per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
5
14
204498
Original Article
سخن سردبیر (زمستان 97)
chief editor' speech(winter 2019)
سید محمد مقیمی
moghimi@ut.ac.ir
1
گروه آموزشی مدیریت دولتی دانشگاه تهران
با عنایت به مفروضات الگوی مدیریت اقتضایی، سبک و اسلوب مدیریت تابعی از شرایط و مقتضیات سازمانی و محیطی است. یکی از شرایطی که در الگوهای مدیریت عرفی به آن پرداخته نشده است، مدیریت در شرایط فتنه است. شرایطی که در احادیث و روایات اسلامی جزء لاینفک حیات بشر در دوره آخرالزمان است. از آنجا که به زعم اغلب اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی، عصر حاضر به عنوان دوره آخرالزمان شناخته میشود؛ لذا آشنایی با سبک مدیریت در شرایط فتنه بایسته و ضروری است. در این مجال کوتاه تلاش میگردد تا با مراجعه به نهجالبلاغه، ضمن تبیین مفهومی فتنه، چگونگی مدیریت بر خویشتن و همچنین مدیریت جامعه در شرایط فتنه مورد واکاوی قرار گرفته و الگوهای رفتاری بهینه و راهبردهای مدیریتی مبتنی بر فرمایشات مولای متقیان امام علی(ع) عرضه گردد.
Given the assumptions of contingent management model assumptions, management style is a function of organizational and environmental conditions and requirements. One of the conditions not addressed in customary management models is sedition management. Conditions in Islamic hadith and traditions are an integral part of human life in the apocalypse. As most Islamic and non-Islamic scholars consider the present era to be the epoch of the apocalypse, it is therefore essential to understand the style of management in the context of sedition. In this short story, we attempt to analyze the concept of sedition, how to manage ourselves, as well as community management in sedition, by explaining the concept of sedition, and the optimal behavior patterns and management strategies based on the Imam Ali (AS) Imam Ali (AS). ) To be supplied.environmental-ˌvī(ə)rn-,enˌvīrənˈmen(t)lTranslations of environmentalAdjectiveFrequencyمحیطیenvironmentalDefinitions of environmentalAdjective1relating to the natural world and the impact of human activity on its condition.acid rain may have caused major environmental damage2relating to or arising from a person's surroundings.environmental noiseExamples of environmentalThey both concluded that there was very little difference in overall environmental impact.29 more examples
https://im.ihu.ac.ir/article_204498_b152de4f193368d8cb7aef00233d5cb6.pdf
فتنه
نهج البلاغه
حکمیت
Sedition
Nahj al-Balaghah
arbitration
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
15
49
204490
Original Article
سازوکارهای آموزش مردم و مدیران در ارتقای تعامل مردم ـ حکومت: دلالتهایی برآمده از تفسیر شریف المیزان
The Mechanisms of Teaching People and Managers for Improving the Interaction between People and Government: Implications from Al-Mizan Commentary
میثم لطیفی
meisamlatifi@gmail.com
1
حسن دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
2
فاطمه رحمانی
fatemeh.rahmani213@gmail.com
3
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس
تعامل مردم ـ حکومت مرکز ثقل حکومتها بوده و کارگزاران حکومتی همواره درپی کشف سازوکارهایی برای افزایش کمیت و کیفیت تعاملات مردم با حکومت هستند. در این مقاله با رویکرد کیفی و براساس روش دلالتپژوهی در تفسیر شریف المیزان و تدبر مسئلهمحور در آیات قرآن کریم، از دل 1921 آیه و 496 مضمون برآمده از آنها، سازوکارهای آموزشی تعامل مردم و حکومت، مفهومپردازی شد. قرآن کریم برای بهبود مشارکت عمومی در جامعه به آموزش توأمان مدیران و مردم پرداخته و برای آن سازوکارهای گوناگونی را درنظر گرفته است. در حوزه آموزش مردم، هیجده سازوکار مانند: آموزش نحوه تعامل با یکدیگر، آموزش نحوه مشارکت عمومی (جهاد، زکات، انفاق)، آموزش مسئولیتپذیری و فرمانبری، آموزش تلازم ایمان و عمل صالح، آموزش امر به معروف و نهی از منکر و... ارائه شده است. در حوزه آموزش مدیران نیز هفت سازوکار کشف شد که مهمترین آنها عبارتند از: آموزش تقویت رابطه رهبر و مردم مبتنیبر انس و الفت، آموزش سعهصدر و مشورتپذیری مدیر و رهبر، آموزش سادهگویی و بیان روان مدیر و رهبر، آموزش زهد و اعراض از مادیات مدیر و رهبر. بدینترتیب براساس آموزههای قرانی میتوان گفت که اولاً آموزش و یادگیری، رکن مهمی در ساخت و بهبود تعامل مردم و حکومت است و ثانیاً این آموزش برای مردم و مدیران در عرصههای متنوع، بهصورت توأمان لازم و ضروری است.
