TY - JOUR ID - 201942 TI - شناسایی مؤلفه‌های الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی در ایران JO - مدیریت اسلامی JA - IM LA - fa SN - 2251-6980 AU - محمدی, مهدی AU - حکاک, محمد AU - نظرپوری, امیرهوشنگ AU - موسوی, سید نجم الدین AD - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه لرستان و پژوهشگر دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه جامع امام حسین(ع) AD - نویسنده مسئول: دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان AD - استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 2 SP - 133 EP - 155 KW - تربیت KW - آموزش KW - مدیران نهادی KW - تحلیل مضمون DO - N2 - امروزه نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمانی است و مدیران به دلیل جایگاه سازمانی و قدرت و نقش اساسی که در موفقیت یا شکست سازمان دارند، از اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر سرمایه‌های انسانی برخوردارند. آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملی و حتی فراملی منجر به افزایش بهره‌وری و نتایج مترتب بعدی می‌شود؛ لذا می‌توان گفت یکی از اقدامات زیربنایی که باعث کارامدی سازمانها می‌شود، ایجاد یا در اختیار گرفتن و توسعه پیوسته سرمایه انسانی از طریق آموزش و بهسازی آن است. ایفای رسالت آموزش و بهسازی در سازمان و اثربخشی آن مستلزم اتخاذ خط‌مشی و راهبردی مناسب، متناسب با مقتضیات سازمان است. در این پژوهش، که با هدف بررسی و مشخص کردن مؤلفه­های الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی (فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان در حوزه‌های آموزش، تربیت، مدیریت و نیروهای مسلح انجام گرفته است، داده‌های لازم استخراج شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 12 مؤلفه اصلی به همراه ویژگیهای آ‌نها در سه بعد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری طبقه‌بندی شد. هم­چنین سه مؤلفه استاد، مربی و محتوا به عنوان محورهای اصلی در الگوی آموزش و تربیت اسلامی به دست آمد.  UR - https://im.ihu.ac.ir/article_201942.html L1 - https://im.ihu.ac.ir/article_201942_eb8600f887256d177702bbe19c1f2870.pdf ER -