دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
الگوی انگیزش انسان در سازمان از دیدگاه قرآن کریم
11
36
FA
سیامک
احمدنیا آلاشتی
امام حسین (ع)
sahmadnia@yahoo.com
ابوالفضل
محمدی
امام حسین (ع)
abdemotlagh@gmail.com
محمد
بازرگانی
امام حسین علیه السلام
m.bazargani@yahoo.com
مجتبی
اسکندری
امام حسین علیه السلام
dreskandari@iran.ir
این مقاله به دنبال این است تا با بهرهگیری از روش کیفی و استراتژی تحقیق رویش نظریه به نظریهای قرآنی در خصوص انگیزش انسان در سازمان دست یابد. مبنای تجزیه و تحلیل، آیات قرآن مجید و تعیین مضامین (کدها) بر اساس تفاسیر معتبر قرآن کریم است. در این پژوهش کل آیات قرآن کریم بررسی شد و حدود 700 آیه در مورد انگیزش انتخاب شد که به 287 کد یا مضمون ثانویه، 79 مفهوم و ده مقوله در پنج محور عوامل مؤثر بر انگیزه، روشهای مؤثر بر انگیزه، زمینهها و بسترهای مناسب برای ایجاد انگیزه، مقدمة پیامدی انگیزه و نتایج و پیامدهای ایجاد آن در قالب الگوی انگیزش طراحی شد. روایت الگو، که در واقع همان نظریه انگیزش در قرآن کریم است، بخشِ اصلی این مقاله است.
انگیزش در قرآن,تمایلات و گرایشهای متعالی در قرآن,روش دادهبنیاد (رویش نظریه),الگوی انگیزش
https://im.ihu.ac.ir/article_201778.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201778_abe07374cc08b99e12f00c79e391f4cb.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
واکاوی دلایل بنیادین خط مشی گذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران
27
56
FA
اعظم
میرزمانی
تهران
azmir990@yahoo.com
علی اصغر
پورعزت
0000-0002-1875-3479
تهران
pourezzat@ut.ac.ir
مجتبی
امیری
تهران
mamiri@ut.ac.ir
حسن
دانایی فرد
تربیت مدرس
hdanaee@modares.ac.ir
هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیر اسلام بر دلایل بنیادین خطمشیگذاری در پرتو تحلیل هرمنوتیک و تحلیل محتوای کیفی جهتدار است؛ برای این منظور، ابتدا با بررسی هرمنوتیکی دلایل بنیادین اقدام در جریان غالب ادبیات خطمشی، نتیجه میگیرد که بنیادیترین دلیل خطمشیگذاری عمومی (اصل منفعت)، اصلی لیبرالی است که بر مبنای مفروضات فایدهگرایانه درباره انسان و حکومت بنا شده است؛ سپس با استفاده از تم اصلی و مقولههای حاصل از هرمنوتیک به تحلیل محتوای آثار علامه جوادی آملی میپردازد و نتیجه میگیرد که دلیل اصلی خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی، اصل حق است. در این پژوهش برای سنجش قابلیت اعتبار و تأیید تحلیل به خبرگان مراجعه شد؛ همچنین برای تبیین دلیل بنیادین خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران، امکان انتقال یافتههای تحلیل، در معرض ارزیابی خبرگان قرار گرفت و این نتیجه بهدست آمد که بر اساس نظر برخی از خبرگان، دلیل اصلی خطمشی عمومی در جامعه ایران، اصل حقمداری است درحالیکه بخشی دیگر همچنان اصل منفعت را مورد اشاره قرار میدهند.
اشاعه خطمشی,فرهنگ و جامعه,اسلام و جامعه,لیبرالیسم و جامعه
https://im.ihu.ac.ir/article_201779.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201779_5279f7322a80558ec3f963efafd1f5eb.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
زمینههای رشد و تقویت اخلاق پاسداری از دیدگاه آیات و روایات
57
97
FA
محمدعلی
مشایخی پور
قران و حدیث
m.mashayekh68@yahoo.com
سید جعفر
حسنی
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)
karyak69@yahoo.com
حسین
سالمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز
hosseinsalemi52@gmail.com
این پژوهش با هدف بررسی و تبیین زمینه های رشد و تقویت اخلاق پاسداری از دیدگاه آیات و روایات انجام شده است. جامعه هدف آن پاسداران اسلام و انقلاب بویژه کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. هدف از آن شناساندن این زمینه ها و بسترسازی برای تقویت آنها است. روش تحقیق، کتابخانه ای است. با بررسی که در منابع اسلامی و آیات و روایات در این باره به عمل آمد، این نتیجه حاصل شد که زمینه هایی نظیر یاد خدا، توجه به شأن و جایگاه حقیقی انسان، نگاه امانت انگارانه به کار و مسئولیت، شناخت صحیح دنیا و آخرت، ولایت محوری، جهاد با نفس، تأمین مالی، ارتباط با شهیدان و درس آموزی از سیره و منش آنان، انس و ارتباط و اتصال قلبی با اهل بیت (علیهم السلام)، عملگرایی مدیران و مسئولان و... از جمله زمینه هایی است که باعث تقویت اخلاق پاسداری می شود.
