per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
5
24
205102
Original Article
سخن سردبیر ( مدیریت بحران بر مبنای عذرخواهی به سبک سردار حاجیزاده )
Editor's speech (Crisis Management based on an apology in the style of Sardar Hajizadeh)
سید محمد مقیمی
moghimi@ut.ac.ir
1
گروه آموزشی مدیریت دولتی دانشگاه تهران
کلمه بحران وقتی به زبان آورده میشود، احساس وحشت و ترس همه را فرا میگیرد. بحران رویدادی خاص، غیر منتظره، غیر عادی یا مجموعهای از وقایع تعریفشده است که سطح زیادی از نبود اطمینان و تهدید یا تهدید ادراکشده برای اهداف با اولویت بالای جامعه یا سازمان را ایجاد میکند. محققانی همچون: «فینک، 1986؛ گوتشکال، 1993؛ لربینگر، 1997؛ میتروف، 1988؛ ری، 1999؛ ویجر و همکاران، 1998؛ ویجر، فروشو، و اولمر، 2003؛ سلنو، 1993» ، بحران را «نقطه عطف غیر منتظره» توصیف میکنند که میتواند نتیجه منفی یا مثبت داشته باشد. اگرچه وضعیت بحرانی میتواند باعث ایجاد اختلال شود، ولی بحران همیشه پدیدهای مضر نیست. درواقع، هنگامیکه بحران بهمثابه فرصتی برای یادگیری تلقی شود، میتواند سازنده و بهنفع سازمان یا جامعه باشد .(Veil , 2011, p.117)
When the word crisis is uttered, one feels fear and panic. A crisis is a specific, unexpected, unusual event or set of defined events that creates a high level of lack of confidence and perceived threat or threat to goals with a high priority in society or organization. Researchers such as Fink, 61986; Gشtشskal, 1993; Lerbinger, 1997; Mitroff, 1988; Rey, 1999; Weiger et al., 1998; Unexpectedly, they describe that can have negative or positive results. Although a crisis situation can be disruptive, a crisis is not always harmful. In fact, When a crisis is seen as an opportunity to learn, it can be constructive and beneficial to the organization or society. (EVeil, 2011, p.117)
https://im.ihu.ac.ir/article_205102_5d7fc764ee1651b2ce6c3065f16aee9c.pdf
مدیریت
بحران
غیر منتظره
management
Crisis
unexpected
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
25
51
204954
Original Article
مؤلفهها و ویژگیهای اخلاق حرفهای استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای سازمانی(مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی)
Components and Characteristics of Professional Ethics of the Professors and Faculty Members of Organizational Universities
Case Study: Imam Hussein Comprehensive University
مهدی صفیان
safian.mehdi@gmail.com
1
مهدی محمدی
mohamadi.me@fc.lu.ac.ir
2
سید علی موسوی
alimoosavi_7@yahoo.com
3
سید عبدالله صالح نژاد امرئی
a.salehnezhad@gmail.com
4
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
حاکمیت اخلاق حرفهای میتواند بهمیزان چشمگیری به سازمان در جهت کاهش تنشهای سازمانی و توفیق در تحقق اهداف یاری رساند. اعضای هیئت علمی بهعنوان الگو و نمونه برای دانشجویان در کنار نقش علمی خود، نقش اخلاقی حساسی نیز ایفا میکنند. بههمین دلیل در بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، آییننامههایی با عنوان شناسههای اخلاقی تدوین شده است. در این میان دانشگاههای سازمانی با توجه به اهداف و رسالت خاصی که بر دوش دارند، وضعیت ویژهای نیز در زمینه اصول اخلاقی خویش خواهند داشت. این پژوهش با هدف دستیابی به الگویی جامع برای مفهوم اخلاق حرفهای استادان در دانشگاههای سازمانی با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار اطلس تی. انجام شده است. برای تحقق هدف پژوهش، پس از مطالعه ادبیات حوزههای اخلاق حرفهای و دانشگاههای سازمانی، مصاحبه با خبرگان از جمله استادان و مدیران دانشگاههای سازمانی منتخب صورت گرفته است. با تحلیل دادهها، الگوی اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاههای سازمانی در شش بعد شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی، شایستگی تربیتی فرهنگی، شایستگی اجرایی، شایستگی تعهدی و شایستگی خدمات مستشاری ارائه شده است. این شش بعد در ذیل دوازده مؤلفه و 53 شاخص دستهبندی و تشریح، و در نهایت، شبکه مضمونها ترسیم شده است.
