@article { author = {Soltani, Mohammad Reza}, title = {An Introduction to the Recognition of Human Needs from the Holy Quran View Point Based on People’s Spiritual Needs Preference in the Hierarchy of Needs}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {9-43}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {  The article has been formulated to recognize positive and negative human needs based on the holy  Quran perspective. Reviewing the literature, studying human needs levels in the physiological and mental dimensions, and explaining the dimensions and elements of the current theories and models obviously specify the lack of the religious and spiritual approaches in the hierarchy of human needs. The research, in regard to the objective and type, is basic and applied respectively. With respect to data gathering it is called qualitative - descriptive.   In the present research the human needs have been classified in five categories as those of Maslo. The author has tired to emphasize on spiritual needs more than material ones. The most important advantage of this research is to recognize and introduce the positive effective elements and hindrances in providing the needs according to the holy Quran view points. Based on the research, seven affirmative and seven negative elements for the “life need”, twelve affirmative and eight negative elements for the “security need”, nine affirmative and seven negative elements for the “affection need”, eleven affirmative and seven negative elements for the “generosity need”, and nine affirmative and six negative elements for the “perfection need” were recognized, determined, and introduced.}, keywords = {Human Needs from the Holy Quran View Points,Comparison of Human Needs from the Holy Quran View Points with those of Psychology,Preference of Spiritual Needs in Regard to Material Needs,Human Soul in the Holy Quran}, title_fa = {درامدی بر شناسایی نیازهای انسان از دیدگاه قرآن با تأکید بر برتری نیازهای معنوی درسلسله مراتب نیازها}, abstract_fa = {این مقاله با هدف شناسایی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر نیازهای انسانی از دیدگاه قرآن کریم تدوین شده است. مرور ادبیات موضوع و مطالعه مراتب  نیازهای انسانها در ابعاد فیزیولوژیکی و روانی و پرداختن به نظریه­ها و الگوهای رایج و تبیین ابعاد و عوامل هر کدام، خلأ ناشی از عدم رویکرد دینی و معنوی در سلسله مراتب نیازهای انسانی را آشکارا مشخص میکند. این پژوهش از حیث هدف بنیادی، و از جهت نوع تحقیق در شمار پژوهشهای کاربردی است و از جهت شیوه گردآوری داده­ها در زمره پژوهشهای کیفی ـ توصیفی به شمار می­رود؛ در این پژوهش نیازهای انسان متناظر با هرم نیازهای مازلو در پنج طبقه تنظیم، و تلاش شده است تا علاوه بر ابعاد مادی نیازها  بر ابعاد معنوی هر طبقه از نیازها تأکید بیشتر شود. مهمترین مزیت این تحقیق این است که در هر دسته از نیازها، عوامل مثبت مؤثر در تأمین نیازها  و نیز موانع تأمین  نیازها  از دیدگاه قرآن کریم شناسایی و معرفی می­شود. بر اساس پژوهش برای "نیاز به حیات" ، هفت عامل ایجابی و هفت عامل سلبی، برای "نیاز به امنیت" دوازده عامل ایجابی و هشت عامل سلبی، در خصوص "نیاز به محبت" نه عامل ایجابی و هفت عامل سلبی، در زمینه "نیاز به کرامت"  یازده عامل ایجابی و هفت عامل سلبی و برای "نیاز به کمال" نه عامل ایجابی و شش عامل سلبی، شناسایی، مشخص و معرفی شد. }, keywords_fa = {نیازهای انسان از دیدگاه قرآن,مقایسه نیازهای انسانی از دیدگاه قرآن و روانشناسی,برتری نیازهای معنوی نسبت به نیازهای مادی,روان انسانی در قرآن}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201768.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201768_ccd09824d4cd542629bcbeadd153051b.pdf} } @article { author = {Ranaei Kord Shuli, Habibollah and Shokr, Abolali and Pourmola, Sayyed Mohammad Hashem and Shahidian, Zahra Sadat}, title = {Explaining Organizational Citizens Behaviors Based on the Islamic Teachings}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {45-82}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {The article is to concentrate on the behaviors of employees in organizations scientifically regarding the forgotten or pale dimensions in organizational development and administration systems transition and to