دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
مدیریت جهادی، چالشها و الزامات
9
39
FA
محمدرضا
سلطانی
امام حسین علیه السلام
mrs-soltan@yahoo.com
این پژوهش با هدف شناسایی چالشها و الزمات مدیریت جهادی در کشور انجام شده است. به همین منظور در این تحقیق از یک سو سعی شده است ضمن شناسایی چالشهای فرا روی مدیریت جهادی، نسبت به شناسایی و طبقهبندی آنها و آسیبها در سه شاخه ساختاری، رفتاری و زمینهای اقدام شود و از سوی دیگر الزامات تحقق مدیریت جهادی در چهار بعد رویکردی، مدیریتی، انسانی و ساختاری مشخص گردد. روش این تحقیق از نوع کاربردی، و به لحاظ ماهیت از جنس پیمایشی ـ توصیفی است. در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها توسط استادان دانشگاه و خبرگان تحقیق مورد تأیید قرار گرفت که روایی پرسشنامه چالشها 85/0 و پرسشنامه الزامات 88/0 بهدست آمد. در این تحقیق به منظور رتبه بندی و تعیین اهمیت ابعاد و شاخصها در دو بخش چالشها و الزامات از آزمون تکرار مجدد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را دو طیف از مدیران و کارشناسان نهادهای انقلاب اسلامی و دستگاه های فرهنگی تشکیل می دهند. نتایج نشان می دهد که به ترتیب چالشهای رفتاری (29/89)، زمینهای (42/85) و ساختاری (95/81) از اهمیت بسیاری برخوردار، و لازم است بهگونهای شایسته مدیریت شود. در بخش الزامات اجرای مدیریت جهادی نیز به ترتیب الزامات مدیریتی (15/89)، انسانی (87/81)، رویکردی (37/79) و ساختاری (40/76) از اولویت 1 تا 4 برخوردار است. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی به منظور دستیابی به مدیریت جهادی و انقلابی در سازمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بویژه ارگانهایی که از پیشینه نهادی برخوردار بودند، ارائه شده است.
مدیریت جهادی و الزامات آن,مدیریت نهادی و مدیریت انقلابی,نهادگرایی و چالشها و الزامات آن
https://im.ihu.ac.ir/article_201798.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201798_1cba992901ea4e0cf5fd63ac4a9de104.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
الگوی صدور دستور در نامه 46 امام علی (ع)
41
55
FA
سیدعبدالرضا
حسینی
امام حسین علیه السلام
ahoseiny@ihu.ac.ir
در این مقاله نامه 46 حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام با روش تفسیری و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. سؤالات پژوهش عبارت است از: نکات مدیریتی در این نامه کدام است؟ الگوی صدور دستور بر اساس مطالب نامه چگونه است؟ با بررسی این نامه و مطابقت مطالب آن با برخی متون رایج مدیریت، نکات مدیریتی فراوانی مشاهده شد که یاد خدا در همه حال، حفظ دین، توجه به محیط داخلی و خارجی در مدیریت، ایجاد انگیزه در مدیران رده پایینتر، شناخت رفتارهای مطلوب و نامطلوب و پیامدهای آنها، رعایت اخلاق اسلامی مانند فروتنی و گشادهرویی در مدیریت، اثربخشی سبک رهبری، رعایت مناسبات انسانی مبتنی بر عدالت و برابری، روحیه خدمتگزاری و... از جمله آنان است. مدیران جامعه اسلامی با رعایت این نکات میتوانند مدیرانی موفق باشند و در جهت تعالی سازمان و جامعه نقش مهمی ایفا کنند.
