دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
سخن سردبیر ( مدیریت بحران بر مبنای عذرخواهی به سبک سردار حاجیزاده )
5
24
FA
سید محمد
مقیمی
گروه آموزشی مدیریت دولتی دانشگاه تهران
moghimi@ut.ac.ir
کلمه بحران وقتی به زبان آورده میشود، احساس وحشت و ترس همه را فرا میگیرد. بحران رویدادی خاص، غیر منتظره، غیر عادی یا مجموعهای از وقایع تعریفشده است که سطح زیادی از نبود اطمینان و تهدید یا تهدید ادراکشده برای اهداف با اولویت بالای جامعه یا سازمان را ایجاد میکند. محققانی همچون: «فینک، 1986؛ گوتشکال، 1993؛ لربینگر، 1997؛ میتروف، 1988؛ ری، 1999؛ ویجر و همکاران، 1998؛ ویجر، فروشو، و اولمر، 2003؛ سلنو، 1993» ، بحران را «نقطه عطف غیر منتظره» توصیف میکنند که میتواند نتیجه منفی یا مثبت داشته باشد. اگرچه وضعیت بحرانی میتواند باعث ایجاد اختلال شود، ولی بحران همیشه پدیدهای مضر نیست. درواقع، هنگامیکه بحران بهمثابه فرصتی برای یادگیری تلقی شود، میتواند سازنده و بهنفع سازمان یا جامعه باشد .(Veil , 2011, p.117)
مدیریت,بحران,غیر منتظره
https://im.ihu.ac.ir/article_205102.html
https://im.ihu.ac.ir/article_205102_5d7fc764ee1651b2ce6c3065f16aee9c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
مؤلفهها و ویژگیهای اخلاق حرفهای استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای سازمانی(مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی)
25
51
FA
مهدی
صفیان
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
safian.mehdi@gmail.com
مهدی
محمدی
0000-0002-6688-2072
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
mohamadi.me@fc.lu.ac.ir
سید علی
موسوی
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
alimoosavi_7@yahoo.com
سید عبدالله
صالح نژاد امرئی
0000-0002-8805-7479
پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
a.salehnezhad@gmail.com
حاکمیت اخلاق حرفهای میتواند بهمیزان چشمگیری به سازمان در جهت کاهش تنشهای سازمانی و توفیق در تحقق اهداف یاری رساند. اعضای هیئت علمی بهعنوان الگو و نمونه برای دانشجویان در کنار نقش علمی خود، نقش اخلاقی حساسی نیز ایفا میکنند. بههمین دلیل در بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، آییننامههایی با عنوان شناسههای اخلاقی تدوین شده است. در این میان دانشگاههای سازمانی با توجه به اهداف و رسالت خاصی که بر دوش دارند، وضعیت ویژهای نیز در زمینه اصول اخلاقی خویش خواهند داشت. این پژوهش با هدف دستیابی به الگویی جامع برای مفهوم اخلاق حرفهای استادان در دانشگاههای سازمانی با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار اطلس تی. انجام شده است. برای تحقق هدف پژوهش، پس از مطالعه ادبیات حوزههای اخلاق حرفهای و دانشگاههای سازمانی، مصاحبه با خبرگان از جمله استادان و مدیران دانشگاههای سازمانی منتخب صورت گرفته است. با تحلیل دادهها، الگوی اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاههای سازمانی در شش بعد شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی، شایستگی تربیتی فرهنگی، شایستگی اجرایی، شایستگی تعهدی و شایستگی خدمات مستشاری ارائه شده است. این شش بعد در ذیل دوازده مؤلفه و 53 شاخص دستهبندی و تشریح، و در نهایت، شبکه مضمونها ترسیم شده است.