emphasize, through reviewing the scientific achievements and experiences in this field, on a certain kind of these behaviors, that is, citizens behaviors in organizations. Reviewing the philosophical approaches and current models in this field and using a critical approach, the authors try to present a model of organizational citizens behaviors based on the Islamic approach. First, the concept of the organizational citizens behaviors has been explained and the models and literature of this field have been discussed and then, via entering the theory building room in the indigenous management, foundations for conceptualizing citizens behaviors, from the religious point of view, have been provided. In this direction, choosing qualitative research approach, and utilizing metasynthetic method, related texts were distinguished and appraised from which some texts were selected for this research. In the next step, selected texts were deliberated in order to extract the evidences of citizens behaviors. Finally, through classifying the evidences in the shape of different concepts and categories, the citizens behaviors were conceptualized based on the Islamic perspective.}, keywords = {Organizational Citizen Behavior,Islamic approach,Indigenous Management,Metasynthetic Method}, title_fa = {تبیین رفتارهای شهروندی سازمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی}, abstract_fa = {این مقاله در­صدد است با نگاهی علمی به ابعاد مغفول مانده یا کمرنگ در حوزه توسعه سازمانی و تحول نظام اداری، تمرکز خویش را بر رفتارهای کارکنان در سازمانها قرار دهد و با مرور تجربیات و دستاوردهای علمی در این حوزه بر نوع مشخصی از این رفتارها یعنی رفتارهای شهروندی در سازمانها تأکید کند. تلاش نویسندگان این است تا با مروری بر رویکردهای فلسفی و الگوهای شناخته شده در این حوزه با رویکردی انتقادی به دیدگاه­ها و الگو­های موجود با الهام از آموزه­های اسلامی، الگویی از رفتارهای شهروندی سازمانی مبتنی بر رویکرد اسلامی عرضه کنند. ابتدا مفهوم رفتارهای شهروندی سازمانی تشریح شده و الگوها و ادبیات این حوزه مورد بحث قرار گرفته و سپس با ورود به فضای نظریه­پردازی در حوزه مدیریت بومی، مبانی لازم برای مفهوم­سازی رفتارهای شهروندی از دیدگاه دینی فراهم شده است. در این راستا با اتخاذ رویکرد کیفی در پژوهش و با بهره­گیری از روش فراترکیب، متون مربوط شناسایی، و پس از ارزیابی، تعدادی از آنها برای استفاده در این پژوهش انتخاب شد. در گام بعد، متون انتخابی با هدف استخراج مصداقهای رفتارهای شهروندی مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام با طبقه بندی این مصداقها در قالب مفاهیم و مقوله­های مختلف، رفتار شهروندی از دیدگاه اسلامی مفهوم سازی شد. }, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,رویکرد اسلامی,مدیریت بومی,روش فراترکیب}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201769.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201769_29df08e93232c81db4ea53b9b1b590c1.pdf} } @article { author = {Taj Abadi, Hussein and Bayat, Mahdi}, title = {Key Competencies in Appointing the Judiciary System Managers Based on the Statements and Writings of the Supreme Leader (May his high shadow last)}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {83-104}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = { Using the grounded theory , this research elaborates the statements and writings of the  supreme leader from Farvardin 1368 to Esfand 1388 as a rich source for designing  an exact and scientific model of the characteristics of merit system in appointing managers. Based on the grounded theory, in the first phase, i.e., open coding , the texts of the leader’s statements and writings were coded. In the next phase, through axial coding, the major and minor categories were distinguished, then, the primary model of the characteristics of merit system in appointing Iranian managers was presented based on the leader’s view points. After referring to the authorities and experts, correcting and justifying the model, and using SPSS software, model of the characteristics of merit system in appointing managers, based on the leader’s view points, was designed. Major categories include “ knowledge and belief”, “servitude and good deeds”, “responsibility