Interactions between people and government stand at the centerpiece of governments, and governmental administrators are always looking for the best mechanism to increase this relationship both quantitatively and qualitatively. Following a qualitative approach and based on the investigative implications of the wonderful commentary of Al-Mizan and problem-oriented analysis of the Holy Qur’an, this research conceptualized the training mechanism of improving interaction between people and government through deriving 496 themes from 1921 verses. The Holy Qur'an addresses different mechanisms for the training of both managers and peoples to improve public participation in the community. Eighteen mechanisms were identified for this purpose, including training to interact with one another, training public participation, (Jihad, Zakat, Inf’agh), training accountability and leadership, clarifying the companionship of faith and good practice, instructing how to enjoin good and forbid evil. Seven mechanisms were identified for training managers, most important of which include training how to strengthen the relationship between the leader and people based on companionship and sympathy, training of tolerance and readiness for advice, training explicit and fluent speaking to managers and the leaders, and teaching piety and evading from worldliness to managers and the leaders. Based on the instructions of the Holy Quran, therefore, we come to the conclusion that, firstly, teaching and learning are the key components of the establishment and improvement of interaction between people and government, and, secondly, they are necessary for both people and managers in various regards.
https://im.ihu.ac.ir/article_204490_184d5b1246bfb715fdfbcb7a990adffa.pdf
سازوکارهای تعامل مردم ـ حکومت
آموزش مردم
آموزش مدیران
مدیریت اسلامی
mechanisms of the interaction between people and government
training people
training managers
Islamic management
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
51
77
204487
Original Article
شناسایی راهبردهای ارتقای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
Identifying Strategies for Promoting the Islamic-Iranian Model of Development
حمیدرضا اسمعیلی گیوی
esmaely@gmail.com
1
سید جلال موسوی خطیر
musavi14@yahoo.com
2
علی نظر منصوری
nazarmansori@yahoo.com
3
احمد فضائلی
abomoh787@gmail.com
4
دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و مدیرکل پژوهشهای علمی ـ فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
نویسنده مسئول: دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران و رئیس گروه پژوهشهای فرهنگی ـ علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
دانشآموخته دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال فعالیت علمی پژوهشی مستمر مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت تهیه و تدوین شد. مقام معظم رهبری پس از تدوین این الگو در حکمی مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای آن دعوت نمودند. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی ابعاد و نقد الگوی پایه، جهت تکمیل و ارتقای سند اجرا شده است. در مطالعه پیش رو، بر اساس رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون ازطریق مصاحبه با 43 نفر از خبرگان علمی و اجرایی حوزه سیاستگذاری اقدام به گردآوری دادهها و اطلاعات مطالعه شده است. پس از کدگذاری مصاحبههای انجامشده، 268 جمله کلیدی و 148 مضمون پایه استخراج گردید که در 16 مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند. برای اعتبار سنجی و تنقیح مفاهیم و مضامین استخراجشده، پنج جلسه گروه کانونی با حضور خبرگان سیاستگذاری برگزار شد و مضامین احصا شده در 4 مضمون فراگیر شامل چالشهای نهادی ـ ساختاری، روشی، محتوایی، اجرایی ـ نظارتی ارائه شد. براساس مضامین چهارگانه حاصلشده از این تحقیق به نظر میرسد، ضرورت دارد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به بازنگری و بازآفرینی این سند جهت رفع این نواقص و تنظیم سند نهایی مطلوب اقدام نماید.