The dominance of professional ethics can significantly help organizations reduce organizational challenges and succeed in achieving their goals. Faculty members who play their academic roles at universities, can also play a critical ethical role as models for their students. For this reason, codes of ethics have been developed in many universities and higher educational institutes. In the meantime, organizational universities, having special aims and missions, hold specific status with regard to ethical principles. This research is aimed at proposing a comprehensive model for conceptualizing professional ethics of the professors of the organizational universities through qualitative approach and thematic analysis using Atlas T software. Having reviewed the literature on professional ethics and organizational universities, the researchers interviewed some experts including professors and managers of selected organizational universities. Analysis of the data resulted in the professional ethics model of faculty members of organizational universities containing six dimensions of educational competence, research competence, cultural-educational competence, administrative competence, commitment competence and advisory competence. These six dimensions are categorized and described under twelve components and 53 indicators. Finally the thematic network is designed.
https://im.ihu.ac.ir/article_204954_d149ae53e1375a460698c2d9e94579a9.pdf
اخلاق حرفهای استادان دانشگاه نظامی
اعضای هیئت علمی دانشگاه نظامی
دانشگاه سازمانی و عوامل و ویژگیهای حرفهای استادان
professional ethics of the professors of Imam Hussein Comprehensive University
faculty members of Imam Hussein Comprehensive University
organizational universities
the professional components and characteristics of professors
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
53
78
204955
Original Article
شناسایی الزامات ایجاد ارتباط مطلوب میان مساجد و مدارس
Identifying the Requirements of Appropriate Communication between Mosques and Schools
علی سبحانی متین
ali.sobhanimatin@gmail.com
1
میثم لطیفی
latifi@isu.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
دانشیار گروه مدیریت دولتی و رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
اگرچه با تأسیس مدارس و مراکز آموزشی، کارکرد تعلیمی مساجد کمرنگ شده است اما باتوجه به نقش مهمی که مسجد در رشد و تعالی افراد دارد، باید برای تکمیل رشد و تربیت نوجوانان، تعامل و ارتباط استوار بین مدرسه و مسجد ایجاد شود. این پژوهش با روش تحلیل مضمون بهدنبال شناسایی الزامات مورد نیاز مسجد در ایجاد ارتباط پایدار و اثرگذار با مدرسه است. برای این پژوهش با مسئولان تربیتی 14 مسجد از سراسر کشور ازجمله تهران، اصفهان، اهواز، قزوین، قم، اسلامشهر و ورامین مصاحبه شد که در زمینه ارتباط با مدرسه موفق عمل کرده بودند. نتایج در قالب 48 مضمون پایه، ده مضمون سازماندهنده و چهار مضمون فراگیر گزارش شده است. در پایان تحلیلها، چهار بعد و ده مؤلفه بهدست آمد که درواقع همان مضمونهای سازماندهنده و فراگیر است. ابعاد عبارت است از بعد تعامل، بعد برنامه، بعد نیروی انسانی و بعد قالبهای ارتباطی. در نتیجه اگر تشکیلات فرهنگی مسجد در این چهار بعد، که هر کدام مؤلفههایی دارد، موفق باشد و آنها را مورد توجه قرار دهد به ایجاد ارتباط مناسب و مستمر با مدرسه موفق خواهد شد.