feeling and commitment”, “ justice searching”, “philanthropy”, “having bassigi humane and thinking”, “willing to serve”, “self-believing and self-dependence” , and “ efficiency”. These nine major categories include minor categories that all together compose the model of the characteristics of merit system. The nine major characteristics were classified in three groups: personal, behavioral, and school of thought (religious) competencies. In the article, the authors have tried to deliberate the most important characteristic in appointing managers, that is, “ efficiency” and the most important characteristic in justice searching, that is, “ law observation”.}, keywords = {Merit System,Key Competencies,the Supreme Leader}, title_fa = {شایستگی های کلیدی در نصب مدیران دستگاه قضایی بر اساس بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)}, abstract_fa = {این پژوهش با استفاده از روش استراتژی نظریه داده بنیاد متن بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری از فروردین 1368 تا اسفند  1388به عنوان  یک منبع غنی برای طراحی الگوی دقیق و علمی ویژگیهای شایسته سالاری در نصب مدیران را مورد بررسی و پژوهش قرار می­دهد. براساس نظریه داده بنیاد در مرحله اول یعنی کدگذاری باز، متن بیانات و مکتوبات رهبری کدگذاری شد و در مرحله بعد از طریق کدگذاری محوری، پس از مشخص شدن طبقات اصلی و فرعی، الگوی اولیه ویژگیهای شایسته سالاری در نصب مدیران ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری عرضه شد که پس از مراجعه به صاحبنظران و خبرگان، ضمن اصلاح و تعدیل و استفاده از نرم افزارspss  الگوی ویژگیهای شایسته سالاری در نصب مدیران از دیدگاه مقام معظم رهبری طراحی شد. طبقات اصلی الگو شامل"معرفت و ایمان"، "عبودیت و عمل صالح"، "احساس مسئولیت و تعهد"، "عدالت خواهی"، "مردمی بودن"، "روحیه و تفکر بسیجی"، "خدمتگزاری"، خودباوری و اعتماد به نفس"، "کارامدی"، و این نه طبقه اصلی شامل طبقات فرعی است که در مجموع الگوی ویژگیهای شایسته سالاری را تشکیل می­دهد. نه ویژگی اصلی در قالب سه دسته شایستگی، مکتبی، رفتاری و فردی دسته بندی شد. در این مقاله تلاش می شود مهمترین ویژگی درانتصاب مدیران  یعنی "کارامدی" و مهمترین ویژگی عدالت خواهی یعنی"رعایت قانون" مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {شایسته سالاری,شایستگی­های کلیدی,مقام معظم رهبری}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201770.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201770_a6caf70a365cb051310bb4bc01e52388.pdf} } @article { author = {Sayyed Husseini, Sayyed Mohammad and Ebrahimi Salari, Taqi and Mazlum Khorasani, Azadeh}, title = {The Improvement of Management Styles in the Endowments Organization and Its Impression on Productivity Increase in Endowment Domain}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {105-125}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {The objective of the article is to deliberate the effects of correcting or improving the current methods of management of endowment and endowed properties on increasing productivity of the organization of endowments in direction to the endowers’ objectives in social and economical welfare. The method of this study is survey. The population of the study included three groups: 1) members of the scientific board, specialty doctoral students of the economics and management departments, and economic specialists of economical affaires and asset organization of Khorasan Razavi, 2) employees and specialists of the executive apparatus and banks, and 3) religious specialists. Data gathering has been done through the  questionnaires and interviews with a population of 110 people. The domain of the survey is Mashhad. The sampling of the study is base on nonprobability method from among which the lumpy method has been used. The regression method has been utilized to determine the relation between “improving managerial styles of the endowments and endowed properties” and “increasing the productivity of the endowment field”. The results of the research display that the improvement of the current managerial styles governing on the endowed properties in the endowments organization affects the rate of the productivity in the endowment domain.