The basic model of Islamic-Iranian development was designed after seven years of consistent scientific research conducted at “The Center for Islamic-Iranian Development Model”. Following the designing of this model, the Supreme Leader of the Islamic Revolution, invited all scientific centers, elites, and scholars to inquire into the various dimensions of the document and to give recommendations for its completion and improvement. Hence, this research is intended to investigate the dimensions and characteristics of the basic model to promote the document. Following a qualitative approach and using grounded theory, the researchers interviewed 43 scientific and administrative experts in the field of policymaking to collect data. 268 basic concepts were identified which were classified in 16 categories. In order to validate the derived concepts and categories, five core groups were held with policymaking experts, and the categories were classified into four dimensions including institutional-structural, methodological, content and administrative-observatory challenges. According to the identified categories of this research, it seems necessary that the Center for Islamic-Iranian Model of Development reviews the model and revises it to address the deficiencies and to design the final desirable model.
https://im.ihu.ac.ir/article_204487_a94b718bef8520e80e80ca12273af6a1.pdf
الگوی پایه
پیشرفت
اسلامی ـ ایرانی
چالشها و مسائل
تحلیل مضمون
Basic Model
Islamic-Iranian development
challenges and problems
Grounded Theory
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
79
106
204488
Original Article
عقلانیت مدیریت جهادی
The Rationality of Jihadi Management
محمدعلی حسنی نیک
hasani_ali1370@yahoo.com
1
مجید مختاریان پور
mokhtarianpour@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مدیریت سازمانهای دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
نویسنده مسول : استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
عقلانیت، بهعنوان زیربنای هر مکتب مدیریتی میتواند باعث ایجاد تمایزات بسیاری بین آن مکتب و دیگر مکاتب شود. درحالحاضر، علیرغم پرداختهشدن به عقلانیت دینی در تحقیقات موجود، عقلانیت مدیریت جهادی بهصورت خاص، مورد توجه واقع نشده است. هدف تحقیق حاضر، درک عقلانیت مدیریت جهادی با مطالعه و بررسی مطالب ذیل آیات جهاد در چهار تفسیر المیزان، نمونه، مجمعالبیان و تسنیم و نیز بیانات رهبر معظم انقلاب درمورد مدیریت جهادی و همچنین نظرات خبرگان است. روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی قیاسی است. براساس این روش در این تحقیق ابتدا با مراجعه به ادبیات عقلانیت، سه عقل نظری، عملی و کنشی بهعنوان مقولههای فراگیر شکل گرفته و سپس با تحلیل اسناد و مصاحبههای متعدد، مقولههای ذیل این سه مقوله فراگیر، بهدست آمد. حاصل تحقیق 791 کد بود که توسط 75 مضمون فرعی در ذیل 12 مضمون اصلی و ذیلِ سه نوع عقل، طبقهبندی شدند و مدل نهایی تحقیق را تشکیل دادند. براساس نتایج تحقیق، عقل نظری شامل مؤلفههای اعتقاد به جنگ حق و باطل و رحمت خاص الهی؛ عقل عملی شامل مؤلفههای دینمحوری، توجه به عوامل مافوق طبیعی و مبارزه با دشمن؛ و سرانجام عقل کنشی شامل مؤلفههای خردمندی، ایثارگری، رابطه سازنده رهبر ـ پیرو، مسئلهمحوری، نظاممندی، برخورد صحیح با دشمن و تلاشگری است.
As the foundation of management, rationality can provide distinctive features for schools of management. At present, in spite of attention to religious rationality in the current researches, the rationality of Jihadi management has not been specifically addressed. This research is aimed at understanding the rationality of Jihadi management by investigating related verses to Jihad in the following commentaries of the Holy Qur’an: “Almizan”, “Nemoneh”, “Majmaulbayan”, and “Tasnim”. Speeches of the Supreme Leader of the Islamic Revolution concerning Jihadi management as well as the views of the scholars have also been studied. This research follows a comparative qualitative content analysis. Accordingly, in the first stage, three types of rationalities, that is, theoretical, practical and performance, were selected as the comprehensive categories. An analysis of the various documents and interviews resulted in the identification of the subcategories. The study resulted in 791 codes, which were categorized into 75 sub-themes, 12 main themes and three types of wisdom, which were included in the final model of the research. The results indicated that theoretical rationality includes belief in the struggle between right and wrong and special compassion from God: practical rationality includes religious components, attention to supernatural power, and fighting against the enemies; finally, performance rationality includes the components of wisdom, sacrifice, the constructive relationship between the leader and the followers, the problem-orientation, systematicity, the proper encounter with the enemy, and endeavor.
