ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران دولتی در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره)
انقلاب اسلامی دارای جایگاه والا با اهداف مشخص در تداوم انقلاب حضرت خاتم در نظام الهی است و نقش خواص و کارگزاران آن، منطبق با جریان نظاممند این مسیر است و تداوم انقلاب جز با مانایی مدیران در پناه رشد و تعالی آنان میسر نخواهد شد. این پژوهش که از نوع بنیادی و توصیفی ـ اکتشافی و بهدنبال استخراج "الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران" است. تحقیق، ناظر به شناسایی و معرفی مفاهیم، مقولهها و فرامقولههای رویش یافته از درون دادههای حاصل از بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در صحیفه 21 جلدی است که بهصورت تمامخوانی تا رسیدن به اشباع مورد مطالعه قرار گرفته است. از سه نوع شناسهگذاری (مفهومسازی) باز، محوری، انتخابی، 358 گزاره، 59 شناسه و مفهوم، 20 مقوله و 6 فرامقوله به نام متغیرهای علی، محوری، مداخلهگر، راهبردی، زمینهساز و پیامدی بهدست آمد. مفهوم «سواد انقلاب اسلامی» بهعنوان مقوله محوری انتخاب شد و عوامل مورد نظر مرتبط در الگوی بهدست آمده ارائه گردید. عوامل عبارت است از: بصیرت انقلابی، ایمان انقلابی و تعالیگرایی بهعنوان عوامل محوری؛ معنویتگرایی، خودسازی، آخرتگرایی و اسلامگرایی بهعنوان عوامل زمینهساز؛ روحیه انقلابی، عزم راسخ، انسجام انقلابی و تعهد انقلابی بهعنوان عوامل راهبردی؛ حافظ انقلاب، قانونمندی، عملگرایی، خدمتگزاری و مدیریت جهادی بهعنوان عوامل پیامدی؛ تفکر انقلابی و ویژگی انقلابی بهعنوان عوامل مداخلهگر؛ تفکر انقلابی و آگاهی انقلابی بهعنوان عوامل علی.
https://im.ihu.ac.ir/article_205650_07fca0eea28e89ecbc8dfb2726cc2240.pdf
2020-10-22
5
28
انقلاب اسلامی
سواد انقلاب اسلامی
مدیران دولتی
داده بنیاد
امام خمینی
محمدرضا
فاضلی
fazeli.mr57@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
AUTHOR
محسن
عامری
mohsen.amerishah@gmail.com
2
نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
زینالعابدین
امینی سابق
drsajadamini@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
AUTHOR
احسان
ساده
ehsan.sadeh@yahoo.com
4
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
AUTHOR
امام خمینی، سید روحالله، صحیفه بیستویک جلدی امام خمینی (ره).
1
امام خامنهای، سید علی، سایت مقام معظم رهبری.
2
استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1385)، نظریه مبنایی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3
اسکاچپول، تدا (1382)، دولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران، ترجمه محمدتقی دلفروز، فصلنامه مطالعات راهبردی، س ششم، ش اول، ش 19.
4
آرنت، هانا (1963م)، انقلاب؛ پنگوئن لندن، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرداد 1361.
5
بشیریه، حسین (1372)، انقلاب و بسیج سیاسی، تهران: دانشگاه تهران.
6
جمالزاده، ناصر؛ باباهادی، محمدباقر؛ فیضی، رضا (1397)، مؤلفههای مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 6، ش1.
7
حسرتی، مصطفی (1385)، مقدمهای بر روش کیفی نظریهسازی دادهبنیاد، فصلنامه زبان و زبانشناسی، س 2، ش 3.
8
داناییفرد، حسن (1384)، نظریهپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: راهبردی مفهومسازی نظریه بنیادی، دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور، دانشگاه شاهد، س 12، ش 11.
9
داناییفرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل (1383)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار اشراقی.
10
داناییفرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386)، راهبردهای پژوهشی کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد، مجله اندیشه مدیریت، س اول، ش 2: 69 ـ 97.
11
سجادیه، نرگس (1394)، نقد و بررسی رویکرد سواد اخلاقی از دیدگاه عاملیت انسانی، مجله پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، س 5، ش 2: 109 ـ 88.
12
سرینی واسولو (1387)، سواد رایانهای و اطلاعاتی: چالشهای پیشروی اطلاعرسانان مدرن در آستانه قرن بیستویکم، ترجمه حمیدرضا جمالی مهموئی، پیام کتابخانه، دوره نهم، 62 ـ 66.
13
سعیدی شاهرودی، علی و مرادی، عزیزمراد (1395)، بررسی و تحلیل نفوذپذیری انقلابهای توحیدی، فصلنامه امنیت ملی، س ششم، ش 22: 84 ـ 61.
14
صلواتیان، سیاوش؛ حق وردی طالقانکی، میثم و گودرزی، غلامرضا (1396)، الگوی رهبری شهید سید مرتضی آوینی در فعالیتهای رسانهای (1396)، مدیریت اسلامی، س 25، ش 4: 121 ـ 95.
15
عامری، محسن و فاضلی، محمدرضا (1398)، سواد انقلابی، قم: انتشارات بدرا.
16
کشتکار، مهران و نوروزی، خلیل (1395)، الگوی مفهومی دانشگاه اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س نوزدهم، ش 73: 23 ـ 1.
17
مبینی، محمد (1395)، طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مدیریت جهادی در راستای عینیت بخشیام القرای جهان اسلام، مدیریت اسلامی، ش 24: 160 ـ 137.
18
محمدی، یدالله (1380)، انقلاب اسلامی: ایدئولوژی، مفاهیم و کارکردها، فصلنامه مصباح، 6 ـ40.
19
محمدعلیزاده، اکبر (1397)؛ الگوی پاسداری از انقلاب اسلامی؛ مطالعه بیانات مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، س هشتم، ش 26: 70 ـ 47.
20
مشیرزاده، حمیرا (1382)، نگرشی اجمالی به نظریههای انقلاب در علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی و ریشههای آن، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، ج 1.
21
مطهری، مرتضی (1379)، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سال اخیر، تهران: صدرا.
22
میرجلیلی، حسین (1385)، سواد اطلاعاتی نگاهی به تحول مفهوم سواد در عصر اطلاعات، فصلنامه کتاب، 122 ـ 109.
23
نوروزی، خلیل؛ باقریکنی، مصباحالهدی؛ آزادیاحمدآبادی، جواد و نوروزی، محمد (1391)، ارتقای توان پویا در دانشکدههای مدیریت جمهوری اسلامی ایران، مورد مطالعه: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، ش 3: 423 ـ 446.
24
هانتینگتون، ساموئل (1392)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علم، چ 5.
25
منابع انگلیسی
26
Charmaz, C. (1990), “Discovering Chronic Tllness: Using Grounded Theory” , Social Science and Medicine, 30.
