@article { author = {moghimi, seyyed mohammad}, title = {chief editor Speech}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {5-11}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201834.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201834_992ebf4ab14ab26650072eac36cce5ba.pdf} } @article { author = {Abbasi, Rasool Abbasi and Taleghani, Gholam Reza Taleghani and Abedi Ja’fari, Hassan and Faghihi, Abolhassan}, title = {Conceptualization of the Outcomes of the Desirable Quality of the Services by Mosques on the Basis of the Model of Effective Management of Mosques}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {12-44}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {Attraction, guidance and excellence are two aspects of the outcomes of services by mosques. Tis research is intended to identify the components and indicators of the outcomes of mosques’ services in these aspects which comprise their effective management. The method of conceptualization in this research is practical, individual conceptualization. Delphi’s method was employed to confirm the model. The data were collected from different scientific and religious sources. The component of attraction was divided into two subcomponents of presence and loyalty. The component of guidance and transcendence was divided into three subcomponents of sensual-emotional, cognitive-faith, and behavior. The opinion of the experts and with the application of Friedman Rank Test indicated that the component of guidance and transcendence is more important in attraction. It was also found out that presence was the most important subcomponents of attraction, and sensual-emotional subcomponent is the most important one in guidance and transcendence. Components of cognitive-faith and   behavior occupied the lower ranks.}, keywords = {Islamic management,mosque management,quality of mosque services,attraction of addressees,guidance and transcendence}, title_fa = {مفهوم‌سازی پیامدهای کیفیت مطلوب خدمات در مساجد}, abstract_fa = {جذب مخاطب و هدایت و تعالی دو بعد اصلی است که پیامد یا اثر کیفیت خدمات در نهاد دینی مسجد را شکل می‌دهد. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌ها و شاخصهای دو بعدی صورت گرفته است که بخش پیامدها، سامانه مدیریت اثربخش مسجد را تشکیل می­دهد. روش طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش، مفهوم‌سازی عملی منفرد است. از روش دلفی برای تأیید الگوی طراحی شده استفاده شده است. گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی صورت گرفته است. در این پژوهش، جذب مخاطب به دو مؤلفه رشد حضور و وفاداری و هدایت و تعالی نیز به مؤلفه­های احساسی ـ عاطفی، شناختی ـ عقیدتی و رفتاری تجزیه شده است. طبق نظر خبرگان و با کمک آزمون رتبه­ای فریدمن مشخص شد که هدایت و تعالی اهمیت بیشتری از جذب مخاطب دارد و در بعد جذب مخاطب، مؤلفه رشد حضور از اهمیت بیشتر و در بعد هدایت و تعالی، مؤلفه احساسی ـ عاطفی از اهمیت بیشتری برخوردار است. مؤلفه‌های شناختی ـ عقیدتی و رفتاری در درجات بعدی اهمیت قرار دارد.}, keywords_fa = {مدیریت اسلامی,مدیریت مسجد,کیفیت خدمات مسجد,جذب مخاطب,هدایت و تعالی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201835.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201835_c61244522b01930b811c0c6fecc98441.pdf} } @article { author = {Danaee fard, Hassan and Bagheri Kani, Mesbaholhoda and Hejazifar, Said}, title = {Identifying Components of Virtue-Based and Jihadic Organizations in the Islamic Revolution}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {45-72}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {Virtue ethics is a type of ethical theory which has been considered in different fields, especially in management. It can be employed in the field of management and organization to move towards virtue-based organizations. The Islamic revolution paved the way