TY - JOUR ID - 204490 TI - سازوکارهای آموزش مردم و مدیران در ارتقای تعامل مردم ـ حکومت: دلالت‌هایی برآمده از تفسیر شریف المیزان JO - مدیریت اسلامی JA - IM LA - fa SN - 2251-6980 AU - لطیفی, میثم AU - دانایی فرد, حسن AU - رحمانی, فاطمه AD - دانشیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) AD - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 26 IS - 4 SP - 15 EP - 49 KW - سازوکارهای تعامل مردم ـ حکومت KW - آموزش مردم KW - آموزش مدیران KW - مدیریت اسلامی DO - N2 - تعامل مردم ـ حکومت مرکز ثقل حکومت‌ها بوده و کارگزاران حکومتی همواره درپی کشف سازوکارهایی برای افزایش کمیت و کیفیت تعاملات مردم با حکومت هستند. در این مقاله با رویکرد کیفی و براساس روش دلالت‌پژوهی در تفسیر شریف المیزان و تدبر مسئله‌محور در آیات قرآن کریم، از دل 1921 آیه و 496 مضمون برآمده از آنها، سازوکارهای آموزشی تعامل مردم و حکومت، مفهوم‌پردازی شد. قرآن کریم برای بهبود مشارکت عمومی در جامعه به آموزش توأمان مدیران و مردم پرداخته و برای آن سازوکارهای گوناگونی را درنظر گرفته است. در حوزه آموزش مردم، هیجده سازوکار مانند: آموزش نحوه تعامل با یکدیگر، آموزش نحوه مشارکت عمومی (جهاد، زکات، انفاق)، آموزش مسئولیت‌پذیری و فرمان‌بری، آموزش تلازم ایمان و عمل صالح، آموزش امر به معروف و نهی از منکر و... ارائه شده است. در حوزه آموزش مدیران نیز هفت سازوکار کشف شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: آموزش تقویت رابطه رهبر و مردم مبتنی‌بر انس و الفت، آموزش سعه‌صدر و مشورت‌پذیری مدیر و رهبر، آموزش ساده‌گویی و بیان روان مدیر و رهبر، آموزش زهد و اعراض از مادیات مدیر و رهبر. بدین‌ترتیب براساس آموزه‌های قرانی می‌توان گفت که اولاً آموزش و یادگیری، رکن مهمی در ساخت و بهبود تعامل مردم و حکومت است و ثانیاً این آموزش برای مردم و مدیران در عرصه‌های متنوع، به‌صورت توأمان لازم و ضروری است. UR - https://im.ihu.ac.ir/article_204490.html L1 - https://im.ihu.ac.ir/article_204490_184d5b1246bfb715fdfbcb7a990adffa.pdf ER -