27
Coursool. M. (2005). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods Sage London: Beverly Hills.
28
Creswell, J. W.(2005), Educational Research : Planing, Conucting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Researchb (2nd edition).
29
Gee, J. P. 2007. Social Linguistics and Literacy: Ideology in Discourses.
30
Herman, B. (2007). Moral literacy. London:Harvard University Press, 302-313.
31
Martin,Patricia Y.& Turner, Barry A. (1986), Grounded Theory and Organizational Research, The Journal of Applied Behavioral Science, 22(2).
32
Peters, R.S. and Hirst, P. (1980). The Logic of education. Blackwell: London.
33
Sousa.C.A.A Headriks., P.H.J(2006),the need for grounded theory in developing a knowledge based view of organization research methods, Vol.9,No3,pp315-338.
34
Strauss, A. and Corbin, J. (1998), Basics of Qualitative Research: Grouned Theory Procedures and Technique (2nd Edition), Sage, Newbury Park, London.
35
Yvonne, E. D. (2001). A synthesis technique for grounded theory data analysis. Journal of Advanced Nursing, 654-663.
36
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین الگوی نهاد تمدنساز، مبتنی بر تحلیل محتوای بیانیه گام دوم انقلاب
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را میتوان بهعنوان یک سند چشمانداز دقیق، مبتنی بر آرمانهای اسلامی و نقشه راهی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی دانست که با مطالعه دقیق آن، میتوان الگوی مدونی را برای یک نهاد اسلامی و با نگاه تمدنی استخراج کرد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی نهاد تمدنساز، مبتنی بر تحلیل محتوای متن بیانیه گام دوم انقلاب و براساس روش تحلیل محتوای کیفی است که در گام اول، متن بیانیه توسط پژوهشگر بهصورت دقیق و مداوم مطالعه، و با روش تحلیل محتوای کیفی آن، مؤلفهها و مقولههای مرتبط با متغیر اصلی استخراج و دستهبندی، و در گام دوم با استفاده از روش گروه کانونی متغیرها بهصورت الگوی مفهومی ترسیم شد و اعتباربخشی آن نیز صورت پذیرفت. مؤلفههای این الگو شامل پیشایندها و شرایط علی، اصول و اقتضائات، آسیبها و موانع و راهبردها است که از متن مورد نظر استخراج شد. در موضوع این مطالعه، اصول و اقتضائات شامل بسترهای تحول و تعالی نهادی، معنویت و ویژگیهای سرمایه انسانی همتراز است. در این مسیر موانع و آسیبهای بیرونی و درونی شناسایی شد و در نهایت بیان راهبردهاست که ناظر به سؤال «چه باید کرد؟!»، و جزء تجویزی الگو است.
https://im.ihu.ac.ir/article_205649_e5225ddf5e7996f2efa00ae16f0416b5.pdf
2020-10-22
29
61
بیانیه گام دوم انقلاب
مقام معظم رهبری
تحلیل محتوای کیفی
گروه کانونی
نهاد تمدنساز
غلامرضا
گودرزی
rgodarzi@yahoo.com
1
استاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام ، تهران، ایران
AUTHOR
صادق
حسنی مقدم
sadegh140@chmail.ir
2
نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت سیستم دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رسول
نوروزی
r.norouzi@mail.um.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مرتضی
سلطانی
pelekanearsh@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، نیشابور، ایران
AUTHOR
امام خامنهای، سیدعلی، بیانات، دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای. قابل بازیابی در: Khamenei.ir
1
الهامی، علی و خدیجه سلطانی (1397)، نظامسازی، نهادسازی و تمدن نوین اسلامی، فصلنامه تمدن نوین اسلامی و دینپژوهی، س اول، ش 1: 145 ـ 127.
2
ایروانی، محمدجواد (1377)، نهادگرایی و جهاد سازندگی، اداره کل روابط عمومی جهاد سازندگی.
3
ایروانی، محمدجواد (1391)، طراحی مفهومی الگوی استخراج ویژگیهای نهادی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی، تهران: مرکز راهبردی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی. برزویی، محمدرضا و جهانگیر فیضآبادی، احمد (1397)، ظرفیتشناسی رویکرد راهبردی و آیندهنگارانه به آموزه مهدویت در بستر تمدن نوین اسلامی، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 12، ش 1: 122ـ81.
4
تبریزی، منصوره (1391)، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﯿﻔﯽ از ﻣﻨﻈﺮ روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﻗﯿﺎﺳﯽ و اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ، فصلنامه علوم اجتماعی، ش 64: 138ـ105.
5
ترابی، یوسف و مؤمنی، سیدعلی (1397)، بررسی نقش پیشرانی نیروی انتظامی در تحقق تمدن نوین اسلامی، فصلنامه پژوهشهای دانش انتظامی، س بیستم، ش 2: 118 ـ 85.
6
تقویپور، محمدرضا و صلواتیان، سیاوش (1394)، الگوی خانواده تراز اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س هیجدهم، ش 69: 37 ـ 5.
7
جبارپورچاری، محمد (1393)، در تکاپوی بهشت زمینی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
8
جعفری، محمدتقی (1373)، فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
9
جمعی از نویسندگان (1387)، جزوه تشکیلات اسلامی با بهرهمندی از نظرات شهید بهشتی، تهران: دفتر مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، ش 24.
10
جمعی از نویسندگان (1394)، درسنامه تربیتی، مهارتی و تشکیلاتی، تهران: انتشارات روزنامه جوان.
11
جهانبین، فرزاد و معینیپور، مسعود (1393)، فرایند تحقق تمدن اسلامی از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای، فصلنامه علمی، پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، س یازدهم، ش 39: 46 ـ 29.
12
خرمشاد، محمدباقر و آدمی، علی (1388). انقلاب اسلامی، انقلاب تمدنساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدنساز، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، ش 6: 188 ـ 161.
13
خزائی، علی و همکاران (1396)، مؤلفههای نیل به تمدن نوین اسلامی در آثار و اندیشههای امامین انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات دانش راهبردی، ش 29: 52 ـ 29.
14
خسروانی، عباس و عینالقضاتی، پیمان (1398)، ﻧﻘﺶ ﻋﻠﻢ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﻤﺪنﺳﺎزی ﻧﻮﯾﻦ اﺳﻼﻣﯽ از دﯾﺪﮔﺎه آﯾﺖالله خامنهای، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ داﻧﺶ اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﭘﻠﯿﺲ اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰی، س ﻧﻬﻢ، ش 2: ـ 89. پناه، خسرو (1396)، متن مصاحبه در ویژه نامه فلسفه اسلامی و تمدن نوین اسلامی، تهران: انتشارات مرکز مطالعات راهبردی ناجا.