دستاوردهای انقلاب اسلامی,حفاظت و صیانت,سپاه پاسداران,رسالت پاسداری,زمینههای اخلاق پاسداری
https://im.ihu.ac.ir/article_201780.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201780_6118970ed36b496445c0619acad37b1a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام
99
126
FA
پیمان
اخوان
مالک اشتر
peyman_akv@yahoo.com
سیدپیمان
خادم الحسینی
علم و صنعت
seyedpeymankhademalhosseini@yahoo.com
مدیریت دانش از عوامل موفقیت بسیاری از سازمانهای پیشرو در جهان امروز است. در زمینه مدیریت دانش اسلامی و از منظر اهل سنت آثاری هست که در آنها منابع مورد استناد، معدودی از آیات قرآن و یکی دو نقل قول از رسول اکرم(ص) بوده است. نیودن پژوهشی مستقل از دیدگاه شیعه با توجه به وجود آیات و احادیث بیشتر و کاربردیتر مروی از سایر معصومین(ع)، اصل امامت ولیعصر(عج) و اجتهاد، انگیزهای برای رفع شکاف موجود شد. هدف این پژوهش فراهم آمدن زمینهای برای بهرهمندی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی از یکدیگر است. روش این تحقیق، کیفی با رویکرد پژوهش فرایند چرخهای تحلیل است. نتایج کلی از مطالعات حاکی از همخوانی مدیریت دانش با مفاهیم و اصول اسلام است تا حدی که میتوان مفاهیم و پایههای مدیریت دانش را با استناد به قرآن، سنت و سیره معصومین(ع) و سایر منابع دانش اسلامی بازشناسایی و تعریف کرده و گسترش و توسعه داد و در راستای مدیریت دانش اسلامی مورد استفاده قرار داد. در همین راستا الگوی ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی عرضه شد. چنین مطالعهای نخستین بار به بررسی تطبیقی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی بر پایه احادیث و تبیین رابطه قرآن و علم بویژه دانش روز از دیدگاه منابع شیعی میپردازد. این پژوهش به عنوان کاری نو در زمینه مدیریت دانش با کاربردهای متعددی که در زمینههای مختلف مذهب شیعی نظیر آموزش، تبلیغ، دعوت اسلامی و... میتواند داشته باشد به دانش افزایی در زمینه های یاد شده منجر میشود.
مدیریت دانش,مدیریت دانش اسلامی,مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی,مدل ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی
https://im.ihu.ac.ir/article_201781.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201781_8f0f3b62cbc909fb358c31434704d4b6.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
بررسی نقش نگرش به گواهی برند حلال در خلق ارزش ویژه برند
127
149
FA
میثم
شیرخدایی
مازندران
shirkhodaie@umz.ac.ir
امیرحسین
نوری پور
تهران- ستارخان- خ تهران ویلا- خ فرخ کیش- نبش کوچه صفویان - پ13- واحد 3
ah_np@yahoo.com
امروزه تقاضا برای مواد غذایی حلال بین مسلمان و غیر مسلمانان دنیا بشدت در حال رشد است و بازار اروپا هم از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا شرکتهای زیادی به دنبال عرضه محصولات خود به بازار حلال هستند اما شرط ورود به این بازار دارا بودن گواهی حلال است. بنابراین در این تحقیق نقش نگرش به گواهی حلال بر خلق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داده که نگرش به گواهی حلال بر آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است اما اثر نگرش به گواهی حلال بر تداعی برند و وفاداری برند مواد غذایی حلال، تأیید نشد؛ همچنین در این پژوهش اثر درونی ابعاد ارزش ویژه برند مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج اثر آگاهی برند بر تداعی برند و کیفیت ادراک شده را تأیید کردند و همچنین اثر کیفیت ادراک شده بر وفاداری نیز تأیید شد. اما اثر آگاهی از برند و همچنین تداعی برند بر وفاداری برند مواد غذایی تایید نشد.
