هوش فرهنگی بر ابعاد گرایش زمانی یعنی «گذشتهگرایی، حال و آیندهگرایی» اتخاذکنندگان تصمیمات راهبردی سازمانها چهاندازه و چگونه اثر میگذارد؟ دادهها ازطریق پرسشنامه با روش نمونهگیری طبقهای بین 261 نفر از تصمیمگیران راهبردی سازمانهای منتخب از دو استان گیلان و زنجان توزیع و ازطریق معادلات ساختاری و با نرمافزارهای spss21 و PLS2 تجزیهوتحلیل شد. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد توکّل (نیکنام)، هوش فرهنگی و مؤلفههای آن ازطریق پرسشنامه بومیشده (آنگ و همکاران) و چشمانداز زمانی (زیمباردو) که توسط محقق بازنگری شده و از مقیاس چهارگزینهای برای سنجش متغیرهای تحقیق استفاده شد. اعتبار این سه پرسشنامه با استفاده از ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با 85/0، 77/0و 74/0 تأیید شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سه نوع هوش فرهنگی و سه مؤلفه توکّل به خداوند، بر آیندهگرایی تصمیمگیران اثر میگذارد. بیشترین اثرگذاری بر آیندهگرایی تصمیمگیران را توکّل رفتاری با (49 درصد) و هوش فرهنگی فراشناخت با (38 درصد) دارد.
توکّل
هوش فرهنگی
گرایش زمانی
آیندهگرایی
تصمیمگیران
2018
11
22
15
36
https://im.ihu.ac.ir/article_204377_224a3b2134cdb350d83d0c3c32f1759f.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر سرمایه اجتماعی با میانجیگری باورهای دینی
اسداله
کرد نائیج
فرشته
خلیلی پالندی
فرهنگ ایثار و شهادت، بستر موردنیاز برای شکلگیری عالیترین سطح از سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی را فراهم میآورد. فرهنگ ایثار و شهادت ازطریق پیوند با باورهای دینی، موجب برقراری اعتماد و توجه به ارزشهای اخلاقی در افراد میگردد، به زندگی آنان معنا میبخشد و باعث تقویت و تحکیم سرمایه اجتماعی میشود. هدف پژوهش حاضر؛ بررسی تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر سرمایه اجتماعی با درنظرگرفتن نقش میانجی باورهای دینی است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع گردآوری دادهها توصیفی از شاخه همبستگی است که بهصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاههای تهران هستند که ازطریق نمونهگیری تصادفی ساده تعداد ۳۸۴ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها ازطریق پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد. فرضیهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار WarpPls6 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج، نشان داد که فرهنگ ایثار و شهادت بر باورهای دینی تأثیرگذار بوده و باورهای دینی نیز در تحکیم سرمایه اجتماعی مؤثر است و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت بر سرمایه اجتماعی نیز تأثیر دارد. بهعبارتی، پیوند باورهای دینی با سرمایه اجتماعی بهعنوان نوعی ثروت و دارایی اجتماعی نهفته تلقی میشود که به آمادگی روحی ـ روانی افراد یک جامعه برای صرفنظرکردن از منافع شخصی و درگیرشدن در عمل جمعی منجر خواهد شد. فرضیههای فرعی آن نیز تأیید شد.