15
رجبیدوانی، محمدحسین و خزاعی، علی (1394)، تمدن نوین اسلامی مؤلفه اثرگذار بر استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی، ص 208 ـ 223.
16
رحمانی، محمدعلی (1396)، ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ در ﺗﺤﻘﻖ دوﻟﺖ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ ﻓﮑﺮی اﻣﺎم ﺧﺎﻣﻨﻪای (ﻣﺪﻇﻠﻪاﻟﻌﺎﻟﻰ)، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، س چهاردهم، ش 40: 64 ـ 37.
17
رحیمینسب، مهدی و همکاران (1396)، تبیین الگوی مطلوب حرکتهای جهادی در راستای مقابله با فقر و محرومیت با تأکید بر اجتماعمحوری و توانمندسازی، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س بیستم، ش 77: 111 ـ 89.
18
رمضانیان، شعبانعلی (1391)، نقش بسیج در حفظ و تقویت ماهیت نهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س پانزدهم، ش 55: 134 ـ 111. سالاری، محمدمهدی (1391)، جایگاه واژهسازی و نهادسازی در تأسیس تمدن بزرگ اسلامی، مجموعه مقالات همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی)، تهران: نهضت نرمافزاری. سرپرست سادات، سیدابراهیم (1397)، بایدهای فرهنگی، نظری و ساختاری شکلگیری تمدن اسلامی ایرانی، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، س پانزدهم، ش 52: 74 ـ 51. سلطانی، محمدرضا (1393)، مدیریت جهادی، چالشها و الزامات، فصلنامه علمی، پژوهشی مدیریت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س بیستودوم، ش 2: 39 ـ 9.
19
شریعتی، علی (1359)، تاریخ تمدن، تهران: چاپ پخش.
20
شهبازی، محمدمهدی و کریمی ساداتمحله، مهران (1394)، تبیین شاخصها و وظایف دولت اسلامی(دولت مقدمهساز تمدن نوین اسلامی) از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی، تهران: دانشگاه شاهد.
21
صادق، محمدهادی و امیری، مجتبی (1394)، اولویتبندی شایستگیها و ویژگیهای کارکنان نهادهای انقلابی با رویکرد ارزشی، فصلنامه پژوهشهای منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س هفتم، ش 1: 135 ـ 113.
22
عبدالملکی، هادی و همکاران (1397)، نظریه گذار تمدنی به مثابه راهبردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی با تأکید بر بیداری اسلامی، دو فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره 1، ش 1: 151 ـ 115.
23
عزتی، امیرحسن و همکاران (1399)، مؤلفههای تمدن نوین اسلامی و الزامات شکلگیری و ثمرات آن مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی، پژوهشی مدیریت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س بیستوهشتم، ش 1: 32 ـ 12.
24
فرهی، علی و همکاران (1395)، طراحی الگوی فرهنگ جهادی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س هشتم، ش 2: 83 ـ 53.
25
فوزی، یحیی و صنمزاده، محمودرضا (1391)، تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)، فصلنامه علمی، پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، س سوم، ش 9: 40 ـ 7.
26
کرسول، جان. دبلیو (1394)، ترجمه حسن داناییفرد و علی صالحی، طرح پژوهش (رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی)، تهران: انتشارات کتاب مهربان.
27
گودرزی، غلامرضا (1394)، الگوسازی ویژگیهای نیروی انسانی در راستای تحقق تمدن زمینهساز؛ برداشتی از روش متدولوژی سیستمهای نرم(SSM)، فصلنامه علمی، پژوهشی مشرق موعود، س نهم، ش 34.
28
محمدی، سید محمدحسین (1387)، اصول و ضوابط حاکم بر سیر تمدنها، تاریخ در آیینه پژوهش، ش 20.
29
محمدیان، محمد و شهسواری، هادی (1397)، فصلنامه پژوهشهای منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س دهم، ش 4: 100 ـ 75.
30
مطهری، مرتضی (1368)، مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا.
31
مطهری، مرتضی (1379). نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، تهران، انتشارات صدرا
32
معین، محمد، (1390)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
33
مقیسه، رضا و همکاران (1397)، علائم پیدایش تمدن نوین اسلامی؛ هشداری برای ایجاد و تقویت سازمانهای تمدنساز، دو فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره 1، ش 1.
34
مؤمنیراد، اکبر و همکاران (1392)، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﻛﻴﻔﻲ در آﻳﻴﻦ ﭘﮋوﻫﺶ: ﻣﺎﻫﻴﺖ، ﻣﺮاﺣﻞ و اﻋﺘﺒﺎر ﻧﺘﺎﻳﺞ، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، س چهارم، ش 14: 222 ـ 187. مهری، کریم (1395)، دولت اسلامی براساس بیانات مقام معظم رهبری: روش نظریه پردازی داده بنیاد، دوفصلنامه دانش سیاسی، س دوازدهم، ش 2: 58 ـ 31.
35
منابع انگلیسی
36
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62, 107-115.
37
Knoepfel, Peter, Corinne, Larrue. Frédéric Varone. Michael Hill, (2007). public policy analysis, policy press
38
Selznic, Philip (1996). Institutionlism Old and new. Administrative Science Quarterly, vol.41. pp. 277 – 278.
39
Thomas, David R. (2006). A General inductive approach for qualitative data analysis . American Journal of Evaluation . Vol 27. No. 2
40
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان انتقادی نامههای امام علی علیهالسلام به عبدالله بن عباس
شناسایی گفتمان مدیریت اسلامی میتواند هم برای رهبران و هم برای افرادی که مسئولیتهای مدیریتی بخشی از جامعه را بر عهده دارند، بسیار راهگشا باشد. هدف این مقاله تحلیل گفتمان انتقادی نامههای امام علی به عبدالله ابن عباس است؛ بههمین دلیل با روش کیفی و با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی و تحلیل نامههای امام علی به عبدالله بن عباس حاکم بصره پرداخته شده است. این نامهها هفت عدد است و تحلیل گفتمان انتقادی در سه سطح انجام شده است. در سطح توصیف ویژگیهای مهم زبانشناختی نامهها بهمنظور شناسایی نظم گفتمانی حاکم بر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در تفسیر تلاش شده است که این نظم گفتمانی در پرتو ویژگیهای متنی و همچنین شرایط تولید این متون در دوره امام علی(ع) تفسیر شود. همچنین در سطح تبیین تلاش شده است تا رابطه نظم گفتمانی با متن و بستر اجتماعی ـ سیاسی آن تبیین شود. بهطور کلی یافتهها نشان میدهد که در نظم گفتمانی امام علی تنها یک پرکتیس یا عمل گفتمانی قابلشناسایی است و آن پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار است. امام علی در سطح پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار انواع مختلف گفتمانها را برای مفصلبندی نظم گفتمانی یا همان گفتمان مدیریت اسلامی در نامههایشان بهکار گرفتهاند. بهطور کلی شش گفتمان در مفصلبندی پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار برای تولید نظم گفتمان مدیریت اسلامی بهکار گرفته شده که عبارت است از: گفتمان مدیریت عدالتگرا و حقگو، گفتمان گشادهرویی مدیریتی، گفتمان مدارای مدیریتی، گفتمان سرنوشتگرا، گفتمان شهادتگرا و گفتمان دنیاگریزی.