Although the educational functions of mosques have decreased due to the establishment of schools and educational centers, it is necessary to establish profound interactions between them to complement the growth and education of the youths. This is necessary because mosques play important roles in the growth and excellence of individuals. Employing thematic analysis method, this research aims at identifying the requirements of the mosques for establishing a long-lasting and effective relationship with schools. The researchers interviewed the educational authorities of 14 mosques across the country, including Tehran, Isfahan, Ahvaz, Qazvin, Qum, Islamshahr and Varamin, all of whom had successful experience in communicating with schools. The interviews ended in 48 basic themes, ten organizing themes, and four comprehensive themes. Finally, the analysis resulted in four dimensions and ten components coinciding with organizing themes and comprehensive themes. The dimensions included interaction, programming, human, and communication arrangements. Consequently, if the cultural bodies of the mosques are successful in these four dimensions and their components, they can do well in establishing a proper and constant relationship with schools.
https://im.ihu.ac.ir/article_204955_a95ab5b1c064c8749932d0d5450da20b.pdf
همکاری مسجد ـ مدرسه
اداره مسجد
مدیریت مدرسه
همکاری بین سازمانی
mosque-school collaboration
administration of mosques
school management
inter-organizational collaborations
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
79
105
204956
Original Article
الگوی تصمیمگیری مبتنی بر ارزشهای راهبردی اسلامی
The Model of Decision Making on the Basis of Islamic Strategic Values
محمد گلچین کوهی
titigolchin@yahoo.com
1
مرتضی رضایی صوفی
morrsoufi@yahoo.com
2
لقمان کشاورز
keshavarzlog@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استاد گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:این پژوهش بهدنبال دستیابی به الگوی اکتشافی از تصمیمگیری راهبردی بر مبنای ارزشهای اسلامی با استفاده از روش دادهبنیاد بود. ابتدا با بررسی و تدبر آیه به آیه از ابتدا تا انتهای قرآن مفاهیم ارزشی و نقش آنها در تصمیمگیری جمعآوری، و با توجه به احادیث مرتبط تکمیل شد. سپس به روش نمونهگیری نظری 22 نفر از استادان دانشگاه و روحانیان خبره انتخاب شدند و از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق به عمل آمد. تحلیل دادهها بهصورت مستمر و در سه مرحله شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و مصاحبه با متخصصان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. یافتههای پژوهش نشان داد حقمداری در تصمیمگیری راهبردی ارزشی نقش محوری دارد. همچنین ابعاد الگو شامل عوامل زمینهساز (التزام به ارزشها، ارزشهای دنیا، محیط، وراثت)، عوامل مؤثر (ویژگیهای فردی، عوامل راهبردی، استعانت از خدا و شرایط) و عوامل بازدارنده (ضد ارزشها و افراط و تفریط) است که بر کنش متقابل یا فرایند تصمیمگیری راهبردی حقمدار تأثیر میگذارد و باعث میشود تصمیم در جهت صحیح خود قرار گیرد و به نتایج مطلوب مانند رضای خداوند منان و نتایج دنیوی و اخروی منتهی شوند.
Abstract This study is aimed at attaining an exploratory model of strategic decision making based on the Islamic values through the use of a grounded theory. Reviewing and contemplating on the Holy Quran from the beginning to the end verse-by-verse, the researchers discovered the concepts of value and their role in decision making and completed them by referring to the related Hadiths. Then, 22 university professors and expert clerics were selected by theoretical sampling to take part in in-depth semi-structured interviews. Data analysis was continued in three stages of open, axial and selective coding, and interviews were sustained with experts up to theoretical saturation. The findings indicated that righteousness-orientation has a fundamental role in strategic value decision making. Furthermore, the dimensions of the model included contextualizing factors (commitment to values, world values, environment values, and inheritance values), influential factors (individual characteristics, strategic factors, asking God for assistance, and the circumstances), and preventive factors (anti-values and going to extremes) which interact with decision making and makes it take the right direction and lead to desirable outcomes such as the Beneficent God's favor and salvation in the present world and the world to come.