}, keywords = {Endowment,productivity,Endowments Organization,Endowment Management in Iran}, title_fa = {بهبود روشهای مدیریت در سازمان اوقاف و اثر آن بر افزایش بهره‌وری در حوزه وقف}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی تأثیر اصلاح و یا بهبود روشهای مدیریت فعلی اوقاف و اموال موقوفه بر افزایش بهره‌وری سازمان اوقاف در راستای اهداف واقفان در زمینه‌ رفاه اجتماعی و اقتصادی است. روش این پژوهش پیمایشی است. جامعه­ آماری تحقیق شامل سه گروه: 1 ـ اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی گروه آموزشی اقتصاد، مدیریت و کارشناسان اقتصادی سازمان اموراقتصادی و دارایی خراسان رضوی 2 ـ  کارکنان و کارشناسان دستگاه­های اجرایی و بانکها 3 ـ کارشناسان مذهبی بوده، وگردآوری داده­ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با نمونه 110 نفری از جامعه آماری صورت گرفته ­است. قلمرو مورد استفاده این تحقیق، شهرستان مشهد است. لازم به ذکر است که در این تحقیق نمونه­گیری به روش غیراحتمالی است. از بین روشهای   نمونه­گیری غیراحتمالی، روش گلوله ­برفی مورد استفاده قرار گرفته­است. برای بررسی رابطه بین "بهبود روشهای مدیریتی اوقاف و اموال موقوفه" و "افزایش بهره‌وری حوزه وقف" از روش رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که بهبود روشهای مدیریتی فعلی حاکم بر اموال موقوفه در سازمان اوقاف بر میزان بهره­وری در حوزه وقف اثرگذار است و تأثیر مثبتی دارد.}, keywords_fa = {وقف,بهره‌وری,سازمان اوقاف,مدیریت وقف در ایران}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201771.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201771_816c9fcda5d5e5b10214adb41d4a7b72.pdf} } @article { author = {Khosravanian, Hamid Reza and Shafiee Rudposhti, Meisam and Tavakoli, Mahnaz}, title = {Deliberating the Relations of Religiosity and Performing Religious Beliefs with Employees Job Satisfaction within the Framework of Alavi teachings in the Nahjolbalaghah (Case Study : Yazd Province Welfare Organization)}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {127-146}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {The objective of the research is to present a model for extracting religiosity indexes from the holy Nahjolbalaghah view points and for appraising the rate of tendency to them and the  impressions they leave on employees’ job satisfaction. The population of the research is the employees of Yazd Welfare Organization. The main model of the research is based on three principles:“ beliefs”, “precepts”, and “ethics”. The results of the research display that the “religious beliefs” dimension among the employees is of a good level of acceptance. The employees are aware of “precepts” and “ethics” dimensions, too. Final analyses indicate that the “precepts” and “ethics” leave impressions on job satisfaction and the “religious beliefs” dimension has no meaningful impression on job satisfaction.}, keywords = {religiosity,Job Satisfaction,religious beliefs,Welfare Organization}, title_fa = {بررسی رابطه دینداری و عمل به باورهای دینی با رضایت شغلی کارکنان سازمان بهزیستی استان یزد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، عرضه الگویی در جهت استخراج شاخصهای دینداری از نگاه مصحف شریف نهج البلاغه و ارزیابی میزان گرایش و اعتقاد به آنها و تأثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان سازمان بهزیستی استان یزد است. الگوی اصلی تحقیق بر پایه سه اصل «اعتقادات»، «احکام» و «اخلاق» شکل گرفته است. نتایج پژوهش نشان می­دهد بعد «اعتقادات» دین در بین کارکنان از سطح قابل قبولی برخوردار است. و هم­چنین کارکنان به بعد «احکام» و «اخلاق» دین نیز آگاهند. تحلیلهای نهایی نیز حاکی است که از بین ابعاد دینداری دو بعد آشنایی با احکام و اخلاق بر رضایت شغلی تأثیرگذار است و بعد اعتقادات تأثیر معنی داری بر رضایت شغلی ندارد.}, keywords_fa = {دینداری,رضایت شغلی,باورهای دینی,نهج البلاغه,سازمان بهزیستی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201772.