https://im.ihu.ac.ir/article_204488_cd5f9e4c1b777cd424226bcc621a27ba.pdf
جهاد
مدیریت جهادی
عقلانیت
عقل نظری
عقل عملی
عقل کنشی
Jihad
Jihadi management
rationality
Theoretical Rationality
Practical Rationality
performance rationality
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
107
133
204471
Original Article
تبیین و مدلسازی مفهومی کنترل اسلامی از دیدگاه امام علی علیهالسلام
Explaining and Designing a Conceptual Modeling of Islamic Controlling from Imam Ali's Point of View
علی خانی
a.khani1391@gmail.com
1
علیرضا علی احمدی
pe@iust.ac.ir
2
محمد تقی امینی
amini@pnu.ac.ir
3
ساسان زارع
zaresasan@yahoo.com
4
نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران
درصورت عدم وجود کنترل صحیح، سازمان از برنامههای خود منحرف خواهد شد. باتوجهبه اینکه کنترل در هر سازمانی ریشه در فرهنگ سازمان و جامعه دارد، نیاز است که نحوه کنترل، متناسب با بوم همان سازمان باشد. در جمهوری اسلامی ایران نیاز داریم که برای کنترل از مفاهیم اسلامی استفاده نماییم. دراینراستا یکی از بهترین منابع، بیانات امیر مؤمنان علی علیهالسلام است که بهطور خاص در دو کتاب «نهجالبلاغه» و «غررالحکم و دررالکلم» جمعآوری شده است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون که یکی از مهمترین روشهای کیفی است و با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA 10 انجام شده است. این زمینه، بیش از 2800 مضمون اولیه، شناسایی شد که پس از پالایش نهایی به 2718 مورد رسید. از این تعداد 1088 مضمون اولیه مربوط به نهجالبلاغه و 1630 مورد مربوط به غررالحکم و دررالکلم است. مضامین اولیه درقالب 133 مضمون اصلی دستهبندی و سپس 133 مضمون اصلی درقالب 38 مضمون سازماندهنده سازماندهی شد. 38 مضمون سازماندهنده نیز درقالب هشت مضمون فراگیر قرار گرفتند. این هشت مضمون عبارتند از: ویژگیهای نیروی انسانی، انواع کنترل، اصول حاکم بر کنترل، تنبیه و تشویق، ضرورت کنترل، بسترسازی، آفات کنترل و پیامدها. درنهایت همه مضامین، ذیل مضمون فراگیر کنترل اسلامی از دیدگاه امام علی علیهالسلام قرار گرفتند.
Organization deviate from their programs in the absence of proper control. As controlling is rooted in the culture of the organizations and the society, it is necessary to have locally appropriate control over to the organizations. In the Islamic Republic of Iran, we need to use Islamic concepts for inserting control. The best sources for this purpose include the sayings of Imam Ali (Amir-al-M’uminin), especially those compiled in "Nahj-al-Balaghah" and "Ghurar-al-Hekam. Using thematic analysis, the most important qualitative methods, and employing the MAXQDA 10 software, the researchers reviewed these sources with regard to control. In this phase, more than 2,800 primary themes were identified, from which 2718 remained after the final refinement. Of these, 1,088 primary themes are related to Nahj-al-Balaghah, and 1,630 are related to Ghurar-al-Hekam. The primary themes were grouped into 133 main themes, and were grouped into 38 organizing themes. Then, they were grouped into 8 comprehensive ones including: human resource characteristics, types of control, principles governing control, punishment and encouragement, necessity of control, setting up, control problems and consequences. Ultimately, all the themes were included in the comprehensive Islamic themes from the viewpoint of Imam Ali (peace be upon him).
