@article { author = {mohammadi, mahdi and Hakkak, Mohammad and Nazarpoori, Amir Hooshang and Mousavi, Sayyed Najmoddin}, title = {Identifying the Components of the Islamic Educational Model of Institutional Administrators in Iran}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {26}, number = {2}, pages = {133-155}, year = {2018}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {Manpower is today the most important organizational capital. Managers are more important than other human capital because of their organizational status, their power and the essential roles they play in the success or failure of the organization. Training and upgrading of employees are strategic measures leading to the dignity of the individuals at the individual level, improving organizations at the organizational level, and resulting in an increased productivity and subsequent results at the national and even transnational level. Therefore, an infrastructural measure in effective organizations seems to be creating or acquiring continuous development of human capital through education and improvement. The fulfillment of the educational mission, as well as improvement of the organization and its effectiveness require the selection of an appropriate policy and strategy, in accordance with the requirements of the organization. Aiming at investigating and identifying the components of the Islamic education model, the researchers referred to institutional managers (commanders of the Revolutionary Guards Corps, Sepah) and conducted in-depth interviews with experts in the areas of education, management and armed forces. The necessary data was collected and analyzed by the thematic analysis method. In conclusion, 12 basic components along with their characteristics were classified in three dimensions: hardware, software and manpower. Also, three components including teacher, instructor and content were considered as the main axis in the Islamic education model.}, keywords = {training,education,institutional administrators,thematic analysis}, title_fa = {شناسایی مؤلفه‌های الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی در ایران}, abstract_fa = {امروزه نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمانی است و مدیران به دلیل جایگاه سازمانی و قدرت و نقش اساسی که در موفقیت یا شکست سازمان دارند، از اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر سرمایه‌های انسانی برخوردارند. آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملی و حتی فراملی منجر به افزایش بهره‌وری و نتایج مترتب بعدی می‌شود؛ لذا می‌توان گفت یکی از اقدامات زیربنایی که باعث کارامدی سازمانها می‌شود، ایجاد یا در اختیار گرفتن و توسعه پیوسته سرمایه انسانی از طریق آموزش و بهسازی آن است. ایفای رسالت آموزش و بهسازی در سازمان و اثربخشی آن مستلزم اتخاذ خط‌مشی و راهبردی مناسب، متناسب با مقتضیات سازمان است. در این پژوهش، که با هدف بررسی و مشخص کردن مؤلفه­های الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی (فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان در حوزه‌های آموزش، تربیت، مدیریت و نیروهای مسلح انجام گرفته است، داده‌های لازم استخراج شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 12 مؤلفه اصلی به همراه ویژگیهای آ‌نها در سه بعد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری طبقه‌بندی شد. هم­چنین سه مؤلفه استاد، مربی و محتوا به عنوان محورهای اصلی در الگوی آموزش و تربیت اسلامی به دست آمد. }, keywords_fa = {تربیت,آموزش,مدیران نهادی,تحلیل مضمون}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201942.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201942_eb8600f887256d177702bbe19c1f2870.pdf} }