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201772_2256f9ffe6dc6da47d6ba4be3b6f75a4.pdf} } @article { author = {Sohrabi, Mahdiyeh and Zargham Borujeni, Hamid}, title = {Recognizing the Achievements of the Internal Tourists in Touring War Regions of Iran (Benefit-oriented Management Approach)}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {147-167}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {The Islamic Republic of Iran was engaged with a long term war imposed by the Bathi Regime of Iraq in 1359.This sacred defense, in addition to external impressions and blessings, has left achievements within the Islamic System. One of the most effective ways for making youngsters of the third generation of the revolution familiar with the achievements of the imposed war and promoting the resistance culture of the sacred defense is their presence in the  operations regions of  the eight-year sacred defense to feel the spiritual space of those regions. Such tours are called “ Rahyan-e- Noor” ( travelers in search of the light) in our country and “ touring war regions” in the scientific literature. Deliberating the results of touring the war regions can contribute the programmers and decision makers to expand and promote the products of war touring in Iran. Using the benefit-oriented approach, the research has been performed in order to recognize the most important achievements and privileges of touring a site related to the war in Iran. This approach includes four levels which are connected to one another hierarchically: motives and reasons for touring (level 1), situation and surroundings (level 2), cognitive and feeling experiences (level 3), and achieved benefits (level 4). Data gathering has been done through library studies, interviewing with specialists, and completing questionnaires in the research. The population of the research includes all Iranians who have, at least once, visited the war regions of the country. The research samples are based on the lumpy sampling which includes 152 people. The results of the research indicate that “spiritual achievement” is the most significant achievement of touring the war regions of our country.    }, keywords = {Sacred Defense,Rahyan-e- Noor” travelers in search of the light), War Region Touring,Tour Achievement,Benefit-Oriented Management}, title_fa = {شناخت دستاوردهای گردشگران داخلی در بازدید از مناطق جنگی ایران (رویکرد مدیریت منفعت محور)}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی ایران با تجاوز رژیم بعثی عراق در سال 1359 درگیر جنگی طولانی شد. این دفاع مقدس، علاوه بر آثار و برکات بیرونی، دستاوردهایی در درون نظام اسلامی بر جای گذاشته است. یکی از مؤثرترین روشهای آشناسازی جوانان نسل سوم انقلاب با دستاوردهای جنگ تحمیلی و ترویج فرهنگ پایداری دفاع مقدس، حضور آنان در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و درک فضای معنوی این مناطق است. چنین سفرهایی در کشور ما "راهیان نور" و در ادبیات علمی "گردشگری مناطق جنگی" خوانده می‏شود. بررسی نتایج بازدید از مناطق جنگی می‌تواند کمک شایانی به برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در خصوص توسعه و ارتقای محصول گردشگری جنگ در ایران ‌باشد. این تحقیق با هدف شناخت مهمترین دستاوردها و مزایای بازدید از یک سایت مربوط به جنگ در ایران با بهره‏گیری از رویکرد منفعت‌محور انجام شده است. این رویکرد شامل چهار سطح است که به شکل سلسله‌مراتبی با یکدیگر در ارتباط است. انگیزه‌ها و دلایل بازدید (سطح1) موقعیت و محیط (سطح2) تجارب ادراکی(شناختی) و احساسی (سطح3) و منافع به‌دست‌آمده (سطح4). در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با کارشناسان و تکمیل پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام ایرانیانی است که لااقل یک­بار از مناطق جنگی کشور بازدید به عمل آورده‌اند و نمونه‏های تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی و به حجم 152 نفر انتخاب شدند. نتایج تحقیق حاکی است که «دستاورد معنوی» مهمترین دستاورد بازدید مناطق جنگی در کشورمان است.}, keywords_fa = {دفاع مقدس,راهیان نور,گردشگری مناطق جنگی,دستاورد سفر,مدیریت منفعت‌محور}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201773.