https://im.ihu.ac.ir/article_204956_56cc7719e4b50b43a7ec6d72feb8f69d.pdf
تصمیمگیری راهبردی
ارزشهای اسلامی
حقمداری
Strategic Decision Making
Islamic Values
righteous- oriented
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
107
132
204957
Original Article
تبیین مؤلفههای ادراک عدالت در فرادست از دیدگاه امام علی علیهالسلام
Explaining the Components of Justice Perception of the Superiors in the Viewpoint of Imam Ali (AS)
وحیدرضا حلوائیها
halvaeiha@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری
در مبحث عدالت سازمانی تاکنون، به ادراک عدالت در میان کارکنان نسبت به فرادستان و نیز همکاران همسطح نسبت به یکدیگر پرداخته شده است. اما طبق تفسیر ابنمیثم از خطبه 216 امکان ادراک عدالت در فرادستان نیز ممکن است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی مؤلفههای مفهوم ادراک عدالت فرادست نسبت به زیردست، مبتنی بر بیانات امام علی(ع) در نهجالبلاغه است؛ لذا با استفاده از شیوه تحلیل مضمون، متن نهجالبلاغه با منطق توقعِ بجای فرادست از زیردست نسبت به ادا کردن حقوق خود شناسهگذاری شد. براساس یافتههای پژوهش در مجموع 202 شناسه مشخص، و در قالب 28 مضمون پایه، ادراک عدالت در فرادست بهعنوان مضمون فراگیر و چهار مضمون سازماندهنده «وفاداری»، «خیرخواهی برای فرادست و مجموعه»، «پذیرش دعوت و اقبال» و «اطاعت» ساماندهی شد. نتیجه پژوهش ایجاد شاخصهایی برای عملیاتیسازی این ادراک در میان فرادستان است که میتوان برای بررسی ارتباط این مفهوم با دیگر مفاهیم حوزه سازمان در قالب متغیر مستقل، وابسته و یا تعدیلگر استفاده کرد.
Thus far, the perception of justice has been discussed among employees and their superiors and among the coworkers. However, according to the interpretation of Sermon 216 of Nahj al-Balaghah by Ibn Meisam, it is possible to perceive justice in the superiors too. Hence, this research is intended to identify the components of the concept of perception of justice among superiors towards their subordinates based on Imam Ali's sayings in Nahj al-Balaghah. Thus, the sayings of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah relating logical expectation of the superiors from the subordinates claiming their rights were reviewed and coded using content analysis. Based on the findings of the research, a total of 202 open codes were identified. They were classified into 28 basic themes, the perception of justice in the superiors as the comprehensive theme, and the four organizing themes including "loyalty", "benevolence for the superiors and the whole group", "acceptance and saying welcome to invitation", and "obedience". The result of the study indicates that some indicators must be presented for the operationalizing this perception among superiors. It can be used for investigating the relationship between this concept and other components of the organization domain in the form of independent, dependent, or moderating variables.
https://im.ihu.ac.ir/article_204957_028b67f7937f4eaf6c926a082461fc69.pdf
عوامل عدالت سازمانی
حق و تکلیف از دیدگاه امام علی(ع)
ادراک عدالت در فرادست
تحلیل مضمون از دیدگاه امام علی(ع)
components of organizational justice
rights and duties from Imam Ali's viewpoint
perception of justice among superiors
thematic analysis from Imam Ali's viewpoint
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
133
160
204958
Original Article
بررسی تطبیقی راهبردهای تغییر در عصر پیامبر اسلام(ص) و دوران معاصر بهمنظور پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی
A Comparative Study of Change Strategies in the Era of the Prophet of Islam (PBUH) and the Contemporary Era to Achieve Islamic Values and Norms
صادق یزدان پناه
sadyazdanpanah@gmail.com
1
امیر احسانی
ehsani.mmaster@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دکترای مدیریت منابع انسانی، مدرس دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
