2024-03-29T00:27:18Z
https://im.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200372
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
ارائه الگوی حکمرانی خدا مدار
غلامرضا
بردبار
شیما
ضرابی زاده
طاهر
صالحی
هدف این پژوهش، شناسایی و استخراج ابعاد، عوامل و معیارهای حکمرانی خدامدار و ارائه الگویی مناسب است. این مقاله ضمن مروری بر ادبیات حکمرانی خوب، عوامل مورد نظر اندیشمندان اسلامی را مورد تحلیل قرار میدهد و چارچوبی را به منظور طراحی الگوی حکمرانی خدامدار پی میافکند. الگو در سه بعد و پانزده عامل طراحی، و به عنوان الگوی پیشنهادی بهمنظور بهبود طرحها و برنامههای حکومت اسلامی ارائه شده است.
حکمرانی خدامدار
حکمرانی خوب
حکومت اسلامی
مدیریت اسلامی
2015
06
22
9
41
https://im.ihu.ac.ir/article_201818_0f5d7b4377cc4b161eda5c87aaa6594a.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
درامدی نظری بر تصمیمگیریِ راهبردیِ حکمت بنیان
وحید
خاشعی
این مقاله برآن است تا با نگاهی حکمی و فلسفی به سیره مدیریتی و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، نکاتی را از تصمیمگیری راهبردی ایشان مشخص و بررسی کند و به آنها در بافت نظری سامان دهد. فرض نگارنده این است که فهم عمیق تصمیمات راهبردی امام خمینی(ره) جز از طریق درک و فهم مبادی حکمی و فلسفی اندیشه ایشان امکانپذیر نیست. روش این پژوهش، «مطالعه چند موردی» بوده و با بهکارگیری روش تحلیل دادههای ادهوک از شیوه تحلیل تم برای طبقهبندی و کدگذاری محتوای پیامها و نامههای امام خمینی(ره) استفاده شده است. طبق یافتههای این پژوهش، شاکله تصمیمگیریهای امام خمینی(ره) مبتنی بر آرمانگرایی واقعیتنگر بوده است که محصول این دستگاه تصمیمگیری، تصمیمات راهبردی حکیمانه خواهد بود
تصمیم گیری راهبردی
نگاه حکمی و حکمت بنیان
مدیریت امام خمینی(ره)
2015
06
22
43
66
https://im.ihu.ac.ir/article_201819_cc532765bb651c9f5df9074e7ab85fa5.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
بررسی تأثیر معنویت بر ابعاد مختلف فردی در سازمان مبتنی بر نظریات شهید مطهری
محمدحسن
کامفیروزی
علی
بنیادی نائینی
رضا
مهری
این مقاله درصدد است تا تأثیرات معنویت را با دیدی نو و با نگاهی اسلامی مبتنی بر نظر و اندیشههای شهید بزرگوار "استاد مطهری" مورد مطالعه قرار دهد، این مقاله تأثیرات معنویت بر کارکنان را از ابعاد مختلف پنجگانه ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای اخلاقی، ویژگیهای رفتاری، ویژگیهای فکری و ادراکی و ویژگیهای فرافردی مورد مطالعه قرار میدهد. در این مقاله از روش ترکیبی با حجم نمونه 110 نفر و 21 متغیر استفاده شد که ابتدا ویژگیهای تحت تأثیر معنویت با استفاده از روش تحلیل محتوا از کتابهای شهید مطهری استخراج شد و بازبینی و دستهبندی الگو با روش گروه کانونی صورت گرفت؛ سپس با استفاده از روش رگرسیون این الگو مورد آزمون قرار گرفت. سرانجام تأثیر معنویت بر تمامی ابعاد ذکر شده تأیید شد
شهید مطهری
تأثیر معنویت
تحلیل عاملی
توسعه معنویت در سازمان
رگرسیون خطی
2015
06
22
67
81
https://im.ihu.ac.ir/article_201820_c94ae283fbe63ace345d73597229f5d7.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
اولویت بندی موانع برنامه ریزی راهبردی در هیئت های مذهبی
محمدسعید
تسلیمی
فرشته
امین
کاظم
حسن زاده
این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که اولویتبندی موانع برنامهریزی راهبردی در هیئتهای مذهبی چگونه است؛ لذا پس از شناسایی موانع برنامهریزی راهبردی، پرسشنامه مقایسه زوجی موانع تدوین شد که در میان خبرگان و صاحبنظران توزیع، و پس از تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شد که موانع به ترتیب عبارت است از: سبک مدیریت و رهبری، فرهنگ سازمانی، ارزشها و نیازهای فردی، محیط فرهنگی ـ اقتصادی، مأموریت و راهبرد، جو واحد کاری، محیط اجتماعی، کارها و نقشهای فردی و قوانین. در نهایت بر اساس رتبه بندی موانع، پیشنهادهایی برای رفع آنها ارائه شد.