for the emergence of virtue-based organizations. This research is intended to identify two virtue-based institutions, Jihad Sazandegui and Islamic Revolutionary Committee as well as their components. The data of this qualitative research are collected by interviews with active experts in these institutions. The interviews are analyzed through thematic analysis. The results pointed out the following components for virtue-based organizations: organizational piety, organizational brotherhood, wisdom, general sacrifice, braveness, constant struggle, managers’ flexibility.}, keywords = {virtue,virtue-based organizations,the Islamic Revolution,Islamic Revolution Committee,Jihad Sazandegui,Islamic management}, title_fa = {شناسایی مؤلفه های سازمانهای فضیلت و جهادی (مورد پژوهش: کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی)}, abstract_fa = {در جریان انقلاب اسلامی و تحولات آن نهادهای جدیدی شکل گرفت که با سازمانهای مرسوم تفاوتهای اساسی داشت. مطالعه این نهادها کم و بیش از دیدگاه­های متفاوت از جمله مدیریت جهادی مورد توجه قرار گرفته است. از دید اخلاق فضیلت نیز می‌توان این نهادها را مورد بررسی قرار داد. اخلاق فضیلت یکی از مهمترین نظریه‌های اخلاقی است که در حوزه‌های گوناگون از جمله مدیریت در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا از این نظریه می‌توان در حوزه مدیریت و سازمان استفاده، و به سمت سازمانهای فضیلت‌محور حرکت کرد. انقلاب‌ اسلامی زمینه شکل‌گیری سازمانهای فضیلت‌محور را ایجاد نمود. در این پژوهش سعی شد سازمان فضیلت‌محور، مؤلفه‌ها و ویژگیهای آنها در انقلاب اسلامی با توجه به دو نهاد انقلاب اسلامی جهاد ‌سازندگی و کمیته ‌انقلاب ‌اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. روش این پژوهش، کیفی است که از طریق مصاحبه با فعالان این دو نهاد انجام شده است که این مصاحبه‌ها بر اساس تحلیل مضمون (تماتیک) مورد تحلیل قرار گرفته ­است. در نهایت، مؤلفه‌های سازمان فضیلت‌محور که شامل فضیلتهای همرشدی، تقوای سازمانی، اخوت سازمانی، حکمت، ایثار همه‌گیر، شجاعت، اخلاص، مجاهدت مستمر، اسوگی مدیر و انعطاف پذیری است، ارائه شده است.}, keywords_fa = {فضیلت و سازمان فضیلت‌محور,انقلاب اسلامی,کمیته ‌انقلاب‌ اسلامی,جهاد سازندگی,سازمان جهادی,مدیریت جهادی,مدیریت اسلامی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201836.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201836_92a916db62b58f8cb5423b8c06c9d8b9.pdf} } @article { author = {Razini, RuhollahRazini and Azizi, Mahdi}, title = {Designing A Decision Making Model With an Islamic Approach}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {73-100}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {In this research, the possibility of the effectiveness of Islamic thought on decision making was considered first, then it was certified by intra-religious and extra-religious analyses. Having interviewed a community of experts in the field of Islamic thought and management in a grounded theory domain, effective factors, grounding variables, preventive variables, and the outcomes of Islamic management were identified. Hence, the concept of intuition (Basirat) through religious intuition, problem intuition, and societal intuition was identified as the central factor affecting decision making through an Islamic approach. Furthermore, factors such as advisory, trust in God, sincerity, and moderation were identified as affecting factors. Finally, the results were compared with religious literature to validate the research. In cases the results were not adjustable to religious teachings, they were modified considering the views of the experts.