@article { author = {Ghorbani, Ali and Sangui Norpour, Abasgholi}, title = {Prequels of Improving the Management of the Experience of Muslim Medical Tourists Focusing on Islamic Management of Iranian Hospitals}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {26}, number = {1}, pages = {183-205}, year = {2018}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {This research is intended to identify the prequels made in improving the management of the experience of foreign Muslim clients in hospitals, focusing on the Islamic approach in hospitals, and the mediating roles of the attitude of foreign medical tourists. Research data is gathered from 237 tourists having received medical services from the hospitals in the northwest of Iran. The data are analyzed in the form of modeling of structural equations using LISREL software. The results indicated that the treatment experiences of foreign Muslim medical tourists are influenced by Islamic behavior of physicians and hospitals. Yet, the Islamic behavior of nurses did not show significant effects on them. The study also showed that the attitudes of foreign tourists towards the conduct of the Islamic physicians and hospitals play the role of mediators in the experience of patient tourists. The results of the study provide an accurate understanding of Islamic-based clinical conduct. More precisely, the results can be helpful for Iranian hospitals in providing eligible care services based on Islamic rules to the requirements of Muslim medical tourists. Consequently, improving customer experience management help attract more Muslim medical tourists.}, keywords = {health services,management of customer experiences,Islamic behavior,Muslim medical tourists}, title_fa = {پیشایندهای بهبود مدیریت تجربه گردشگران پزشکی مسلمان با محوریت مدیریت اسلامی بیمارستانهای ایران}, abstract_fa = {هدف تحقیق، شناسایی پیشایندهای بهبود مدیریت تجربه مشتریان خارجی مسلمان بیمارستانها با محوریت رویکرد اسلامی در بیمارستانها و نقش واسطه­ای نگرش گردشگران پزشکی خارجی است. داده­های تحقیق از 237 نفر از این گردشگران، که از خدمات درمانی بیمارستانهای شمال غرب ایران بهره­مند شده­اند، گردآوری و در قالب الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تجربه درمانی گردشگران پزشکی مسلمان خارجی از رفتارهای مبتنی بر قواعد اسلامی پزشکان و بیمارستانها تأثیر می­پذیرد؛ اما رفتارهای اسلامی پرستاران تأثیر معنی­داری بر آن ندارد. در این تحقیق هم­چنین مشخص شده است که نگرش گردشگران خارجی در رابطه رفتارهای مبتنی بر قواعد اسلامی پزشکان و بیمارستان با تجربه درمانی گردشگران نقش واسطه‌ای ایفا می­کند. نتایج تحقیق، درک صحیحی از رفتارهای بالینی مبتنی بر قواعد اسلامی به دست می­دهد؛ به عبارت دقیقتر، نتایج مورد نظر به بیمارستانهای ایران کمک می­کند تا خدمات درمانی با کیفیتی را، که بر قواعد اسلامی مبتنی باشد با نیازهای گردشگران پزشکی مسلمان منطبق سازند و در نتیجه، ضمن بهبود مدیریت تجربه مشتریان به جذب هرچه بیشتر گردشگران پزشکی مسلمان موفق شوند.}, keywords_fa = {خدمات درمانی,مدیریت تجربه مشتریان,رفتارهای اسلامی,گردشگران پزشکی مسلمان}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201934.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201934_30b92b5675b64eae837511d63e1b7ff4.pdf} }