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201773_c152ddd37b5ef10a1afd099f90d02863.pdf} } @article { author = {Nikpour, Amin and Manzari Tavakkoli, Ali Reza and Nobari, Somayyeh and Mohammadi, Marziyeh}, title = {Deliberating the Relation Between Selecting Employees Based on the Islamic Criteria and Organizational Effectiveness in Public Organizations of Kerman City}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {169-192}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {The objective of the research is deliberating the relation between selecting employees based on the Islamic criteria and organizational effectiveness in public organizations of Kerman City. The research is descriptive and of correlation type which has been performed through the survey method. The employees of the public organizations of Kerman City compose the population of the study. The sampling is systematic and stratified and 330 people have been selected as the sample. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. The questionnaires for choosing the employees based on the Islamic criteria and organizational effectiveness are tools for gathering data. The achievements of the survey indicate that there is a meaningful relation between selecting employees on the basis of the Islamic criteria, and its sub-variables, i.e., belief in objectives, Knowledge, power, trustworthiness, honesty, clean record, pious heredity, liberality, courage, decisiveness, justice, observing principles, rejecting collusion , sympathy, loving work and organizational  effectiveness.      }, keywords = {Selection Criteria,Islamic Model for Selecting Employees,Organizational Effectiveness,Public Organizations}, title_fa = {بررسی رابطه بین انتخاب کارکنان بر اساس معیارهای اسلامی و اثربخشی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انتخاب کارکنان بر اساس معیارهای اسلامی و اثربخشی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان است، پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان تشکیل می­دهند و نمونه­گیری به روش طبقه­ای منظم است و330 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­های انتخاب کارکنان بر اساس معیارهای اسلامی و اثربخشی سازمانی است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین انتخاب کارکنان بر اساس معیارهای اسلامی و زیرمتغیرهای آن یعنی ایمان به هدف، علم، قدرت، امانتداری و درستکاری، صداقت و راستی، حسن سابقه، وراثت صالحه، سعه صدر، شجاعت و قاطعیت، عدالت و دادگری، پایبند بودن به اصول و ضوابط و دوری از روابط، دلسوزی و عشق به کار و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار هست ( 001/0 P<).}, keywords_fa = {معیارهای انتخاب,الگوی اسلامی انتخاب کارمند,اثربخشی سازمانی,سازمانهای دولتی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201774.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201774_58a599ff238e0e82daa007411ca67774.pdf} } @article { author = {Taheri Attar, Ghazaleh and Sadabadi, Ali Asghar and Pour Ezzat, Ali Asghar}, title = {Nation Building in Imam Khomeini’s (ra) Thought and Ethics of Governorship}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {193-218}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {To build a nation requires a set of elements which can lead to a united nation synergetically. An important feature of the nation building process is expanding a common value and objective, an attainable objective through settling the nation wisely to make preparations for achieving it. In this direction, Imam Khomeini (ra) presented a model of a diligent and wise leader who, based on the authorities’ confirmation, relying on his faith and power of leadership and following the traditions of the innocent (peace be upon them), could mobilize the nation of Iran and motivate them to follow common goals unitedly by giving their properties and lives generously. Using the grounded theory, it has been tried to observe the requirements of building the nation and mobilizing Iranian nation in his governorship style.  Therefore, in the first step, utilizing the historic action research and interpretive methods in the research, the stable nation building indexes in Imam Khomeini’s (ra) thoughts were distinguished; then, primary codes were analyzed and reviewed by MAXQDA for several times. Finally, 20 basic contents out of total data were recognized. Ultimately, referring to the experts and using fuzzy Delphi  method, the importance coefficient and the effects of these elements were deliberated and finally they were confirmed.