@article { author = {Najaran Tusi, Hamed and Fatehrad, Mahdi and Barzanooni, Mohammad Ali and Hassani Ahangar, Mohammad Reza and Mohammadi, Abolfazl}, title = {A University Model at the Level of the Islamic Revolution}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {25}, number = {3}, pages = {21-52}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {Since the beginning of the Islamic Movement in Iran, the issue of university and establishment of a desirable university system has been one of the most essential concerns. With the direct reference to the ideas and thoughts of the leaders of the Islamic Revolution, the model of the University at the level of the Islamic Revolution can be defined, and its characteristics and functions can be identified. For this purpose, the speeches, messages and deeds of Imam Khomeini (RA) from 1340 to 1368 and those Ayatollah Khamenei from 1368 to 1396, were selected, studied and analyzed through a qualitative method of thematic analysis. A comprehensive model including 4335 original themes were identified and grouped into 328 organizer themes (indicators). Having categorized them at different levels, these themes were eventually organized in 17 subject areas, then in 5 aspects including "outcomes", "results", "outputs," "processes," and "capitals and infrastructures", which constructed the final pattern. One of the unique features of the pattern in addition to the comprehensiveness of the ideas of the Supreme Leaders of the Islamic Revolution, is that due to its consistency with planning, management, and strategic planning models, it is possible to monitor its implementation and progress.}, keywords = {the university at the level of the Islamic Revolution,strategic management,higher education in Iran,thinking system of Imam Khomeini,Ayatollah Khamenei and universities,the Islamic Revolution Supreme Leaders and universities}, title_fa = {الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {از ابتدای شروع نهضت اسلامی در ایران، مسئله دانشگاه و ساختن نظام مطلوب دانشگاهی یکی از اولین و مهمترین دغدغه‌ها بوده است. با مراجعة بی‌واسطه به آرا و اندیشه‌های رهبران انقلاب اسلامی، می‌توان الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و ویژگی و کارکردهای آن را تعریف کرد؛ بدین منظور بیانات، پیامها و تدابیر امام خمینی(ره) از سال 1340 تا 1368 و آیت‌الله خامنه‌ای(دام‌ظله) از خرداد 1368 تا خرداد 1396، انتخاب، مطالعه و بررسی شد و با استفاده از روش کیفی «تحلیل مضمون»، الگویی جامع شامل 4335 مضمون اولیه (شناسه‌) مورد شناسایی قرار گرفت که در قالب 328 مضمون سازماندهنده (شاخص) ترکیب گردید. این مضمونها پس از دسته‌بندی در سطوح مختلف درنهایت در 17 مضمون فراگیر (مؤلفه) در پنج بُعد «پیامدها»، «نتایج»، «خروجیها»، «فرایندها» و «سرمایه‌ها و زیرساختها» ساماندهی شد و الگوی نهایی به دست آمد. یکی از ویژگی منحصربه‌فرد الگو این است که علاوه بر جامعیت اندیشه‌های رهبران معظم انقلاب اسلامی به علت تناسب با الگوهای برنامه‌ریزی،‌ مدیریت و ارزیابی راهبردی، امکان اجرا و رصد پیشرفت آن را فراهم می‌آورد.}, keywords_fa = {دانشگاه تراز انقلاب اسلامی,مدیریت راهبردی,آموزش عالی در ایران,منظومه فکری امام خمینی,آیت‌الله خامنه‌ای و دانشگاه,رهبران معظم انقلاب اسلامی و دانشگاه}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201908.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201908_c4a996d96f1dac104b2e9d4587d138ff.pdf} }