https://im.ihu.ac.ir/article_205613_6da084f73906ecf3d80f318a7a180ce5.pdf
2020-10-22
63
98
نهجالبلاغه
امام علی(ع)
عبدالله ابن عباس
تحلیل گفتمان انتقادی
نظم گفتمانی
گفتمان مدیریت اسلامی
سیده مریم
موسویان
maryammousavian65@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
لیلا
نیرومند
2
نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نازنین
ملکیان
3
استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
ماندانا
صنیعی
4
استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
احمدخانی، مسعود (1379)، الگوسازی رفتار مدیران با توجه به نامههای حضرت امیر(ع) در نهجالبلاغه، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق.
1
مهرابى، امیرحمزه (1381)، مدیریت منابع انسانى از دیدگاه امام على(ع)، نشریه پاسدار اسلام، ش: 243 ـ 244.
2
آقا گلزاده، فردوس (1391)، توصیف و تبیین ساختهای زبانی ایدئولوژیک در تحلیل گفتمان انتقادی، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، د 3، ش 2: 1ـ 19.
3
آقا گلزاده، فردوس (1385)، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4
قرباننژاد، پریسا و عیسیخانی، احمد (1392)، الگوی شایستگی مدیران بر اساس نهجالبلاغه امامعلی(ع)، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، ش 15: 22 ـ17.
5
پهلواننژاد، محمدرضا و ناصریمشهدی، نصرت (1387)، تحلیل متن نامهای از تاریخ بیهقی با رویکرد معنیشناسی کاربردی «نامه سران تگیناباد به امیر مسعود»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم، ش 62.
6
جعفری، محمدتقی (1379)، حکمت سیاسی اسلام، تهران: بنیاد نهجالبلاغه.
7
خسروی، محمود (1387)، ملاکهای انتخاب و انتصاب نیروی انسانی در مدیریت اسلامی با تأکید بر نهجالبلاغه، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق.
8
دلشاد تهرانی، مصطفی (1379)، دلالت دولت: آییننامه حکومت و مدیریت در عهدنامه مالکاشتر، تهران: دریا.
9
سعیدی، سینا (۱۳۸۹)، مطالعه تطبیقی خصیصههای حاکم اسلامی از دیدگاه نهجالبلاغه و نظریههای مدیریت، همایش منطقهای علوم سیاسی و روابط بینالملل از دیدگاه اسلام، شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا.
10
سیدرضی (1318)، نهجالبلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
11
شرح نهجالبلاغه ابن ابى الحدید، ج 16: 142.
12
شکرانی، رضا؛ علامه، سیدمحسن و انجمنی، سمیه (1391)، مطالعه تطبیقی مهارت شنود مؤثر از دیدگاه قرآن و حدیث و دانش، مدیریت اسلامی، دوره 20، ش 2: 131 ـ 146.
13
صادقزاده قمصری، علیرضا (1391)، الگوهای نظری با صبغه ایرانی اسلامی: مروری روش شناختی بر تدوین سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت؛ نقشه راه طراحی و تدوین الگو، 11 ـ 10 خرداد، تهران: کتابخانه ملی.
14
صفایی، علی و سلطانی، بهروز (1395)، تحلیل گفتمان انتقادی نامه امام علی(ع) به معاویه، جستارهای زبانی دوره هفتم، ش 7 (پیاپی 35).
15
صفائی، علی و سلطانی، بهروز (1395)، دوماهنامه جستارهای زبانی، ش 7 (پیاپی 25): 49 ـ 23.
16
عربزوزنی، محمدعلی و پهلواننژاد، محمدرضا (1394)، بررسی ساختارگذرایی در خطبه بیستوهفتم نهجالبلاغه، براساس فرانقش تجربی نظریه نقشگرا، فصلنامه پژوهش نهجالبلاغه، س سوم، ش 9.
17
فرکلاف، نورمن (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه: فاطمه شایستهپیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعه و تحقیقات رسانهها.
18
فضائلی، مریم و نگارش، محمد (1390)، تحلیل خطبه پنجاهویکم نهجالبلاغه براساس طبقهبندی سرل از کنشهای گفتاری، مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، س چهلوسوم، ش پیاپی 3/86: 18 ـ 118.
19
محسنی، علیاکبر و پروین، نورالدین (1394)، بررسی گفتمان انتقادی در نهجالبلاغه، براساس نظریه نورمن فرکلاف (مطالعه موردی توصیف کوفیان)، پژوهشنامه علوی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س ششم، ش 2: 155 ـ 133.
20
ستودهنیا، محمدرضا و جانیپور، محمد (1391)، الگوی مدیریت بحرانهای سیاسی ـ اجتماعی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع) پژوهشنامه علوی، س سوم، ش 6.
21
محمودی، سعیده؛ چراغیوش، حسین و میرزاییالحسینی، محمود (1395)، تحلیل گفتمان ادبی خطبه جهاد، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، س چهارم، ش 16.
22
مهدویراد، محمدعلی و غروی، سعید (1391)، ملاک ارزیابی کارگزاران در نهجالبلاغه، فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم، ش 63.