نهج البلاغه و مدیریت,مدیریت اسلامی براساس نهج البلاغه,سبک رهبری و مدیریت اقتضایی,جنبه های عملی مدیریت اسلامی
https://im.ihu.ac.ir/article_201799.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201799_7f1ba626415e040752a6c607582d769a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
تدوین الگوی کیفیت خدمات در مدیریت مسجد
57
78
FA
رسول
عباسی
قم خیابان پیام نور ، کوچه یکم، پلاک هجده
r.abbasi@hmu.ac.ir
حسن
عابدی جعفری
hajafari@ut.ac.ir
غلامرضا
طالقانی
gtalghani@ut.ac.ir
ابوالحسن
فقیهی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
این تحقیق با هدف شناسایی عناصر الگوی کیفیت خدمات در مسجد صورت گرفته است که بخش خروجی سیستم عملکرد اثربخش مسجد را تشکیل میدهد. روش تحقیق در طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش مبتنی بر الگوی تحقیق کیوی و کامپنهود مفهومسازی عملی جدا و روش تأیید الگوی تدوینشده در این تحقیق، روش دلفی است. گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی انجام شده است. در این پژوهش، ابعاد اصلی کیفیت خدمات مسجد، که مورد شناسایی قرار گرفت، عبارت است از تعامل، قابلیت اطمینان برگزاری نماز، در دسترس بودن، کیفیت مجریان، و محسوسات و تنوع. در ادامه، بُعد تعامل به نه شاخص، بُعد قابلیت اطمینان برگزاری نماز به پنج شاخص، بُعد در دسترس بودن به چهار شاخص، بُعد کیفیت مجریان به چهار شاخص، بُعد محسوسات به نه شاخص و بُعد تنوع به پنج شاخص تجزیه شده است. طبق نظر خبرگان و با کمک آزمون رتبهبندی فریدمن، مهمترین و تأثیرگذارترین عامل در کیفیت خدمات مسجد، کیفیت برگزاری نماز است و ابعاد محسوسات و تنوع، کمترین اهمیت را در این الگو دارد.
کیفیت خدمات مسجد,مدیریت اسلامی,مدیریت مسجد,اثربخشی در مدیریت مسجد
https://im.ihu.ac.ir/article_201800.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201800_bb035b10b47fcb37255a4ba5e5ccf55f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
تحلیل نتایج رفتار (بخل، میانه روی، اسراف) براساس ادبیات اسلامی
79
112
FA
منصور
صادقی مال امیری
تهران، بزرگراه شهید بابایی، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی
sadmansoor@gmail.com
این پژوهش با هدف مشخص کردن نتایج بخل، میانهروی و اسراف انجام پذیرفت. برای دستیابی به این مهم، مفاهیم بخل، میانهروی و اسراف بر اساس متون اسلامی مورد مطالعه قرار گرفت که حاصل آن دستیابی به نتایج هر کدام از رفتارهای بخیلانه، مسرفانه و میانهرو است. نتایج رفتارهای سهگانه در قالب یک الگوی سنجش چهار سطحی متشکل از مفاهیم (بخل، میانهروی و اسراف)، ابعاد (فردی ـ اجتماعی)، عوامل (دنیوی - اُخروی) و شاخصها، سازماندهی شد. برای رفتارهای سهگانه، 140 نتیجه بهدست آمد. از نظر کمی، بخل 31%، میانهروی 43% و اسراف 26%، نتایج را به خود تخصیص میدهد. از مجموع نتایج، 83% فردی و 17% اجتماعی است. همچنین از مجموع نتایج، 81% دنیوی و 19% اخروی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که نه تنها بیشتر نتایج هر کدام از رفتارهای سهگانه فردی است (بخل با نتایج فردی 84%، میانهروی با نتایج فردی 82% و اسراف با نتایج فردی 84%)، بلکه همانطور که الگوی ساختاری تحقیق نشان میدهد، همه نتایج هر کدام از رفتارهای سهگانه چه در دنیا (تحت تأثیر نتایج دنیوی اجتماعی) و چه در آخرت (تحت تأثیر نتایج فردی دنیوی و نتایج اجتماعی اخروی) نهایتاً به خود فرد یعنی عامل رفتار بر میگردد.
بخل و میانه روی و اسراف در زندگی فردی و اجتماعی,ابعاد فردی و اجتماعی اخلاق اسلامی,سبک زندگی اسلامی بر اساس اخلاق
https://im.ihu.ac.ir/article_201801.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201801_9792029a6bf72197fd9191f59a518e3c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
بررسی میزان تحقق ابعاد مدیریت ارتباط با ارباب رجوع براساس اندیشههای مدیریتی حضرت علی(ع)
113
129
FA
منصور
رحمتی
اصفهان- شهرضا-میدان شادمند- فرعی32- پ28
m_rahmati_2007@yahoo.com
مریم
رحمتی
mrahmati111@yahoo.com
این پژوهش به بررسی ابعاد مدیریت ارتباط با ارباب رجوع (CRM) بر اساس اندیشه های مدیریتی حضرت علی(ع) در نامه 53 کتاب نهج البلاغه و میزان تحقق آنها در ادارات دولتی شهرستان شهرضا پرداخته، و الگویی پنج بعدی شامل عدالت، پیگیری، مدارا، صبر و حسن خلق ارائه کرده است. روش بررسی اطلاعات به صورت کتابخانهای و اسنادی و منبع اصلی آن نهجالبلاغه با شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی این ابعاد پرداخته است.