برند حلال در مواد غذایی,نگرش به گواهی حلال,ارزش ویژه برند در مواد غذایی,کیفیت در عرضه محصولات
https://im.ihu.ac.ir/article_201782.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201782_5d9e2908d932d5a0d12d0d5ba4a921f3.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
تأثیر فرهنگ خدمتگزاری بر پاسخگویی فردی و مسئولیت اجتماعی کارکنان با تأکید بر اخلاق کار اسلامی
151
175
FA
زهرا
حیدری زاده
ارومیه
adib1420@yahoo.com
محمد
حسنی
ارومیه
mhs_105@yahoo.com
ابوالفضل
قاسم زاده علیشاهی
0000-0002-1428-2411
شهید مدنی آذربایجان
ghasemzadee@yahoo.com
پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش فرهنگ خدمتگزاری در ارتقای سطح مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی در میان کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان شاغل در شرکت است که از میان آنها 246 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون اندازه گیری شده در الگوی مفهومی از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های تحلیل همبستگی میان متغیرهای پژوهش نشان می دهد که میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری، پاسخگویی فردی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار اسلامی (بجز مسیر فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در این پژوهش همچنین، نقش میانجی اخلاق اسلامی کار در روابط میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی و نیز فرهنگ خدمتگزاری و پاسخگویی فردی مورد تأیید قرار گرفت.
فرهنگ خدمتگزاری,اخلاق کار اسلامی,مسئولیت اجتماعی,پاسخگویی فردی
https://im.ihu.ac.ir/article_201783.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201783_6847f64ba442d08231fb04b2c7ffc819.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
تبیین مفهوم شادی در مدیریت اسلامی
177
204
FA
رویا
اسدی فرد
roya.asadifard@yahoo.com
این تحقیق با هدف پژوهش در مفهوم شادی و خوشحالی و کشف عوامل مؤثر بر آن بر اساس قرآن کریم از طریق به کارگیری"رویکرد یکپارچه روش تحقیق موضوعی قرآن کریم و نظریه داده بنیاد" انجام شد. نتایج پژوهش دو نوع نظریه شادی را عرضه میکند که عبارت است از نظریه شادی مطلق و نظریه شادی کاذب که هریک از آنها به ترتیب "الگوی شادی" و "الگوی ناشادی" را برای زندگی فرد به ارمغان میآورد؛ در این الگوها شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای هر یک از دو نظریه مشخص و عرضه شده است.
شادی و دین,اسلام,نظریه شادی مطلق,نظریه شادی کاذب
https://im.ihu.ac.ir/article_201784.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201784_d23d8d054d3ccd58fee67f199267d833.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
شناسایی و رتبه بندی معیارهای مؤثر بر مکان یابی مساجد
205
222
FA
عادل
آذر
تربیت مدرس
azara@modares.ac.ir
میثم
لطیفی
امام صادق علیه السلام
m.latifi@isu.ac.ir
مهدی
ترکمنی
امام صادق علیه السلام
torkamani@isu.ac.ir
آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته، مسئله مهم مکانیابی مساجد در شهرسازی و مدیریت شهری است؛ بدین منظور، پژوهش با دو سؤال اصلی پیگیری شده است: 1 ـ معیارهای مؤثر بر مکانیابی مساجد کدام است 2 ـ وزن هر یک از معیارهای مؤثر بر مکانیابی مساجد چقدر است؟ برای پاسخ به این سؤالات، ابتدا معیارهای مؤثر بر مکانیابی در پژوهشهای پیشین و آثار دینی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه برای وزندهی معیارها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. نتایج حاکی است که 20 معیار اصلی، ذیل چهار گروه معیارهای جمعیتی، مذهبی، شهرسازی و اجتماعی قابل طرح است. در زمینه گروه معیارها به ترتیب معیارهای مذهبی و شهرسازی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار شد. شعاع دسترسی، تراکم جمعیت و دسترسی آسان به عنوان مهمترین معیارها در مکانیابی مساجد اولویتبندی شد
مکان یابی مساجد,مدیریت اسلامی و مساجد,شیوه AHP,مدیریت شهری و مسجدسازی,شهرسازی و مسجدسازی