https://im.ihu.ac.ir/article_204471_4ae1ac6a5435335181b1a515404d0d81.pdf
کنترل
نهجالبلاغه
غررالحکم و دررالکلم
تحلیل مضمون
Control
Nahj-al-Balaghah
Ghurar-al-Hekam
thematic analysis
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
135
157
204489
Original Article
الگوی ارتقای اخلاق پژوهش؛ شرایط، بسترها، راهبردها و پیامدها
A Model for Improving Research Ethics: Conditions, Foundations, Strategies and Outcomes
حسین عبداللهی
hassan_abdollahi@yahoo.com
1
مرتضی طاهری
mtaheri56_85@gmail.com
2
سعید غیاثی
ghiasisaeed@gmail.com
3
محمدعلی نعمتی
rnemati@gmail.com
4
محمدرضا بابائی
zariat1964@gmail.com
5
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
اخلاق و پژوهش همواره در یک تعامل دوسویه با یکدیگر قرار داشته و بر یکدیگر اثرگذار هستند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر، ارائه راهبردهایی جهت نیل به پژوهش اخلاقمدار است. باتوجهبه اهمیت موضوع پژوهش در حوزه علم و مباحث علمی، پژوهشگران بر آن شدند تا پس از واکاوی و شناسایی شرایط، زمینهها و بسترها، نسبت به ارائه راهبردها اقدام نمایند. این مطالعه ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و در گام اول با جستجوی کلیدواژههای مختلف در مهمترین بانکهای اطلاعاتی پژوهشها و مقالات داخلی و خارجی، 128 اثر شناسایی و انتخاب شد که مستقیماً به اخلاق پژوهش پرداخته بود. درادامه با با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA و براساس روش دادهبنیاد، کدهای اولیه از درون پژوهشهای منتخب استخراج، دستهبندی و بهعنوان الگوی ارتقای اخلاق پژوهش، ارائه شد.
This research is a step towards production of science in line with the future of man. The persistence of human communities is dependent on their adherence to ethics. Ethics and research mutually interact and have effect on each other. Therefore, this research is aimed at providing strategies for achieving ethical research. Due to the importance of researches regarding science and scientific issues, the researchers decided to devise strategies after the investigation and identification of conditions and foundations. This research follows an applied purpose. In the first phase, the researchers looked for various keywords in the most important research institutes and internal and external databases. It resulted in the selection of 128 works directly related to research ethics. Finally, using the MAXQDA software and based on the grounded theory, initial codes were extracted from the selected research. They were then categorized and were used to design a model for the improvement of research ethics.
https://im.ihu.ac.ir/article_204489_1fc7ba731da36e854a9630ef7fd183af.pdf
پژوهش
اخلاق پژوهش
ارتقای اخلاق پژوهش
دادهبنیاد
Research
research ethics
improving research ethics
Grounded Theory
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
159
182
204491
Original Article
بررسی تأثیر ارزشهای اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش روابط رهبر ـ عضو و تعهد سازمانی
Investigating the Impact of Islamic Values on Organizational Citizenship Behavior: the Role of Member-Leader Relationship and Organizational Commitment
مرتضی مرادی
morteza_moradi@pnu.ac.ir
1
ایمان حکیمی
hakimi_iman@yahoo.com
2
نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ارزشهای اسلامی از مباحثی است که در زندگی انسانی و سازمانی مورد توجه افراد در یک جامعه اسلامی است و توجه به آن میتواند تبعات مثبتی برای فرد و سازمان داشته باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ارزشهای اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی روابط رهبر ـ عضو و تعهد سازمانی است. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 230 نفر کارکنان اداره تأمین اجتماعی استان همدان بود. حجم نمونه از جدول مورگان به روش طبقهای نسبی 144 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. روایی آن ازطریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد ارزشهای اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی (72/0)، روابط رهبر ـ عضو (59/0) و تعهد سازمانی (53/0) اثر مثبت و معنیدار دارد. همچنین روابط رهبر ـ عضو و تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار است (بهترتیبب 57/0 و 61/0). همچنین روابط رهبر ـ عضو بر تعهد سازمانی (68/0) اثر میگذارد. نتایج، نشان داد که توجه به ارزشهای اسلامی در سازمان به رفتار شهروندی کمک میکند، همچنین رفتار شهروندی سازمانی در افراد متعهد به سازمان و کارکنانی که به روابط رهبر ـ عضو پایبندند، بهاحتمالقوی، بیشتر است. پیشنهاد میشود ارزشهای اسلامی بیشتر مبنای عمل کارکنان قرار گیرد و افرادی که در سازمان به این ارزشها پایبندی بیشتری دارند، مورد تشویق قرار گیرند.