}, keywords = {Nation in Imam Khomeini’s (ra) Thought,Governance and Nationality in Imam Khomeini’s (ra) Statements,Nation Building Based on Religious Data,Islamic Governorship and Imam Khomeini’s (ra) Thought}, title_fa = {ملت سازی در اندیشه و اخلاق حکمرانی امام خمینی (ره)}, abstract_fa = {اهتمام به ملت­سازی مستلزم فراهم آوردن مجموعه عواملی است که ممکن است در هم­افزایی خود به تحقق ملتی واحد بینجامد. یک ویژگی مهم فراگرد ملت‌سازی توسعه ارزش و هدفی مشترک است؛ هدفی دست یافتنی که از طریق ساماندهی خردمندانه ملت، مقدمات کامیابی در تحقق آن فراهم شود. در این مسیر، امام خمینی الگویی از رهبر خردمند و تلاشگری را نمایان ساخت که بنابر تأیید صاحبنظران با اتکا بر ایمان و توان راهبری خویش و با الگوگیری از سنت معصومین علیهم السلام توانست ملت ایران را بسیج کند و متحد و هدفمند برای رسیدن به اهداف مشترک به بذل جان و مال برانگیزد. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش داده بنیاد، الزامات ملت سازی و بسیج ملت ایران در سیره حکمرانی ایشان رصد شود؛ لذا در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش اقدام‌پژوهی تاریخی و تفسیری، شاخصهای ملت‌سازی پایدار در اندیشه‌های امام خمینی (ره) مورد شناسایی و سپس کدهای اولیه با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفت و در نهایت 20 مضمون پایه از مجموعه داده‌ها شناسایی شد. در پایان با مراجعه به خبرگان و استفاده از شیوه دلفی فازی، ضریب اهمیت و تأثیر این عوامل مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفت.}, keywords_fa = {ملت در اندیشه امام خمینی (ره),حکومت و ملیت در بیانات امام خمینی (ره),ملت­سازی براساس داده­های دینی,حکمرانی اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره),ملت سازی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201775.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201775_c803af171dde53e6a2b2411ff1959c72.pdf} } @article { author = {Atafar, Ali and Amiri, Zeinab and Kazemi, Ali and Amiri, Yadollah}, title = {Islamic Spiritual Leadership Impression on Organizational Performance )Case Study: Gas Corporation of Lorestan Province)}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {219-239}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {The research has been performed to deliberate the Islamic spiritual leadership impressions on the organizational performance in the gas corporation of Lorestan province by the material and spiritual support of the corporation. The population includes all 200 employees of the corporation from which 127 people were chosen according to Morgan’s table as the statistics sample. Two researchers-made questionnaires of the Islamic spiritual leadership and the organizational performance were used for gathering data. Formal validity method has been used to confirm the validity of the questionnaire. Cronbach’s Alfa coefficient was used to determine the reliability of the questionnaire. Alfa coefficient of the Islamic spiritual leadership questionnaire (0.86) and that of the organizational performance questionnaire (0.77) were obtained that display the validity of the research questionnaire. The gathered data were analyzed with SPSS20 and SPSS20 softwares. The research assumptions were examined with structural equations. The results of the substantive hypothesis indicated that the Islamic spiritual leadership with the path coefficient of 0.76 and CR=4.930 impresses the organizational performance; and the results of the subordinate hypothesis of the research showed that the Islamic spiritual leadership dimensions as: Remembering God, trusting in God, purity, piety, and believing in the Hereafter with the path coefficient of 0.74, 0.85, 0.79, 0.69, and 0.66 respectively impress the organizational performance.