اخلاق حرفهای استادان دانشگاه نظامی,اعضای هیئت علمی دانشگاه نظامی,دانشگاه سازمانی و عوامل و ویژگیهای حرفهای استادان
https://im.ihu.ac.ir/article_204954.html
https://im.ihu.ac.ir/article_204954_d149ae53e1375a460698c2d9e94579a9.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
شناسایی الزامات ایجاد ارتباط مطلوب میان مساجد و مدارس
53
78
FA
علی
سبحانی متین
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
ali.sobhanimatin@gmail.com
میثم
لطیفی
0000-0001-8158-1123
دانشیار گروه مدیریت دولتی و رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
latifi@isu.ac.ir
اگرچه با تأسیس مدارس و مراکز آموزشی، کارکرد تعلیمی مساجد کمرنگ شده است اما باتوجه به نقش مهمی که مسجد در رشد و تعالی افراد دارد، باید برای تکمیل رشد و تربیت نوجوانان، تعامل و ارتباط استوار بین مدرسه و مسجد ایجاد شود. این پژوهش با روش تحلیل مضمون بهدنبال شناسایی الزامات مورد نیاز مسجد در ایجاد ارتباط پایدار و اثرگذار با مدرسه است. برای این پژوهش با مسئولان تربیتی 14 مسجد از سراسر کشور ازجمله تهران، اصفهان، اهواز، قزوین، قم، اسلامشهر و ورامین مصاحبه شد که در زمینه ارتباط با مدرسه موفق عمل کرده بودند. نتایج در قالب 48 مضمون پایه، ده مضمون سازماندهنده و چهار مضمون فراگیر گزارش شده است. در پایان تحلیلها، چهار بعد و ده مؤلفه بهدست آمد که درواقع همان مضمونهای سازماندهنده و فراگیر است. ابعاد عبارت است از بعد تعامل، بعد برنامه، بعد نیروی انسانی و بعد قالبهای ارتباطی. در نتیجه اگر تشکیلات فرهنگی مسجد در این چهار بعد، که هر کدام مؤلفههایی دارد، موفق باشد و آنها را مورد توجه قرار دهد به ایجاد ارتباط مناسب و مستمر با مدرسه موفق خواهد شد.
همکاری مسجد ـ مدرسه,اداره مسجد,مدیریت مدرسه,همکاری بین سازمانی
https://im.ihu.ac.ir/article_204955.html
https://im.ihu.ac.ir/article_204955_a95ab5b1c064c8749932d0d5450da20b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
الگوی تصمیمگیری مبتنی بر ارزشهای راهبردی اسلامی
79
105
FA
محمد
گلچین کوهی
دانشجوی دکتری تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
titigolchin@yahoo.com
مرتضی
رضایی صوفی
دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
morrsoufi@yahoo.com
لقمان
کشاورز
استاد گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
keshavarzlog@yahoo.com
چکیده:<br />این پژوهش بهدنبال دستیابی به الگوی اکتشافی از تصمیمگیری راهبردی بر مبنای ارزشهای اسلامی با استفاده از روش دادهبنیاد بود. ابتدا با بررسی و تدبر آیه به آیه از ابتدا تا انتهای قرآن مفاهیم ارزشی و نقش آنها در تصمیمگیری جمعآوری، و با توجه به احادیث مرتبط تکمیل شد. سپس به روش نمونهگیری نظری 22 نفر از استادان دانشگاه و روحانیان خبره انتخاب شدند و از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق به عمل آمد. تحلیل دادهها بهصورت مستمر و در سه مرحله شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و مصاحبه با متخصصان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. یافتههای پژوهش نشان داد حقمداری در تصمیمگیری راهبردی ارزشی نقش محوری دارد. همچنین ابعاد الگو شامل عوامل زمینهساز (التزام به ارزشها، ارزشهای دنیا، محیط، وراثت)، عوامل مؤثر (ویژگیهای فردی، عوامل راهبردی، استعانت از خدا و شرایط) و عوامل بازدارنده (ضد ارزشها و افراط و تفریط) است که بر کنش متقابل یا فرایند تصمیمگیری راهبردی حقمدار تأثیر میگذارد و باعث میشود تصمیم در جهت صحیح خود قرار گیرد و به نتایج مطلوب مانند رضای خداوند منان و نتایج دنیوی و اخروی منتهی شوند.
تصمیمگیری راهبردی,ارزشهای اسلامی,حقمداری
https://im.ihu.ac.ir/article_204956.html
https://im.ihu.ac.ir/article_204956_56cc7719e4b50b43a7ec6d72feb8f69d.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
تبیین مؤلفههای ادراک عدالت در فرادست از دیدگاه امام علی علیهالسلام
107
132
FA
وحیدرضا
حلوائیها
دانشجوی دکتری علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری
halvaeiha@gmail.com
در مبحث عدالت سازمانی تاکنون، به ادراک عدالت در میان کارکنان نسبت به فرادستان و نیز همکاران همسطح نسبت به یکدیگر پرداخته شده است. اما طبق تفسیر ابنمیثم از خطبه 216 امکان ادراک عدالت در فرادستان نیز ممکن است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی مؤلفههای مفهوم ادراک عدالت فرادست نسبت به زیردست، مبتنی بر بیانات امام علی(ع) در نهجالبلاغه است؛ لذا با استفاده از شیوه تحلیل مضمون، متن نهجالبلاغه با منطق توقعِ بجای فرادست از زیردست نسبت به ادا کردن حقوق خود شناسهگذاری شد. براساس یافتههای پژوهش در مجموع 202 شناسه مشخص، و در قالب 28 مضمون پایه، ادراک عدالت در فرادست بهعنوان مضمون فراگیر و چهار مضمون سازماندهنده «وفاداری»، «خیرخواهی برای فرادست و مجموعه»، «پذیرش دعوت و اقبال» و «اطاعت» ساماندهی شد. نتیجه پژوهش ایجاد شاخصهایی برای عملیاتیسازی این ادراک در میان فرادستان است که میتوان برای بررسی ارتباط این مفهوم با دیگر مفاهیم حوزه سازمان در قالب متغیر مستقل، وابسته و یا تعدیلگر استفاده کرد.