CRM,عدالت و پیگیری کار مردم در ادارات,مدارا و صبر و حسن خلق در برخورد با مراجعان,مدیریت اسلامی و مشکلات جامعه امروز
https://im.ihu.ac.ir/article_201802.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201802_577000187784bf31412202ed815edc17.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
ارزیابی شاخص افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و بررسی ارتباط این شاخص با عملکرد مالی بانکها در ایران ( تحت رویکرد اسلامی)
131
149
FA
غلامرضا
کرمی
ghkarami@ut.ac.ir
زهره
قیومی
تهران- پاسداران- میدان حسین آباد- خیابان جوانشیر- پ 41- واحد 17- زهره قیومی
zghayomi@yahoo.com
علی
ابراهیمی کردلر
ali20gol@yahoo.com
در این مقاله ابتدا سطح ایفای مسئولیتپذیری اجتماعی ـ اسلامی بانکها در ایران نسبت به آنچه در سطح بین الملل مورد انتظار است، بررسی میشود و سپس با استفاده از شیوه تحلیل واریانس، رابطه بین سطح افشای مسئولیتپذیری اجتماعی ـ اسلامی و عملکرد مالی بانکها مورد مطالعه قرار میگیرد. نتایج نشان داد که بانکها در ایران به طور مناسبی به ایفای مسئولیتهای اجتماعی ـ اسلامی نمیپردازند و نیز ایفای این مسئولیتها بر عملکرد مالی آنها تأثیری ندارد.
بانکداری اسلامی و عملکرد مالی,مسئولیت پذیری اجتماعی ـ اسلامی بانکها در ایران,بانکداری اسلامی در ایران
https://im.ihu.ac.ir/article_201803.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201803_b26afab6eeb3b3d28874b226f499ec6b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
طراحی و تبیین نظام مدیریت مالیات محلی با رویکرد اسلامی (شهرداری تهران)
151
183
FA
اله مراد
سیف
-
seif.1338@gmail.com
علیرضا
نادری خورشیدی
naderi@ihu.ac.ir
منصور
صادقی مال امیری
تهران، بزرگراه شهید بابایی، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی
sadmansoor@gmail.com
محبت
رئیسی
raisy244@gmail.com
نظام مدیریت مالیات محلی، نقش تعیین کنندهای در تأمین منابع درامد پایدار شهری ایفا میکند. این تحقیق بهدنبال معرفی مفاهیم، مرور ادبیات نظری، عوامل و شاخصهای کلیدی نظام مدیریت مالیات محلی با رویکرد اسلامی و در نهایت ارائه الگوی مفهومی نظام است. برای یافتن پاسخ سؤالات تحقیق، پرسشنامه توسط 130 نفر از مدیران و مسئولان امور مالیات محلی شهرداری تهران تکمیل شد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL در مورد سؤالهای تحقیق، آزمون به عمل آمد و الگوی پیشنهادی نیز با استفاده از شیوههای تحلیل عاملی و معادلات ساختاری تأیید شد. نتایج نشان میدهد که در نظام مالیات محلی مطلوب شهرداری تهران در بعد ورودیها سه عامل اهداف، راهبردها و سیاستهای منابع درامد مالیاتی در بعد فرایندها سه عامل فرایندهای مدیریتی، اصلی و پشتیبانی منابع درامد مالیاتی و در بعد خروجیها سه عامل کارایی، اثربخشی و رضایت ذینفعان درامد مالیاتی مهم است؛ بدین ترتیب و با عنایت به نارساییهای تأمین منابع درامدی و الزام قانونی برای دستیابی به چشم انداز و حاکمیت ارزشهای اسلامی در شهر تهران، باید نسبت به طراحی و اجرای نظام مطلوب درامدی اقدام لازم بهعمل آید. در همین راستا پیشنهادهایی نیز ارائه شده است.
شهر اسلامی و مدیریت اسلامی,وصول مالیات محلی برای اداره شهر,درامد پایدار شهرداری تهران,مدیریت شهری جامع با رویکرد اسلامی
https://im.ihu.ac.ir/article_201804.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201804_579c3edb9a4e2c210439c518608fff27.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه با رفتار شهروندی سازمانی
185
205
FA
سیدمحسن
علامه
dr_allameh@yahoo.com
حمیدرضا
بوستانی
اصفهان - میدان ازادی - دانشگاه اصفهان
boustani.hamid@gmail.com
در این پژوهش سعی شده است تأثیر عدالت سازمانی با تکیه بر آموزه های نهج البلاغه به همراه چهار بعد آن شامل عدالت توزیعی، رویه ای، بین فردی و اطلاعاتی به عنوان متغیر مستقل بر رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر وابسته بین کارکنان دانشگاه اصفهان مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش حدود 800 نفر از کارکنان بخش اداری دانشگاه اصفهان بودند که 170 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش عدالت سازمانی بر مبنای آموزه های نهج البلاغه از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه ارگان، و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون از نرم افزار Spss و رویکرد معادلات ساختاری از نرم افزار Amos استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عدالت سازمانی به طور کلی و سه بعد آن شامل توزیعی، رویه ای و بین فردی بر اساس آموزه های نهج البلاغه ارتباط مثبت و معنا داری با رفتار شهروندی سازمانی دارد؛ ولی ارتباط مثبت و معناداری بین عدالت اطلاعاتی و رفتار شهروندی سازمانی در این پژوهش مشاهده نشد.