Islamic values are issues considered by people in human and organizational life in an Islamic society. Paying attention to this can have positive outcomes for individuals and organizations. This research is intended to investigate the role of Islamic values on organizational citizenship behavior with leader-member relationship and organizational commitment as mediators. This is an applied research in terms of purpose, which follows a descriptive survey method and correlation test. The statistical population consists of 230 employees of the Social Security Department of Hamadan Province. The sample size was estimated by the relative stratified method as 144 according to Morgan table. Questionnaires were employed for data collection whose validity was verified by confirmatory factor analysis, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed by LISREL software. The results of structural equations indicated that Islamic values affected positively and significantly organizational citizenship behavior (0.72), leader-member relationship (0.59) and organizational commitment (0.53). Also, leader-member relationship and organizational commitment affected organizational citizenship behavior (0.57 and 0.61 respectively). This relationship affected organizational commitment positively (0.86). The results also indicated that paying attention to the Islamic values in the organization contributes to citizen's behavior, as well as to the organizational behavior of individuals who are committed to the organization, and those who adhere to the leader-member relationship. It is suggested that Islamic values be chosen as the basis of the employees’ performance and those who are more committed to these values in the organization be encouraged.
https://im.ihu.ac.ir/article_204491_8a07d36715f4a0a45252c5e2c431500f.pdf
ارزشهای اسلامی
رفتار شهروندی سازمانی
تعهد سازمانی
رابطۀ رهبر ـ عضو
: Islamic values
organizational citizenship behavior
organizational commitment
leader-member relationship
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
184
191
204542
Original Article
چکیده عربی (زمستان 97)
Arabic Abstract (winter 2019)
غلامحسین باقری مهیاری
gbagheri@ihu.ac.ir
1
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
کان تصرّف الشعب ـ الحکومة بؤزة الحکومات الثقیلة و مازال العمّال الحکومیّة یتّبعون إنکشاف الأسلوب و المناهج لإزدیاد الکمّیّة و الکیفیّة فی تصرّف الشعب مع الحکومة. فی هذه المقالة رُفعت مدلولات الأسلوب و مناهج التعلیم فی تصرّف الشعب و الحکومة مع الإقتراب النوعیّ و علی منهج الدلالة الدراسیّة فی تفسیر المیزان الشریف و تدبّر فیه مرکزیّة القضیّة فی آیات القرآن من جوفها 1921 آیة و 296 محتوی مأخوذة عنها. قد عالج القرآن لتحسّن المشارکة العامة فی المجتمع إلی تعلیم المدراء و الشقب معاً و عُنیت لها الأسالیب و المناهج الملوّنة. عند حیازة تعلیم الشعب قد قدّمت ثمانیة عشر أسلوباً و منهجاً مثل: تعلیم منهج التصرّف إلی البعض، و تعلیم حالة المشارکة العامة (الجهاد و الزکاة و الإنفاق)، و تعلیم قبول المسؤولیّة و الطاعة، و تعلیم الإیمان الملتزم و العمل الصالح، و تعلیم الأمر إلی المعروف و النهی عن المنکر و... . إنکشف سبعة الأسالیب و المناهج فی حیازة تعلیم المدراء أیضاً حیث أهمّها: تعلیم تعزیز العلاقة بین القائد و الشعب یبتنی علی الأنس و الألفة، و تعلیم السعة فی الصدر و قبول المشورة عند المدیر و القائد، تعلیم القول الساذج البسیط و البیان الفصیح للمدیر و القائد، و تعلیم الزهد و الإعراض عن المادّیّات إلی المدیر و القائد. فلذلک علی تلک التعالیم القرآنیة یمکن أن یقال لها أوّلاً أنّ التعلیم و التعلّم حجرهامّ و البناء و تحسّن تصرّف الشعب و الحکومة، و ثانیاً هذا التعلیم للشعب و المدراء فی المجالات المنوّعة واجب و ضروریّ معاً جدّاً.