عوامل عدالت سازمانی,حق و تکلیف از دیدگاه امام علی(ع),ادراک عدالت در فرادست,تحلیل مضمون از دیدگاه امام علی(ع)
https://im.ihu.ac.ir/article_204957.html
https://im.ihu.ac.ir/article_204957_028b67f7937f4eaf6c926a082461fc69.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
بررسی تطبیقی راهبردهای تغییر در عصر پیامبر اسلام(ص) و دوران معاصر بهمنظور پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی
133
160
FA
صادق
یزدان پناه
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
sadyazdanpanah@gmail.com
امیر
احسانی
دکترای مدیریت منابع انسانی، مدرس دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
ehsani.mmaster@gmail.com
تاکنون نظریهپردازان، راهبردهای گوناگونی برای مدیریت تغییر ارائه کردهاند و در مطالعات مدیریت اسلامی به مدیریت عصر پیامبر در پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی اشاراتی شده است. در این تحقیق با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها و روششناسی فراتحلیل برجستهترین مقولههای اصلی، شرایط علّی، زمینهای، واسطهای، راهبردها و پیامدهای مورد مطالعه استخراج شد و به تأیید گروه دلفی شامل استادان حوزه و دانشگاه رسید. سپس با بررسی مقایسهای راهبردهای تغییر در عصر پیامبر(ص) و دوران معاصر، مشابهتها و تفاوتهای این راهبردها شناسایی و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از شناسایی ده عامل اصلی در بررسی راهبردهای تغییر در دوره پیامبر(ص) و راهبردهای تغییر در قرن بیستم است که این دگرگونیها عبارت است از: دگرگونی در سطح نهادها و ساختها، نهادهای حکومتی و سیاسی، نهادهای حقوقی، نهاد خانواده، نهادهای تعلیم و تربیت، نهادهای اقتصادی، دگرگونی در سطح سازمانها و پایگاههای اجتماعی، دگرگونی در سطح رفتارهای معمول، دگرگونی در سطح فرهنگ و دگرگونی در سطح اعتقادات. بهطور کلی تغییر مبانی در دوران معاصر بر اساس لذات و نیازهای انسانی است؛ این در حالی است که مبانی تغییر در دوره پیامبر(ص) بر احکام و حدود اسلامی مبتنی است.
ارزشها و هنجارهای اسلامی,راهبردهای عصر پیامبر,راهبرد دوران معاصر,راهبرد تغییر در عصر پیامبر(ص)
https://im.ihu.ac.ir/article_204958.html
https://im.ihu.ac.ir/article_204958_03254fd5c9a18fac1198bfc1a4b49f84.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
تحلیلی اکتشافی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله در راستای ارائه الگوی رونق تولید
161
186
FA
رحمان
غفاری
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران، ساری
rghaffari63@gmail.com
محمد مهدی
احمدیان دیوکتی
دکتری مدیریت، گرایش سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه مازندران
ahmadianmehdi@yahoo.com
مسعود
احمدی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران، ساری
m.ahmadi4502@iausari.ac.ir
یکی از وظایف رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران، تعیین سیاستهای کلی نظام است. نامگذاریها و تعیین شعارهای سال را میتوان یکی از جلوههای تعیین سیاستهای کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست. در همین راستا، سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری، سال «رونق تولید» نام گرفته است. در این مقاله با روش دادهبنیاد بیانات مقام معظم رهبری طی سه دهه گذشته در زمینه "رونق تولید" در سه مرحله شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب 28245 شناسه باز، 199 مفهوم و 32 مقوله اصلی و با محوریت «حماسه تولید» بهصورت الگویی مفهومی ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد افزایش اشتغال، رشد اقتصادی پایدار، افزایش تابآوری اقتصادی، افزایش عزت و نشاط ملی، توسعه صادرات و افزایش عدالت اجتماعی از پیامدهای تحقق رونق تولید است. نوآوری پژوهش کمک به سیاستگذاران اجرایی است تا با توجه به منویات مقام معظم رهبری بهصورت نظاممند به تصمیمگیری در عرصه رونق تولید اقدام کنند.