برنامه ریزی راهبردی هیئت ها
سازمانهای مردمنهاد و مراسم دینی
هیئتهای مذهبی
2015
06
22
83
101
https://im.ihu.ac.ir/article_201821_a1ad9940d0d872e4b0de3b7f485c10ae.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
رابطه ویژگیهای مدیر از دیدگاه اسلام با بهره وری در سازمانهای دولتی
مسعود
احمدی
هدف این پژوهش، شناخت رابطه ویژگیهای مدیر از دیدگاه اسلام با بهرهوری در سازمانهای دولتی به تفکیک نوع وظایف حاکمیتی است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی انتخاب شد. جامعه آماری586 نفر است که پس از طبقهبندی سازمانها براساس نوع وظایف حاکمیتی از هر طبقه چند سازمان به عنوان خوشه انتخاب شد و پس از آن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس جدول کرجسی و مورگان با تعدادی افزایش، تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها، دو پرسشنامه شامل ویژگیهای مدیر از دیدگاه اسلام (98/0=a) و بهرهوری (86/0=a) بود. روش و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمونهای t، ضریب همبستگی پیرسون، z فیشر) آزمون آیندهنگر از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای مدیر و عوامل بهرهوری (کارایی و اثربخشی) رابطه مستقیم و معناداری هست. همچنین رابطه عوامل ویژگیهای مدیر و بهرهوری به تفکیک سازمانهای دولتی براساس نوع وظایف حاکمیتی نیز معنادار شد. وضعیت ویژگیهای مدیر و بهرهوری در سازمانهای دولتی عهدهدار وظایف آموزش و فرهنگی و نیز عمرانی، تولیدی و صنعتی به طور معنادار در حد متوسط (مناسب) بود، اما این امر در سازمانهای دولتی عهدهدار وظایف سیاسی و اجتماعی و نیز اقتصادی، بازرگانی و مالی، مناسب ارزیابی نشد
سازمانهای دولتی
ویژگیهای مدیر
بهره وری در اسلام
کارایی و اثربخشی در مدیریت
2015
06
22
103
119
https://im.ihu.ac.ir/article_201822_d444decac6ed2058714c0484761f615f.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
بررسی نقش آموزههای اسلامی در اثربخشی پیام تبلیغاتی در جامعه مصرفی معتقد به باورهای دینی
زین العابدین
رحمانی
میرزاحسن
حسینی
اوژن
کریمی
سیدمحمود
حسینی امیری
هدف این پژوهش این است که در قالب یک طرح تحقیق پیمایشی به بررسی تأثیر آموزههای اسلامی در محتوای پیام تبلیغات تجاری بر قصد خرید مخاطبان آگهی از دیدگاه رؤسای کانونهای تبلیغاتی سراسر کشور در سه ماهه دوم سال 1393بپردازد. ابزار گردآوری اطلاعات از نوع پرسشنامهای، و روش تحلیل دادهها بر اساس شیوه الگوسازی معادلات ساختاری مبتنی بر ساختار روابط خطی با استفاده از نرم افزار Lisrel است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، آموزههای اسلامی تأثیر نسبی بر احساسات مثبت پاسخگویان دارد؛ اما تأثیر معنیدار خاصی بر تصویر ذهنی آنان نداشته است. آموزههای اسلامی بر نگرش پاسخگویان نسبت آگهی نیز تأثیر غیرمستقیم محسوسی داشته است که در پی آن، نگرش مثبت آنان نسبت به آگهی به شدّت بر قصد خرید آنان تأثیر مستقیم و معنیداری داشته است.
آموزه های اسلامی
تبلیغات تجاری
اثربخشی پیام آگهی
قصد خرید و تبلیغات
2015
06
22
121
144
https://im.ihu.ac.ir/article_201823_9afa9a7c3cbbc6984c57ec08b224dc93.pdf
مدیریت اسلامی
2251-6980
2251-6980
1394
23
2
الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی مبتنی بر آموزه های اسلامی
سیدعلی
نقوی
میرمحمد
اسعدی
سیدحبیب الله
میرغفوری
این پژوهش با هدف ارائه و تبیین الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی با توجه به الگوهای ملی و دینی، با استفاده از رویکرد الگوسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی، و ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در دانشگاهها بر اساس منطق الگوهای تحلیل عاملی، یک نمونه 201 نفری از کارکنان دانشگاه یزد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش دوم بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناسایی شده از ده نفر از استادان دانشگاه استفاده شد که بر موضوع تحقیق تسلط علمی و عملی داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ده عامل فضائل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، خلاقیت، ایمان، انگیزش و اجتماعی بهعنوان عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی بهشمار میرود؛ همچنین نتایج الگوسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل رهبری بیشترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را بین نه عامل کلیدی دیگر دارد.
آموزش عالی و دین
معنویت سازمانی و مدیریت
الگوی معنویت سازمانی
2015
06
22
145
177
https://im.ihu.ac.ir/article_201824_7d9249c4ced8937b11d04abd90ff9ba3.pdf