فرهنگ ایثار و شهادت
سرمایه اجتماعی
باورهای دینی
2018
11
22
37
58
https://im.ihu.ac.ir/article_204381_7865a4feb922698234c3db90c3d83dd1.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
بررسی تأثیر مزاجهای چهارگانه طب اسلامی بر سبک رهبری
حسین
بازرگانی
محسن
حاکمی
حمیدرضا
تفقدی
در این پژوهش، اثرگذاری مزاجهای بلغم، صفرا، سودا و دم، بر سبکهای رهبری تحولگرا، تبادلگرا و عدممداخله که متأثر از ویژگیهای رفتاری افراد است، مورد مطالعه قرار گرفت. بنگاههای مستقر در پارک علموفناوری شهر پردیس، بهعنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده و 462 نفر، درقالب 80 شرکت و در دو بخش کارمندان و مدیران، بهعنوان حجم نمونه، مطالعه شدند. مدل پژوهش ازطریق نرمافزار اسمارت پیالاس تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، مزاجهای صفرا و سودا بر سبک رهبری تحولگرا مؤثرند که البته اثرگذاری این دو مزاج دارای تفاوت معنیدار است و شدت اثرگذاری مزاج صفراوی بیشتر از مزاج سوداست. ازسویدیگر، مزاجهای سودا و دم، بر سبک رهبری تبادلگرا اثرگذارند. اثرگذاری این دو مزاج نیز دارای تفاوت معنیدار بوده و شدت اثرگذاری مزاج سوداوی، بیشتر از مزاج دم است. همچنین، مزاجهای بلغم، سودا و دم، بر سبک رهبری عدممداخله مؤثرند و نیز دارای تفاوت معنیدار در اثرگذاری بوده و بهترتیب، مزاجهای بلغم، دم و سودا، دارای بیشترین اثرگذاری هستند. بنابر نتایج حاصل، تحول در فرایند گزینش مدیران و سنجش مزاج آنها جهت انتصاب مناسب در جایگاههای مدیریتی باتوجهبه ویژگیهای مزاجی، بسیار ضروری است.
رفتار
سبک رهبری
طب اسلامی
مزاج
2018
11
22
59
85
https://im.ihu.ac.ir/article_204376_2cee5c5aaac3ba1b73dc1fa0057a0140.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
طراحی الگوی سرمایه اجتماعی مبتنی بر تعالیم دینی
بهروز
رضایی منش
علی
پوربهروزان
هدف این پژوهش، طراحی الگویی از سرمایه اجتماعی مبتنیبر تعالیم دینی است. روش انجام این پژوهش، کیفی و با رویکرد استقرایی است. بهمنظور استخراج مطالب، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. منابع موردبررسی نیز نامههای حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه و همچنین بیانات ایشان در کتاب میزانالحکمه است. نتایج بهدستآمده براساس دادههای پژوهش، بیانگر سه مجموعه الزام است که باید در سه سطح فردی، شبکهای و اجتماعی رعایت شود. با رعایت نکات هر سطح میتوان به یک سرمایه اجتماعی منسجم و حداکثری دستیافت. در سطح فردی، هر شخص باید ظرفیتهایی را درون خویش بهوجود آورد، مانند خیرخواهی و ایثار؛ ایندست ظرفیتها به نگرش و ذهنیت فرد نسبت به جهان خارج مربوط میشود و بستر اولیه خلق سرمایه اجتماعی است. در سطح شبکهای باید تعاملات بینفردی (و عموماً روزانه افراد) سامان پیدا کند، مانند بخشندگی و دستگیری از نیازمندان. در سطح اجتماعی نیز توصیههایی برای مدیران و مسئولان قرار دارد که با رعایت آن میتوان فضای کلی جامعه را سالم و حامی سرمایه اجتماعی کرد.
سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی دینی
تعالیم اسلامی
نهجالبلاغه
2018
11
22
87
103
https://im.ihu.ac.ir/article_204378_0b7e15cad6d6ea4b04aee081a3cfb8ba.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
سیمای سازمان اسلامی متعالی در پرتو فضیلت سازمانی و رفتار محبتآمیز دینی: کهنالگوی سازمان شاداب
رحمان
غفاری
مژگان
قنبری گرمستانی
هدف پژوهش حاضر، تصویرپردازی از یک سازمان متعالی اسلامی است که در پرتو فضیلت سازمانی و رفتار محبتآمیز و سازمانی شاداب، رقم خواهد خورد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران، معاونین و کلیه کارشناسان دانشگاه به تعداد 312 نفر است که با روش تصادفی 173 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری مورد پژوهش قرار گرفتهاند. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی و برای بررسی فرضیهها و برازش مدل پیشنهادی پژوهش از آزمونهای مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارLISREL.8 استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها برازش مناسب مدل را نشان میدهد. همچنین یافتهها حاکی از تأیید تأثیر میانجیگری سازمان شاداب و اثر فضیلت سازمانی و رفتار محبتآمیز مبتنیبر آموزههای اسلامی بر تحقق سازمان متعالی بوده است. تصویرپردازی از سازمان متعالی اسلامی، بهجهت قرارگرفتن درمعرض فضیلت سازمانی و آراستهشدن کارکنان به رفتارهای محبتآمیز دینی بهواسطۀ سازمان شاداب از موارد دانشافزایی این پژوهش است. پیشنهاد میشود مدیران دانشگاه به رفتارهای محبتآمیز دینی آراسته باشند تا به ارتقای رفتاری اعضا و انگیزه آنها منجر شده و ایجاد احساس مثبت را در سازمان ایجاد نماید تا جو فضیلتمأبانه سازمان و نشاط سازمانی به شکلگیری بیشتر سازمان متعالی بینجامد.
فضیلتسازمانی
رفتار محبتآمیز دینی
سازمان اسلامی متعالی
سازمان شاداب
2018
11
22
105
126
https://im.ihu.ac.ir/article_204380_a7c07a152bc043a16f3aa32e35fc9b33.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
بررسی تأثیر مدیریت جهادی و فضیلت سازمانی بر رفتار سیاسی کارکنان
محمد جواد
زارعی محمودآبادی
محمد
شاکر اردکانی
هدف این پژوهش، شناخت اثرات مدیریت جهادی و ابعاد آن بر رفتارهای سیاسی کارکنان در سازمان باتوجهبه نقش میانجی فضیلت سازمانی، ادراک از سیاست سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری این پژوهش 480 نفر از کارکنان بیمارستان امام جعفر صادق(ع) میبد است که باتوجهبه فرمول کوکران تعداد 214 نفر بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه 58 سؤالی استفاده شده است. برای تحلیل مدل و آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart pls3 استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم و معنیدار (1/96 > t) مدیریت جهادی بر فضیلت سازمانی به میزان 81 درصد، تأثیر معکوس و معنیدار فضیلت سازمانی بر ادراک از سیاست سازمانی به میزان 26 درصد، تأثیر مستقیم و معنیدار ادراک از سیاست سازمانی بر رفتارهای سیاسی به میزان 64 درصد و تأثیر ادراک از سیاست سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معنیدار و به میزان 27 درصد بوده است، ولی تأثیر مدیریت جهادی بر رفتار شهروندی سازمانی (0/975=t) و رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار سیاسی (0/023=t) تأیید نشد. درنهایت میتوان گفت که اجرای اصول مدیریت جهادی در حوزه مدیریت مراکز درمانی، اثرات مثبتی در ارتقای فضایل سازمانی داشته است و میتواند در کاهش رفتارهای سیاسی مخرب کارکنان مؤثر باشد.