رفتار شهروندی سازمانی,عدالت سازمانی و نهج البلاغه,مدیریت اسلامی و عدالت سازمانی
https://im.ihu.ac.ir/article_201805.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201805_34315b80b2f5e3eb5d5040773bec3895.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
شناسایی و رتبه بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مساجد تهران
207
232
FA
سید سجاد
میرغضنفری
mirghazanfari@isu.ac.ir
میثم
لطیفی
0000-0001-8158-1123
latifi@isu.ac.ir
عادل
آذر
تهران، بزرگراه چمران، پل گیشا
azara@modares.ac.ir
این پژوهش، مسجد را از نظر دانش مدیریت و موضوع ارزیابی عملکرد، مورد مطالعه قرار داده و در دو بخش نظری و عملی تنظیم شده است. در بخش نظری پس از مروری بر ادبیات پژوهش، شاخصهای ارزیابی عملکرد مساجد از منابع کتابخانهای مشخص شد و مورد پالایش قرار گرفت تا در شش مقوله اجتماعی، انتظامی، فرهنگی ـ آموزشی، عمرانی ـ اقتصادی، رسانهای (ارتباطی و تعاملی) و عبادی طبقه بندی شود. در بخش عملی نیز با توجه به شاخصهای منابع کتابخانهای و با استفاده از روش دلفی و توزیع پرسشنامه برای یازده نفر از خبرگان حوزه امور مساجد و بررسی نظر آنان به تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد مساجد پرداخته شد. در نهایت شاخصها در شش مقوله به تفکیک موضوعات با استفاده از شیوههای آماری SAW و TOPSIS و نتایج آنها رتبه بندی شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد مهمترین کارکرد مساجد، کارکرد فرهنگی ـ آموزشی و کم اهمیت ترین آن، کارکرد انتظامی است.
سنجش عملکرد مساجد,ارزیابی عملکرد مساجد,مسجد و مدیریت بخش عمومی
https://im.ihu.ac.ir/article_201806.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201806_fa6ae6d26984a4ab6176ad3232ce1d25.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
22
2
2015
06
27
تحلیل فقهی حقوق کارگر در جامعه اسلامی با رویکردی بر آرای امام خمینی(ره)
233
253
FA
علی
محمدیان
مشهد-دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی
alimohamadian64@gmail.com
محمدحسن
حائری
haeri-m@ferdowsi.um.ac.ir
حقوق کارگر و مباحث مربوط به آن از جمله اموری است که در نگاه اول به نظر میرسد برای نخستین بار در حقوق غرب مطرح شده است و در متون اسلامی و فقهی سابقه چندانی ندارد؛ لیکن مطالعه و تأمّل در منابع اسلامی نشان میدهد که قرنها پیش از به وجود آمدن مفهوم حقوق کار در غرب، اسلام با مطرح کردن حقوق بنیادین برای کارگر برای این قشر چنان منزلتی عظیم قائل شده است که در هیچیک از مکاتب بشری مشاهده نمیشود. این جستار با هدف اثبات این مدعا و بررسی گونههای حقوق کارگر در فقه امامیه، همچنین تبیین آرای ممتاز امام خمینی(ره) در این زمینه نگاشته شده است. بررسی دیدگاههای ایشان در مورد شأن و حقوق کارگر بویژه به این دلیل که به عنوان اسلامشناس و فقیهی حاذق، عملاً رهبری جامعه اسلامی را بر عهده داشتند در شناخت رویکرد حکومت اسلامی به حقوق کارگر از اهمیّت ویژهای برخوردار است.
کار و کارگر در اسلام,فقه و قانون کار,حقوق کارگر و فقه اسلامی
https://im.ihu.ac.ir/article_201807.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201807_19355ae099ace009c6c4f792f7bfbc94.pdf