تاکنون نظریهپردازان، راهبردهای گوناگونی برای مدیریت تغییر ارائه کردهاند و در مطالعات مدیریت اسلامی به مدیریت عصر پیامبر در پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی اشاراتی شده است. در این تحقیق با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها و روششناسی فراتحلیل برجستهترین مقولههای اصلی، شرایط علّی، زمینهای، واسطهای، راهبردها و پیامدهای مورد مطالعه استخراج شد و به تأیید گروه دلفی شامل استادان حوزه و دانشگاه رسید. سپس با بررسی مقایسهای راهبردهای تغییر در عصر پیامبر(ص) و دوران معاصر، مشابهتها و تفاوتهای این راهبردها شناسایی و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از شناسایی ده عامل اصلی در بررسی راهبردهای تغییر در دوره پیامبر(ص) و راهبردهای تغییر در قرن بیستم است که این دگرگونیها عبارت است از: دگرگونی در سطح نهادها و ساختها، نهادهای حکومتی و سیاسی، نهادهای حقوقی، نهاد خانواده، نهادهای تعلیم و تربیت، نهادهای اقتصادی، دگرگونی در سطح سازمانها و پایگاههای اجتماعی، دگرگونی در سطح رفتارهای معمول، دگرگونی در سطح فرهنگ و دگرگونی در سطح اعتقادات. بهطور کلی تغییر مبانی در دوران معاصر بر اساس لذات و نیازهای انسانی است؛ این در حالی است که مبانی تغییر در دوره پیامبر(ص) بر احکام و حدود اسلامی مبتنی است.
Up to now, management theorists have proposed various strategies for change management. Islamic management studies have considered the management of the Prophet's era in the presentation of Islamic values and norms. Employing grounded theory and meta-analysis, this research made an attempt to pinpoint the most prominent categories, and causal, contextual, and mediating conditions for identifying the strategies and outcomes of the study. The results were confirmed by university professors and Howzeh instructors through Delphi method. Afterwards, the similarities and differences between these strategies were identified and analyzed by comparing the change strategies in the era of the Prophet and the contemporary era. The research resulted in ten key factors relating the differences between change strategies of the Prophet Muhammad (PBUH) and those of the twentieth century. They included differences at institutional levels, governmental and political levels, legal levels, family institutions, education institutions, economic institutions, organizational and social entities levels, general behavior, and cultural and faith levels. Generally, the foundation of contemporary changes is based on human pleasure and requirements; while the basis of change in the Prophet's era relies on the Islamic creeds and principles. Themes are: change in institution level, political and governmental, legal, family, educational, economical institution, organizational level, ordinary behaviors level, cultural and opinion level. Totally change in Contemporary era is pleasures and needs of humans, while change in Prophet (s.a.a.w) era is based on Islamic rules.
https://im.ihu.ac.ir/article_204958_03254fd5c9a18fac1198bfc1a4b49f84.pdf
ارزشها و هنجارهای اسلامی
راهبردهای عصر پیامبر
راهبرد دوران معاصر
راهبرد تغییر در عصر پیامبر(ص)
Islamic values and norms
the strategies of the Prophet's era
the strategy of contemporary era
the strategy of change in the era of the Prophet
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
161
186
204959
Original Article
تحلیلی اکتشافی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله در راستای ارائه الگوی رونق تولید
An Exploratory Analysis of the Supreme Leader's Speeches for Designing a Model of Production Flourishing
رحمان غفاری
rghaffari63@gmail.com
1
محمد مهدی احمدیان دیوکتی
ahmadianmehdi@yahoo.com
2
مسعود احمدی
m.ahmadi4502@iausari.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران، ساری
دکتری مدیریت، گرایش سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه مازندران
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران، ساری
یکی از وظایف رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران، تعیین سیاستهای کلی نظام است. نامگذاریها و تعیین شعارهای سال را میتوان یکی از جلوههای تعیین سیاستهای کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست. در همین راستا، سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری، سال «رونق تولید» نام گرفته است. در این مقاله با روش دادهبنیاد بیانات مقام معظم رهبری طی سه دهه گذشته در زمینه "رونق تولید" در سه مرحله شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب 28245 شناسه باز، 199 مفهوم و 32 مقوله اصلی و با محوریت «حماسه تولید» بهصورت الگویی مفهومی ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد افزایش اشتغال، رشد اقتصادی پایدار، افزایش تابآوری اقتصادی، افزایش عزت و نشاط ملی، توسعه صادرات و افزایش عدالت اجتماعی از پیامدهای تحقق رونق تولید است. نوآوری پژوهش کمک به سیاستگذاران اجرایی است تا با توجه به منویات مقام معظم رهبری بهصورت نظاممند به تصمیمگیری در عرصه رونق تولید اقدام کنند.
