TY - JOUR ID - 201856 TI - بررسی عوامل جهت دهنده سرمایه اجتماعی در دوران دفاع مقدس JO - مدیریت اسلامی JA - IM LA - fa SN - 2251-6980 AU - مولائی آرانی, مهدی AU - باقری کنی, مصباح الهدی AD - دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانسگاه باقرالعلوم (ع) AD - استادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 24 IS - 2 SP - 77 EP - 104 KW - سرمایه اجتماعی KW - دفاع مقدس KW - مردم و رهبری KW - دفاع مقدس و سرمایه اجتماعی DO - N2 - در گذشته تأکید اصلی دولتها و سازمانها برای موفقیت بر سرمایه­های مادی، فیزیکی و نیروی انسانی بود؛ اما امروزه سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در انقلاب اسلامی ایران و بویژه در دوران دفاع مقدس، این سرمایه به عنوان بزرگترین سرمایه همواره مورد توجه بوده است. حرکت نیروهای مردمی به سمت جبهه­های دفاع مقدس در دفاع از کیان اسلام و ایران عزیز در این دوران نشاندهنده بلوغ فکری مردمی است که به پیروی از امام خمینی(ره) این انقلاب عظیم را رقم زدند. بررسی این دوران نشان می­دهد که همواره نیروهای مردمی در جبهه­ها حضور داشته­اند؛ اما در برخی مواقع تعداد این نیروها با افزایش و برخی اوقات با کاهش همراه بوده است. در مقاله پیش‌رو از طریق مصاحبه با فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد به تبیین عوامل جهت‌دهنده سرمایه اجتماعی در دوران دفاع مقدس می‌پردازیم. در این بررسی 59 مفهوم اصلی استخراج شده که در قالب یازده مقوله انتزاعی‌تر طبقه‌بندی شده است. برخی از مهمترین مقوله‌های این الگو عبارت است از: رهبری و ولایت حضرت امام خمینی(ره)، مبانی اعتقادی مردم، صفات روحی مردم، اوضاع جنگ و فضای سیاسی UR - https://im.ihu.ac.ir/article_201856.html L1 - https://im.ihu.ac.ir/article_201856_941554eafab4cdee08a237ad5e0fa42d.pdf ER -