23
نجفی، محمد؛ حکیمسفائی، هادی و یادمحمدزاده، پیمان (1388)، رهبری و مدیریت سازمان از دیدگاه اسلام. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
24
منابع انگلیسی
25
Blommaert, Jan and Chris Bulcaen.(2000) Critical Discourse Analysis, Annual Review of Anthropology, Vol. 29 (2000), pp. 447-466Published
26
Huckin, Thomas, Jennifer Andrus and Jennifer Clary-Lemon.(2012). Critical Discourse Analysis and Rhetoric and Composition. College Composition and Communication, Vol. 64, No. 1, Research Methodologies(September 2012), pp. 107-129
27
Deborah Lupton.(1995). Postmodernism and Critical Discourse Analysis,
28
Discourse & Society, Vol. 6, No. 2 (1995), pp. 302-304
29
van Dijk, Teun A.(1993). Principles of critical discourse analysis,Discourse & Society, Vol. 4, No. 2, SPECIAL ISSUE: Critical Discourse Analysis (1993),pp. 249-283
30
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش وضعیت اخلاق حرفه ای براساس مناطق شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری
مدیران شهری در برابر مشکلات پیچیده و فراگیر اخلاقی عرصه شهرسازی، نیازمند چارچوب اخلاقی کاربردی هستند که هم رفتار آنان و هم نظام ارزشی مدیریت شهری را هدایت و کنترل نماید. این پژوهش با هدف سنجش وضعیت اخلاق حرفهای براساس مناطق شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری با رویکرد ترکیبی از نوع بنیادی ـ کاربردی انجام گرفت. برای تحقق هدف در بخش کیفی با روش نمونهگیری هدفمند با مدیران شهرداری مصاحبه، و در بخش کمی با روش تمام شماری پرسشنامه بین تمامی مدیران شهری شهرداری و سازمانهای وابسته به آن توزیع شد. نتایج از طریق از تحلیل محتوا، آزمون t تکنمونهای و آزمون فریدمن تجزیهوتحلیل گردید. با تحلیل دادهها الگوی اخلاق حرفهای مدیران شهری در پنج معیار شرایط و عوامل مؤثر، هنجارها و ارزشها، شناخت مسائل اخلاقی، یافتن راهحل اخلاقی و تلاش برای اجرای اخلاقی ارائه شد. تمامی معیارهای اخلاق حرفهای در اقدامات مدیریت شهری شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری در سطح متوسط است. میانگین اخلاق حرفهای مناطق 1، 3 و 5 شهرداری شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری در سطح قوی قرار دارد. رعایت شناخت مسائل اخلاقی از دیدگاه مدیران شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
https://im.ihu.ac.ir/article_205615_50e0261996f6148d70ce8201869a0eff.pdf
2020-10-22
99
123
مدیریت شهری اصفهان
اخلاق حرفهای در مدیریت
مدیران شهری اصفهان
مدیریت شهر اصفهان
زینب
قربانی
ghorbanyzeinab88@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
علیرضا
عندلیب
a.andalib@srbiau.ac.ir
2
نویسنده مسئول: دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
حسین
ذبیحی
h.zabihi@srbiau.ac.ir
3
دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
تولایی، روحالله (1388)، عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان، دوماهنامه علمی ـ ترویجی توسعه انسانی پلیس، ش 25: 48 ـ 43.
1
دفت، ریچاردال (1382)، نظریه سازمان و طراحی ساختار، ترجمه: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
2
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1383)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
3
خیاطمقدم، سعید؛ طباطبایینسب، سیدهمهدیه (1395)، مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س 11، ش 1: 136 ـ 127.
4
خنیفر، حسین؛ بزاز، زینب؛ مولوی؛ زینب (1394)، فلسفه اخلاق در مدیریت، فصلنامه مدیریت اسلامی، س 23، ش 1: 158ـ137.
5
سیاهکلرودی، مژگان (1394)، طراحیوتبیین الگوی تصمیمگیریاخلاقیدردانشگاهپیامنور، رساله دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه پیامنور.
6
شفیعپور، فاطمه؛ زارعزیدی، علیرضا؛ متانی، مهرداد (1396)، نقش اخلاق حرفهای مدیران در موفقیت سازمانها، مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، س 2، ش 5: 48 ـ 38.
7
صفیان، مهدی؛ محمدی، مهدی؛ موسوی، سیدعلی، صالحینژادامرئی، سیدعبدالله (1398)، مؤلفهها و ویژگیهای اخلاق حرفهای استادان و اعضای هیئت علمی، دانشگاههای سازمانی (مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی)، نشریه علمی مدیریت اسلامی، س 28، ش 4: 49 ـ 21.
8
عزیزی، مهدی؛ عزیزی، سیدمجتبی؛ لطیفی، میثم (1396)، بررسی و نقد تأثیر مکتب فایدهگرایی بر نظریههای تصمیمگیری و مقایسه آن با نظریه رشد اسلامی، مدیریت اسلامی، س 25، ش 2: 63 ـ 35.
9
علیزاده، معصومه؛ مهاجران، بهناز؛ قلعهای، علیرضا (1397)، تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س 13، ش 2: 60 ـ 52.
10
غنینژاد، موسی (1376)، اخلاق از دیدگاه هایک، مجله نقد و نظر، ش 10 و 11: 441 ـ 424.
11
فرامرزقراملکی، احد (1389)، اخلاق سازمانی، تهران: انتشارات سرآمد.
12
گیلوری، سعید؛ شفیعزاده، حمید (1396)، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای در کارکنان شهرداری منطقه 11 تهران، مطالعات مدیریت شهری، س 9، ش 31: 27 ـ 12.
13
محمدی، مسلم؛ گلوردی، مهدی (1392)، مؤلفههای اخلاق حرفهای در سازمان با الگوگرفتن از مبانی دینی، اسلام و مدیریت، س 2، ش 3: 180 ـ 161.
14
مشهدیزاده دهاقانی، ناصر (1395)، تحلیلی از ویژگیهای برنامهریزی شهری در ایران، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
15
موسوی، فرانک؛ وشنی، امیر؛ سعیدیپور، زینب (1395)، بررسی میزان رعایت استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران و رابطه آن با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم در شهر سقز، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، س 10، ش 2: 122 ـ97.
16
نیکخواه فرخانی، زهرا؛ خوراکیان، علیرضا؛ جهانگیر، مصطفی؛ محمدی شهرودی، حامد (1396)، تبیین مؤلفههای رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س12، ش 4: 15 ـ1.
17
هسمر، التی (1382)، اخلاق در مدیریت، ترجمه اعرابی و ایزدی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
18
یاری، مریم (1392)، شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای مدیران منابع انسانی در صنعت، پایاننامه مدیریت نیروی انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
19
منابع انگلیسی
20
Bahrainy, H. & Aminzadeh, B, (2007), Evaluation of Navab Regeneration Project in Central Tehran, Iran, International Journal Environ. 1(2): 114-127.
21
Bavik, Y. L, Tang, P. M, Shao, R, & Lam, L. W, (2018), Ethical leadership and employee knowledge sharing: Exploring dual-mediation paths. The Leadership Quarterly, 29(2): 322-332.
22
Bommer, M, Gratto, C, Gravander, J. & Tuttle, M, (1987), Behavioral Model of Ethical Decision-Making. Journal of Business Ethics, 6(4): 265-280.
23
BSHF. (2000), New Frontiers in Good Urban Governance, Consultation held at the St. George’s House, Windsor Castle
24
Carlson, D. S, Kacmar, K. M, & Wadsworth, L. L, (2002), The impact of moral intensity dimensions onethical decision-making: Assessing the relevance oforientation. Journal of Managerial Issues, 14(1): 15-30
25
Chang, Chiu-Cheng, (2000). An Ethical Decision-Making Framework for Appointed Actuaries.
26
Ferrel, O. C., & Gresham, L. G. (1985), A Contingency Framework for Understanding Ethical Decision Making in Marketing, Journal of Marketing, (49): 87- 96.
27
Ferrel, O.C., Gresham, L.G. & Fraedrich, J, (1989), A Synthesis of Ethical Decision Models for Marketing, Journal of Macro-Marketing, 9: 55-63.