One of the responsibilities of the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran is to decide on the general policies of the state. In view of that, the Supreme Leader named the year of 2019 as the year of production flourishing. Naming and appointing special slogans for each year by the leader designate general policymaking for the Islamic state. In this regard, the year 2019 has been named as the year of production flourishing by the Supreme Leader. In this research, the speeches of the Supreme Leader over the last three decades relating to production were collected through a statement-based approach. Three stages of open, pivotal and selective identification, in the form of 28245 open identities, 199 concepts and 32 key themes, were identified in the conceptual model of epical production. The findings signified that the outcomes of developing production flourishing include developing employment, sustaining economic growth, increasing economic resilience, increasing national dignity, expanding exports and enhancing social justice. Research innovation supports executive policymakers in following the decisions of the Supreme Leader to make systematic decisions on a production flourishing.
https://im.ihu.ac.ir/article_204959_0239c6ad5a358aa99e6c1692edfd8527.pdf
حماسه تولید
رونق تولید
تاب آوری اقتصاد
production epic
production flourishing
resilience of economy
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
188
194
205768
Original Article
چکیده عربی مقالات زمستان 98
چکیده عربی مقالات زمستان 98
غلامحسین باقری مهیاری
gbagheri@ihu.ac.ir
1
امام حسین علیه السلام
تمکن سلطة الأخلاق المهنیّة أن تساعد بمقدار الأخذ بالعین إلی المنظّمة نجو إنخفاض النزاعات و الإشتباکات التنظیمیّة و النجاح فی ثبووت الأهداف. یلعب أعضاء الهیئة العلمیّة علی مثالیّة القدوة و النموذج للطلّاب جنب دورهم العلمیّ دوراً أخلاقیّاً ممسوساً أیضاً. بهذه العلّة قد کتبت النظامات علی عنوان بطاقات الهویّة الأخلاقیّة بأکثر الجامعات و مؤسّسات التعلیم العالی. بینما تکون الجامعات التنظیمیّة بالعنایة إلی الأهداف و رسالتها الخاصّة التی تتولّی بما فتمتّع الحالة الخاصّة فی مجال المبانی الأخلاقیّة لها أیضاً. تمّت هذه الدراسة إلی الهدف للإیصال إلی القدوة التامّة لمدلول أخلاق الإساتذة المهنیّة فی الجامعات التنظیمیّة مع الإقتراب الحالیّ و منهج التحلیل فی المحتوی و إفادة من أداة الإلکترونیّ «أطلس تی» اللینة. قد جرت المحادثة إلی الخبراء منهم الأساتذة و مدراء الجامعات التنظیمیّة المختارة لثبوت هدف الدراسة بعد دراسة الآداب فی خیازات الأخلاق المهنیّة و الجامعات التنظیمیّة. و قدّمت بتحلیل المعلومات قدوة الأخلاق المهنیّة لأعضاء الهیئة العلمیّة فی الجامعات التنظیمیّة بستّة الأبعاد فهی الأهلیّة التعلیمیّة، و الأهلیّة الدراسیّة، و الأهلیّة التربویّة الثقافیّة، و الأهلیّة التنفیذیّة، و الأهلیّة الإلتزامیّة و الأهلیّة للخدمات المستشاریّة. إنّ ستّة الأبعاد هذه فد أمست تحت إثنی عشر عنصراً سبباً و 53 مؤشّرة تواطؤاً ثمّ شرّحت، و فی النهایة رسّمت شبکة المحتویات.
