@article { author = {Khoobroo, Mohammad Taghi and Saeidi, Habibollah and Safari, Ali and Sayyed Javadin, Sayyed Reza}, title = {Spiritual Leadership, Social Capital and Work Engagement A Case Study Using Islamic Components}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {24}, number = {4}, pages = {136-109}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {Behavioral scientists now claim that the emergence and application of spiritual leadership, is indeed an attempt to shape positive behavior such as work engagement, along with creation and development of social capital for organizations. Yet, in Islamic countries, including Iran, an essential part of culture and the beliefs and attitudes of the people is affected by Islam. Relying on the Islamic culture and beliefs, this research is intended to explain the possible relationship between spiritual leadership and social capital in the form of Islamic components. The employees’ belonging was considered as a mediator variable. Three questionnaires with reliability coefficient alpha of more than 0.9 were employed to collect data. Research population included the employees of the University of Tehran with a sample of 360. The results indicated a significant relationship between spiritual leadership and social capital equal to %48, with work engagement as a mediator variable equal to %42. The results also showed that the more the spiritual leadership develops by Islamic tendencies, the more it is expected to develop Islamic social capital in the target society.}, keywords = {Islamic components,social capital,work engagement,Spiritual Leadership,the University of Tehran,structural equation model}, title_fa = {رهبری معنوی، سرمایه اجتماعی و تعلق خاطرکاری؛ مطالعه‌ای با کاربست تأثیر مؤلفه‌های اسلامی}, abstract_fa = {امروزه، دانشمندان رفتاری مدعی‌اند که پیدایش و کاربست سبک رهبری معنوی، در واقع تلاشی در جهت شکل‌دهی رفتارهای مثبت‌گرا مانند تعلق خاطر کارکنان در جهت خلق و گسترش سرمایه اجتماعی برای سازمان است. از طرفی، در کشورهای اسلامی و از جمله ایران، بخش مهمی از فرهنگ و اعتقادات و رفتار مردم متأثر از دین اسلام است؛ در این پژوهش تلاش شده است با تأسی از فرهنگ و اعتقادات اسلامی به بررسی و تبیین فرض رابطه بین رهبری معنوی و سرمایه اجتماعی در قالب مؤلفه‌های اسلامی، و هم‌چنین تعلق خاطر کارکنان به عنوان متغیر میانجیگر بین آنها پرداخته شود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل سه پرسشنامه است که دارای ضریب روایی آلفای بیش از 9/0 است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه تهران با نمونه 360 نفری است. یافته‌های پژوهش حاکی از رابطه معنادار بین رهبری معنوی و سرمایه اجتماعی به میزان 48% با میانجیگری42% تعلق خاطر کاری است. براساس نتایج، هرچه گسترش رهبری معنوی با گرایشهای مبانی اسلامی ادامه یابد، می‌توان به گسترش سرمایه اجتماعی اسلامی در جامعه هدف امید داشت.}, keywords_fa = {مؤلفه‌های اسلامی,سرمایه اجتماعی,تعلق خاطر کاری,رهبری معنوی,دانشگاه تهران,الگوی معادلات ساختاری}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201879.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201879_9969f68217ef502cbbc2549e597d9bcf.pdf} }