حماسه تولید,رونق تولید,تاب آوری اقتصاد
https://im.ihu.ac.ir/article_204959.html
https://im.ihu.ac.ir/article_204959_0239c6ad5a358aa99e6c1692edfd8527.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
چکیده عربی مقالات زمستان 98
188
194
FA
غلامحسین
باقری مهیاری
امام حسین علیه السلام
gbagheri@ihu.ac.ir
تمکن سلطة الأخلاق المهنیّة أن تساعد بمقدار الأخذ بالعین إلی المنظّمة نجو إنخفاض النزاعات و الإشتباکات التنظیمیّة و النجاح فی ثبووت الأهداف. یلعب أعضاء الهیئة العلمیّة علی مثالیّة القدوة و النموذج للطلّاب جنب دورهم العلمیّ دوراً أخلاقیّاً ممسوساً أیضاً. بهذه العلّة قد کتبت النظامات علی عنوان بطاقات الهویّة الأخلاقیّة بأکثر الجامعات و مؤسّسات التعلیم العالی. بینما تکون الجامعات التنظیمیّة بالعنایة إلی الأهداف و رسالتها الخاصّة التی تتولّی بما فتمتّع الحالة الخاصّة فی مجال المبانی الأخلاقیّة لها أیضاً. تمّت هذه الدراسة إلی الهدف للإیصال إلی القدوة التامّة لمدلول أخلاق الإساتذة المهنیّة فی الجامعات التنظیمیّة مع الإقتراب الحالیّ و منهج التحلیل فی المحتوی و إفادة من أداة الإلکترونیّ «أطلس تی» اللینة. قد جرت المحادثة إلی الخبراء منهم الأساتذة و مدراء الجامعات التنظیمیّة المختارة لثبوت هدف الدراسة بعد دراسة الآداب فی خیازات الأخلاق المهنیّة و الجامعات التنظیمیّة. و قدّمت بتحلیل المعلومات قدوة الأخلاق المهنیّة لأعضاء الهیئة العلمیّة فی الجامعات التنظیمیّة بستّة الأبعاد فهی الأهلیّة التعلیمیّة، و الأهلیّة الدراسیّة، و الأهلیّة التربویّة الثقافیّة، و الأهلیّة التنفیذیّة، و الأهلیّة الإلتزامیّة و الأهلیّة للخدمات المستشاریّة. إنّ ستّة الأبعاد هذه فد أمست تحت إثنی عشر عنصراً سبباً و 53 مؤشّرة تواطؤاً ثمّ شرّحت، و فی النهایة رسّمت شبکة المحتویات.
الأخلاق المهنیّة لأساتدة جامعة الإمام الحسین(ع) الجامع,أعضاء الهیئة العلمیّة فی جامعة الإمام الحسین(ع) الجامع,الجامعة التنظیمیّة و الأسباب و خصائص الأساتذة المهنیّة.
https://im.ihu.ac.ir/article_205768.html
https://im.ihu.ac.ir/article_205768_4289bb0408a3c132e19e0d867ed59822.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
27
4
2020
01
21
چکیده لاتین زمستان 98
195
199
FA
قاسم
قنبری خانقاه
دکترای مطالعات فرهنگی، گروه زبانهای خارجی، دانشکده مدیریت و منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
ghteachergh@yahoo.com
The dominance of professional ethics can significantly help organizations reduce organizational challenges and succeed in achieving their goals. Faculty members who play their academic roles at universities, can also play a critical ethical role as models for their students. For this reason, codes of ethics have been developed in many universities and higher educational institutes. In the meantime, organizational universities, having special aims and missions, hold specific status with regard to ethical principles. This research is aimed at proposing a comprehensive model for conceptualizing professional ethics of the professors of the organizational universities through qualitative approach and thematic analysis using Atlas T software. Having reviewed the literature on professional ethics and organizational universities, the researchers interviewed some experts including professors and managers of selected organizational universities. Analysis of the data resulted in the professional ethics model of faculty members of organizational universities containing six dimensions of educational competence, research competence, cultural-educational competence, administrative competence, commitment competence and advisory competence. These six dimensions are categorized and described under twelve components and 53 indicators. Finally the thematic network is designed.
professional ethics of the professors of Imam Hussein Comprehensive University,faculty members of Imam Hussein Comprehensive University,organizational universities,the professional components and characteristics of professors
https://im.ihu.ac.ir/article_205770.html
https://im.ihu.ac.ir/article_205770_05e259efa508a2f297f547c3ab7e3ab6.pdf