TY - JOUR ID - 204955 TI - شناسایی الزامات ایجاد ارتباط مطلوب میان مساجد و مدارس JO - مدیریت اسلامی JA - IM LA - fa SN - 2251-6980 AU - سبحانی متین, علی AU - لطیفی, میثم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام AD - دانشیار گروه مدیریت دولتی و رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 27 IS - 4 SP - 53 EP - 78 KW - همکاری مسجد ـ مدرسه KW - اداره مسجد KW - مدیریت مدرسه KW - همکاری بین سازمانی DO - N2 - اگرچه با تأسیس مدارس و مراکز آموزشی، کارکرد تعلیمی مساجد کم‌رنگ شده است اما باتوجه به نقش مهمی که مسجد در رشد و تعالی افراد دارد، باید برای تکمیل رشد و تربیت نوجوانان، تعامل و ارتباط استوار بین مدرسه و مسجد ایجاد شود. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به‌دنبال شناسایی الزامات مورد نیاز مسجد در ایجاد ارتباط پایدار و اثرگذار با مدرسه است. برای این پژوهش با مسئولان تربیتی 14 مسجد از سراسر کشور ازجمله تهران، اصفهان، اهواز، قزوین، قم، اسلامشهر و ورامین مصاحبه شد که در زمینه ارتباط با مدرسه موفق عمل کرده بودند. نتایج در قالب 48 مضمون پایه­، ده مضمون سازماندهنده و چهار مضمون فراگیر گزارش شده است. در پایان تحلیلها، چهار بعد و ده مؤلفه به‌دست آمد که درواقع همان مضمونهای سازماندهنده و فراگیر است. ابعاد عبارت است از بعد تعامل، بعد برنامه­، بعد نیروی انسانی و بعد قالبهای ارتباطی. در نتیجه اگر تشکیلات فرهنگی مسجد در این چهار بعد، که هر کدام مؤلفه­هایی دارد، موفق باشد و آنها را مورد توجه قرار دهد به ایجاد ارتباط مناسب و مستمر با مدرسه موفق خواهد شد. UR - https://im.ihu.ac.ir/article_204955.html L1 - https://im.ihu.ac.ir/article_204955_a95ab5b1c064c8749932d0d5450da20b.pdf ER -