28
Ford, R.C. & Richardson, W. D, (1994), Ethical Decision-Making: A Review of the Empirical Literature. Journal of Business Ethics, 13(3): 206-224.
29
Ford, R. C, & Richardson, W. D, (1994), Ethical Decision-Making: A Review of the Empirical Literature, Journal of Business Ethics, 13(3): 206-224.
30
Healey, P, (1998), Planning through Debate: The Communicative Turn in Planning Theory In S. Campbell & S. Fainstein (Eds.), Reading in Planning Theory. Massachusetts: Blackwell.
31
Hull, A. K, (1999), Influence and Change: A Study of the Ethical Decision Making of Trainee Accountants. Thesis submitted to the University of Nottingham for the degree of Doctor of Philosophy.
32
Hunt, S. & Vitell, S. (1986), A General Theory of Marketing Ethics, Journal of Macromarketing, 6: 5-16
33
Jones, T. M., (1991), Ethical decision making by Individuals in Organizations, Academy of Management Review,16(2): 366-395.
34
Lim, W.S. (2015), ethical Asian urbanism, a radical postmodern perspective, World Scientific Pub Co Inc
35
Lewis, C. W. (2005), Ethical Norms in Public Service, Report to the World Bank, Poverty Reduction and Economic Management Network.
36
Petrick, J.A. & Quinn, J, (1999), Nature And Value of Management Ethics,London: Sage Publication Inc.
37
Radcliffe, D.M. (2011), Training Ethical Decision Makers. Available in: http://cornellhrreview.org.
38
Rest, J.R. (1986). Moral development: Advances in research and theory. Westport, CT: Praeger
39
Simmons , J. (2008). CSR and management Ethics and morality in human resource management, John Moores University, Liverpool, UK
40
Zey-Ferell M, Weaver, K.M. & Ferrel, O.., (1979), Predicting Unethical Behavior among Marketing Practitioners. Human Relations, 32: 557-569.
41
Zionts,L.T, Suzane M. Shellady & Zionts, P, (2006), Teachers' Perceptions of Professional Standards: Their Importance and Ease of Implementation, Preventing School Failure, 50: 3, 5-12
42
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی از دیدگاه نظام ارزشی اسلام
آموزههای اسلام بهعنوان ارزش متعالی، سبب بسترسازی و تقویت سرمایه اجتماعی میشود. معارف و مفاهیم ارزشی از یکسو بهعنوان نظامی جامع، فعلیت و انباشت سرمایه اجتماعی را محقق میسازد و ازسوی دیگر، سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد شبکههای اعتماد و پیوندهای گوناگون زمینه ایجاد توسعه اجتماعی و فرهنگی پایدار را فراهم میکند. از اینرو این پژوهش درصدد ارائه راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی از دید نظام ارزشی اسلام است. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از دو روش ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه است. این تحقیق با توجه به هدف توصیفی کاربردی، و روش گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ دانشجویان مدیریت ارشد و دکتری پردیس فارابی دانشگاه تهران هستند که ﺑﻪروش ﺗﺼﺎدﻓﻲ در دسترس و همچنین در رابطه با نخبگان و متخصصان از روش گلوله برفی استفاده شد. تمامی شاخصهای سنجش سازه عوامل راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی بار عاملی بسیاری دارد و بنابراین مورد تأیید قرار گرفت بهطوری که در بعد ذهنی، علائق متفاوت و در بعد عینی سازمانهای دانشی بیشترین اهمیت را داشت. در مجموع بعد عینی با ضریب مسیر 84/0 نسبت به بعد ذهنی با ضریب مسیر 81/0 در این تقسیمبندی، رتبه بهتری دارد.
https://im.ihu.ac.ir/article_205614_75e6374dea9b5fbc570143d2a6113c2c.pdf
2020-10-22
125
154
سرمایهاجتماعی
آموزه های قرآن کریم
نظام ارزشی اسلام
مجتبی
وزینی افضل
mojtaba.vazini16@gmail.com
1
نویسنده مسئول: کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
ابوالفضل
گایینی
againi@rihu.ac.ir
2
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
محمدعلی
عبداللهی
abdllahi@ut.ac.ir
3
دانشیار، دانشکده الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
قرآن کریم، ترجمه فولادوند.
1
افخمی اردکانی، مهدی (1394)، توسعه سرمایه اجتماعی در پرتوی سبک زندگی اسلامی، مدیریت سرمایه اجتماعی، س دوم، ش 4: 565 ـ 586.
2
افسری، علی (1391)، سرمایه اجتماعی در اسلام، پژوهشهای میان رشتهای قرآن کریم، س سوم، ش 1: 101 ـ 118.
3
اینگهارت، رونالد و نوریس، پیپا (1388)، سازمانهای دینی و سرمایه اجتماعی، در کتاب «مقدس و عرفی، دین و سیاست در جهان»، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
4
ایمانزاده، سمیه و جوادی، سوده (1396)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و تقویت آن توسط رسانه، مدیریت رسانه، ش 33: 54 ـ 41.
5
جوادیآملی، عبدالله (1391)، مفاتیح الحیات، قم: اسراء.
6
جوادیآملی، عبدالله (1391)، تفسیر موضوعی قرآن کریم «جامعه در قرآن»، قم: اسراء.
7
جوینیپور، سیما؛ پیروزفر، سهیلا و رستمی، محمدحسین (1396)، بررسی نقش و تأثیر امربهمعروف و نهی از منکر در تقویت سرمایه اجتماعی، مجله اسلام و علوم اجتماعی، ش 17: 136 ـ 111.
8
رضاییمنش، بهروز و پوربهروزان، علی (1397)، طراحی الگوی سرمایه اجتماعی مبتنی بر تعالیم دینی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، س 26، ش 3: 103 ـ 87.
9
رنانی، محسن (1385)، تأملات ایرانی، کاهش سرمایه اجتماعی و ناکامی سیاستهای اقتصادی در ایران، آیین، ش 6.
10
رونقی، محمدحسین (1398)، رابطه اخلاق حرفهای اسلامی و مسئولیتپذیری اجتماعی بر سرمایه اجتماعی (نمونه پژوهش: دانشگاه شیراز)، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، ش 3: 184 ـ 163.
11
زارعی، متین؛ سعیدمدرسی، حسن و محمدیان، بهزاد (1395)، مدیریت سرمایه اجتماعی.
12
عابدینی، علی و زارعیمتین، حسن (1398)، تبیین الگوی سرمایه اجتماعی براساس اندیشه مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، ش 1: 37 ـ 63.
13
عمیدزنجانی، عباسعلی (1386)، قواعد فقه بخش حقوق عمومی، تهران: سمت.