مدیریت جهادی
رفتار سیاسی
ادراک از سیاست سازمانی
فضیلت سازمانی
بیمارستان
2018
11
22
127
153
https://im.ihu.ac.ir/article_204379_d00a7464330e533c900446241c39a8bc.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
چکیده عربی (پاییز 97)
غلامحسین
باقری مهیاری
إنّ هدف هذا البحث إیضاح مبین فی إجابة هذا السؤال، المدلول الرئیسیّ و الدینیّ «التوکّل» بمعنی «الثقة إلی الله و تکلان أموره علیه» و الذکاء الثقافیّة علی جوانب الإتجاه الموقوت تعنی «الإتجاه إلی الماضیة و الحالیة و المستقبلة» لأیّ المقادیر یؤثّر متّخذ و القرارات فی إستراتیجیّة المنظّمات و کیف یؤثّرون؟ صارت المعلومات تجزئة و تحلیلاً من منهج الإستمارة بطریقة إتّخاد النموذج الطابقیّ بین 261 شخص من متّخذی القرار فی إستراتیجیّة المنظّمات المختارة من محافظتی جیلان و زنجان و من طریقة المحایدات البنائیّة معی الآلات الکترونیة اللینة فی SPSS 21 و PLS2 ثم وزّعت. فی الدراسة إستفادت من ثلاث الإستمارات المواصفات الموحّدة بإسم التوکّل (نیکنام) و الذکاء الثقافیّة و عناصرها من منهج الإستمارة الوطنیّة (آنغ و الزملاء) و المنطر الموقوت (زیمباردو) الذی أعاد بالنظر بسبب الباحث و من المعیار فیه أربع المختارات لتخمین متبدّلات الدراسة و البحث. أیّد الرصید فی ثلاث الإستمارات إفادة من ضریب المشابهة الباطنیة المستمی بآلفای کرونباخ علی الرتبة یعادل إلی 85/0 و 77/0 و 74/0. تعرض تواجدات الدراسة أن تؤثّر ثلاثة الأقسام فی الذکاء الثقافیة و ثلاثة العناصر فی التوکّل علی الله، علی الإتّجاه فی المستقبل لمتّخذی القرار. أکثر مفعولاً علی الإتجاه فی المستقبل لمتّخذی القرار یتعلّق إلی التوکّل للتصرّف عنده (49% بالمأة) و الذکاء الثقافیّة فیما تفوق إلی المعرفة بـِ (38%).
التوکّل
الذکاء الثقافیّة
الإتجاه الموقوت
الإتجاه فی المستقبل
متّخذی القرار
2018
11
22
155
160
https://im.ihu.ac.ir/article_204539_3ed1d1f5864ee83b5265b556053e092e.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1397
26
3
چکیده انگلیسی (پاییز 97)
قاسم
قنبری خانقاه
هدف این تحقیق، تبیین روشمندانه پاسخ این پرسش است که: مفهوم کلیدی و دینی «توکّل» بهمثابه «اعتماد به خدا و واگذاری کارهای خویش به او» و هوش فرهنگی بر ابعاد گرایش زمانی یعنی «گذشتهگرایی، حال و آیندهگرایی» اتخاذکنندگان تصمیمات راهبردی سازمانها چهاندازه و چگونه اثر میگذارد؟ دادهها ازطریق پرسشنامه با روش نمونهگیری طبقهای بین 261 نفر از تصمیمگیران راهبردی سازمانهای منتخب از دو استان گیلان و زنجان توزیع و ازطریق معادلات ساختاری و با نرمافزارهای spss21 و PLS2 تجزیهوتحلیل شد. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد توکّل (نیکنام)، هوش فرهنگی و مؤلفههای آن ازطریق پرسشنامه بومیشده (آنگ و همکاران) و چشمانداز زمانی (زیمباردو) که توسط محقق بازنگری شده و از مقیاس چهارگزینهای برای سنجش متغیرهای تحقیق استفاده شد. اعتبار این سه پرسشنامه با استفاده از ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با 85/0، 77/0و 74/0 تأیید شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سه نوع هوش فرهنگی و سه مؤلفه توکّل به خداوند، بر آیندهگرایی تصمیمگیران اثر میگذارد. بیشترین اثرگذاری بر آیندهگرایی تصمیمگیران را توکّل رفتاری با (49 درصد) و هوش فرهنگی فراشناخت با (38 درصد) دارد.
توکّل
هوش فرهنگی
گرایش زمانی
آیندهگرایی
تصمیمگیران
2018
11
22
160
166
https://im.ihu.ac.ir/article_204538_0d3e0b6fa3f0131c82d24cec84c9d4a2.pdf