}, keywords = {Spiritual Leadership؛ Islamic Spirituality,Organizational Performance}, title_fa = {تأثیر رهبری معنوی اسلامی بر عملکرد سازمانی(مورد مطالعه: شرکت گاز استان لرستان)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری معنوی اسلامی بر عملکرد سازمانی انجام شده است. جامعه آماری تمام کارکنان شرکت گاز استان لرستان (200 نفر) بود که بر اساس جدول مورگان 127 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ­ساخته رهبری­ معنوی­ اسلامی و عملکرد سازمانی استفاده شده است. برای تأیید روایی پرسشنامه از روش روایی صوری استفاده شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده ­شد که بر این ­اساس ضریب آلفای پرسشنامه رهبری ­معنوی ­اسلامی 86/0 و پرسشنامه عملکرد سازمانی 77/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی پرسشنامه پژوهش است. تجزیه­ و تحلیل اطلاعات جمع­آوری­شده با استفاده از نرم­افزارهای spss20 وamos20 صورت پذیرفت. با استفاده از روش معادلات ساختاری فرضیات پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج فرضیه اصلی پژوهش نشان­داد که رهبری­ معنوی­ اسلامی با مقدار ضریب مسیر 76/0 و مقدار (CR) 930/4  بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد؛ هم­چنین نتایج فرضیات فرعی­ پژوهش نشان ­داد که ابعاد رهبری­ معنوی اسلامی شامل: یادخدا، توکل، اخلاص، تقوا و معادگرایی به ترتیب با مقدار ضریب مسیر 74/0، 85/0، 79/0، 69/0 و 66/0 بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد.}, keywords_fa = {رهبری معنوی,معنویت اسلامی,رهبری معنوی­ اسلامی,عملکرد سازمانی}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201776.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201776_8727055199701b5f613243ec003f3f66.pdf} } @article { author = {Nikookar, Gholam Hussein and Nejatbakhsh Esfahani, Ali and Shah Nazari, Ali and Mooziri Ghiri, Mohammad}, title = {Designing Complex Model for Promotion of Halal Brand Position in Ultra Regional Markets Through a Systematic Approach}, journal = {Scientific Journal of Islamic Management}, volume = {21}, number = {1}, pages = {241-257}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6980}, eissn = {2645-5234}, doi = {}, abstract = {   The globalization of economy has caused that the need to become familiar with the Islamic perspective toward trade has been turned into an unavoidable necessity in order to comprehend the components of the Moslem customers’ behaviors for global trade. The objective of the research is to design a model for promoting the halal brand position in global markets. The research method is basic and the data have been gathered as in a descriptive research. Using library studies, important effective variables on halal brand have been extracted from the literature review and were become the basis for Delphi method. Then, Delphi questionnaires were given to 30 halal brand experts in Iran. Repeating Delphi method for four times, eventually micro and macro variables of the research were determined. At last, deliberating the experts’ view points, 26 variables in four groups of macro variables were distinguished in the name of structural, behavioral, content, and strategic variables. The complex model for promotion of halal brand position in global markets was designed and validated. In addition, the priority of the recognized variables were explained, analyzed, and interpreted.}, keywords = {Halal Brand,Content elements,Structural Factors,Behavioral Agents,Strategic Factors}, title_fa = {طراحی الگوی جامع ترفیع جایگاه برند حلال در بازارهای فرامنطقه‌ای با رویکردی سیستمی}, abstract_fa = {هدف این تحقیق طراحی الگویی برای ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی است. تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر چگونگی به­دست آوردن داده­ها توصیفی است. متغیرهای مهم تأثیر گذار بر برند حلال با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای از ادبیات موضوع استخراج شد و مبنای روش دلفی قرار گرفت. در ادامه، پرسشنامه دلفی در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزه برند حلال در ایران قرار گرفت. با تکرار روش دلفی در چهار دور در نهایت متغیرهای خرد و کلان تحقیق مشخص شد و با بررسی نظر متخصصان، در نهایت 26 متغیر در قالب چهار دسته متغیر کلان به ­نام متغیرهای ساختاری، رفتاری، محتوایی و راهبردی شناسایی و الگوی جامع ترفیع جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی طراحی و اعتبارسنجی شد. با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، الگوی استخراج شده مورد تأیید قرارگرفت. علاوه بر آن اولویت متغیرهای شناسایی شده، تبیین ، تحلیل و تفسیر شد.}, keywords_fa = {برند حلال,عوامل محتوایی برند حلال,عوامل ساختاری برند حلال,عوامل رفتاری برند حلال,عوامل راهبردی برند حلال}, url = {https://im.ihu.ac.ir/article_201777.html}, eprint = {https://im.ihu.ac.ir/article_201777_df81413ab43627954e4ace12e1646a94.pdf} }