14
فقیهخلجانی، سیده فاطمه (1392)، سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی(ره)، تهران: چاپ و نشر عروج، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
15
فیروزآبادی، احمد و ایمانیجاجرمی، حسین (1385)، سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی اجتماعی در کلانشهر تهران، فصلنامه رفاه اجتماعی، س ششم، ش 23.
16
قربانی، مهدی؛ بوزرجمهوری، خدیجه؛ عوضپور، لیلا و منصوری، زهرا (1396)، اثربخشی رویکرد مدیریت اجتماعمحور در راستای تقویت سرمایه اجتماعی برون گروهی و کاهش مطرودیت اجتماعی (مطالعه موردی، شهرستان ریگان، استان کرمان)، مجله پژوهش و برنامهریزی روستایی، س 6 ، ش 2: 169 ـ 157.
17
کردنائیج، اسداله و خلیلیپالندی، فرشته (1397)، تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر سرمایه اجتماعی با میانجیگری باورهای دینی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، س 26، ش 3: 58 ـ 37.
18
مقیمی، سیدمحمد (1394)، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، چ چهارم، تهران: انتشارات راهدان.
19
مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران: ناشر دارالکتبالاسلامیه.
20
مهاجرنیا، محسن (1387)، روش تفکر سیاسی در حکمت متعالیه، روششناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
21
موسویمقدم، سید محمد و محمدی، مروت (1395)، بررسی نقش مسجد در افزایش سرمایة اجتماعی براساس نماگرهای اصلی آن در قرآن و حدیث، مدیریت سرمایه اجتماعی، س 3، ش 1: 139 ـ 162.
22
ﻧﺠﺎرزاده، رﺿﺎ؛ ﻋﺰﺗﯽ، ﻣﺮتضی و ﺳﻠﯿﻤﺎﻧﯽ، ﻣﺤﻤﺪ (1393)، اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻣﯿﺎن ﻧﺨﺒﮕﺎن اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان (ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ژﻧﺮاﺗﻮر ﻣﻨﺎﺑﻊ)، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﭘﮋوهشهای رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، س ﭼﻬﺎرم، ش 16: 104 ـ 89.
23
یوسفیراد، مرتضی (1380)، اندیشه سیاسی خواجهنصیرالدین طوسی، قم: بوستان کتاب.
24
منابع انگلیسی
25
Arrow, K. J. (2000). Observation on Social Capital. P. Dasgupta, & I. Serageldin içinde, Social Capital: A Multifaceted Perspective (s. 3-6). Washington D.C.: The World Bank.
26
Candland, Christopher. (2004). Faith as Social Capital, Religion an Community Development in Souther Asia, Political Sciences, 33, P,3.
27
Claridge, Tristan(2018). Explanation of the different levels of social capital: individual or collective?, Social Capital Research & Training, 1-7.
28
Hasan, Iftekhar, Chun Keung (Stan) Hoi, Qiang Wu, and Hao Zhang, (2017)b, Does social capital matter in corporate decisions? Evidence from corporate tax avoidance, Journal of Accounting Research, 55, 629–668.
29
Jha, Anand, and Yu Chen (2015), Audit fees and social capital, Accounting Review, 90, 611–639.
30
Kershen Huang, Chenguang Shang, (2018), Leverage, debt maturity, and social capital Corfin,3.
31
Khanh, Ho Le Phi (2011). The Role of Social Capital to Access Rural Credit: A case study at Dinh Cu and Van Quat Dong village in coastal of Thua Thien Hue province- Vietnam, Department of Urban and Rural Development, Swedish University of Agricultural sciences, Master Thesis No 56.
32
ORIGINAL_ARTICLE
نقش جو سازمانی در رابطه اخلاق کار اسلامی با رفتارهای انحرافی در محل کار و کیفیت خدمات
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی جو سازمانی در رابطه میان اخلاق کار اسلامی با رفتارهای انحرافی در محل کار و کیفیت خدمات در میان کارکنان آموزشوپرورش انجام شده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه ابزار کار بوده است و روش پژوهش، روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بود. همچنین، تمام کارکنان آموزش و پرورش مناطق 1 و 2 شهر ارومیه جامعه آماری موردنظر بود که به روش سرشماری، تمام کارکنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی روابط متغیّرهای مورد بحث در این پژوهش، روش الگویابی معادلات ساختاری مورد توجه قرار گرفت و استفاده شد. یافتههای تحلیل پژوهش گویای این است که همبستگی معنیداری بین همه متغیرهای مورد مطالعه (بجز رابطۀ جو سازمانی و بروز رفتارهای انحرافی) وجود دارد. بنابراین، نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش اخلاق کار اسلامی و لزوم بازشناسی این مفهوم بهعنوان سازه سازمانی در رابطه با دیگر متغیرهای سازمانی است.
https://im.ihu.ac.ir/article_205612_7f633d6d6e3a76bdbcc9e76624fb19c2.pdf
2020-10-22
155
177
اخلاق کار اسلامی
جو سازمانی
کیفیت خدمات
رفتارهای انحرافی در محل کار
سمیرا
عهدی
samira.ahdi@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
AUTHOR
زهرا
حیدری زاده
adib1420@yahoo.com
2
نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنی
mhs_105@yahoo.com
3
استاد دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی
AUTHOR
ابوالفضل
قاسم زاده
ghasemzadee@yahoo.com
4
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
ریاحی، بهروز (1381)، مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی (دولت)، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
1
سلاجقه، سنجر؛ سیستانیخنامان، فاطمه (1389)، بررسی رابطه میان اخلاق کار و کیفیت خدمات در سازمانهای دولتی شهر کرمان: همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان.
2
شاکراردکانی، محمد؛ نیکنامجو، منصور (1398)، تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر پیامدهای رفتاری کارکنان ادارات دولتی با تمرکز بر نقش میانجی اخلاق کار اسلامی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت اسلامی، س 27، ش 2: 123 ـ 95.
3
فرخنژاد، خدانظر؛ سلیمی، قاسم؛ فدائیان، بهرام (1390)، رفتار شهروندی سازمانی: تأملی بر رابطه وجدان کاری، سازشپذیری با رفتار کاری مخرب، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، ش 7: 96 ـ 76.
4
قاسمزاده، ابوالفضل؛ ملکی، شیوا؛ شعبان بروکی، میلان (1393)، نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفهای با رفتار شهروندی سازمانی و رفتار انحرافی کار، مجله ایرانی اخلاق و علوم پزشکی، دوره هفتم، ش 4: 79 ـ 66.
5
کریمی، مهدی؛ رجاییپور، سعید؛ هویدا، رضا (1389)، ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و رفتار اخلاقی در ﺑﻴﻦ ﻛﺎرﻛﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی اﺻﻔﻬﺎن و ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺻﻔﻬﺎن، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، س چهارم، ش 1: 102 ـ 83.
6
گلپرور، محسن؛ نادی، محمدعلی (1390)، نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین اخلاق کاری با رفتارهای انحرافی در محیط کار، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س ششم، ش 1: 53 ـ 43.
7
ملکی مینباش رزگاه، مرتضی؛ باقری قرهبلاغ، هوشمند؛ عینعلی، محسن (1398)، تأملی بر نقش تعدیلگری اخالق کار اسلامی و سرمایه روانشناختی در تأثیر نقش سرپرستی ظالمانه بر رفتارهای انحرافی کارکنان ادارات دولتی استان سمنان، مدیریت اسلامی، س 27، ش 3: 161 ـ 141.
8
الوانی، سیدمهدی؛ داناییفرد، حسن (1380)، گفتارهایی در فلسفه نظریههای سازمانهای دولتی، چ دوم، تهران: انتشارات سمت.
9
ﻫﻮی، وﻳﻦ؛ ک، ﻣﻴﺴﻜﻞ؛ سیسیل، ج (1386)، نظریه تحقیق و عمل در مدیریت، ترجمه ﻣﻴﺮﻣﺤﻤﺪ ﻋﺒﺎسزاده، اروﻣﻴﻪ: اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ارومیه.
10
منابع انگلیسی
11
Ali, J.A, 1988, Scaling an Islamic work ethic, Journal of Social Psychology, Vol. 128 No. 5, pp. 575-583.
12
Ali, J.A, 1992, Islamic work ethic in Arabia, Journal of Psychology, Vol. 126 No. 5, pp. 507-517.
13
Ali, J.A. and Al-Kazemi, A, 2007, Managerial problems in Kuwait, The Journal of Management Development, Vol. 21 No. 5, pp. 366-375.
14
Ali, J.A. and Al-Owaihan, A, 2008, Islamic work ethic: a critical review”, Cross Cultural Management an International Journal, Vol. 15 No. 1, pp. 5-19.
15
Analoui, F. and A. Kakabadse, 1992, Unconventional Practices at Work: Insight and Analysis Through Participant Observation, Journal of Managerial Psychology, 7, 3–31.
16
Beekun, R, 1997, Islamic Business Ethics, IIIT, Herndon, Virginia, U.S.A.
17
Bennett RJ, Robinson SL, 2000, Development of a measure of workplace deviance. J Appl Psychol, 2000; 85(3): 349-60.
18
Berry CM, Ones DS, Sackett PR, 2007, Interpersonal deviance: organizational deviance, and their common correlates: review and metaanalysis, J Appl Psychol, 2007; 92(2): 410–24.
19
Deshpande SP, George E, Joseph J, 2000, Ethical climate and managerial success in Russian organizations, Journal of Business Ethic, 23: 211-217.
20
Giacalone, R. A. and J. Greenberg, 1997, Antisocial Behavior in Organizations (Sage, Thousand Oaks, CA).
21
Griffin, R. W., A. O’Leary-Kelly and Collins,1998, Dysfunctional Work Behaviors in Organizations, in C. L. Cooper and D. M. Rousseau (eds.), Trends in Organizational Behavior, Volume 5 (John Wiley & Sons, New York).
22
J. M. Juran, 1988, Juran of Planning for Quality, New York: Free Press.
23
Jaramillo, Fernado, Mulki, Jay, Soloman, paul, 2006, The role of ethical on salesperson role stress, gob attitudes, turnover intenion, and job performance, The Journal of Personal Selling Management, NewYork. Vol.26, iss.3.
24
M. Halis, O. Akova and H. Tagraf, 2007, The Relationship between ethics and quality: Conflicts and Common Grounds, Serbian Journal of Management, 2 (2), Pp.127 - 145
25
Mizaur, D.G, 1993, Quality and Productivity for the 21st Century Organization keynote address, 4th International Management: A Catalyst Conference on Productivity and Quality Research, Miami, Fl, February.
26
Mohammad Usman, Khurram Shahad, Khurram Khan, 2015, Islamic Work Ethics(IWE): A Review of Literature and Directions for Future Research, Journal of Islamic Bussiness and Management, Vd.5, No.2, 2015.
27
Nasr, S, 1984, Islamic Work Ethics, Hamdard Islamicus, 7(4), Pp.25-35.
28
Peterson DK, 2002, Deviant workplace behavior and the organizations ethical climate, Journal of Business and Psychology, 17(1): 47-61.
29
Puffer, S. M, 1987, Prosocial Behavior, Noncompliant Behavior, and Work Performance among Commission Sales People, Journal of Applied Psychology, 72, 625–621.
30
Reichers, A. E., & Schneider, B, 1990, Climate and culture: An evolution of constructs, In: B. Schneider (Ed.), Organizational climate and culture, (pp. 5-39). San Francisco: Jossey-Bass.
31
Robinson SL, Bennett RJ, 1995, A typology of deviant workplace behaviors: A multidimentional scaling study, Academy of Management Journal, 38(2): 555-572.
32
Robinson SL, Greenberg J, 1998, Employee behaving badly: Dimensions, determinants and dilemmas in the study of workplace deviance, Trends in Organizational Behavior, 5: 1-30.
33
Steven H. Appelbaum Kyle J. Deguire Mathieu Lay, 2005, The relationship of ethical climate to deviant workplace behaviour, Corporate Governance, The international journal of business in society, Vol. 5 Iss 4 pp. 43 – 55.
34
Vardi Y, 2001, The effects of organizational and ethical climates on misconduct at work, Journal of Business Ethics, 29: 325-337.
35
Vardi, Y. and Y. Wiener, 1992, Organizational MisBehavior (OMB): A Calculative-Normative Model. A paper presented at the Academy of Management Meetings, Miami, Florida.
36
Vardi, Y. and Y. Wiener, 1996, Misbehavior in Organizations: A Motivational Framework, Organization Science, 7, 151–165.
37
W. A. Shewhart, 1986, Economic Control of Quality of Manufactured Product, The George Washington University Ceepress.
38
Yousef D, 2001a, The Islamic work ethic as a mediator of the relationship between locus of control, role conflict and role ambiguity, Journal of Managerial Psychology, 15(4): 283-302.
39
Yousef D, 2001b, Islamic work ethic; a moderator between organizational commitment and job satisfaction in a cross-cultural context, Personnel Review, 30(2): 152-169.
40
Neves, P.; Story J, 2013, Ethical leadership and reputation: Combined indirect effects on organizational deviance, Journal of Business Ethics, 115(1), 1-12.
41
Elci, M.; Sener, I.; Alpkan, L, 2013, The impact of ethical leadership on the antisocial behavior of employees: the mediating role of ethical climate, Journal of Global Strategic Management, 14(1), 56-66.
42
Mayer, D. M.; Kuenzi, M.; Greenbaum, R, 2010, Examining the link between ethical leadership and employee misconduct: The mediating role of ethical climate, Journal of Business Ethics, 95(1), 7–16.
43