ORIGINAL_ARTICLE
الگوی انگیزش انسان در سازمان از دیدگاه قرآن کریم
این مقاله به دنبال این است تا با بهرهگیری از روش کیفی و استراتژی تحقیق رویش نظریه به نظریهای قرآنی در خصوص انگیزش انسان در سازمان دست یابد. مبنای تجزیه و تحلیل، آیات قرآن مجید و تعیین مضامین (کدها) بر اساس تفاسیر معتبر قرآن کریم است. در این پژوهش کل آیات قرآن کریم بررسی شد و حدود 700 آیه در مورد انگیزش انتخاب شد که به 287 کد یا مضمون ثانویه، 79 مفهوم و ده مقوله در پنج محور عوامل مؤثر بر انگیزه، روشهای مؤثر بر انگیزه، زمینهها و بسترهای مناسب برای ایجاد انگیزه، مقدمة پیامدی انگیزه و نتایج و پیامدهای ایجاد آن در قالب الگوی انگیزش طراحی شد. روایت الگو، که در واقع همان نظریه انگیزش در قرآن کریم است، بخشِ اصلی این مقاله است.
https://im.ihu.ac.ir/article_201778_abe07374cc08b99e12f00c79e391f4cb.pdf
2014-04-28
11
36
انگیزش در قرآن
تمایلات و گرایشهای متعالی در قرآن
روش دادهبنیاد (رویش نظریه)
الگوی انگیزش
سیامک
احمدنیا آلاشتی
sahmadnia@yahoo.com
1
امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
ابوالفضل
محمدی
abdemotlagh@gmail.com
2
امام حسین (ع)
AUTHOR
محمد
بازرگانی
m.bazargani@yahoo.com
3
امام حسین علیه السلام
AUTHOR
مجتبی
اسکندری
dreskandari@iran.ir
4
امام حسین علیه السلام
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی دلایل بنیادین خط مشی گذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران
هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیر اسلام بر دلایل بنیادین خطمشیگذاری در پرتو تحلیل هرمنوتیک و تحلیل محتوای کیفی جهتدار است؛ برای این منظور، ابتدا با بررسی هرمنوتیکی دلایل بنیادین اقدام در جریان غالب ادبیات خطمشی، نتیجه میگیرد که بنیادیترین دلیل خطمشیگذاری عمومی (اصل منفعت)، اصلی لیبرالی است که بر مبنای مفروضات فایدهگرایانه درباره انسان و حکومت بنا شده است؛ سپس با استفاده از تم اصلی و مقولههای حاصل از هرمنوتیک به تحلیل محتوای آثار علامه جوادی آملی میپردازد و نتیجه میگیرد که دلیل اصلی خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی، اصل حق است. در این پژوهش برای سنجش قابلیت اعتبار و تأیید تحلیل به خبرگان مراجعه شد؛ همچنین برای تبیین دلیل بنیادین خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران، امکان انتقال یافتههای تحلیل، در معرض ارزیابی خبرگان قرار گرفت و این نتیجه بهدست آمد که بر اساس نظر برخی از خبرگان، دلیل اصلی خطمشی عمومی در جامعه ایران، اصل حقمداری است درحالیکه بخشی دیگر همچنان اصل منفعت را مورد اشاره قرار میدهند.
https://im.ihu.ac.ir/article_201779_5279f7322a80558ec3f963efafd1f5eb.pdf
2014-04-28
27
56
اشاعه خطمشی
فرهنگ و جامعه
اسلام و جامعه
لیبرالیسم و جامعه
اعظم
میرزمانی
azmir990@yahoo.com
1
تهران
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
2
تهران
AUTHOR
مجتبی
امیری
mamiri@ut.ac.ir
3
تهران
AUTHOR
حسن
دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
4
تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زمینههای رشد و تقویت اخلاق پاسداری از دیدگاه آیات و روایات
این پژوهش با هدف بررسی و تبیین زمینه های رشد و تقویت اخلاق پاسداری از دیدگاه آیات و روایات انجام شده است. جامعه هدف آن پاسداران اسلام و انقلاب بویژه کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. هدف از آن شناساندن این زمینه ها و بسترسازی برای تقویت آنها است. روش تحقیق، کتابخانه ای است. با بررسی که در منابع اسلامی و آیات و روایات در این باره به عمل آمد، این نتیجه حاصل شد که زمینه هایی نظیر یاد خدا، توجه به شأن و جایگاه حقیقی انسان، نگاه امانت انگارانه به کار و مسئولیت، شناخت صحیح دنیا و آخرت، ولایت محوری، جهاد با نفس، تأمین مالی، ارتباط با شهیدان و درس آموزی از سیره و منش آنان، انس و ارتباط و اتصال قلبی با اهل بیت (علیهم السلام)، عملگرایی مدیران و مسئولان و... از جمله زمینه هایی است که باعث تقویت اخلاق پاسداری می شود.