Interactions between people and government stand at the centerpiece of governments, and governmental administrators are always looking for the best mechanism to increase this relationship both quantitatively and qualitatively. Following a qualitative approach and based on the investigative implications of the wonderful commentary of Al-Mizan and problem-oriented analysis of the Holy Qur’an, this research conceptualized the training mechanism of improving interaction between people and government through deriving 496 themes from 1921 verses. The Holy Qur'an addresses different mechanisms for the training of both managers and peoples to improve public participation in the community. Eighteen mechanisms were identified for this purpose, including training to interact with one another, training public participation, (Jihad, Zakat, Inf’agh), training accountability and leadership, clarifying the companionship of faith and good practice, instructing how to enjoin good and forbid evil. Seven mechanisms were identified for training managers, most important of which include training how to strengthen the relationship between the leader and people based on companionship and sympathy, training of tolerance and readiness for advice, training explicit and fluent speaking to managers and the leaders, and teaching piety and evading from worldliness to managers and the leaders. Based on the instructions of the Holy Quran, therefore, we come to the conclusion that, firstly, teaching and learning are the key components of the establishment and improvement of interaction between people and government, and, secondly, they are necessary for both people and managers in various regards.
https://im.ihu.ac.ir/article_204542_b4d06edf8f5684b7c1fdfeae2aba5ee4.pdf
الأسلوب و مناهج تصرّف الشعب و الحکومة
تعلیم الشعب
تعلیم المدراء
الإدارة الإسلامیة
mechanisms of the interaction between people and government
training people
training managers
Islamic management
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت اسلامی
2251-6980
2645-5234
2019-02-20
26
4
190
195
204543
Original Article
چکیده انگلیسی (زمستان 97)
English abstract (winter 2019)
قاسم قنبری خانقاه
ghteachergh@yahoo.com
1
دکترای مطالعات فرهنگی، گروه زبانهای خارجی، دانشکده مدیریت و منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
Interactions between people and government stand at the centerpiece of governments, and governmental administrators are always looking for the best mechanism to increase this relationship both quantitatively and qualitatively. Following a qualitative approach and based on the investigative implications of the wonderful commentary of Al-Mizan and problem-oriented analysis of the Holy Qur’an, this research conceptualized the training mechanism of improving interaction between people and government through deriving 496 themes from 1921 verses. The Holy Qur'an addresses different mechanisms for the training of both managers and peoples to improve public participation in the community. Eighteen mechanisms were identified for this purpose, including training to interact with one another, training public participation, (Jihad, Zakat, Inf’agh), training accountability and leadership, clarifying the companionship of faith and good practice, instructing how to enjoin good and forbid evil. Seven mechanisms were identified for training managers, most important of which include training how to strengthen the relationship between the leader and people based on companionship and sympathy, training of tolerance and readiness for advice, training explicit and fluent speaking to managers and the leaders, and teaching piety and evading from worldliness to managers and the leaders. Based on the instructions of the Holy Quran, therefore, we come to the conclusion that, firstly, teaching and learning are the key components of the establishment and improvement of interaction between people and government, and, secondly, they are necessary for both people and managers in various regards.
Interactions between people and government stand at the centerpiece of governments, and governmental administrators are always looking for the best mechanism to increase this relationship both quantitatively and qualitatively. Following a qualitative approach and based on the investigative implications of the wonderful commentary of Al-Mizan and problem-oriented analysis of the Holy Qur’an, this research conceptualized the training mechanism of improving interaction between people and government through deriving 496 themes from 1921 verses. The Holy Qur'an addresses different mechanisms for the training of both managers and peoples to improve public participation in the community. Eighteen mechanisms were identified for this purpose, including training to interact with one another, training public participation, (Jihad, Zakat, Inf’agh), training accountability and leadership, clarifying the companionship of faith and good practice, instructing how to enjoin good and forbid evil. Seven mechanisms were identified for training managers, most important of which include training how to strengthen the relationship between the leader and people based on companionship and sympathy, training of tolerance and readiness for advice, training explicit and fluent speaking to managers and the leaders, and teaching piety and evading from worldliness to managers and the leaders. Based on the instructions of the Holy Quran, therefore, we come to the conclusion that, firstly, teaching and learning are the key components of the establishment and improvement of interaction between people and government, and, secondly, they are necessary for both people and managers in various regards.
https://im.ihu.ac.ir/article_204543_2a356c082042b73afbcf4766ecf41c21.pdf
mechanisms of the interaction between people and government
training people
training managers
Islamic management
mechanisms of the interaction between people and government
training people
training managers
Islamic management