The dominance of professional ethics can significantly help organizations reduce organizational challenges and succeed in achieving their goals. Faculty members who play their academic roles at universities, can also play a critical ethical role as models for their students. For this reason, codes of ethics have been developed in many universities and higher educational institutes. In the meantime, organizational universities, having special aims and missions, hold specific status with regard to ethical principles. This research is aimed at proposing a comprehensive model for conceptualizing professional ethics of the professors of the organizational universities through qualitative approach and thematic analysis using Atlas T software. Having reviewed the literature on professional ethics and organizational universities, the researchers interviewed some experts including professors and managers of selected organizational universities. Analysis of the data resulted in the professional ethics model of faculty members of organizational universities containing six dimensions of educational competence, research competence, cultural-educational competence, administrative competence, commitment competence and advisory competence. These six dimensions are categorized and described under twelve components and 53 indicators. Finally the thematic network is designed.
https://im.ihu.ac.ir/article_205768_4289bb0408a3c132e19e0d867ed59822.pdf
الأخلاق المهنیّة لأساتدة جامعة الإمام الحسین(ع) الجامع
أعضاء الهیئة العلمیّة فی جامعة الإمام الحسین(ع) الجامع
الجامعة التنظیمیّة و الأسباب و خصائص الأساتذة المهنیّة.
professional ethics of the professors of Imam Hussein Comprehensive University
faculty members of Imam Hussein Comprehensive University
organizational universities
the professional components and characteristics of professors
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2020-01-21
27
4
195
199
205770
Original Article
چکیده لاتین زمستان 98
چکیده لاتین زمستان 98
قاسم قنبری خانقاه
ghteachergh@yahoo.com
1
دکترای مطالعات فرهنگی، گروه زبانهای خارجی، دانشکده مدیریت و منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
The dominance of professional ethics can significantly help organizations reduce organizational challenges and succeed in achieving their goals. Faculty members who play their academic roles at universities, can also play a critical ethical role as models for their students. For this reason, codes of ethics have been developed in many universities and higher educational institutes. In the meantime, organizational universities, having special aims and missions, hold specific status with regard to ethical principles. This research is aimed at proposing a comprehensive model for conceptualizing professional ethics of the professors of the organizational universities through qualitative approach and thematic analysis using Atlas T software. Having reviewed the literature on professional ethics and organizational universities, the researchers interviewed some experts including professors and managers of selected organizational universities. Analysis of the data resulted in the professional ethics model of faculty members of organizational universities containing six dimensions of educational competence, research competence, cultural-educational competence, administrative competence, commitment competence and advisory competence. These six dimensions are categorized and described under twelve components and 53 indicators. Finally the thematic network is designed.
The dominance of professional ethics can significantly help organizations reduce organizational challenges and succeed in achieving their goals. Faculty members who play their academic roles at universities, can also play a critical ethical role as models for their students. For this reason, codes of ethics have been developed in many universities and higher educational institutes. In the meantime, organizational universities, having special aims and missions, hold specific status with regard to ethical principles. This research is aimed at proposing a comprehensive model for conceptualizing professional ethics of the professors of the organizational universities through qualitative approach and thematic analysis using Atlas T software. Having reviewed the literature on professional ethics and organizational universities, the researchers interviewed some experts including professors and managers of selected organizational universities. Analysis of the data resulted in the professional ethics model of faculty members of organizational universities containing six dimensions of educational competence, research competence, cultural-educational competence, administrative competence, commitment competence and advisory competence. These six dimensions are categorized and described under twelve components and 53 indicators. Finally the thematic network is designed.
https://im.ihu.ac.ir/article_205770_05e259efa508a2f297f547c3ab7e3ab6.pdf
professional ethics of the professors of Imam Hussein Comprehensive University
faculty members of Imam Hussein Comprehensive University
organizational universities
the professional components and characteristics of professors
professional ethics of the professors of Imam Hussein Comprehensive University
faculty members of Imam Hussein Comprehensive University
organizational universities
the professional components and characteristics of professors