https://im.ihu.ac.ir/article_201780_6118970ed36b496445c0619acad37b1a.pdf
2014-04-28
57
97
دستاوردهای انقلاب اسلامی
حفاظت و صیانت
سپاه پاسداران
رسالت پاسداری
زمینههای اخلاق پاسداری
محمدعلی
مشایخی پور
m.mashayekh68@yahoo.com
1
قران و حدیث
LEAD_AUTHOR
سید جعفر
حسنی
karyak69@yahoo.com
2
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)
AUTHOR
حسین
سالمی
hosseinsalemi52@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام
مدیریت دانش از عوامل موفقیت بسیاری از سازمانهای پیشرو در جهان امروز است. در زمینه مدیریت دانش اسلامی و از منظر اهل سنت آثاری هست که در آنها منابع مورد استناد، معدودی از آیات قرآن و یکی دو نقل قول از رسول اکرم(ص) بوده است. نیودن پژوهشی مستقل از دیدگاه شیعه با توجه به وجود آیات و احادیث بیشتر و کاربردیتر مروی از سایر معصومین(ع)، اصل امامت ولیعصر(عج) و اجتهاد، انگیزهای برای رفع شکاف موجود شد. هدف این پژوهش فراهم آمدن زمینهای برای بهرهمندی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی از یکدیگر است. روش این تحقیق، کیفی با رویکرد پژوهش فرایند چرخهای تحلیل است. نتایج کلی از مطالعات حاکی از همخوانی مدیریت دانش با مفاهیم و اصول اسلام است تا حدی که میتوان مفاهیم و پایههای مدیریت دانش را با استناد به قرآن، سنت و سیره معصومین(ع) و سایر منابع دانش اسلامی بازشناسایی و تعریف کرده و گسترش و توسعه داد و در راستای مدیریت دانش اسلامی مورد استفاده قرار داد. در همین راستا الگوی ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی عرضه شد. چنین مطالعهای نخستین بار به بررسی تطبیقی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی بر پایه احادیث و تبیین رابطه قرآن و علم بویژه دانش روز از دیدگاه منابع شیعی میپردازد. این پژوهش به عنوان کاری نو در زمینه مدیریت دانش با کاربردهای متعددی که در زمینههای مختلف مذهب شیعی نظیر آموزش، تبلیغ، دعوت اسلامی و... میتواند داشته باشد به دانش افزایی در زمینه های یاد شده منجر میشود.
https://im.ihu.ac.ir/article_201781_8f0f3b62cbc909fb358c31434704d4b6.pdf
2014-04-28
99
126
مدیریت دانش
مدیریت دانش اسلامی
مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی
مدل ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی
پیمان
اخوان
peyman_akv@yahoo.com
1
مالک اشتر
LEAD_AUTHOR
سیدپیمان
خادم الحسینی
seyedpeymankhademalhosseini@yahoo.com
2
علم و صنعت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش نگرش به گواهی برند حلال در خلق ارزش ویژه برند
امروزه تقاضا برای مواد غذایی حلال بین مسلمان و غیر مسلمانان دنیا بشدت در حال رشد است و بازار اروپا هم از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا شرکتهای زیادی به دنبال عرضه محصولات خود به بازار حلال هستند اما شرط ورود به این بازار دارا بودن گواهی حلال است. بنابراین در این تحقیق نقش نگرش به گواهی حلال بر خلق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داده که نگرش به گواهی حلال بر آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است اما اثر نگرش به گواهی حلال بر تداعی برند و وفاداری برند مواد غذایی حلال، تأیید نشد؛ همچنین در این پژوهش اثر درونی ابعاد ارزش ویژه برند مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج اثر آگاهی برند بر تداعی برند و کیفیت ادراک شده را تأیید کردند و همچنین اثر کیفیت ادراک شده بر وفاداری نیز تأیید شد. اما اثر آگاهی از برند و همچنین تداعی برند بر وفاداری برند مواد غذایی تایید نشد.