}, keywords = {decision making,Islamic management,intuition and management,data-based theory}, title_fa = {طراحی الگوی تصمیم گیری با رویکرد اسلامی}, abstract_fa = {امکان، چیستی و چگونگی تأثیر مبانی فکری و نظام ارزشی بر تصمیم­گیری به‌عنوان جوهره­ فعالیتهای مدیریت، موضوعی بحث‌برانگیز و حائز اهمیت است. از سوی دیگر بررسی تأثیر اندیشه و رویکرد اسلامی بر فرآیند تصمیم­گیری، در منظومه مطالعات مدیریت جایگاهی اساسی دارد. در این مقاله نخست، امکان تأثیر اندیشه اسلامی بر موضوع تصمیم­گیری سازمانی مورد توجه، و با تحلیل درون دینی و برون دینی، این تأثیر مورد تأکید قرار گرفته است. در ادامه در چارچوب نظریه داده بنیاد، ضمن مصاحبه با مجموعه­ای از صاحبنظران حوزه اندیشه و مدیریت اسلامی، عوامل مؤثر، متغیرهای زمینه­ساز، متغیرهای بازدارنده و نتایج تصمیم­گیری اسلامی شناسایی شد. بر همین اساس مفهوم بصیرت با تأکید بر سه جنبه بصیرت نسبت به دین، بصیرت نسبت به مسئله و بصیرت نسبت به جامعه به عنوان مؤلفه محوری در تصمیم­گیری با رویکرد اسلامی شناسایی شد. هم­چنین فرایند پژوهش عوامل مشورت، توکل، اخلاص و اعتدال­گرایی به عنوان عوامل مؤثر در تصمیم­گیری اسلامی نشان داده شده است. نهایتاً به‌منظور ارزیابی اعتبار پژوهش، نتایج با ادبیات دینی مقایسه شده، و در صورت عدم تطابق کامل با کسب نظر صاحبنظران بازنگری لازم انجام شده است.}, keywords_fa = {تصمیم­گیری,تصمیم­گیری اسلامی,مدیریت اسلامی,بصیرت و مدیریت,نظریه داده بنیاد}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201837.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201837_2508c5784488b21a26b5c255bd7b3d00.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Amir and Moshabbaki, Asghar and Kord naeij, Asadollah and Khodadad Hoseini, Seyed Hamid}, title = {}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {101-132}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فرا روش پژوهش‌های مدیریت اسلامی در ایران (مورد مطالعه: مقاله های علمی ـ پژوهشی 1380 تا 1394)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف نقد روش‌شناسی پژوهشهای مدیریت اسلامی با رویکرد فراروش انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که آیا پژوهشهای مدیریت اسلامی از نظر روش‌شناسی مسیر صحیحی را به­منظور توسعه مدیریت اسلامی طی کرده است. با توجه به جستجوی پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر از بین پژوهشهای مدیریت اسلامی، که در بازه زمانی سال1380 تا ابتدای1394 انجام شده، فقط مقاله‌هایی که در مجله‌های علمی ـ پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاپ شده ‌است، انتخاب شد. با این معیار در مجموع 64 مقاله استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش مقاله، فراروش است که از زیرمجموعه‌های فرا مطالعه است. از جمله نتایج تحقیق می‌توان به کمبود فعالیتهای پژوهشی در حوزه مدیریت اسلامی و عدم تطبیق روش‌شناسی تحقیق از نظر مواردی همچون منابع مورد استفاده، روایی و پایایی، روش‌تحقیق، جامعه و نمونه پژوهشها، به­منظور توسعه مدیریت اسلامی اشاره کرد.}, keywords_fa = {فرا روش و مدیریت,مدیریت اسلامی,نقد و فرا مطالعه در مدیریت,روش‌شناسی پژوهشهای مدیریت}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201838.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201838_941d10e24ec987ba455943f2ec009fe3.pdf} } @article { author = {محمدی, ابوالفضل and علایی زاده, محمود and محمدی, مهدی}, title = {}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {133-154}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی پایه های نظری تعالی فرد در سازمان از دیدگاه قرآن کریم}, abstract_fa = {تعالی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت است. پژوهشگران این عرصه الگو‌های مختلفی را برای آن ارائه کرده‌اند تا سازمانها با بهبود مستمر روند خود به تعالی مورد نظر دست یابند. در همه الگوهای تعالی سازمانی بر «بعد انسانی» سازمان تأکید شده است؛ لکن بعد حیوانی و جسمانی انسان مد نظر، و کمتر به جنبه روحانی و ارزشی پرداخته شده است. این پژوهش به بررسی پایه های نظری تعالی فرد از دیدگاه قرآن کریم می پردازد. این پژوهش، بنیادی است و به همین منظور برای انسجام بیشتر یافته‌ها، داده‌های پژوهش از ترجمه و تفسیر شریف المیزان استخراج و با روش گرندد تئوری تحلیل شده است. پس از استخراج کدها، مفاهیم و مقوله‌ها، در نهایت الگوی تعالی فرد در سازمان مبتنی بر مدیریت ربوبی (توحید ربوبی) به دست آمد.