https://im.ihu.ac.ir/article_201785.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201785_21f4d6d868523de9881e4ab15e3478fd.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
منشور فرماندهی کارامد بر گرفته از نهج البلاغه
223
253
FA
اسماعیل
خان احمدی
امام حسین (ع)
e.khanahmadi@chmail.ir
سیدمصطفی
مدنی
امام حسین (ع)
madanii2007@yahoo.com
این تحقیق با عنوان «منشور فرماندهی کارامد در نیروی انتظامی از دیدگاه نهج البلاغه» تحت تأثیر اهداف متعالی نظام اسلامی در حوزه امنیت همه جانبه، نقش فرماندهی انتظامی در تحقق این اهداف، خلأ سبک و الگویی که با پیروی از آن بتوان با حداقل تلفات، زمان و امکانات موفق به کسب حداکثر نتایج شد، و از سوی دیگر تحت تأثیر از فرصتها و تهدیدات در محیط خارجی و قوتها و ضعفها در محیط داخلی است، مقاله بر آن است تا منشور فرماندهی کارامد را در ناجا با مطالعه اکتشافی از منبع گرانبهای نهجالبلاغه مشخص کند. این نوشتار، که نتیجه یک طرح پژوهشی است از حیث هدف، کاربردی و از حیث سطح تحلیل بر خوردار از ماهیتی توصیفی ـ استنباطی و از حیث رویکرد و طبقهبندی روش به روش کتابخانهای متکی است. دادههای مورد نیاز از راه مطالعات کتابخانهای و مراجعه به تارنماهای اینترنتی با استفاده از ابزار فیش، گردآوری شده است. این نوشتار با طرح پرسش اصلی تحقیق: «از دیدگاه نهجالبلاغه، منشور فرماندهی کارامد در نیروی انتظامی در راستای اجرای ماموریتها از چه اصولی برخوردار است؟»، پاسخی منطقی و مستدل عرضه، و با مطالعات اکتشافی و بهرهگیری از نظر خبرگان، اصول دوازدهگانهای برای منشور تدوین شده است. محققین بر این باورند که با نهادینه شدن منشور، ظرفیتهای پنجگانه (مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت، نرم، عمق بخشی داخلی و عمق بخشی خارجی) برای نظام سیاسی اسلام شکل خواهدگرفت که در راستای نهادینه شدن آن در پایان نوشتار، پیشنهادهایی در سه سطح عرضه شده است.
نهجالبلاغه و نیروهای نظامی,اهداف متعالی در منشور فرماندهی,نیروی انتظامی کارامد
https://im.ihu.ac.ir/article_201786.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201786_61c1a7b0de8e648e48f133feb06bfa6b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
21
2
2014
04
28
تبیین جایگاه سنت رزق و اعتقاد به آن در کسب و کار از دیدگاه قرآن کریم
255
287
FA
مصباح الهدی
باقری
امام صادق علیه السلام
mesbab@yahoo.com
مهدی
سپهری
امام صادق علیه السلام
mahdi1353sepehri@gmail.com
سعید
مسعودی پور
آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
s.masoodipoor12@gmail.com
در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم و با تأکید بر تفسیر المیزان، ابتدا به تبیین سنت رزق و ابعاد آن پرداخته شود. سه بعد برای الگوی مفهومی در نظر گرفته شد که رزق، رازق و مرزوق مقوله های اصلی را تشکیل میدهد. در مقوله اول موضوعاتی نظیر مصداقهای رزق، توصیفات رزق، دوگانهای رزق، قبض و بسط رزق و حکمت و عوامل آن تبیین شد. در مقوله دوم خداوند متعال به عنوان رازق حقیقی معرفی شد. در مقوله سوم موضوعات مختلفی نظیر رفتار مرزوقین در مقابل قبض و بسط رزق، آسیبهای رفتاری در بهرهمندی از نعمت و وظایف مرزوقین در مقابل بهرهمندی از رزق تبیین شد. در ادامه دو کارکرد سازمانی نهادینه شدن سنت رزق بیان شد. کارکرد نخست بر توجه به سنتهای الهی در برنامهریزیهای سازمانی در سطوح مختلف تأکید دارد. کارکرد دوم بازخوانی اصل رقابت به عنوان مبناییترین مفهوم در نظریههای مدیریت راهبردی مبتنی بر تفکر بازار است که برای تحلیل آن یک مسیر چهار سطحی پیشنهاد شد. سطوح این مسیر به ترتیب عبارت است از غایت شناسی، سنت شناسی، رابطه شناسی و روش شناسی. این نوشتار تا حدودی ناظر به سطح سنت شناسی است و البته در خصوص سطح رابطه شناسی اشاراتی برای تحلیل رابطه بین فردی انسانها در جامعه عرضه شد.
سنت رزق در قرآن کریم,کسب و کار و رزق,تفسیر المیزان,تحقیق موضوعی در قرآن
https://im.ihu.ac.ir/article_201787.html
https://im.ihu.ac.ir/article_201787_cd81e02759a4f7e7ba6f295000a6cfcc.pdf