https://im.ihu.ac.ir/article_201782_5d9e2908d932d5a0d12d0d5ba4a921f3.pdf
2014-04-28
127
149
برند حلال در مواد غذایی
نگرش به گواهی حلال
ارزش ویژه برند در مواد غذایی
کیفیت در عرضه محصولات
میثم
شیرخدایی
shirkhodaie@umz.ac.ir
1
مازندران
LEAD_AUTHOR
امیرحسین
نوری پور
ah_np@yahoo.com
2
تهران- ستارخان- خ تهران ویلا- خ فرخ کیش- نبش کوچه صفویان - پ13- واحد 3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فرهنگ خدمتگزاری بر پاسخگویی فردی و مسئولیت اجتماعی کارکنان با تأکید بر اخلاق کار اسلامی
پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش فرهنگ خدمتگزاری در ارتقای سطح مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی در میان کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان شاغل در شرکت است که از میان آنها 246 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون اندازه گیری شده در الگوی مفهومی از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های تحلیل همبستگی میان متغیرهای پژوهش نشان می دهد که میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری، پاسخگویی فردی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار اسلامی (بجز مسیر فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در این پژوهش همچنین، نقش میانجی اخلاق اسلامی کار در روابط میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی و نیز فرهنگ خدمتگزاری و پاسخگویی فردی مورد تأیید قرار گرفت.
https://im.ihu.ac.ir/article_201783_6847f64ba442d08231fb04b2c7ffc819.pdf
2014-04-28
151
175
فرهنگ خدمتگزاری
اخلاق کار اسلامی
مسئولیت اجتماعی
پاسخگویی فردی
زهرا
حیدری زاده
adib1420@yahoo.com
1
ارومیه
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنی
mhs_105@yahoo.com
2
ارومیه
AUTHOR
ابوالفضل
قاسم زاده علیشاهی
ghasemzadee@yahoo.com
3
شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مفهوم شادی در مدیریت اسلامی
این تحقیق با هدف پژوهش در مفهوم شادی و خوشحالی و کشف عوامل مؤثر بر آن بر اساس قرآن کریم از طریق به کارگیری"رویکرد یکپارچه روش تحقیق موضوعی قرآن کریم و نظریه داده بنیاد" انجام شد. نتایج پژوهش دو نوع نظریه شادی را عرضه میکند که عبارت است از نظریه شادی مطلق و نظریه شادی کاذب که هریک از آنها به ترتیب "الگوی شادی" و "الگوی ناشادی" را برای زندگی فرد به ارمغان میآورد؛ در این الگوها شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای هر یک از دو نظریه مشخص و عرضه شده است.
https://im.ihu.ac.ir/article_201784_d23d8d054d3ccd58fee67f199267d833.pdf
2014-04-28
177
204
شادی و دین
اسلام
نظریه شادی مطلق
نظریه شادی کاذب
رویا
اسدی فرد
roya.asadifard@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و رتبه بندی معیارهای مؤثر بر مکان یابی مساجد
آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته، مسئله مهم مکانیابی مساجد در شهرسازی و مدیریت شهری است؛ بدین منظور، پژوهش با دو سؤال اصلی پیگیری شده است: 1 ـ معیارهای مؤثر بر مکانیابی مساجد کدام است 2 ـ وزن هر یک از معیارهای مؤثر بر مکانیابی مساجد چقدر است؟ برای پاسخ به این سؤالات، ابتدا معیارهای مؤثر بر مکانیابی در پژوهشهای پیشین و آثار دینی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه برای وزندهی معیارها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. نتایج حاکی است که 20 معیار اصلی، ذیل چهار گروه معیارهای جمعیتی، مذهبی، شهرسازی و اجتماعی قابل طرح است. در زمینه گروه معیارها به ترتیب معیارهای مذهبی و شهرسازی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار شد. شعاع دسترسی، تراکم جمعیت و دسترسی آسان به عنوان مهمترین معیارها در مکانیابی مساجد اولویتبندی شد
https://im.ihu.ac.ir/article_201785_21f4d6d868523de9881e4ab15e3478fd.pdf
2014-04-28
205
222
مکان یابی مساجد
مدیریت اسلامی و مساجد
شیوه AHP
مدیریت شهری و مسجدسازی
شهرسازی و مسجدسازی
عادل
آذر
azara@modares.ac.ir
1
تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
میثم
لطیفی
m.latifi@isu.ac.ir
2
امام صادق علیه السلام
AUTHOR
مهدی
ترکمنی
torkamani@isu.ac.ir
3
امام صادق علیه السلام
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
منشور فرماندهی کارامد بر گرفته از نهج البلاغه
این تحقیق با عنوان «منشور فرماندهی کارامد در نیروی انتظامی از دیدگاه نهج البلاغه» تحت تأثیر اهداف متعالی نظام اسلامی در حوزه امنیت همه جانبه، نقش فرماندهی انتظامی در تحقق این اهداف، خلأ سبک و الگویی که با پیروی از آن بتوان با حداقل تلفات، زمان و امکانات موفق به کسب حداکثر نتایج شد، و از سوی دیگر تحت تأثیر از فرصتها و تهدیدات در محیط خارجی و قوتها و ضعفها در محیط داخلی است، مقاله بر آن است تا منشور فرماندهی کارامد را در ناجا با مطالعه اکتشافی از منبع گرانبهای نهجالبلاغه مشخص کند. این نوشتار، که نتیجه یک طرح پژوهشی است از حیث هدف، کاربردی و از حیث سطح تحلیل بر خوردار از ماهیتی توصیفی ـ استنباطی و از حیث رویکرد و طبقهبندی روش به روش کتابخانهای متکی است. دادههای مورد نیاز از راه مطالعات کتابخانهای و مراجعه به تارنماهای اینترنتی با استفاده از ابزار فیش، گردآوری شده است. این نوشتار با طرح پرسش اصلی تحقیق: «از دیدگاه نهجالبلاغه، منشور فرماندهی کارامد در نیروی انتظامی در راستای اجرای ماموریتها از چه اصولی برخوردار است؟»، پاسخی منطقی و مستدل عرضه، و با مطالعات اکتشافی و بهرهگیری از نظر خبرگان، اصول دوازدهگانهای برای منشور تدوین شده است. محققین بر این باورند که با نهادینه شدن منشور، ظرفیتهای پنجگانه (مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت، نرم، عمق بخشی داخلی و عمق بخشی خارجی) برای نظام سیاسی اسلام شکل خواهدگرفت که در راستای نهادینه شدن آن در پایان نوشتار، پیشنهادهایی در سه سطح عرضه شده است.
https://im.ihu.ac.ir/article_201786_61c1a7b0de8e648e48f133feb06bfa6b.pdf
2014-04-28
223
253
نهجالبلاغه و نیروهای نظامی
اهداف متعالی در منشور فرماندهی
نیروی انتظامی کارامد
اسماعیل
خان احمدی
e.khanahmadi@chmail.ir
1
امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
سیدمصطفی
مدنی
madanii2007@yahoo.com
2
امام حسین (ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جایگاه سنت رزق و اعتقاد به آن در کسب و کار از دیدگاه قرآن کریم
در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم و با تأکید بر تفسیر المیزان، ابتدا به تبیین سنت رزق و ابعاد آن پرداخته شود. سه بعد برای الگوی مفهومی در نظر گرفته شد که رزق، رازق و مرزوق مقوله های اصلی را تشکیل میدهد. در مقوله اول موضوعاتی نظیر مصداقهای رزق، توصیفات رزق، دوگانهای رزق، قبض و بسط رزق و حکمت و عوامل آن تبیین شد. در مقوله دوم خداوند متعال به عنوان رازق حقیقی معرفی شد. در مقوله سوم موضوعات مختلفی نظیر رفتار مرزوقین در مقابل قبض و بسط رزق، آسیبهای رفتاری در بهرهمندی از نعمت و وظایف مرزوقین در مقابل بهرهمندی از رزق تبیین شد. در ادامه دو کارکرد سازمانی نهادینه شدن سنت رزق بیان شد. کارکرد نخست بر توجه به سنتهای الهی در برنامهریزیهای سازمانی در سطوح مختلف تأکید دارد. کارکرد دوم بازخوانی اصل رقابت به عنوان مبناییترین مفهوم در نظریههای مدیریت راهبردی مبتنی بر تفکر بازار است که برای تحلیل آن یک مسیر چهار سطحی پیشنهاد شد. سطوح این مسیر به ترتیب عبارت است از غایت شناسی، سنت شناسی، رابطه شناسی و روش شناسی. این نوشتار تا حدودی ناظر به سطح سنت شناسی است و البته در خصوص سطح رابطه شناسی اشاراتی برای تحلیل رابطه بین فردی انسانها در جامعه عرضه شد.
https://im.ihu.ac.ir/article_201787_cd81e02759a4f7e7ba6f295000a6cfcc.pdf
2014-04-28
255
287
سنت رزق در قرآن کریم
کسب و کار و رزق
تفسیر المیزان
تحقیق موضوعی در قرآن
مصباح الهدی
باقری
mesbab@yahoo.com
1
امام صادق علیه السلام
LEAD_AUTHOR
مهدی
سپهری
mahdi1353sepehri@gmail.com
2
امام صادق علیه السلام
AUTHOR
سعید
مسعودی پور
s.masoodipoor12@gmail.com
3
آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR