@article { author = {Poursaeid, Sayyed Masood and Shamohammadi, mohammad}, title = {Designing Scientific Jihadi Model from the Viewpoint of the Supreme Leader,Grand Ayatollah Khamenei (May His High Shadow Last)}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {24}, number = {1}, pages = {85-104}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {Reviewing concepts such as science, knowledge, culture, Jihadi culture, scientific Jihad, and cultural Jihad in the speeches of the supreme leader from 1989 to 2015, the researchers intend to design and present a model for scientific Jihad from the viewpoint of the supreme leader through grounded theory strategy. Islamic benediction, spontaneity, youth orientation, scientific attempt, selflessness and investing on scientific fields constitute variables from which the structure of scientific Jihad is identified and explained. The central issue in this model includes culture, and paying serious attention to cultural considerations on scientific Jihad. As the supreme leader considers scientific Jihad as one of the greatest obligations, it implies that scientific movement and Jihad must be the grand strategy for all individuals of the society. All in all, generalization of the country’s scientific personality will be the result of consideration, priority, and preference of the strategies of scientific Jihad. On the other hand, ignoring these strategies will result in remaining subordinate, empty of initiation, shame of being secondhand learner forever, and generally scientific dependence..}, keywords = {scientific Jihad,jihadi culture,knowledge,science,grounded theory (GT) strategy}, title_fa = {طراحی الگوی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت برکاته)}, abstract_fa = {در این مقاله تلاش می­شود با مروری بر مفاهیم علم، دانش، فرهنگ، جهاد، فرهنگ جهادی، جهاد علمی، جهاد فرهنگی و... در منویات و سخنان مقام معظم رهبری از سال 1368 تا 1394 با بهره‌گیری از راهبرد تحقیق داده بنیاد، الگوی جهاد علمی از دیدگاه معظم­له شناسایی و ارائه شود. در این الگو، «برکت اسلام، خودجوشی، جوان­گرایی، فرهنگ کار علمی، توجه به منافع غیر شخصی و سرمایه­گذاری در حوزه­ علم» از مهمترین متغیرهایی است که ساختار «جهاد علمی» را ترسیم و تبیین می­کند. پدیدة محوری در این الگو، عامل «فرهنگ» و توجه جدی و مؤکد به کار فرهنگی برای جهاد علمی است. از آنجا که معظم­له جهاد علمی را یکی از بزرگترین فرائض     می­دانند، چنین برداشت می­شود که باید حرکت علمی و جهاد علمی را راهبرد کلان و فریضه بزرگ همه آحاد جامعه دانست. در نهایت امکان تعمیم شخصیت علمی کشور ایران [به سایر کشورها]، نتیجۀ توجه، برتر دانستن و در اولویت قراردادن راهبردهای جهاد علمی و نتیجه و پیامد بی­توجهی به راهبردهای مورد نظر، زیردست بودن، نداشتن ابتکار، ننگِ شاگرد باقی­ماندن و در یک کلام «وابستگی طفیلی علمی»، از دیدگاه معظم­له خواهد بود.}, keywords_fa = {جهاد علمی,فرهنگ جهادی,دانش,علم,راهبرد تحقیق داده بنیاد}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201847.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201847_631b36b863c6c881e0a9cb980bfc5edf.pdf} }