}, keywords_fa = {توحید و تعالی,پایه‌های نظری تعالی فرد,توحید ربوبی,تعالی توحیدی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201839.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201839_b60dbed01c411eca348b290ac613e2fa.pdf} } @article { author = {علامه, سید محسن and آقایی, مهدی}, title = {}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {155-174}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل تاثیر اخلاق اسلامی کار بر تنش شغلی و رضایت شغلی}, abstract_fa = {اخلاق کار در مباحث مربوط به مدیریت سازمانها از اهمیت زیادی برخوردار است. همواره اعتقادات مذهبی تأثیر به سزایی بر اخلاق کار داشته است و شاید بتوان اخلاق کار از دید اسلام را به‌عنوان یکی از کاملترین انواع آن دانست. این پژوهش بر آن است تا با تعیین تأثیر اخلاق اسلامی کار بر تنش شغلی و رضایت شغلی به ادبیات این زمینه بیفزاید. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل می‌دهند که از میان آنها 230 نفر به صورت تصادفی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بسته با 35 سؤال استفاده شد که در نهایت تجزیه و تحلیل داده‌ها روی 198 پرسشنامه مقبول انجام گرفت. الگوی مفهومی پژوهش، که با بهره از ادبیات پژوهش تدوین شده بود با استفاده از روش الگو‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS نسخه 0/2 بررسی گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اخلاق اسلامی کار به‌صورت مثبت و معنادار بر رضایت شغلی کارکنان و به‌صورت منفی و معنادار بر تنش شغلی آنها تأثیر دارد. هم­چنین نقش تنش شغلی به‌عنوان متغیر میانجی در رابطه اخلاق اسلامی کار و رضایت شغلی نیز بررسی شد.}, keywords_fa = {مدیریت و اخلاق اسلامی,تنش شغلی و مدیریت,رضایت شغلی و مدریت,مدیریت در دانشگاه اصفهان}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201840.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201840_53203cb096ae06c96757a79e7054f9c3.pdf} } @article { author = {عبداللهی نژاد, کریم and ناصری مقدم, حسین and عبیداوی, قاسم}, title = {}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {175-198}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مبانی فقهی اولویّت استخدامی ایثارگران}, abstract_fa = {براساس قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران مصوب 1386، ایثارگر به کسی اطلاق می­شود که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی، وظیفه خود را انجام ­دهد و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود؛ به همین دلیل در نظام اداری کشور ما برای این دسته از عزیزان برخی امتیازات ویژه از قبیل اولویتهای استخدامی و معافیتهای بیمه­ای و مالیاتی و... در نظر گرفته شده است که برای غالب مردم کشور، مبنای اعطای چنین امتیازهایی محل تردید و همیشه مورد سؤال است تا جایی که بعضی­ آن را نوعی تبعیض و بی­عدالتی قلمداد می­کنند. این جستار با بهره­گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای ادله احکام به بیان مبانی فقهی امتیازها و اولویتهای استخدامی این دسته از افراد پرداخته است که پس از نقد و بررسی آنها این نتیجه به دست آمد که اولویت و تکریم آنان از پشتوانه قوی فقهی برخوردار است با این توضیح که علاوه بر سیره و بنای خردمندان، دسته­ای از آیات و روایات مؤید و مثبت آن است.}, keywords_fa = {استخدام ایثارگران,مدیریت اسلامی,شایسته ­سالاری,امتیازات ایثارگران}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201841.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201841_29363edba2fa25fc05d81919e7278735.pdf} } @article { author = {باقری مهیاری, غلامحسین}, title = {}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {200-206}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده عربی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201842.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201842_93edab5d82f594c910bfbdcf55a53683.pdf} } @article { author = {قنبری خانقاه, قاسم}, title = {}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {23}, number = {4}, pages = {207-213}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201843.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201843_bd7d98525d36c8abf66e3152d3bdc279.pdf} }